Z 300 na 80 km/h. V Nizozemsku musí zpomalit rychlovlaky kvůli vadám na 14 let staré trati

Rychlovlak společnosti Thalys (nyní Eurostar) v Nizozemsku. Foto: ProRailRychlovlak společnosti Thalys (nyní Eurostar) v Nizozemsku. Foto: ProRail

Ke snížení rychlosti došlo i na dalších úsecích trati mezi Amsterdamem a Rotterdamem.

Nizozemský správce železniční infrastruktury ProRail řeší velkou nepříjemnost na své vysokorychlostní trati HSL-Zuid, která spojuje Amsterdam s Belgií. Kvůli špatnému stavu mostu v obci Rijpwetering mezi Amsterdamem a Rotterdamem tu musejí vlaky jezdit jen rychlostí 80 km/h namísto 300 km/h. Původně dočasné omezení se značne prodlouží. ProRail uvedl, že zprovoznění do původní rychlosti se očekává až v roce 2025.

Pro cestující a dopravce to znamená komplikace: delší jízdní doby a tím i narušené možnosti přestupu na další vlaky. Vysokorychlostní trať je v provozu od roku 2009 a už nyní řeší správce infrastruktury zásadní technické problémy.

Podle ProRail nejsou konstrukce a svary dostatečně pevné, což vede k prasklinám. „Během stavby byly provedeny chybné výpočty. Navíc se začalo hýbat podloží viaduktu. Trať se od výstavby horizontálně posunula o osm centimetrů. Tento posun byl od výstavby aktivně sledován, ale dosud nevedl k žádnému opatření,“ uvedl ProRail.

Železniční správce infrastruktury počítá s tím, že letos most opraví tak, aby po něm bylo bezpečné jezdit rychlostí 160 km/h. Na plnou rychlost se vlaky dostanou až v roce 2025. První omezení nastalo loni v říjnu, kdy současně došlo ke zpomalení na dalších devíti mostech v okolí, které se stavěly stejným způsobem. Po nich mohou vlaky jezdit nyní 160 km/h.

„Hledání řešení tohoto problému je obtížné,“ připustil správce infrastruktury. Podle něj musí dojít k novým výpočtům pomocí simulačních programů a poté most opravit. „Z bezpečnostních důvodů to musí být provedeno velmi přesně a zabere to spoustu času,“ vysvětlil ProRail.

Tagy Nizozemsko ProRail VRT vysokorychlostní tratě v Nizozemsku
66 komentářů