Cestovní ruch Letecké společnosti Letectví Letiště

Wizz Air ohlásil další expanzi ve Vídni, přidává už deváté letadlo, otevírá dalších pět linek

Airbus A321 společnosti Wizz Air. Foto: Wizz Air
Airbus A321 společnosti Wizz Air. Foto: Wizz Air

Letecké společnosti ve Vídni čeká letos zejména u letů po Evropě dalšího rok tvrdého konkurenčního boje, z kterého zatím profitují hlavně cestující v podobě levných letenek.

Maďarská společnost Wizz Air oznámila umístění již devátého letadla do Vídně, Airbus A321 nasadí do rakouského hlavního města od července 2020. Díky tomu spustí celkem pět nových linek: do Alghera na Sardinii, Korfu, Podgorice a rumunské Sučavy. Současně firma oznámila navýšení počtu letů na již existujících linkách do Milána, Říma, Malagy a Porta. Firma bude nabízet od července už 49 různých tras.

Wizz Air začal ve Vídni působit v červnu 2018, od té doby rychle roste a zejména společně s Laudamotion je hlavním důvodem velkého zlevnění cen letenek z Vídně. Na cenovou válku si stěžují zejména Austrian Airlines.  Aktuálně létá Wizz Air z Vídně se sedmi letadly, osmé zařadí do flotily v červnu. Od začátku prázdnin bude mít ve Vídni pouze letadla typu A321.

Loni Wizz Air přepravil ve Vídni 2,2 milionů cestujících, meziročně o 370 % více. Letos plánuje Wizz Air z Vídně nabídnout 4,1 milionu míst, meziročně kapacitu navýší o 70 %.

Cenová válka vede ve Vídni k nabídce mimořádně levných letenek. Vídeňské letiště je velmi často využívané i obyvateli zejména Jižní Moravy, kteří to mají blíže než například do Prahy.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin V.
Host
Martin V.

Vídeňské letiště vydalo statistiku za loňský rok https://www.viennaairport.com/unternehmen/presse__news/presseaussendungen__news_2?news_beitrag_id=1578990620436 a vypadá to, že veškerý nárůst není jen dílem boje Wizzairu a Laudy s Austrian. Třeba z regionů má největší relativní meziroční nárůst Severní Amerika +30%. Celkově ve Vídni na 31,7 mil. cestujících potřebovali 267 tis. pohybů letadel (=119 cestujících na letadlo, což je jen o čtyři víc než v Praze). V čem Wizzair asi prsty má je nejrušnější destinace ve východní Evropě – Bukurešť se 313 tis. cestujících (+37%).

VíKo
Host
VíKo

Koukla jsem na tu Sardinii a zatim teda ceny zadny terno. Nerikam, ze cca 2500 je drahy, ale extra lowprice to zatim neni. 🙂

Marek
Host
Marek

No jo, tak všichni by chtěli létat za 20 € po Evropě. 2500 za letenku je opravdu nízká cena.

Oj Oj
Host
Oj Oj

Je to OK.

Oj Oj
Host
Oj Oj

Je to OK.

Tobi96
Host
Tobi96

Algero nejlevněji vychází z Bratislavy s Ryanerem

Lukas
Host
Lukas

Bratislava moze zas len utriet hubu haha, ale ak to takto pojde este par rokov tak Austrian bude mat este vaznejsie problemy nez teraz a nizkonakladovky kapacitne zahltia letisko.

Na druhu stranu to budu slusne zisky pre letisko tj. stat a budu mat silnejsi argument pre dalsiu drahu, ktora uz ale myslim ze bola schvalena?!

Janina
Host
Janina

Vídeň má velký problém novou dráhu proti protestům místních obyvatel protlačit, byla bych hodně překvapená, kdyby se během 10 let na ní začalo. Navíc do toho nová rakouská koalice se zelenými, co už slíbila zvýšit poplatky pro leteckou dopravu.

VíKo
Host
VíKo

Praha to ma stejny. Jen se to asi da snaz uplatit. 🙂 2 draha a hooodne investic do infrastruktury a bude to super. A chci teda i Vodochody. Ale to je proces, kteryho se asi nedoziju.

Martin V.
Host
Martin V.

V článku se píše, že od prázdnin bude mít Wizzair ve Vídni bázované výhradně A321, což při jejich hustotě sedadel znamená 230 míst v letadle, pokud se nepletu. Za situace, kdy se Austrian zbavují svých Dash 8, může průměrný počet cestujících na letadlo ve Vídni značně růst a nezbytnost nové dráhy není tak bezprostřední jak se možná ještě nedávno zdálo.

pozorovatel
Host
pozorovatel

A v podstatě totéž platí i pro Prahu-Ruzyni (kde navíc i 2. dráha už dávno existuje, jen není paralelní) …

VíKo
Host
VíKo

Udela se z toho Viden Vychod a lety probudou. BTW, z Bratislavy jsem letel zpatecni let na Kypr za litr. Maly a instantni letistatko s dobrym parkingem. Odbaveni rychly. Malo lidi. To me celkem bavilo.

Tomáš Gottschalk
Host
Tomáš Gottschalk

Nová černozelená vláda už se těší na 12 ojro z každé levné letenky.

Gajda
Host
Gajda

Tak pro dopravce to očividně není problém – to je totiž asi jediný velký bojiště Wizzu s Ryanairem a účet za Laudu je ztráta milion euro denně, kterou Ryanair zatím v pohodě platí a očividně s tím nehodlá jen tak přestat. Jen to zlikviduje všechny okolo, který se do něčeho takovýho nepustí

Adam H
Host
Adam H

Když už tak je to 60 milionů euro za rok. Což je přibližně milion týdně, ne denně.

provokatér
Host
provokatér

Že by jakási paralela dřívějšího chování Jančury užitá v leteckém provozu?

Nicky
Host
Nicky

No a tomuhle chce Brno konkurovat dotacemi – to budou muset tedy hodně sypat.
ČSA/SW může být rádo že PRG lowcosty tolik neláká jako Vídeň.

Alan Wank
Host
Alan Wank

Brno ale linky lowcost dopravců nedotuje, chce dotovat spojení s garantovanými přestupy do MUC, což je má ale jinou cílovou skupinu než linky Ryanairu a Wizzairu.

Imho v tom vidím problém spíš pro BTS, která hodně stavěla na tom, že fungovala jako lowcost letiště pro Vídeň a nyní začíná být tato funkce nadbytečná.

Nicky
Host
Nicky

Brno dotovalo dokud lowcosty samy neodešly. Cílová skupina – V letadle je vždy mix cestujících a při tom počtu pasažérů co Brno dokáže generovat je potřeba počítat s každým. A tady drtivá většina pojede vzhledem k ceně do Vídně a „manažerská linka“ může také rychle skončit.

Alan Wank
Host
Alan Wank

Zajímavé, jediná dotace, kterou lze dohledat, byla pro bmi do MUC, které zkrachovalo. A po krachu bmi chce kraj tuto dotovanou linku obnovit. Pak bylo v plánu dotovat projekt s BlueAir, který se naštěstí nezrealizoval. Mimochodem, v reakci na ohlášený projekt s BlueAir odešel Wizz, kterému vadilo, že BlueAir má dotace dostat a oni je nedostávají. Takže tohle mi nijak nejde s Vaším tvrzením dohromady. Nepleťte si Brno s Ostravou, tam se opravdu dotovalo kdeco, včetně Dubaje. A co se cílové skupiny týče, tak sice nějaké překryvy tam budou, ale relativně malé. Ona i předchozí linka do MUC měla LF… Číst vice »

marty-t2
Host
marty-t2

Naprostý souhlas – jen pro ilustraci – zde muj nejsilenejsi tripreport s BMI ever… https://forum.airways.cz/viewtopic.php?f=42&t=9980&hilit=bmi

Tom
Host
Tom

Myslíte si, že když nejde dohledat oficiální podpora, tak ta podpora neexistuje? Jste naivní. Společnost provozující brněnské letiště je soukromý subjekt a ten nemusí zveřejňovat ze zákona smlouvy. Žádná nízkonákladová letecká společnost do Brna bez podpory létat nebude.

marty-t2
Host
marty-t2

Nerozumím Vaší argumentaci – společnost provozující brněnské letiště je LETIŠTĚ BRNO a.s. vlastněná od listopadu investiční skupinou Accolade. Podle mne investiční skupiny investují jen tam, kde očekávají nadprůměrnou návratnost své investice. Takže i kdyby došlo k podpory linky ze strany soukromé společnosti, tak to bude jen jejich chladný kalkul, že v budoucnu se jim to bohatě vrátí… A navíc by tato podpora nestála daňového poplatníka ani korunu. Osobně považuji spíš za pravděpodobné, že žádná linka neviděla od soukromého subjektu ani korunu podpory. Ale můžu se v odhadu mýlit. Jestli máte, prosím udejte zdroj opačné informace. Předem děkuji.

Tom
Host
Tom

Pokud byste znal politiku nízkonákladových společností, pak je to pouhý přesun nákladů z cestujícího na jiné subjekty, jako je provozovatel nebo vlastník letiště. Čili, tyto neplatí žádné přistávací poplatky a ještě k tomu chtějí většinou jiné bonusy. Nebo si myslíte, že Ryanair vybere od cestujících 500 Kč za zpáteční let a stačí mu to? By se neodlepil ani od země za ty peníze. Čili jistá forma podpory zde vždy je. A teď neřeším jestli od soukromého subjektu či státní správy.