Z Benátek do Česka vlakem. Jak umí rakouské a německé dráhy zkomplikovat cestování
ICE v Erfurtu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Zrušený vlak bez oznámení dopředu, nepočkání ani minutu na zpožděný přípoj. Vítejte ve světě ÖBB a DB.
Souhlasím s autorem: „…plány na převedení lidí z aut a letadel na železnici budou při takových službách státních dopravců v Evropě dlouho jen na papíře“
Chtěla jsem využít novinku nočním vlakem z Prahy přímo do Bruselu. Cena tam a zpět pro 2 osoby VLAKEM 15 000 Kč, LETADLEM 7 500 Kč.
Pripomina mi to nedavnu cestu v MSK kraji, zmeskany RJ do Havirova, nasledne pred nosom zatvorena pokladna, ze si listky treba kupit vedla u kolegyne, cast ludi radsej utekala na nastupistie, aby vlak vobec stihla- ten samozrejme dosiel s 5 minutami. Vo vlaku potom cestujuci kritizovali sprievodcu, ze meskame a im ujde autobus, co sprievodca komentoval kategoriou vlaku a cakanim na vsetko. No akurat tie autobusy necakaju na vlaky v ODISe. Mal som pre nich pochopenie, kolega siel neskorsim Ostravanom, ktory si priviezol do Ziliny skoro 30 minut a pripoj bol davno prec, tak to dal do Kosic osobakmi a… Číst vice »
Jaká je prosím nejlepší trasa v AT pro denní projetí Alp vlakem? Řekněme start ve Vídni. Může být Vídeň – Villach – Linz a návrat do ČR?
To je určitě dobrá trasa, Semmering + Taury.
Arlbergbahn…Innsbruck – Bludenz
Předpokládám, že příspěvky do zdejší diskuse píší lidé, kteří se nějakým způsobem o železnici zajímají, a tedy mají alespoň představu, co vše se může cestou vlakem stát, co nemusí (a proč) fungovat a mají možná povědomí o tom, proč je třeba mít připravený „Plán B“. Teď si představte, že by popisovanou cestu pana Sůry vlakem do Benátek, nebo loňskou cestu pana Šindeláře vlakem do Paříže, https://zdopravy.cz/na-vlastni-kuzi-vlakem-do-parize-nikdy-vice-aneb-zoufalstvi-v-luzkovem-voze-155224/ uskutečnil někdo „normální“, ve smyslu železnicí nepolíbený. Asi by byl průběh „dovolené“ chaotičtější, cestování delší, zážitky z poznávání krás Benátek/ Paříže by byly přebity těžko zapomenutelnými zážitky z nepovedeného cestování vlakem. Těžko pak můžeme… Číst vice »
Opět moc pěkný cestopis. Já musím říct, že pro mě je hlavní poselství těchto cestopisů a zkušeností s DB a OeBB, že výlety vlakem po Evropě jsou nejen o dobrodružství (to se dá celkem čekat), ale že nezbytnou nutností je i schopnost se hádat a to nejlépe plynnou němčinou, v horším případě angličtinou.
Takže závěr je celkem jasný: ekologie neekologie, výlety leda autem
Blbé je, že Němec se s Vámi mnohdy anglicky bavit nebude. Osobně vyzkoušeno nejednou. Svůj vzkaz píši jako reálný obraz, nemám v úmyslu Němce nějak hanit, píši jak to je. Němec když přijede do ČR /nebo kamkoliv jinam/, tak automaticky mluví německy. Čest výjímkám.
A je něco postupného naučit se jazyk sousedů, kterých je bratru ke 100 mil. a s nimiž nebo vedle nichž jsme notabene po staletí žili?
Víte, ale ono se podobně chovají i třeba Francouzi, či někteří Španělé. Také si myslí, že ten jejich jazyk je světový a všude jsou povinni jej umět.
Ale španělština je světovým jazykem. Po angličtině druhá.
To je váš závěr plechovkáře. Zrovna do Benátek dává největší smysl letět letadlem.
Autor objevil Ameriku, co se železnice a její nedochvilnosti týče. Ale inspiroval mě na jarní prázdniny. Jenže udělám to jinak: Do Welsu nebo Salzburgu autem a na Tarvisio na Klima Ticket.
Chystám se na cestu Praha-Videň-Benátky-Zurich-Linec-Praha, ale bude to bez přestupů, vždycky s přespáním na místě samém, ale i tak jsem zvědavý, jak to bude probíhat…
Pěkná trasa! Skoro bych doporučil jedinou změnu, z Vídně do Terstu ještě (přímý vlak jednou denně) a druhý den do Benátek. Linec bych klidně vynechal.
Linec je spíš tranzitní bod do Prahy než nějaká hlavní zastávka, uvidíme, jak to bude vycházet.
Když je to přes den a hlavním cílem je asi cesta, pak z Vídně do Terstu bych se snažil jet přes Slovinsko (přes Lublaň): z Villa Opiciny lze do Terstu snadno dojet i autobusem (MHD), zastávka je poblíž tramvajové vozovny asi necelý kilometr od nádraží (45.6864508N, 13.7870972E, v budově vozovny je i příjemná kavárna/bufet), ale „tramvajolanovka“ už, bohužel, několik roků nejezdí …
Z Vídně jede do Terstu přímý vlak? To musím zkusit dohledat. Přemýšlím, že tam pojedu, ale za tím mi nejlépe vyšel poměr cena výkon vlakem do Budějovic a nočním busem do Terstu. Z Brna tam a zpět cca 2 000 Kč za osobu. Pravda, bez dětí. Vlakem mi to našlo dost divoké přestupy v Udine. A za poměrně dost peněz.
Cesta, bohužel, není cíl. Možná pro fanouška železnice, ale jinak ne.
Sorry, dráhy (jakékoli), beru auto nebo letím letadlem.
Tohle by měl být jeden ze základních úkolů pro EU. Sjednocujeme a harmonizujeme kdeco, ale doprava uvnitř EU je jedna velká katastrofa.
Článek souhlasí s mojí zkušeností z deseti jízd ve stejném vlaku IC Würzburg->Pasov jsem dojel včas jen 2x. Zbytek zpoždění 30-90min… Ale zase na druhou stranu tu nikdo nekomentoval fakt, že pokud by u nás byla železniční infrastruktura na úrovni německé či rakouské, asi by autor na cestě z Mnichova do Liberce jel spíš vlakem přes Prahu – a to je přece jen mnohem smutnější fakt …
Západ už bohužel není to co býval. V 80. letech jsme s obdivem vzhlíželi k Západu jako vzoru, včetně železnice. Co z něj zbylo dnes? Je to k smíchu nebo spíš k pláči.
Ordnung muss sein! Dotaženo někdy k absurdnosti. Jel jsem vlakem ze Žitavy přes Cottbus do Berlína. Jenže kvůli povodni na Nise byla na úplném začátku ze Žitavy zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus ale po silnici ten usek Žitava – Hagewerder zvládl o několik minut pomaleji než vlak. Jaké to nebylo překvapení, že v Hagenwerder vlak na ten autobus, který ho nahrazoval, nepočkal a prázdný odjel.
Tohle jsem loni vyzkoušel tedy dvakrát a vždy bez problému.
Rozklad německé železnice není v oboru bohužel ničím neznámým, trvá už pár let. Kromě poněkud nepochpitelné míry poruchovosti zařízení infrastruktruy mu přispívá i nedostatek personálu a nepochybuji, že holt i určitá „daň“ za tu pověstnou preciznost a přesnost – tj. rigidita a neochota (neschopnost) pružného operativního řešení situace. Tímto to ale nechci zlehčovat a omlouvat, mám i řadu vlastních zážitků, včetně taky takových, kdy na místě už nebyl jiný výraz, než prostě „arogance“. Pro cestující z ČR v prosinci došlo k alespoň jednomu mírnému pokroku, kdy už se mnichovské rychlíky nespojují ve schwandorfu s křídlem z Hofu se všemi s… Číst vice »
Cítím v tom pochvalu pro České dráhy ? jsem v šoku pane Sůra
Achjo, to je tak do očí bijící, když někdo oslovuje prvním pádem…
omlouvám se 🙂 chybička se vloudila
Copak? Existují snad dopravci, kteří se smí jen hanět a dopravci co jen glorifikovat?
Správné oslovení je jen a pouze pane Sůro. Přestože za p. Sůru hovořit nemohu, domnívám se, že váš pocit je vylhaný sebeklam.
pardon. chybička se vloudila..
Cítit v tom můžete, co chcete. Při cestě tam první sekyra jde za nimi. Ale dlouhodobě říkám, že ČD si v porovnání s celou řadou jiných dopravců i na západ od nás nestojí špatně. Když něco dělají špatně, tak je kritizuji, když dobře, tak chválím.
Dovolil bych si to formulovat tak, že ČD sice leccos úplně nevyjde, ale zároveň je u nich na slušné úrovni snaha a ochota to nějak řešit (např. čekání přípojů).
jj, souhlas.
Myslím, že je to o zkušenostech. Já osobně mám už několik let velké problémy s ujížděním přípojů při zpoždění. A předtím 35 let ježdění vlakem byla samozřejmost čekání na přípoje nebo neexistovalo zrušení vlaku.
Jsem Vám vděčný za opravdu zajímavé popisy „cestování“ po tom supervyspělém Západě. U obou dojč zemí bych čekal,že všechno bude pünktlich a genau. Jestliže v D i A jsou takové potíže,pak skutečně přestávám nadávat na každodenní zpoždění ČD. Navíc,GWTR Sokoliv – Kraslice – Zwickau Zentrum jezdí naprosto spolehlivě. Zaujaly mne ty lavičky, tedy jejich nedostatek. UZ , Ukrzaliznycja, to vyřešila jejich zpoplatněním. Na Hl.n. jak v Kievě tak v Charkově i Oděse,pokud chcete čekat vsedě, musíte si zaplatit,bylo to 30 UAH = 18 CZK. V Užhorodu je sezení zdarma , v Lisičansku taky.I v Umani. To jsou okresní města. Jinak,… Číst vice »
Francie a Anglie taky není žádný terno. Jen ve Španělsku js m neměl problém, asi štěstí 😭 a Švýcar je za mě top jak courak tak rychlik
Cestování s Deutsche Bahn, 1. Lekce němčiny:
Der Zug fällt aus – vlak je zrušen
Hodí se denně, hlavně v Berlíně a okolí.
Jak je toto možné? Vyspělý západ je přece náš vzor!
Německo sice je západ, ale určitě ne vyspělý
Hrubě podfinancováno desetiletí. A obratem ruky to vyřešit nejde.
Iluze o Západu jsem ztratil už dávno. Je to bordel na kolečkách jako celá EU.
Na železnici by to chtělo zavést kompenzace za zpožděný/zrušený spoj podobně jako jsou v letecké dopravě. To by mohlo zabrat.
Existují, už jsem čerpal od Trenitalie a ČD/ZSSK
Od trenitalie jsem za 3 hodiny zpožděné Frecciargento dostal zpátky 100% 👌
Ano, ale ty zeleznicni kompenzace jsou smesne nizky. 250 eur pri zpozdeni nad 2 hodiny (jako je v letecke doprave) mi prijde adekvatni.
Tady v tom konkretnim pripade by navic k ty kompenzaci (s trochou snahy dopravce) ani nemuselo dojit. Pri odjezdu o 20 minut driv a prijezdu o hodinu pozdeji narok na kompenzaci nevznika, jen se dopravce musi obtezovat cestujiciho informovat.
Nějaká pravidla pro to, jak mají být cestujícím aspoň částečně napraveny problémy vzniklé zrušením či zpožděním zvoleného spojení, existují přece už snad od počátků existence veřejné dopravy – takže jde jen o druh a rozsah těch kompenzací.
V zásadě to jen potvrzuje nutnost schopnosti improvizace pokud chcete cestovat. A je jedno zda letecky nebo železnice. DB poslední dobou nepatří k nejspolehlivějším, ale pokud už to jede tak je to radost si frčet krajinou rchlostí vyšší než 200km/h.
Spíše je otravná přecpanost některých regionálních vlaků o víkendu, díky Deutschland tiket si prostě lidi cestují lokálkama víc než kdysi. Ale možná je to jen můj pocit.
A naprostá dokonalost jsou skupinky německých výletníků, seniorů, s elektrokoly. To znamená automaticky zpoždění, protože než se naloží do vlaku, a následně zase vyloží, to je prostě proces jak z Cimrmana občas
Deutschland ticket je na některých linkách a spojích nejen o víkendu opravdu problém z hlediska nacpanosti. Takové spoje jsou naprostým dobytčákem, takže to si potom raději koupím lístek do 1. tř, pokud tam existuje, nebo s ní jedu zcela plánovitě. Linky RRX1 a RRX5 v úseku Köln – Düsseldorf jsou toho příkladem. To samé Nürnberg – Marktredwitz – Cheb nebo Freiburg(Brsg)Hbf – Basel Bad Bf.
D-Ticket opravdu regionální veřejnou dopravu naplnil. Byl jsem zvyklý, že v autobusu Zittau – Löbau nás jelo pár (kromě školních časů). Nyní o víkendu autobusy skoro plné a všichni ukazují řidičovi QR kód v mobilu.
Ta vámi zdůrazňovaná nezbytnost schopnosti improvizace je ovšem zcela negována systémem, v němž o cenách jízdného nerozhodují parametry cesty (délka, rychlost, atd.), ale velikost předstihu při nákupu cestovního dokladu a vazba na konkrétní spoje.
Ano. Dynamická cenotvorba je peklo. Takže někdy se vyplatí s velkým předstihem koupit jízdenku za pár euro a nechat ji propadnout. Typicky když mě do Němec někdo veze autem například do Lipska, chytneme zpožděni na cestě a musím si koupit na poslední chvíli jízdenku na pozdější vlak. Pokud nemám dražší lístek s možností přebukování tak jízdenka na poslední chvíli je občas masakr. To už je lepší s velkým předstihem koupit dvě levné jízdenky na dva spoje za sebou…a jednu nechat propadnout
No ono něco podobného je i u našich vlaku s obyčejnými koly, nějak nepochopitelně na nádraží v Poděbradech….
Já doufám, že tohle čte nějaký odpůrce eko-terorový odpůrce létání. Cestování vlakem po Evropě s sebou bude logicky nést úskalí přestupování. Osobně jsem si nikde netroufl jet vlakem, kde jsou tři přestupy s rezervou v průměru 15 minut. Něco mi říká, že to je garance nezdaru. Před časem jsem jel rakouským RJ ze Salzburku do Lince s přestupem do Budějovic. Na papíře rezerva přes půl hodiny. Jenže na trase bylo něco se zabezpečovačem, takže 200 Km/h ani omylem a přes stanice pouze 40. Průvodčí neschopen nám říct, zda vlak bude čekat. Spolehl jsem se na svoje nohy a vše nakonec… Číst vice »
😂😂😂
Mezi Salzburgem a Linzem není nikde 200km/h.
Na https://www.openrailwaymap.org/ 200 mají. I kousek přes 200.
Už opravdu není. Bývalo Linz-Attnang a na přeložkách Lambach-Schwanenstadt dokonce 230 km/h. LZB dali pryč a ETCS L2 ještě furt nezprovoznili.
V září jsme tam 200 jeli. To by to museli změnit teď.
Já nejsem odpůrce létání, ale pokud to myslíme s udržitelnou dopravou opravdu vážně (a to bychom dle klimatických dat měli), potřebujeme znásobit kapacitu vlaků a také železnic. Jinak to bude jen zlomek potřebného. Na druhou stranu pokud bude většina linek jezdit skoro jako MHD (každou půlhodinu nebo i častěji, což je zrovna případ většiny ICE v Německu), tak přestupy nejsou takový problém. Z pohledu z ČR je skutečně hlavní problém ten, že skoro všechny přeshraniční dálkové vlaky mají interval hodiny, takže se pak klepete. Když přestupujete ve Frankfurtu, tak skoro na všechny směry jede něco každou chvíli. A samozřejmě je… Číst vice »
Pokud systém nákupu jízdenek bude stále takhle pitomý, pak je jedno, jaká kapacita vlaků a železnice bude k dispozici, pořád to bude nepoužitelná forma dopravy.
Jestliže mi z důvodu nějaké výluky či zpoždění navazující vlak ujede, a já nemám možnost využít už zakoupenou jízdenku, ale musím si třeba draze připlatit za novou (protože místenka), neděkuji, nechci.
Auto totiž stojí stále stejně, ať se pro cestu rozhodnu měsíc předem nebo pět minut předem.
Potřebujeme hlavně levnou, rychlou a spolehlivou VHD. Bez ohledu na to, zda jde o vlak, bus či cokoli jiného.
Minulé léto jsme cestovali vlakem do Stockholmu přes Hamburk a Kodaň, bylo to taky velmi náročné. Hodinové zpoždění našeho EC do Hamburku byl nejmenší problém. Dvě hodiny před odjezdem z Hamburku do Kodaně přišlo oznámení o zrušení vlaku. Nakonec vyšlo najevo, že vlak pojede, jen s jiným číslem a řazením. To už nám ale nikdo neřekl. Vlak Kodaň-Stockholm byl zkrácen a vyjížděl až z Malmö, takže jsme museli přes Øresund jiným vlakem.
Pravidelně mnoho let využívám jen ÖBB, avšak za sebe osobně mohu říci, že přípoje, pokud to jen trochu lze, tak na mě vždy čekají, když je vlak zrušen, tak jsem dostal vždy upozornění e-mailem a nikdy nebyl problém s ÖBB domluvit alternativní spojení, včetně přebookování místenek a v jednom případě mně uhradili i hotel, když jsem nestihl přípoj, aneb srážka s autem na přejezdu. DB to je uznávám naprosto jiná kategorie, tam je to s domluvou o mnoho horší.
Upozornění e-mailem na zrušení zvoleného vlaku ovšem mnoho nepomůže, zejména jste-li už někde na cestě a nemáte třeba ani průběžný přístup k internetu. Ale uznávám, že je to aspoň pokus o nějaké informování, a i snaha si nějaké ocenění zaslouží.
Podobně nepoužitelná je i Lufthansa, kvůli čemu jsem přešel od Lufthansy k Air France / KLM. Díky za pěkný tripreport.
Pokud zrovna AF nestavkuji..jinak report super.
Kaslu na cd
Umíte vůbec číst? V článku se mluví o Deutsche Bahn, OBB a Trenitalia…
Postrádám zmínku, zda jste si zkoušel u průvodčího zajistit připoj v Erfurtu.
U nás to funguje, v Německu jsem to nikdy nepotřeboval.
Případně jestli by bylo možné něco takového vykomunikovat anglicky…
Anglicky nebyl problém si toto vyžádat ani v autobusu na Krétě 🙂
V autobusu na Krétě se běžně řeší přestup mezi ICE v Erfurtu.
U řidičů turistických autobusů na Krétě se dá imho angličtina předpokládat spíš, než u německých průvodčích… a nám jde o ty druhé.
Ne, protože ještě na okraji Erfurtu byl v pohodě čas 8 minut na přestup. Pak jsme zastavili na vjezdu do stanice a stáli ve vlaku ve skupině lidí u dveří, co čeká, aby mohla co nejrychleji vystoupit.
Pak by ujetí přípoje mohla být chyba výpravčího v Erfurtu. Netuším, jak to mají DB nastavené. Nechcete se jich oficiálně zeptat? ICE do DD nejezdí co půlhodinu…
Já jsem to v Německu potřeboval jednou a průvodčí to rovnou hlásil – kdo jede tam a tam, má k dispozici následující vlak. Nám ujížděl přípoj v Karlsruhe a průvodčí hlásil asi , kdo jede do minut včetně grafické informace a ve dvou jazycích. Nám měl ujet přípoj do Norimberka a dostali jsme radu pokračovat až do Franfurtu a tam přestoupit na EC směr Vídeň, kterým bychom dojeli cca stejně. Nakonec i to mělo zpoždění a do Teplic jsme dojeli přes Dresden, ve stejný čas jako v protisměru Krušnohor, kterým jsme měli přijet.
Na cestě Mnichov->Verona->Milan jezdím každý měsíc a většinou je to bez problémů. Nejhorší část cesty je Alex Praha-Mnichov. Je tam jen 18 minut na přestup a ještě jsem nejel Alexem, který by měl míň než půl hodiny zpoždění. Čekání na nádraží v Mnichově taky není nic moc, několik málo studených laviček a do DB Lounge se může jen s plnocennou jízdenkou do 1. třídy, Sparschiene tam nepouští 🙁 na druhou stranu ty jízdenky pak vyjdou dost levně, protože takřka pokaždé mám nárok na 50% kompenzaci 😀
Jakou máte zkušenost s fungováním vlaku z Mnichova do Prahy od nového jízdního řádu? Podle všeho to totiž má být trochu spolehlivější
„Alex“ a „spolehlivější“ nejde moc dohromady
Auto je pohoda. Vlak je jen atrakce, ale na rozdíl od kolotoče ani nevíte, kde vystoupíte.
Zkuste si za volantem jedouciho auta zdrimnout, cist knizku, koukat nepretrzite desitky minut na krajinu kolem, v klidu se najist, jit na zachod, … (kdyz uz vam zivotni prostredi nic nerika)
Já jsem jel loni (2023) v srpnu přímým vlakem EC 176 Berliner z Prahy do Hamburgu, ale ten vlak jel z Berlína nečekaně úplně jinam. Naštěstí mi zastavili v jakési dědině a já se musel vrátit do Berlína místní lokálkou a jet z Berlína do Hamburgu jiným spojem. Příště už jedu autem.
Kam jinam? Že by fake příběh?
Ona je ta trať Berlín-Hamburg dost plná a jezdí tam i ICE a FlixTrain, a tak když je porucha apod, nebo už tam vlaky nabírají velké zpoždění, tak ty EC někdy jedou po souběžné trati a trvá to o něco déle. Ale kdyby měly ty EC před sebe pouštět všechny zpožděné ICE, tak by přijely ještě později. Hlásí to ve vlaku rozhlasem, že se pojede jinudy a tady pán asi neumí německy, tak nerozuměl, co se děje. Jednou taky ve vlaku hlásili změnu trasy, ale po pár minutách jízdy tu změnu odvolali, s tím že se jede (u DB výjimečně)… Číst vice »
To byla teda cesta jak za trest
Jak je psáno, i cesta může být cíl…
Tak v případě vlakovýletů by dokonce být měla, jinak z toho může být velké mrzení 🙂
Děkuji panu Sůrovi za hezký report. Mám rád cesty vlakem, ale tohle si nechám ujít. Nutno však uznat, že lety do po Evropě s Lufthansa Group jsou podobný adrenalin, někdy i s neplánovaným přespáním ve městě, do kterého jste nevěděli, že se vůbec dostanete. Nicméně servis při přebukování je trochu lepší a lety kratší. Bude to ještě dlouhá doba než začneme jezdit po Evropě vlakem.
Jezdit v Německu je za trest. Svých zkušeností s DB (ale i jinými dopravci působící v Německu ) jsou prostě katastrofální. Dodnes vzpomínám na cestu z Hannoveru do Kölnu, kdy jsem měl jet přímým ICE něco přes dvě a půl hodiny, nicméně výsledek byla úmorná výprava trvající přes 6 hodin, ještě k tomu s přestupem v Hammu a Duisburgu….
Zatímco moje zkušenosti s Itálií (byť jsou menší, než s Německem) zatím bez problémů. Toskánsko, Benátsko, Jižní Tyrolsko i okolí Říma a Terstu, všechno na čas, komfortní regionálka i dálkovina, Italo i Trenitalia.
S DB to jde v poslední době pořád z kopce, samé zpoždění, odřeknutí vlaku, všude výluky, odklony, stávky doopravdy do Německa jezdit vlakem je v poslední době fakt děs a hrůza
Poslal bych lidi co si pořád dokola stěžují na českou železnici do Německa, jako neříkám že česká železnice nedokáže překvapit ale myslím si že na němce nemáme. V tomhle tom zlatá česká železnice.
Pak že jsou Němci lepší já si to nemyslím.
Německé železnice mi nikdy moc neučarovaly – infrastruktura leckde osekaná na kost, nádraží v naprosté většině bez čekáren/WC (mmch. stejně tak nefunkční WC v relativně vysokém % regionálních vlaků – i tam, kde jde o jediné WC v celé soupravě) – a to i v městech „přiměřené velikosti“, kde bych něco takového nečekal.
Obdobně tak odříkávání vlaků ať už kvůli nedostatku personálu či vozidel.
Kdyby nebylo Jančury, tak by česká železnice nebyla zlatá.
Tak praví šotozákon.
Je potřeba sdělit RJ, že má pozvednout železnici i v Německu.
: – )
To je nějakých problémů.
Všude se mohou vyskytnout nepředvídané události. Kdybych si měl vzpomenout na všechna příkoří, co jsem zažil při všech jízdách vlakem ,busem, letadlem, autem atd. musel bych pomalu uvažovat nad hospitalizací v Bohnicích.
O hodinu doma později…
V koloně na dálnici běžné.
Přečtěte si laskavě pravidla diskuze.
Znáte to pořekadlo o slovu „kdyby“?
Kdyby nebylo Jančury, našel by se někdo jiný – a jen by z toho ve výsledku možná ani nevznikl na české železnici takový chlív a hloupé půtky se zbytečnou arogancí a nabubřelostí, jakých jsme za celou tu dobu museli být svědky, přičemž dopady některých z nich nejsou uspokojivě dořešeny dodnes.
Už se pár let předtím našel – RT Express. Ovšem nakonec nevyjel.
Mmch. k tomu vyjetí Regiojetu/LeoEx nakonec na nedotovanou komerci přispělo i to, že všechny výkony byly nedlouho předtím jak od MD, tak od krajů, nabagrovány na 10 let do rukou ČD.
Tzn. pro tyto dopravce byly komerční spoje jedinou možností, jak „někde jezdit“.
Ale vždyť to na té německé železnici začalo až teď nebo třeba před rokem, dvěma. Na české železnici to trvá už od revoluce docela delší čas a ještě dlouho trvat bude (viz. stavby a délka stavebních prací a finance).
Bohužel toto je realita německé železnice takovýhle článek bych mohl psát po každé jízdě 🙁
Jestli mate na to cas, tak by nas to mnohe tady (i kdyz to zni blbe) potesilo, nebo spis zajimalo.
Chápu správně, že přestup v Erfurtu se nekonal jen proto, že někdo, ať už omylem či záměrně, zablokoval dveře do vlaku, nejspíše proto, aby se nedejbože nestalo, že vlak odjede o minutu později, kdyby měl náhodou někdo potřebu PŘED ODJEZDEM VLAKU nastoupit?
Tohle je nějaká legislativa (padne nula nula sekund, tak odjezd a dveře raději zavřeme u pět minut před) nebo (zlo)vůle doprovodu vlaku (cha chá, ujeli jsme sto lidem)? No, v obou případech bych asi hlas zvyšoval už na peronu…
Když na R8 nastupoval soukromník, tak se po fórech šířila hrůza, jak právě kvůli němu budou ujíždět přípoje…
Tohle jsem četl zejména o GWTR v jižních Čechách od 12/2017.
Ta ironie, když jsem pak jel jedním vysoce zpožděným R11 (ČD, a.s.) a jediný spoj na trase, který čekal, byl přípoj GWTR v Číčenicích směr Volary, zato přípoje ČD ujely úplně všude na trase.
Pro cestujícího ve výsledku není podstatné, kdo na koho nepočkal. Fragmentací železnice se prostě riziko nečekání (či vyloženého ujíždění před nosem) na mnoha místech zvýšilo.
Zrovna přestup mezi GWTR a ČD ve Strakonicích je jedním z takových míst (s přestupem v Číčenicích nemám zkušenost). Nevím jestli to platí i dnes, ale před pár lety tím byla vyhlášená Česká Lípa (ČD x Arriva), kde byl taky často k vidění ten scénář, kdy odjíždějícímu přípoji jde ještě zamávat, ale nastoupit už ne…
Mě by spíš zajímalo, proč se to začalo dít, když právě při cestování veřejnou dopravou je ČEKÁNÍ na přípoj tou nejzákladnější prioritou. To jako lidstvo zblblo natolik, že to nechápou nebo si začali dělat lidi naschvály po celé moderní Evropě?
Německo vlakem prakticky neznám, ale ve Francii má SNCF vyloženě v přepravních podmínkách, že nástup do vlaku poslední 2 minuty před odjezdem není garantován. Taky už většinou minutu či dvě před odjezdem uvidíte na odjezdových tabulích místo čísla nástupiště jenom „départ en cours“ (probíhá odjezd). Nemají Deutsche Bahn podobná pravidla?
Ano, chápete to přesně. Jedny dveře (bohužel o čtyři vagóny dál) se dokonce na chvíli ještě i otevřely, ale k těm jsme nestihli. Každopádně bylo přesně 15:40, čas odjezdu. Sto lidí to nebylo, ale 15 nás běželo určitě.
To je ovšem zčásti i problém technicko-technologický: uzavření a zablokování nástupních dveří, aby řídící systém vlaku umožnil jeho „zabezpečený“ rozjezd, nějakou dobu trvá (snad cca 10 sekund), a podobnou dobu trvá i případné nové odjištění a otevření dveří v případě, že je ten rozjezd odvolán, takže definitivní uzavírání dveří v předstihu před odjezdem „přísně včas podle jízdního řádu“ je (bohužel) daní za moderní bezpečnostní systémy. A pak už záleží jen na personálu a jeho prioritách: když strojvedoucímu nedá nikdo včas pokyn, aby počkal, tak ten koná podle pokynů systému. A propos: stejně to pochopitelně funguje v případě moderních vozidel („pantery“,… Číst vice »
To je ovšem problém železnice, respektive manažerů, aby byl nastaven funkční systém. To může být cestujícímu celkem jedno.
Systém nastaven je = je založen na pravidle „skutečný odjezd přísně včas“, což platí pro každý vlak jednotlivě – a cestující se buď přizpůsobí, nebo má smůlu.
Mně se to pochopitelně také nelíbí, už proto, že se čemukoli přizpůsobuji obvykle jen velice nerad, ale ani jeden z nás proti tomu asi mnoho nezmůžeme – ani u nás, a tím méně třeba i v Německu.
Cestující je klient. Systém, který je nastaven tak, že se musí přizpůsobit klient nad rámec očekávatelného, je z pohledu cestujícího nefunkční a mohou se o opaku železničáři přesvědčovat třeba do aleluja. Dá se s tím dělat dost. Třeba zvolit jiný způsob dopravy. Nebo tlačit na politickou reprezentaci, aby s tím něco dělala, jsou to vesměs státní podniky. Defetismus jen vede k obhajobě nefunkčního systému. A pokud systém nedokáže předat informaci a ostatní se jí nedokáží řídit, je systém nefunkční.
Běžná situace třeba ve Schwandorfu, když tam Alex předčasně vysypal lidi od Prahy a na náhradní spoj stihlo jen pár nejrychlejších běžců (od nového GVD jsem jel jen jednou, tak nevím, zda se to náhodou nezlepšilo). Nadávky bývaly mnohojazyčné a hlasité.
Nejspíš německá akurátnost. Taky se mi stalo, že jsem vyběhl z podchodu zároveň s časem odjezdu, vlak stál ještě asi půl minuty, mávaní dopředu… ale neotevřel.
Holt by imbissy nevydělaly, tak je jim třeba pomoct. : – )
Auto je svoboda a auto je záruka pohodlí a komfortu. Když chci zastavím, když chci jedu, když se mi někde něco líbí tak prostě z trasy sjedu a zajedu se tam podívat. Ano miluji vlaky mám je rád, ale auto je mnohonásobně komfortnější.
Takhe bych to netvrdil. Jsou relace a účely cest, kdy je komfortnější vlak, kdy letadlo, kdy auto. Prostě záleží. Na týdenní rodinnou dovolenou bych si jinak než autem netroufl (výjimku jsme udělali s RJ na týden ve Splitu a za mě spokojenost), zato, když jsem jezdíval na školu, nedovedl bych si představit, že bych jel jinak než vlakem.
souhlasím…
To řekněte lidem, co mezi svátky stáli celou noc na D1.
Opět extrémní názor a co toho 99,9% času když člověk jezdí? od čeho je online navigace? vidím kolonu objedu.
Neumím si představit život bez auta, je to znovu říkám svoboda. Vás tipuji na to, že auto nemáte, že?
Záleží, co kdo bere za svobodu. Auto mám, ale jezdím minimálně. Jízda autem je ztráta času, zatímco v autě musím prostě řídit a nic jiného, ve vlaku si čtu, koukám na net, na film atd. Takže pro mě je větší svoboda nejet autem. Ale uznávám, že auto má při některých cestách taky výhody. Ale svobodu si představuji jinak.
A co je svobodného na tom jezdit MHD na nádraží? někde na něco čekat? něčemu se podřizovat? v autě sednu jedu, vystoupím kdy chci nastoupím jak chci
Vlak mám rád, ale vadí mi i přesné časy odjezdu, čekání apod..
Uvidíte časem, jak hodně se budou muset auta naopak přizpůsobit nám, protože jich prostě bude už moc.
To jsem četl už před dvaceti lety, a nic.
Ok. Syn co sportuje, tak budu mat v sobotu za 2 mesiace jednodnove sustredenie v Holici. Uz mi oznamil, ze tam chce ist. Program zacina o 10 rano a je do 6 vecer. Zo severu Slovenska to mam autom necelych 2.5 hodiny. Je to necelych 200 km. Verejnou dopravou by som musel vyrazat pred 5 rano a do Holica by som dorazil o 9:30. Verejnou dopravou je to tesne nad 200 km, cestoval by som to 4.5 hodiny a 3 krat prestupoval, pricom na jeden prestup by som mal 6 minut. Pre mna je volba ist autom alebo neist, lebo… Číst vice »
Vlak je svoboda? Hm, třeba na takový triatlon u Ústí nad Labem je až taková svoboda, že musím vyjet v pátek večer, abych stihl sobotní start, a domů se pak vrátím buď pozdě v noci, nebo až v neděli. A to ještě si samozřejmě na místo musím pěkných deset kilometrů dojet na tom kole…
Tak to neděkuji, beru auto.
Přesně tak. Pořídil jsem si auto až po mnoha letech života a svoboda je fakt o něčem jiném. Najednou jsem měl povinnost platit parkování, platit pojištění, starat se o auto a opravy, platit benzín, bát se jestli auto druhý den bude stát na svém místě, před každou jízdou dávat pozor, abych byl v klidu a něco se nestalo, pak když se někam jelo zažíval jsem fakt psychický i fyzický nátlak a po jízdě autem jsem byl znavenej jak po mnohakilometrovém pěším výletě. Ono podle mě stačí si to nezkusit a nezačít být na autě závislý. Když toto překonáte, máte v… Číst vice »
Auto jsem měl k dispozici, jsem rád, že už nemám. Svoboda vykoupená ekonomickou otročinou ve prospěch auta. Když opravdu potřebuji půjčím si ho. Nehodlám být jeho otrokem.
Přesně tak, ale lidi co vlastní auto (takže naprostá většina) tohle nikdy nepochopí. Pochopí to ten, kdo se na něm nestal závislej. A ani to nemůžou pochopit, když to nikdy nezkusili.
Tak tomu říkám opravdu kvalitní blábol.
Jo? Chápu, vy se bez auta nepohnete ani pro rohlíky. Pro lidi bezrozhledu je blábol vše, co odporuje jejich dogmatismu. 😉
Inu, tak hlavně, že dráhy vůbec, ale vůůůůůůůbec neměly žádné problémy, zpoždění, padlé stromy a podobně… ani trošičku ne.
Já řídím rád, ale na cesty mezi Prahou a krajskými městy (kromě Liberce a K.Varů) se snažím jezdit vlakem – odpadá mi zodpovědnost za řízení, můžu odpočívat, najíst se atd. A taky malý syn se ve vlaku může proběhnout.
Jsem přesvědčen, že nevlastníte elektrošrot, to byste měl po svobodě a mluvil byste jinak…
Ano taky to tak vidim.
Vlak je fajn pokud potrebujete jet z mista a do mista b, a na te same trase jede primy vlak a nikam jinam se stejne podivat nechcete.
Napr jet z prahy navstivit tetu v pardubicich, trochu se tam nalit a pak zase zpet.
Nikdy jsem auto nevlastnil. Až před dvěma lety jsem si udělal řidičák a pořídil tu věc.
A věřte mi, že za celý život jsem se necítil více nesvobodně. Ono je to relativní, víte?
Cítit se nesvobodně s tím, že si můžu kdykoli vybrat, kam pojedu? A to z které p…. zádi jste vytáhl, takovou blbost?
A za jakou cenu? To už nevidíte? Asi ne. Zřejmě vám to platí rodiče nebo manželka. 😉
S tím „zavíráním/blokací dveří v čase odjezdu“, byť pak vlak ještě pár minut stojí, jsem se opakovaně setkal nejen v Německu, ale i v Belgii.
I příhoda z článku je hezkou ukázkou „jistoty místa k sedění při zakoupení místenek“ – reálně ty místenky ani neznamenaly „jistotu počkání při přestupu“.
Jde přece o místenky, nikoli o „přestupenky“ – a předpokládal bych, že místa k sedění byla skutečně rezervována, byť (bohužel) zbytečně: ty místenky přece nevědí, odkud, kdy a jak se cestující na ta rezervovaná místa mají / mohou reálně dostavit, takže jim těžko mohou posloužit i jako garance nějakého přestupu.
I proto se já třeba snažím vyhýbat nákupu místenek jak mohu, byť to ve výsledku často znamená i nutnost přesedání na jiné volné místo.
Jedno souvisí s druhým.
Konkrétně argumentace „místenka zaručuje místo k sezení“ – ovšem jen v případě, kdy se člověk na ten (předem vybraný) spoj dostane (tzn. jeho předchozí spoj nemá zpoždění; v jiných situacích též např. že nedojde k jinému zdržení v rámci jeho – ať už pracovního či nepracovního – programu)
Ale ta místenka přece neplatí pro celou cestu s přestupy, ale jen pro jeden konkrétní vlak na její části, který je na ní vyznačen – a nic jiného než rezervaci místa v něm nikomu ani neslibuje zaručit = nemůžete chtít něco, co vám v souvislosti s ní nikdo ani vůbec nenabídl. Pro odběr služby v podobě dopravy z místa startu do místa cíle slouží jízdenka a nikoli místenka, která je jen poukázkou na jistotu pohodlí – a základní část služby (= doprava) byla, byť nekvalitně, splněna.
Ukazuje to na celé místenkovací úskalí.
Víceméně žádná cesta nezačíná na tom kterém nádraží, ale v jiném místě (dům/byt, hotel, výletní cíle atd).
Nicméně na rozdíl od vnějších vlivů (např. nestihnutí vrátit se z pěšího výletu do výchozího nádraží na ten který vlak, prodloužení pracovních povinností atd.), tady šlo vyloženě o vliv téhož dopravce, který tu místenku s „garancí místa“ vystavil. Tzn. o to je to celé zajímavější.
Na druhou stranu moje vlastní zkušenost s přebookováním místenek v DB pokladně při ujetí přípoje je spíše pozitivní. Když je volné místo, tak to jde i na ICE. Asi záleží na konkrétních lidech, blbci existují všude.
Aspoň maji ČD výmluvu pro vlastní neschopnost. Nefunguje to prostě nikde.
Například na Sicílii mají takový zvyk, zastavit vlak v bezvýznamné stanici v polích a všechny vycházet. Někdy je náhradní doprava, někdy ne. Myslím, že to udělají, pokud je vlak poloprázdný.
Trapné…
Osobně jsem zvědav jak dopadnu v létě, poletím s BE z Prahy do Londýna na Heathrow za těžko uvěřitelných 1260Kč, no a zpět aby to nebylo tak jednoduché jsem si naordinoval noční přesun do Amsterdamu a pak po kolejích přes Linec domů (Flixbus za litr) a jizdenka s lehátkem od OBB za 54e. Tak když to bude s hodinou tak budu rád že to dopadlo na pohodu , když s půldnem bude to mrzuté…. když přijedu místo v pondělí až v úterý budu rozčarován a na příště nebudu šetřit peníze a lačnit po procházce mezi kanály ale sednu na letadlo… Číst vice »
Ano, přesně jak říkáte. S vlakem je to sice delší, ale o to horší cesta.
Osobně jsem rovněž neplánovaně absolvoval v době covidu cestu z Bolzana do Innsbrucku dvěma regionálními vlaky s břestupem na hranici. Měl jsem standardní mezinárodní jízdenku ÖBB platnou ve všech spojích. Průvodčí mi na nástupišti ovšem tvrdil, že ta jízdenka v jeho vlaku neplatí, protože je to přece jízdenka ÖBB. Tím to bylo víc bizarní, že v danou dobu byly všechny EC Verona – Mnichov, které byly na dané trati „nejvíc“ ÖBB, kůvli covidu zrušeny. Situace se vyřešila tím, že jsem rad průvodčího nedbal, do vlaku nastoupil a on kontrolu nedělal. Trestuhodná míra kvalifikace.
Tohle bych fakt nejel ani omylem. Je ale fakt, že i letectví má své záludnosti, které umí cestu pěkně zkomplikovat, třeba stávky (posílám pozdrav do Francie), nebo počasí. V neděli jsem se vracel z dovolené zrovna když na Ruzyni měli nějaký problém meterologové a při nižší viditelnosti se nepřistávalo. Když jsme dosedli, velmi se mi ulevilo.
Tohle bych neabsolvoval ani v létě. Přesto zajímavý článek.
Nein danke, do takoveho zoufalstvi se poustet rozhodne dobrovolne nikdy nebudu. v aute mam svoje mistenky zdarma. Cestovani vlakem na vetsi vzdalenosti je proste o nicem a ztrata casu a penez.
Nehledě na to, že člověk musí cestu plánovat pomalu na minuty dva měsíce dopředu. Dokud mi nebudou západoevropské drážní molochy schopny nabídnout na druhý den jízdenku levnější než cesta autem, tak je to za mne zkostnatělé, neflexibilní a neperspektivní. Takový luxus, dělat si ze zákazníků rukojmí svých tarifů si mohou dovolit aerolinky u cest do USA/Asie, atd, ale do Benátek mám pro případ, že bych tam chtěl, svoje auto.
Levnejsi nez cesta autem to nebude nikdy. Na to zapomente, to ten system neumi a umet nebude ani v idealnim stavu. Ale melo by to mit (casove, organizacne, zakladni pohodli) aspon trochu uveritelne podminky.
Při tom, kolik dotací a podpory se do vlaků soustavně cpe, je docela smutné, že to není levnější.
Do aut se cpe řádově víc.
No, nevím.. Já auto nemám a pokud bych chtěl jet autem, musím si ho nejdříve za třeba aspoň 300 tisíc pořídit. A za 300 tisíc budu jezdit vlakem pěkně dlouho, nejspíš do konce života a v první třídě. A to nepočítám náklady na pojištění auta, benzín/naftu, opravy, opravy a opravy pokud koupíte „pouze“ za těch 300 tisíc 😀
Ono vůbec spojeni Bolzano-Mnicho-Praha je zajimave, zvlaste kdyz clovek cestuje s jizdnim kolem😀 O Zapadnim (Bavorskem) expresu nemluve, to je kapitola sama pro sebe (mistenky, poplatek za kolo..). Srav leto 2013: Pro jizdu ve smeru Verona-Mnichov nejde zaplatit za kolo online. Jen na nadrazi u otevrene prepazky = jen velka nadrazi (na mezinarodni expres to v atm nejde). Kdyz clovek sejde/sjede z hor a chce rovnou nasednout – smula. Mistenka pro kolo minimalne den predem😀 Takze reserni? Na Brenner dojet italskym „courakem“, dolu do Innsbrucku na kole (nebo rakouskym courakem) a tam nasednout do vlaku z Verony smer Mnichov 😀… Číst vice »
Na Brenner v sedle. Je tam cyklostezka po tělese staré trati…
Na Vánoce jsem jel s dětmi vlakem do jižní Itálie a zpátky a hlásím, že nic zvláštního se nestalo.
Ovšem tipuju, že za v článku popisované nesnáze mohou přebujelé byrokratické předpisy (railjety do Itállie jsou „italizované“, například jsem si všimnul, že na oknech mají nápis „nouzový východ“ v italštině, tak je možné, že OBB ani žádný záložní italizovaný railjet nemají, nejvýše pak až ve Vídni). A za chaosem v operativním řízení provozu bych pak viděl nedostatek kompetentního personálu.
Do Itálie může akorát hrstka railjetů (ta poslední várka, co ÖBB odebrali). Mají italský zabezpečovač a hlavně v Itálii nově povinný protipožární systém.
Stejně tak můžou jen některé railjety do ČR, na Slovensko, do Maďarska a do Švýcarska. Jediné, kam všechny soupravy můžou, je Rakousko a Německo. A neexistuje žádná univerzální souprava, která by mohla všude.
Railjetů je obecně málo. Stát objednal tolik vlaků, že teď ÖBB neví, jak to vyjezdit. V případě neplánovaného odstavení soupravy většinou není volná záloha. A pokud je potřeba ještě schválení do určité země, tak to na 99% musí odřeknout bez náhrady.
Já to chápu, ale pak nechápu, proč ten vlak vůbec jezdí. Vlaků Bolzano – Innsbruck jezdí dost.
Ten vlak je objednany (a zaplaveny) regionem, tudiz se nasel vecerni obrat na ukor udrzby…
Že by tím Rakušani chtěli posílit vazbu Jižních Tyrol na jádro říše (nebo aspoň nostalgicky vzpomínat)?
Bolzano/Bozen je historicky jižní Tirolsko, kde se mluví převážně Německy. (Itálii toto území připadlo až po první světové válce a dodnes toto území má největší míru autonomie v celé Itálii).
V jizním Tiroslku jsou i strany, které chtějí připojení zpět k Rakousku a ruku si mohou podat se OEVP.
To spojení Railjetem je takové bych řekl spíše politická proklamace, protože z hlediska koncepce jizdního řádu moc smysl nemá, vzhledem k tomu, že stále není BBT. Až se otevře BBT, tak možná těch Railjetů začne jezdit více.
Tak tam místo railjetu měli poslat naše B249, ty jsou italizované od výroby – e pericoloso sporgersi 🙂
Tak jde o to, kdo je dopravcem toho railjetu na Italském území. OBB na svoji Italskou licenci, nebo je to vlak FS? Pokud první je to selhání OBB, nutně nemusel jet z Bolzana railjet, ale klidně náhradní souprava s mašinou s přestupem v Innsbrucku. Pokud se to klasicky předává na hranicích, měli náhradní soupravu přistavit FS…
S hlavne ak mali na riešenie celú noc… Alebo toho REXa, čo ide 20 minút pred ním smer Innsbruck podržať, svet by sa nezrútil
A kdyby tam na Rex čekal nějaký Čech, napíše, že vlaky jezdí zpožděné.
Stejně jako u nás.
Počká a přípoj má zpoždění, všichni na jeho trase nadávají. Nepočká- nadávají že přípoj ujel.
Tak dorazit domu jen s hodinovym zpozdenim – to se muze stat s Lufthansou uplne stejne, jako s DB. Kde jsou ty casy, kdy bylo Nemecko symbolem spoehlivosti, presnosti a poradku.
Vážně chcete vědět, kde ty časy jsou?
Odpověď na to by musela být poněkud vulgární a za zablokování to nestojí.
Ony někdy byly nebo to je jenom pověra za základě propagandy?
„The grass was greener“, Pink Floyd
To určitě ano a LH je na tom úplně stejně špatně, ale dorazit domů po 5h cestě nebo po 25h cestě, je rozdíl.
„A také to, že plány na převedení lidí z aut a letadel na železnici budou při takových službách státních dopravců v Evropě dlouho jen na papíře.“ Nesouhlasím – tedy s tou specifikací, že nespolehlivé služby poskytují v Evropě jen „státní“ dopravci. A předem odmítám námitku, že problémová cesta byla podniknuta výhradně ve vlacích státních dopravců, protože „plány na převedení lidí z aut a letadel na železnici“ (jichž se ta věta ve skutečnosti týká) budou „dlouho jen na papíře“ bez ohledu na to, zda ty nespolehlivé služby budou nabízet dopravci státní či privátní. A navíc je třeba připomenout i podíl objednatelů… Číst vice »
V Německu jsou všechny vlaky dálkové dopravy vedeny výhradně na komerční riziko dopravců. Dálkové vlaky v Německu nemají žádnou dotaci.
Problémy ovšem nastaly / začaly už v Itálii a s „rakouským“ vlakem. Ale budiž, ať je po vašem: odmysleme si tu moji závěrečnou poznámku, která stejně nic nemění na skutečnosti, že pokud jde o negativní dopad nespolehlivosti služeb dopravců na zákazníky (i potenciální), je úplně jedno, zda původcem budou dopravci „státní“ nebo „privátní“.
Je to jedno, ale obecně jsou lidi naučení z novin, že soukromí zpoždění nemají.
Stačí si přečíst diskuze o železnici na idnes atd.
Zatímco když se člověk podívá na Grapp, tak nejvíc zpožděné jsou komerční spoje soukromých dopravců…
Takže železniční dopravci v tomhle vašem světe jsou banda idiotů, kteří kvedlají kontrolérem, cvakají lístky a provádí údržbu a úklid vlaku.
A objednatel má zajišťovat jízdní řády, dispečink, garanci přestupů, celkovou zákaznickou zkušenost a smysluplnou digitalizaci?
Je pravda, že takhle u nás fungují ČD a (ti lepší) krajští objednatelé, ale celou dobu mi to přijde jako nezdravé, protože bez příčetnosti a aktivního zapojení všech prvků řetězce to nemůže fungovat a být zákaznicky zajímavé.
Ale vždyť tu pochybenou (pseudo-) „liberalizaci“ železnice, kterou docela trefně popisujete, přece před skoro 30 roky všichni přece tolik chtěli a vzývali jako modlu a nejlepší řešení – to už si nevzpomínáte, nebo jste tehdy ještě „tahal kačera“? Přitom už tehdy bylo zřejmé, že se staví dům od střechy a výsledek vynucený stylem „ode zdi ke zdi“ nebude dobře fungovat, protože na železnici nelze v plném rozsahu použít pravidla a „zákony“ nijak neřízeného trhu – to ale tehdy nikdo slyšet nechtěl a nechce to slyšet ani teď. Ne nadarmo se železnici přezdívá „modrá armáda“ – a má-li být armáda funkční,… Číst vice »
Sám teď zmiňujete „neřízený trh“. Přitom v předchozím příspěvku hovoříte o tom, že každopádně existuje nějaký objednatel – což by ale znamenalo, že takový spoj není výsledkem „neřízeného trhu“. „Modrá armáda“ se dnes železnici už víceméně vůbec neříká; šlo o výraz užívaný spíše před rokem 1989; poté (co si tak vybavuji) leda tak pejorativně. Mmch. v postoji „měli by také za fungování celého systému nést odpovědnost a být i „dodavateli služeb zákazníkům“ oni – a dopravci by měli fungovat jen jako jejich „výkonní zaměstnanci““ vypíchnu, že přesně toto si nepřejí OSŽ a další odborové organizace, viz jejich dlouhodobá kritika k… Číst vice »
Ne, je to jinak. Počátkem všech současných problémů bylo přílišné „uvolnění otěží“ v podobě přehnané a nekontrolované „liberalizace v bláhové chybné představě, že všechno vyřeší pouhá samotná „neviditelná ruka trhu“. Veřejná doprava je však příliš drahým a pro společnost důležitým a cenným statkem na to, aby s ní bylo vhodné zacházet nezodpovědně a nechat všemu jen zcela neřízený volný průběh – což se nám také brzy vymstilo, a jak se ukazuje, asi nejen nám, ale i leckde jinde v Evropě: vznikl „kočkopes“, který sice není o mnoho lepší než ten dřívější (nevalný, ale nějak fungující) systém, přičemž výsledkem jsou vysoké… Číst vice »
Ale je – výběrové řízení na provoz vlaků v závazku je taky tržní počin.
Rozhodně však nejde o NEŘÍZENÝ tržní počin.
Bohužel je to tak a sám vidíte, že Váš názor je nepopulární. A většina bude věřit, že je vše díky liberalizaci v pořádku.
Ale není: jezdím vlakem 45 let a není nic v pořádku. Naopak se vše změnilo k hodně horšímu. Ale zavírači očí před realitou jsou všude.
Jenže v letadle dostanete odškodnění, hotel, zaplacené občerstvení atd atd atd.
Spíš mě zajímají komentáře zdejších vizionářů 🤭
Hahá. U Ryanairu třeba.
Netvrdím že bych tuto cestu chtěl jet vlakem, ale za hodinové zpoždění letadla dostanu co?
Jasně, za hodinu zpoždění kompenzace. A ta výplata odškodného běží vždy tak po drátkách, že kolem toho vznikl celý byznys vymahačů, že?
Ale narok na tu kompenzaci aspon existuje.
Nárok na kompenzaci existuje i na železnici.
Tak už vidíte komentář pana Zikmunda, že za to může objednatel. Čili za první průser může region Jižní Tyrolsko. V Německu dálkovka objednatele možná ani nemá, takže ujetí ICE jde za Pánembohem. (Pokud je člověk ateista, tak těžko říct.)
A už nám prozradíte, kdo z těch vašich „šotoušů“ a „vizionářů“ či rovnou „šotovizionářů“ vám tak ublížil, že máte takovou potřebu do nich v diskuzi pod téměř každým článkem kopat? Ve „kvalitě“ vašich příspěvků si můžete podat ruce i s těmi největšími šoto-ultras.
P.S. Vlakem nejezdím a ani nefotím.
Musím toto kolečko o prázdninách taky vyzkoušet. Na duben mám jízdenky na trasu Paříž – Lyon, tak se těším
Musím souhlasit, jezdíme pracovně do Německa, a občas volíme vlaky, když se nespěchá. A vždy je to velký adrenalin, zrušené vlaky, velká zpoždění, nefunkční WiFi, někdy i dost špinavé. Takže opravdu kdo si to nezkusí na vlastní kůži, tak nic neví. Pak se lidi diví, proč někteří radši lidé volí letadlo nebo auto.
Takže jejich vlaky jsou běžně rozbité a oni to neřeší, jenže když přijede mezistátní vlak z Prahy a chybí mu vůz nebo má drobnou závadu tak ho ihned odřeknou bez náhrady a všechno musí řešit nás národní dopravce…
Mají těch rozbitých už sami dost, tak další z dovozu nechtějí 😀
Já zažil „prozákaznický“ přístup loni v Magdeburg, poslední vlak do Berlína zrušen pro nedostatek personálu. Ráno první vlak ICE, co vezl vzduch. Ale využít ho nebyl důvod, když jen o chvilku později jel další RE. A přesvědčit se nedali. Čekáš už dost dlouho, tak si ještě chvilku počkej, to už tě nezabije.
Mám z Benátek do Plzně vyzkoušeny obě cesty -jak přez Brennero a Mnichov, tak přez Semmering, Vídeň a Budějovice. Doporučuji tu druhou s přespáním ve Vídni.
Z Prahy do Benátek vyzkoušen EC + NJ z Lince. Pro jistotu tedy s delší procházkou po večerním Linci, necelá hodina na přestup se nám zdála málo bezpečná (bylo to v čase náhradní dopravy okolo Summerau).
Cesta vcelku pohodlná, nejvíc nám vadilo skoro 2hodinové stání v Salzburgu s vypnutou klimatizací. Ranní příjezd na stanici Santa Lucia nám to vynahradil.
ÖBB mě tedy přístupem překvapily, ti to mívají bez problémů.
Přístup DB komentovat nebudu, z vlastní zkušenosti můžu říct, že nic jako garantované přípoje v dálkové dopravě neexistuje (tedy na papíře možná, ale v realitě ne)…