Vzpoura proti ETCS. Chystaný výhradní provoz řeší na popud malého dopravce ÚOHS
Politiku státu v oblasti implementace ETCS vede dle navrhovatele k diskriminaci zejména menších dopravců.
Chystané zavedení výhradního provozu pod zabezpečovacím systémem ETCS, které na vybraných hlavních tratích nastane od příštího ledna, prozkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Stane se tak na popud dopravce KŽC Doprava, který je znám především svými nostalgickými linkami. Dosud latentní odpor menších dopravců proti výhradnímu provozu ETCS se tak poprvé zhmotnil v oficiální protest. Oznámení se objevilo na úřední desce ÚOHS.
Podle mluvčího ÚOHS Martina Švandy KŽC Doprava ve svém návrhu namítá rozpor Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2025 (a jeho přílohy G) se zákonem o drahách, konkrétně paragrafem 33 (odst. 1), kde se mluví o „nediskriminačních pravidlech pro přidělování a odnímání kapacity dráhy“.
„Lze shrnout, že námitky navrhovatele míří spíše na národní politiku v oblasti implementace ETCS, která dle navrhovatele vede ve výsledku k diskriminaci zejména menších dopravců v rámci přístupu na dráhu a přidělování kapacity dráhy na území České republiky,“ uvedl Švanda. Společnost KŽC Doprava se k dotazům deníku Zdopravy.cz odmítla vyjádřit.
O podání je informováno ministerstvo dopravy (MD). „Zavádění výhradního provozu pod dohledem ETCS je zásadním opatřením ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu, které vychází mimo jiné z četných bezpečnostních doporučení Drážní inspekce,“ uvedl mluvčí František Jemelka. Podle něj je v tomto politika MD „dlouhodobě konzistentní“.
Odmítl i možnou diskriminaci malých dopravců, která může spočívat v nákladnosti instalace systému ETCS do starších vozidel. „Dotační tituly pro dopravce jsou dostupné všem dopravcům nediskriminačně, což dokládá počet velkých i malých dopravců (osobních i nákladních), jež jsou příjemci těchto dotačních prostředků, osobu samotného stěžovatele nevyjímaje,“ doplnil Jemelka.
Zástupci malých dopravců mimo jiné tvrdí, že česká úprava jde dál než v okolních zemích, neumožňuje například výjimky pro stavební vlaky, pracovní stroje nebo historická vozidla. Jako problém se také může ukázat zajíždění vlaků z regionálních tratí do uzlů se systémem s ETCS.