kmax

Vznikl plán na propojení tramvajových tangent na západě Prahy. Z Vypichu by mohl být uzel

Tramvajová smyčka Vypich. Zdoj: Mapy.czTramvajová smyčka Vypich. Zdoj: Mapy.cz

Propojení dává smysl až s návratem tramvajové tratě kolem motolské nemocnice.

Nový Metropolitní plán, jehož veřejné projednávání skončilo na začátku prosince, obsahuje i územní rezervu pro zajímavé propojení dvou tangent pražské tramvajové sítě.

Propojení větví na Sídliště Petřiny a Bílou Horu je zakresleno v Ankarské ulici, které má podle plánovačů pro novou trať potřebnou šířku. Od trati na Petřiny, po které nyní jezdí linky 1 a 2, se odděluje na Větrníku, spojka by měla vést na křižovatku Vypich.

Zde by tak mohl vzniknout zajímavý tramvajový uzel. Od jihu je tam totiž plánované tramvajové propojení z Motolského údolí, se kterým se v plánu rozvoje tramvajové sítě na následující roky již počítá a přípravy probíhají.

Na základě požadavku městské části byl vymezen koridor územní rezervy pro propojení radiálních tramvajových tratí, jedná se o z provozních důvodů zajímavé propojení, jeho konkrétní technické řešení a ekonomické prověření je nutné teprve zpracovat,“ popsal pro deník Zdopravy.cz architekt Jiří Deyl z Kanceláře metropolitního plánování Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Podle něj bude důležité nápad koordinovat s navrženou mimoúrovňovou křižovatkou Vypich na Břevnovské radiále. „Tato trať by teoreticky umožňovala zřídit nové tangenciální tramvajové linky v západní části Prahy v návaznosti na tramvajovou trať v Kukulově ulici, s ohledem na zmíněné chybějící podrobné prověření je ale vymezena pouze jako územní rezerva a beze změny MPP ji není možné realizovat,“ připomíná Deyl.

Do svých připomínek k Metropolitního plánu vedení tratě zahrnul i spolek Spolu na Petřinách. Ten však spojku navrhuje vést ze smyčky Sídliště Petřiny ulicí Zeyerova alej. Tam je pro trať místo v zeleném pásu uprostřed široké komunikace, na kterém je nyní nadzemní vedení velmi vysokého napětí. U něj se do budoucna předpokládá zahloubení.

Podle radního pro dopravu Prahy 6 Ondřeje Matěje Hrubeše je propojení tramvajových radiál na Petřiny a na Bílou Horu dlouhodobější záměr odboru rozvoje a investic Prahy 6.

Mezi nejblíže připravovanými tratěmi to ale dopravní podnik, ani Ropid nyní nemá,“ upozornil Hrubeš pro Zdopravy.cz. Propojení podle něj ale dává smysl právě až s návratem tramvajové tratě do Kukulovy ulice kolem motolské nemocnice.

Nemocnice Motol dostane k metru i tramvaje. Praha schválila novou trať, umožní kratší nájezdy z vozovny

Dopravní podnik nemá žádné zadání, že by tomuto tématu měl věnovat. Je to čistě věc tvorby územního plánu,“ potvrdil pro Zdopravy.cz technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Zanesení propojení do Metropolitního plánu ve formě územní rezervy obecně pro samotnou realizaci ještě moc neznamená. V plánu má tato funkce pouze zajistit, aby nebyla zvažovaná stavba definitivně znemožněna. Samotné stavbě však musí předcházet prověření proveditelnosti, a hlavně zadání pražských radních.

Tagy dpp IPR Praha Nové tramvajové tratě v Praze Petřiny Praha 6 tramvajová trať Motol - Vypich
16 komentářů