Wizz Air hromadně odstaví Airbusy A321neo, minimálně osm jich zaparkuje v Ostravě
Airbus A321neo pro Wizz Air vyrobený v Číně. Foto: Xinhua News
Letouny budou v Mošnově pravděpodobně čekat na výměnu problémových motorů.
Letouny budou v Mošnově pravděpodobně čekat na výměnu problémových motorů.
Když nevím, kolik, ale hodně, napíšu vyšší desítky. Takže někde mezi 60 až 190?
wizz psal o plus minus 45 letadlech.
Spíše mezi 51-99 ks, většinou kolem 75. 190ks to už je bráno pomalu jako necelé dvě stovky.
A klidně to muže být i něco kolem 40 ks.
190 jsou nižší stovky.
Jen bych si dovolil malinkou poznámku, když se v jiných diskuzích spousta diskutujících ptala jak může někdo vůbec koupit Maxy. Ryanair má nekoupitelný problémový Boeingy, Wizz dokonalý Airbusy – a kdo že to teď má menší desítky letadel na zemi?
Poznámka je malinko mimo mísu. Jde o problém s motory, které jaksi Airbus nevyrábí.
No, ciste technicky, kdyz uz to zaznelo, ty trupy taky Boeing nevyrabi 🙂
Ale navrhuje je a konstruuje. Airbus opravdu nenavrhl a nekonstruoval PW1100G, kupuje hotový produkt.
A ono snad dvere z Boeingu vypadly kvuli chybe v navrhu?
Dveře nevypadly, vypadla záslepka. A ano, je to chybnou konstrukcí, takový prvek by se neměl uvolnit kvůli chybě v montáži nebo údržbě.
Takze podle vas je spojeni “kolo-auto” spatne navrzene, protoze kdyz chybi vsech pet-sest sroubu, tak kolo upadne?
Hodne odvazne tvrzeni.
ps: je uplne jedno, co vypadlo. Prusvih je, ze to vypadlo.
Panejo… opravdu budete srovnávat díl, který musí být snadno demontovatelný (kolo) s dílem, který naopak nemá být, pokud možno, demontovatelný vůbec (záslepka)?
Opravdu, jak jde o Boeing, jste naprosto nekriticky tolerantní k jejich selháním.
vy uz pro samou „anti-boeing“ zaslepenost vubec nevnimate text , a ve vsem vidite obhajobu boeingu, co? .)
Jinak, teda … nevim jestli si to uvedomujete, tak pokud neco neni integratni soucasti trupu (coz zaslepka neni), tak se k tomu trupu musi nejak pridelat. A kdyz to neni pridelane, tak vlivem rozdilu tlaků, ktery na ty dvere pusobi, je jasne, ze to vypadne.
Funguje to uplne stejne. v aute, i v letadle.
Mně je Boeing celkem ukradený, já tu jeho zjevné selhání soustavně neobhajuju, na rozdíl od vás.
Technické řešení té záslepky má být takové, aby ji právě podobná chyba v montáži nemohla zcela zneschopnit, a ne spoléhat se na to, že nějaký Pedro Sanchéz namontuje všechny šrouby.
Říká vám něco tzv. fail safe provedení?
Ano.
Však taky by ty dveře nevypadly , pokud by chyběl jeden šroub, nebo dva.
Co od toho chcete, pokud chybí všechny?
No já nevím, ale pokud je to ucpávka, tak ji vyrobím tak, aby byla větší, než otvor, aby se dávala z vnitřní strany a aby tlak vzduchu ji tlačil k trupu a tím pádem pokud bude problém se šrouby, tak se nic ve vzduchu nestane.
Kupuje? Já si nejsem jistý, takže otázka, není to tak, že motory si kupuje/pronajímá přímo zákazník?
Zákazník řekne, jakou variantu si přeje, ale motory kupuje a montuje Airbus, ne koncový uživatel.
Nikoli
Sice netvrdím, že to tak je vždy a všude, ale je běžné, že aerolinky smlouvy na motory uzavírají přímo s motoráři (a podmínky, cena, program údržby apod. jsou zcela v režii jejich vyjednávání) a výrobce je pak jen v roli montážníka.
Motory se i samostatně financují, není vzácností, když jsou motory samostatně leasované od leasingovek (nezávisle na letadle).
Jak potom u toho funguje, pokud je s něčím problém a ovlivní to třeba i konstrukci letadla? Kdo to řeší? A jakou má takové řešení vůbec výhodu?
Nedává mi to nejmenší smysl.
Prestan uz laskave porad chranit Boeing.
Budu delat presne to, co uznam za vhodne. A ne to, co se libi Tobe.
A když nepřestane, tak co? Trest za názor ústava nedovoluje.
Tak je i není. Reálně má teď Wizz drahá letadla na zemi a stojí ho balík to uřídit.
Na druhou stranu s tím ani Airbus nic nezmůže, motory nevyrábí.
Prostě vybrat si a provozovat dopravní letadlo není jednoduché ani levné.
Buďte si jistý, že za to pošlou do P&W fakturu.
To předpokládám, ale i tak je to zásek, než se jim podaří nějakou kompenzaci vyjednat (či vysoudit).
Navíc pokud je mi známo, tak motory si zákazník vybírá sám a snad i kupuje/pronajímá sám.
Zakazník si vybere provedení (motorizaci) a kupi, pronájme letadlo. Motory si koupí výrobce.
Ne nutně
Jak u kterého typu. Nicméně A320neo můžou mít buď LEAP-1A typ který je třeba na Maxu (v provedení 1B) nebo PW1000G (který je třeba na A220).
Pak tam jsou „pronájmy“ motorů od výrobce, ale spíš než že by motor dostali (jsou to nejdražší celky na letadle), tak spíše je to něco jako full-service, motor je naceněn mnohdy pod náklady a poplatky pak kryjí provozní náklady i dávají dovydělat výrobci (a nebo prodělat, pokud je třeba covid nebo má motor vadu žádající „generálky“).
AV Herald report, prohledat první stranu:
Hledat řetezec „A32“ 7x
Hledat řetezec „B73“ 10x
Víte, kde mám chybu? Správně, chybí „A319“ 4x.
Ale aby to nebylo tak pitomé, tak jepotřeba vzít delší období a vztáhnout to na počet vyrobených kusů, když už ne provozovaných.
Teprve potom je možné alespoň nějak hodnotit, ikdyž to bude na úrovni
základnístřední školy, lehčí varianta maturity z matiky. Závažnost nehody do podrobnějšího přehledu samozřejmě patří také, stejně jako příčina. Aby nám nevyšlo, že Mria má 100 % rozbitých…Dopad na provoz asi bude minimální, protože Wizz s tímhle počítal už minimálně od Listopadu (první zprávy, že Leden – Březen půjde asi 50 letadel „na zem“ wizz zveřejnil právě tehdy).
Takže se dá předpokládat, že letáky jsou už nějakou dobu přizpůsobeny… I když… no, je to wizz .)
Na rozdíl od angličtiny a němčiny v češtině není důvod psát názvy měsíců s velkým písmenem na začátku, tak proč to děláte?
Abyste se měl na co ptát?
Spíš aby vy jste musel neustále tapetovat.
A z textu to snad nejde poznat?
,,To by mohlo přinést dočasné omezení kapacit, firma o tom však s předstihem informovala.´´
ale jo jde, to bych to ale nesmel prehlednout … inu, slepy jak patrona.
Je to tak. Třeba zrušení čti dočasné pozastavení řady linek s odletem z polských letišť v období leden až březen/duben bylo oznámeno v listopadu.
A321neo WizzAir Malta se to netýká? Netušíte?
V Ostravě jsou již A321-271NX reg. HA-LGA a LZE
Ví někdo něco bližšího, v čem mají motory Pratt & Whitney PW1100G problém?
Velmi zkráceně a zjednodušeně s materiálem, který může vést k prasklinám v kompresorových stupních. Zatím v článku neuvádím záměrně, chci se tématu ještě dále věnovat.
Díky zatím za krátké doplňující info.
Jsem zvědavý, jestli se to týká jen tohoto typu a nebo celé řady PW1000G. A také co další aerolinky (s těmito motory jistě nelétá pouze Wizz Air).
Týká se to všech, co uvedené motory používají, tj. A220, 321 a Embraer E2. Postiženo bylo nebo je cca 40 dopravců.
Dle mých informací se jedná o problém čistoty materiálu (práškového kovu) pro výrobu disků turbin, nikolv kompresoru, implikující možnost vzniku trhiln na disku a nasledného „uncontained“ selhání. Problémy s kompresorem se týkají blisk rotorů na A220.
Laicky dotaz: Kdyz takhle piloti odstavi letadlo dejme tomu v Mosnove, jak potom cestuji zpatky na svoji home base? Tj. napriklad mam base v Budapesti a odstavim stroj v Ostrave. Nuti me pak zpatky jet vlakem? Poslou pro me auto? Nebo jiny letadli?:)
Zbytečný komentář. Příště si ho nechte pro sebe. Přeji pěkný den
Nejspíše dodávku a ta je přepravi bud na nejbližší vhodné letiště (Katowice, Videň (netuším jak to má wizzair), nebo je přímo hodí do Budapešti.
Sedne do Ryanair směr Londýn ( zároveň bude dělat mistery shoppingu ) z Londýna ho už Wizzair hodí do home base.
Vlakem by to vyšlo časově i finančně stejně.
Řekl bych, že je to pracovní cesta a je na zaměstnavateli, jak si to zařídí.