Waze pro MHD. Mapa PID začala experimentálně ukazovat úseky, kde předpovídá zpoždění
Mapa úseků se zpožděním PID. Zdroj: Ropid
Kromě aktuálního zpoždění jsou vidět i problémové úseky, kde se dá zdržení teprve očekávat.
Kromě aktuálního zpoždění jsou vidět i problémové úseky, kde se dá zdržení teprve očekávat.
Určitě spolehlivější předpověď než u počasí…
Co vás vede k napsání takového blábolu pár týdnů po velmi přesně předpovězených extrémních srážkách a povodních?
Dílčí zlepšení to je, ale důležitější než zobrazení v mapě by bylo to očekávané zpoždení reflektovat v „předpokládaných časech“ v jízdním řádu, což to zatím neumí.
Srovnání s waze je dost nepřesné, waze vám najde cestu od startu až do cíle se zahrnutým předpokládaným zpožděním, to tohle tedy zatím neumí (ačkoli získávání těchto dat k tomu může být jedním z mnoha dílčích kroků).
Tady může být těžké odhadnout, jestli spoj, který tím místem projede třeba až za půl hodiny má očekávat zpoždění stejné, větší, či menší. To už by byla potřeba větší analýza dat za delší období a zjistit, zda to jsou dlouhodobé trendy ucpávajících se ulic pravidelně v danou denní dobu anebo jen důsledek krátkodobého omezení provozu (typicky zrovna včera Výtoň do centra, protože auta se řadila na tramvajový pás, což působilo 10 minut zpoždění). Ale nějaký základní odhad by se hodil, s tím souhlasím.
To jo, ale takhle to přece dělá Waze, on sbírá data průjezdů a dělá z toho určité průměry a aplikuje to na konkrétní čas, při konkrétní situaci. A hlavně tohle se neodhaduje, tohle se zpracovává z big data. Čili rozhodně by bylo fajn tohle reflektovat do realtime verzí jízdních řádů a udělat to opravdu podobně jako Waze, nebo podobné aplikace. Pak by člověk byl více v obraze. Zrovna tohle je pro AI jak dělané.
Myslím, že vzhledem k mnohem diskrétnější povaze hromadné dopravy (máme data z desítek, nikoliv tisíců vozidel), jiným příčinám zdržení (mimořádnosti či dlouhé staničení z důvodu zpoždění se asi modelují hůř než nedostatečná kapacita úseků silniční sítě) a k převážně poměrně zpožděním (Waze taky neprorokuje zdržení s přesností na minuty) ta přesnost o něco zvětšit už nepůjde
Asi to nebude tak přesné jako Waze (ale waze také nemá zapnuté každé auto), ale furt to bude lepší než teď když vyhledávače i mapa pracují pouze s aktuálním zpožděním spoje.
Za mě by bylo nejlepší pracovat s intervalem spolehlivosti, který by holt byl někdy větší a někdy menší, ale furt by to bylo lepší, než uživateli nabízet z důvodu kolon nestihnutelné přestupy.
Na zpoždění je stejně malé spolehnutí jako na včasný příjezd, takže to asi nemá řešení…
V mobilu jsem velmi spokojen s aplikací Mapa PID (https://play.google.com/store/apps/details?id=sk.marekscholtz.pid_map), která tuto funkci zatím postrádá. Věřím, že až ji PID zpřístupní pro další aplikace, vývojáři ji tam přidají. Každopádně je to nesrovnatelně přehlednější aplikace než zobrazovat webovou verzi na mobilu.
Toto je super.. je škoda že u tohoto asi jen zůstane a jen se budou dál rozšiřovat problematická místa namísto infrastruktury. Vůbec neběží příprava na rozšíření problematických ulic o buspruhy tam kde je to proveditelné, třeba Novopetrovická z obrázku by mohl dostat 4 pruhy z nichž dva by byly autobusové a značně by to zatraktivnilo dojíždění na Háje… Takových míst jsou desítky, investice by byla relativně malá na množství ušetřeného času v součtu, protože po těchto ulicích dojíždí tisíce lidí za hodinu ve vozidlech MHD. Třeba to že nedostane Průmyslová třetí pruhy v každém směru pro autobusy je také hřích,… Číst vice »
Já se obávám, že takových návrhů jsou stovky, ale jsou „neprojednatelné“, buď přes policii nebo někoho jiného nebo jen politickou slabosy, že by se někde zůžil pruh pro auta.
No ale ono by se to dalo udělat pořádně a nemuselo by se zúžovat nic pro auta. Prostě se to rozšíří na 2+2 a pro auta zůstane jeden pruh jako dřív, ještě by se to mohlo „prodávat“ jako zlepšení pro auta, protože se autobusy přesunou na své pruhy a uvolní kapacitu. Jenže tady není vůle dělat pořádné akce, mnohem lepší je básnit o metru co bude za 10 let nebo tramvajích které se objeví na pár místech, namísto toho radiálně zlepšovat situaci u autobusů které přepraví třetinu cestujících.
Já bych do dal radial e zlepsovat dopravni situaci pro všechny- at se jede v MHD,autem nebo na kole
Pořádná akce by bylo zavést mýto a vymáhat parkování podle pravidel, aby aut v Praze ubylo. Vyhrazené pruhy pro autobusy jsou jen snaha problém občas obejít. Aby to bylo pořádné řešení, musela by ta trasa autobusu být od začátku do konce plně oddělená.
Policie dodává jen doporučující, nikoliv závazné stanovisko. Takže záleží na zodpovědných zastupitelích a úřednících, zda si dokážou vyargumentovat nutnost těch opatření. Což samozřejmě vyžaduje úsilí navíc, které u nás obvyklé není.
Prave že bohužel policie nemá zavazne stanovisko. Protoze pokud by mela, tak spousta bus pruhu,popr. sloupkovy zeleny mor by vubec nevznikl, protože kolikrát mají za nasledek totalni zastupnovani postizene oblasti, kdy v konečném dusledku bud o pár metru drive nebo pozdeji ty busy zustanou viset v zacpe taky.
U té Novopetrovické by celkem stačilo, kdyby ten nový buspruh udělali i v úseku Štychova – Euklidova, nechápu, proč tam není, když je to tam široké dost (během výluky tam byla obousměrná doprava i při zavřené polovině silnice).
V tom obrázku byl ale problém asi spíš ve Štychově, a tam už by to rozšíření bylo investičně náročnější.
Od Štychovy po Euklidovu s buspruhem nesouhlasil zástupce PČR s pochopitelným zdůvodněním a požadavkem, který nebylo TSK schopné v rámci souvislé údržby naplnit.
Zdůvodněním byla bezpečnost chodců a do objektů manévrhujících aut.
Požadavkem bylo zřízení chodníku podél zástavby mezi Newtonovou a a Euklidovou podle zástavby.
Jistým oříškem pak je průjezd křižovatkous Euklidovou, kde bez SSZ by tzo už moc dvěma pruhy přímo na Jižní Město proti levému odbočení od JM nebylo úplně bezpečné.
Já možná naivně očekávám, že tyhle vyznačené problematické úseky budou sloužit jakožto argument a podklad pro zavádění dalších opatření, aby se ty špunty právě odstranily.
Tyhle data má dopravní podnik odjakživa a nic se neděje
A to víte jak?
Tak teoreticky se to dá zjistit z pokladen, jednotlivé zpoždění mezi zastávkami, jenom je otázka, jak dlouho se uchovávala.
Jestli máte na mysli „a nic se neděje“, těžko říct jak moc jsou aktivní.
Novinka je to zajímavá, ale při větším odzoomování je to dost nepřehledné, hlavně na mobilu. Radši bych viděl jen červené úseky a popisek buď jen tam, kde na to kliknu anebo až při větším přiblížení. Ještě by byla užitečná kombinace s filtrem, kde mi to ukáže zpoždění pouze pro úseky linek nebo vozů vybraných ve filtru.
Dále bych uvítal, kdyby to bylo přidáno do systému opendat, abych si mohl vypsat ty úseky do tabulky, případně sledovat nárůst zpoždění nebo v jakém čase se vyskuytují.
Tak to jako zpetnou vazbu napiste PIDu, ne zdopravy. Urcite ji oceni.
Napíšu, nicméně tady to čtu jako první oficální uvedení služby, tak tady taky komentuju.
Dobrý den, díky za zpětnou vazbu, zamyslíme se nad tím. Ty popisky tam byly přidány hlavně proto, že bez nich uživatelé příliš nechápali, co ti červení hadi v mapě znamenají (navíc přes hromadu spojů nebyli ani moc vidět). Ale rozumím, že v ranní špičce při 30 úsecích je to už dost nepřehledné a jediným způsobem řešení je zoomování tam a zpět. Hezký den, Zbyněk Jiráček, ROPID
Když tu jste, ještě bych doporučil změnit text z „zpoždění X minut“ na „zpoždění +X minut“ nebo tak něco – i pro mě jako člověka, který ví o co go, bylo to současné značení trochu matoucí
Jestli se to časem dostane do dalších aplikací, tak to je rozhodně velký krok kupředu!