Westbahn v Rakousku dál rozšíří svoji síť, od prosince bude jezdit do Innsbrucku
Jednotky Stadler Kiss dopravce Westbahn. Foto: Attila Alföldi - Westbahn
Dopravce začíná se třemi páry spojů mezi hlavním městem a Tyrolskem.
Tohle je soukromnik jak ma byt,ne parodie jak v cesku.Jasny kvalitni sluzby, jasna souprava,pokazdy stejna kvalita.Ano,muze se objevit nejaka provozni zavada ci opotrebovatelnost,ale neni to kazdodeni chleba. Uz jsem s tim jel vickrat jak 20 krat a za me super.Low cost za super cenu.
Soukromý dopravce nemusí být vždy Low-Cost. Když přišel RegioJet do Česka, přinesl s sebou (tenkrát) i úplně jinou úroveň služeb ve vyšších kategoriích. Kategorie Relax a nebo Bussiness byly úplně někde jinde než to co ČD tou dobou (obvykle) prodávala jako první třídu. Stejně tak člověk tehdy u RegioJetu (narozdíl od ČD) věděl přesně kterým vagonem a na které sedačce pojede.
Tak přesně vědět kterým vagonem na které sedačce mohl cestující vědět i u ČD už dávno předtím, ale holt si ty místenky málokdo kupoval, když byly zpoplatněné a prodávaly se (na počkání) jen na velkých nádražích. Když přišly místenky online a „zdarma“, byl to samozřejmě velký rozdíl. Já jsem nástup Regiojetu do železniční dopravy osobně nezažil, do dálkových autobusů ale ano – předtím u ČSAD jsem si jako student místenky nekupoval právě proto, že se pro ně muselo na Florenc, platit za to a dopředu vědět, kterým spojem chce člověk jet. U RJ (tehdy SA) šlo vše zdarma online včetně… Číst vice »
Nevím proč tvrdíte, že KISSy WestBahnu jsou příměstské.
KISSy které koupily DB od WestBahnu se nyní používají mj. na 14 hodin dlouhou linku Warnemünde-Berlin-Nürnberg-Wien
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=DB&kategorie=IC&cislo=94&nazev=Wienerwald&rok=2022
Jako příměstské bych spíše označil KISSy maďarského MÁVu, se sedačkovou kapacitou výrazně vyšší.
Protože ten vlak byl primárně vyvinut jako příměstský (jak říká i název: KISS = „komfortabler innovativer spurtstarker S-Bahn-Zug“). Takže i když je interiér adaptovaný pro dálkový provoz, parametrů soupravy vyvinuté jako dálková dosáhne těžko. Hustota sedadel není jediné měřítko. Prostě se tam cítíte spíš jako v regionálním vlaku než jako v expresu. Jak říkám, jakkoliv mají railjet své mouchy, komfortem jim Westbahn konkurovat nemůže. A ani rychlostí, když kissy jezdí „jen“ 200km/h a mají více zastávek. Že nějakou soupravu někdo používá na dálkové lince z ní automaticky nedělá dálkový vlak. ČD taky svého času občas poslaly CityElefant jako rychlík z… Číst vice »
Hm… SBB koupila KISSy regionální dopravu a teď je kupuje na dálkovou dopravu. RABe511 vs. RABe512
Ještě jednou: Ano, existuje i varianta pro dálkovou dopravu. Ale pořád je to odvozenina příměstského vlaku. Říkejte si, co chcete, komfortem prostě Westbahn s Kissy railjetům konkurovat nemůže.
Navíc ve Švýcarsku se pokud vím i po páteřních tratích jezdí „jen“ 200, takže Kiss rychlostně stačí. V Rakousku jsou trati na 230, mezi Vídní a Linzem každopádně, mezi Kufsteinem a Innsbruckem nevím, jestli je max. 200 nebo 230. A nové trati (Koralmbahn, BBT…) se staví na 230+.
A koneckonců ve švýcarských IC si člověk tak jako tak připadá spíš jako v Cityelefantu, přinejmenším v těch patrových, takže Kissy zhoršení nepřinesou.
S max. rychlostí máte pravdu.
Také jsou otázkou větší zavazadla.
Omylem jsem reakci na vás umístil o úroveň výše. To o odporném lowcostu je pro vás.
Nezlobte se na mě, ale RegioJet byl odporný lowcost už od první jízdy. Uřícený a neustálým prodejem otravující nekompetentní personál, pseudojídlo plné chemických náhražek, nefunkční klimatizace a toalety v několika vozech v každém vlaku byla už tenkrát naprostým pravidlem. 1. třídu ČD nikdy RegioJet nepřekonal.
Bude to zajímavý konkurenční souboj. ÖBB jezdí Innsbruck-Wien 5x párů vlaků RailjetExpressů s kapacitou cca 400 sedaček. KISSy3 Westbahnu mají kapacitu 500 sedaček.
Taky by bylo zajímavé zjistit proč ÖBB změnil názor a přestal právními prostředky bránit WestBahnu do Innsbrucku. Viz stažení žádosti ÖBB o test hospodářské vyváženosti.
https://eisenbahn.blog/westbahn-darf-ab-dezember-nach-innsbruck-fahren
V podobné situaci (zájem LEO o linku Praha-Olomouc-Bratislava) ČD odmítla úřadu poskytnout údaje, aby šlo provést hospodářské vyváženosti
Nejezdí některé ty rjx zdvojeně?
Jak které. Některé sólo. Některé zdvojené v pátek. Některé se zdvojují v Salzburgu
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=OeBB&kategorie=RJX&cislo=763&nazev=OS%203546%20ZSB-VIE%20/%20OS%203504%20LZS-VIE&rok=2022
Spíše jsem chtěl popsat, že přímých vlaků (sprinterů) ÖBB nejezdí příliš moc. Čili nevím, odkud WestBahn naláká dost cestujících. V poslední době prý WestBahn razí strategii, že je o 5% až 30% levnější než ÖBB (patrně Sparscheine). Před lety prý WestBahn chtěl být levnější aspoň o 30%. Že by WestBahn úmyslně vlaky posílal v jiných časech než ÖBB = že je neuspokojená poptávka dopoledne?
Uvidíme.Bude to zajímavé.
Z Vídně do Innsbrucku jezdí railjet skoro každý hodin. Jedná souprava nabízí přes 400 míst. Zdvojená souprava nabízí více než 800 míst.
To jo, ale nezačínají v Innsbrucku, ale v Bregenz (2,5 hodin cesty do Innsbrucku), čili není to přímá konkurence pro WestBahn.
Podobně jako nejsou přímou konkurencí expresy z Varšavy do Prahy, pro dopravce kteří začínají cestu z Ostravy
To tu píšete jako měli cestující zákaz přistoupit jinde, než ve výchozí stanici.
Uvidíme časem, jestli WestBahn naláká dostatek cestujících z Innsbrucku. Mé pochybnosti jsou výše.
Nebylo by to poprvé, co WestBahn vyzkoušel novinku a pak ji zrušil. Viz „WestBlue“ linka WestBahnu z Wien-Praterstern. Teď už jezdí opět pouze Wien-WestBahnhof, pokud se nemýlím.
https://kurier.at/wirtschaft/westbahn-faehrt-oefter-und-auch-vom-praterstern/284.912.213
Vaše uvažování je opravud velmi zvláštní – tedy že vlaky z Bregenzu do Vídně nejsou konkurencí vlaků z Innsbrucku. To je samozřejmě nesmysl, cestující z/do západního Tyrolska, Vorarlberska a Zürichu sice WestBahn nevyužijí, ale RJX mezi Vídní a Vorarlberskem z velké části vytěžují cestující mezi Vídní a Innsbruckem (a v částech této relace). A těch je dost. Spíš jde o to, jestli jich je dost na to, aby to vzhledem k cenám bylo ziskové. Být „o 5 až 30% levnější než ÖBB“ je velmi neurčité: Než které jízdné u ÖBB? Máte základní jízdné, zákaznické (VorteilsCard) = o polovinu nižší a… Číst vice »
Narážel jsem na poněkud zvláštní časy. Z Vídně
– v 7, příjezd 11:30
– v 11, příjezd 15:30
– v 17, příjezd 21:30
Fakt WestBahn v těchto časech odjezdu najde dost cestujících? Chápu, že WestBahn si tyto časy udělal kvůli oběhům.
Pokud jde o způsob lákání cestujících firmou WestBahn na nižší cenu…. Já pouze citoval. Nehodnotil.
Uvidíme jak se tato nová linka WestBahnu osvědčí v praxi.
To jste ale napsal až teď, že narážíte na jízdní řád. Ono s ohledem na konkurenci ÖBB nic nevymyslíte, protože ti jezdí v hodinovém taktu cca. od 5 ráno do 20 večer. A krom oběhů jde u West i o to, že jednotlivé spoje Wien – Salzburg mohou poslat dál buďto do Innsbrucku, nebo do Mnichova, nemůžou jet v ideálním čase do obou měst. Já bych to tak kriticky neviděl: v 7 z Vídně sice vypadá divně, ale i kdyby jeli už v 5, stejně jsou v Ibk „až“ v 9:30. V 11 z Vídně taky, ale ten může pobrat… Číst vice »
Já to napsal kvůli „testu hospodářské vyváženosti“. Neboť jsem hledal důvod pro zvláštní chování ÖBB, které u regulátora nejdřív test navrhoval, ale po čase ÖBB změnil názor a už nežádal test. Napadlo mě vysvětlení, že ÖBB si „věří“ na WestBahn, neboť WestBahn si nevybral ideální časy linek (viz má věta, že WB chce jezdit dopoledne). A mé argumenty byly zpochybněny. Proč ne. Klidně. Prozatím jsme viděli 3 různé nestandartní varianty „testu hospodářské vyváženosti“ – provedení testu navhoval úřad který vyplácí dotace, ale dotovaný dopravce bránil provedení testu. (linka Praha-OL-Blava) – dotovaný dopravce navrhoval dopravce dříve než byl zaveden do legislativy… Číst vice »
Nejsem odborník na tyhle věci, ale předpokládám, že když se nějaký dopravce jednou na linku dostane, změnit v budoucnu jízdní řád je to nejmenší (samozřejmě pokud je na trati kapacita). Takže by ÖBB byly dost hloupé, kdyby konkurenci přestaly bránit ve vstupu na trať jen proto, že si navrhla „divný“ jízdní řád. Spíš si říkám, jak je to vlastně s právy ke spojce v Rosenheimu – tedy koleji, která umožňuje přímou jízdu ze Salzburgu do Kufsteinu bez úvratě. Ta totiž byla kdysi postavena na náklady ÖBB. Ale nevím, jak je to s jejím využíváním, a pokud tam ÖBB měly nějakou… Číst vice »
Jak říkám hledal jsem vysvětlení divného chování OBB vůči plánům Westbahnu. Ono totiž, pokud by OBB trvali na provedení testu, tak regulatorovi by museli předložit své interní údaje na lince do Innsbrucku. Mateli pravdu, že vlak z Bregenz přes Innsbruck se hodně plní až v Innsbrucku, tak OBB by museli předložit údaje taky o lince do Bregenz.
Já netvrdím, že se ty vlaky hodně plní až v Innsbrucku – ale lidi jimi nejezdí jen z/do Vídně. Řada jich railjety cestuje jen v rámci Tyrolska nebo mezi Tyrolskem a Vorarlberskem. Mezi Bludenzem a Landeckem (?) ani nic jiného než dálkové vlaky nejezdí, a to jsou v drtivé většině případů railjety z/do Vídně.
Těžko říct, proč ÖBB změnily názor. To se holt občas stává, že někdo nazná, že pokračovat ve sporu nemá smysl.
OK. Z mé strany končím. Díky za věcnou diskuzi
Nejspíše někdo rakouským modrogumům vysvětlil, že jejich „právní” názor je vadný.
Nesouhlasím. Jestli OBB jezdí dotovanou linku a jestli vybrané jízdné jde do kasy OBB, tak OBB má právo aby byl proveden test hospodářské vyváženosti. Anebo OBB toto své právo nevyužije.
Viz PKP IC, které nechtělo test pro linku Regiojetu Wien – Bratislava – Varšava. Zatímco pro linku Kraków – Varšava si PKP IC řeklo o provedení testu. Dopadlo to tak že polský regulátor zakázal Regiojetu novou linku z Krakova. A Regiojet se prý bude soudit s polským regulátorem.