Vzniká první česká autonomní výhybka. Sama si hlídá, kdy se asi poškodí a přivolá si předem údržbu
Schéma fungování autonomní výhybky. Zdroj: DT-Výhybkárna a strojírna
Unikátní výzkumný projekt má snížit náklady na údržbu a zvýšit spolehlivost vlakové dopravy.
Tak to jsem zvědavej, co se stane, až výhybka přivolá technika na opravu a když technik dorazí, výhybka řekne: „Apríl!“
Autonomni bude, az si sama zajede do servisu 🙂
Super. Autonomní výhybce asi nebude moct udržující zaměstnanec, který drží pohotovost odmítnout hovor a poslat zprávu „jsem v kině“. Neříkám, že se tohle děje na dráze, tedy aspoň mě se to ještě nestalo, co jsem nádražák. Ale nemůžu zapomenout na tuto zkušenost z jedné fabriky kde jsem dělal elektroúdržbáře. Fakt se mi to stalo. Celý stroj zastavil a poškodil všech 40 právě vyráběných výrobků, protože odešel hlavní měnič. Náhradní jsem instaloval, ale zjistil jsem že také nefunguje. Volal jsem tedy zkušenějšímu kolegovi, co držel pohotovost a měl na starosti právě ty měniče. Asi v 21:00. Hovor mi odmítl a poslal… Číst vice »
Zajimave a znam, pracuji jako dispecer na veline velke rozvodny a vikendove smeny jsou v „jednom“ (pres tyden 3×8 a vikend 1 x 12), desim se, ze zavada bude mensi, nez pozar trafa (coz uvidim z okna). Ale mame postupy a vola se vyse, nikoliv nize a nebo na stejne urovni. Pro duchod mam zadost na menirnu/menicovnu SŽ.
A budou to testovat i v zimě, teda líp než čidla ETCS a nebo to budou testovat hůř? Aby to pak někdo nemusel v zimě polívat horkou vodou
Bude se to v létě polévat horkou vodou aby se zkusilo zda to vydrží v zimě, možná. A nebo se řekne, že se to testovalo jen od března do října a to to fungovalo přeci super.
Jestlipak dokáže předvídat i že ji nějakej mamlas fikne?😀
A dozorci výhybek nebudou mít co žrát
Ne vždy platí, že opakovaný vtip = dvojnásobný vtip. nebo jsem suchar. Každopádně s prací dozorce výhybek tento systém nemá co do činění.
Hmhm
Myslím že na tratích a stanicích kde ještě dozorci výhybek přežívají ( můžete nějaké konkrétní zmínit?) se to jen tak nedostane. Nebo si pletete profese Dozorce výhybek a Návěstní a spojový dozorce což je zabezpečovací technik v přípravě.?
A pak zapadne sněhem a dopadne jako bráška rychloměr etcs. 😜
Z popisu vyplývá, že hlavně detekují a analyzují vibrace, což je pevné čidlo (solid state) které je zabudované v zařízení a může mu být jedno, zda na něj napršelo nebo nasněžilo, hlavně aby mělo pevnou mechanickou vazbu ke kolejnici. Takže nápad je to dobrý. Tam spíš poůjde o drobnosti kolem jako pokrytí signálem pro přenos dat na centrálu a spolehlivost celého systému dohromady.
Jojo, takové kecy jsem slyšela už u etcs. Výsledkem je zamrzle čidlo kdesi u Třebove. 😎
Zamrzlé čidlo ETCS byla na vozidle, ne v kolejišti
Otázka je,k čemu to bude, když pak následná oprava bude běh na dlouhou trať. V Dluhonicich se na brodeckem záhlaví před dvěma lety vkladaly velmi rychle vyhybky. Jedná už nefunguje a je zcela mimo provoz. Několik měsíců. Musí se úplně objizdet. Nikdo s tím nic nedělá. Dluhonice naráz mají jen 4 koleje. A to chtějí stavět V R T.
.
Smysl těchto systémů je právě v tom, že zásah údržby proběhne dřív, než dojde k totálnímu zneschopnění výhybky, takže čas výluky by se měl minimalizovat. Samozřejmě je potřeba, aby s tím hlášením někdo pracoval, a ne aby ho odignoroval.
No a bude se někdo zabývat hlášením „pozor, během pár měsíců se můžu porouchat, oprav mne“, jestliže se SŽ nevěnuje hlášení „jsem rozbitá, nejezdi přes mně, vymněň mně“?
Pokud to bude nespolehlivé a bude vykazovat nějaké „false positive“, tedy chyba která je chybou jen čidla nebo softwaru zpracovávající ty data, tak se klidně může stát, že se bude ignorovat i reálně závadný stav.
No, tak proto se ten systém asi vyvíjí, aby fungoval správně.
Já bych předpokládál, že zásadní rozdíl bude v tom, že vysokorychlostní výhybky na VRT budou defakto standardní a nebude moc důvodů dělat atypy, aby se to vešlo do někde za cisaře navržené polohy stanice. Takže nebude problém držet pár srdcovek a hromadu jazyků jako náhradní díl. Naopak v současné síti je taková výhybka absolutně atypická se všemi riziky co z toho plynou.
Perfektní nápad. Nicméně využití najde asi pouze na těch nejrychlejších a nejzatíženějších tratích. Nedovedu si představit, kolik taková výhybka musí stát a kolik obnáší roční provozní náklady té autonomity…
Náklady s tím nějaké budou, protože se bude muset udržovat ta další elektronika. Zamrzlá čidla, porucha napájecího zdroje, výměna staré SIM karty nebo celého modemu, aktualizace firmwaru a další. Jen aby k tomu nejezdili moc často. Na jednu stranu se chce říct, že se to v tom miliardovém zabezpečení ztratí a ušetří se nějaké havarijní stavy, na druhou stranu to ukazuje jak nákladné je udržovat všechnu infrastrukturu spojenou s moderní železnicí, která pak musí být dotována, aby byla konkurenceschopná silničnímu či leteckému provozu.
A bude hlídat něco to hlídání, kdy se asi poškodí a přivolá si předem údržbu?
A proč by bylo potřeba?
Kdyby se to autonomní hlídání porouchalo, nejhorší, co se může stát, je náhlá předem neodhadnutá závada.
To dělají výhybky dneska běžne.
Ke zhoršení oproti dnešku tedy nelze dojít.
Porucha diagnostiky je taky porucha, akorát k tomu pojede jiný technik než k údržbě samotných kolejnic. A taky to něco bude stát.
Ještě, že současné výhybky a další součásti svršku neumí mluvit, to by se nad každým nádražím ozývalo sténání jak na polním obvazišti…
Otázka je, co se stane, až výhybka nahlásí, že srdcovka potřebuje vyměnit 😀
Vypne se upozornění 😁
A pochůzkáři nebudou mít co žrát.
Tohle kontrolují zabezpečováci, pochůzkáři spíše širou trať.
Na tratích, kde se jezdí více jak 100 stejně pochůzkáři nejsou. Myslím, že to bude cílené spíš na tyto tratě.
A co takhle využít tyto nástroje pro dohled nad jízdou vlaku? Opravdu žádnou RBC dávno nepotřebujeme.