Vzniká první česká autonomní výhybka. Sama si hlídá, kdy se asi poškodí a přivolá si předem údržbu

Schéma fungování autonomní výhybky. Zdroj: DT-Výhybkárna a strojírnaSchéma fungování autonomní výhybky. Zdroj: DT-Výhybkárna a strojírna

Unikátní výzkumný projekt má snížit náklady na údržbu a zvýšit spolehlivost vlakové dopravy.

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Clovek

Chápu dobře, že se z daní dotuje výzkum něčeho, co na západě už dávno mají? Protože použit prostě to západní je politicky neprůchozí?
To mi zní jako socialismus a počítače ze Slušovic

Alibaba

Spíš ne, na západě nic takového nemají, nebo to vyvíjí taky.

David

Díky tomu už tam sice nebude muset chodit tak často výhybkář, ale zase co týden tam bude muset být ECTS nosič teplé vody

Lukáš

Bude potřeba technologie, která dodá informace do dopravní , či jiné kanceláře další dispečer, který je bude vyhodnocovat a samozřejmě ajťák, který se bude starat o software. Opravdu by mne zajímalo, jestli se to po započítání všech nákladů vyplatí.

Nemel

Tak to jsem zvědavej, co se stane, až výhybka přivolá technika na opravu a když technik dorazí, výhybka řekne: „Apríl!“

none

Autonomni bude, az si sama zajede do servisu 🙂

Staňa Míček

Super. Autonomní výhybce asi nebude moct udržující zaměstnanec, který drží pohotovost odmítnout hovor a poslat zprávu „jsem v kině“. Neříkám, že se tohle děje na dráze, tedy aspoň mě se to ještě nestalo, co jsem nádražák. Ale nemůžu zapomenout na tuto zkušenost z jedné fabriky kde jsem dělal elektroúdržbáře. Fakt se mi to stalo. Celý stroj zastavil a poškodil všech 40 právě vyráběných výrobků, protože odešel hlavní měnič. Náhradní jsem instaloval, ale zjistil jsem že také nefunguje. Volal jsem tedy zkušenějšímu kolegovi, co držel pohotovost a měl na starosti právě ty měniče. Asi v 21:00. Hovor mi odmítl a poslal… Číst vice »

pan z kupe

Zajimave a znam, pracuji jako dispecer na veline velke rozvodny a vikendove smeny jsou v „jednom“ (pres tyden 3×8 a vikend 1 x 12), desim se, ze zavada bude mensi, nez pozar trafa (coz uvidim z okna). Ale mame postupy a vola se vyse, nikoliv nize a nebo na stejne urovni. Pro duchod mam zadost na menirnu/menicovnu SŽ.

František

A budou to testovat i v zimě, teda líp než čidla ETCS a nebo to budou testovat hůř? Aby to pak někdo nemusel v zimě polívat horkou vodou

Luboš Beneš

Bude se to v létě polévat horkou vodou aby se zkusilo zda to vydrží v zimě, možná. A nebo se řekne, že se to testovalo jen od března do října a to to fungovalo přeci super.

Robert Pražák

Jestlipak dokáže předvídat i že ji nějakej mamlas fikne?😀

M.M

A dozorci výhybek nebudou mít co žrát

Kubrt

Ne vždy platí, že opakovaný vtip = dvojnásobný vtip. nebo jsem suchar. Každopádně s prací dozorce výhybek tento systém nemá co do činění.

M.M

Hmhm

Středohor

Myslím že na tratích a stanicích kde ještě dozorci výhybek přežívají ( můžete nějaké konkrétní zmínit?) se to jen tak nedostane. Nebo si pletete profese Dozorce výhybek a Návěstní a spojový dozorce což je zabezpečovací technik v přípravě.?

kristeena08

A pak zapadne sněhem a dopadne jako bráška rychloměr etcs. 😜

Jan Tichavský

Z popisu vyplývá, že hlavně detekují a analyzují vibrace, což je pevné čidlo (solid state) které je zabudované v zařízení a může mu být jedno, zda na něj napršelo nebo nasněžilo, hlavně aby mělo pevnou mechanickou vazbu ke kolejnici. Takže nápad je to dobrý. Tam spíš poůjde o drobnosti kolem jako pokrytí signálem pro přenos dat na centrálu a spolehlivost celého systému dohromady.

kristeena08

Jojo, takové kecy jsem slyšela už u etcs. Výsledkem je zamrzle čidlo kdesi u Třebove. 😎

Karel

Zamrzlé čidlo ETCS byla na vozidle, ne v kolejišti

kristeena08

U Dobré správy se bojím o to víc.

Jan Vagala

Takže jenom kecy.

Zesp

Otázka je,k čemu to bude, když pak následná oprava bude běh na dlouhou trať. V Dluhonicich se na brodeckem záhlaví před dvěma lety vkladaly velmi rychle vyhybky. Jedná už nefunguje a je zcela mimo provoz. Několik měsíců. Musí se úplně objizdet. Nikdo s tím nic nedělá. Dluhonice naráz mají jen 4 koleje. A to chtějí stavět V R T.
.

Kubrt

Smysl těchto systémů je právě v tom, že zásah údržby proběhne dřív, než dojde k totálnímu zneschopnění výhybky, takže čas výluky by se měl minimalizovat. Samozřejmě je potřeba, aby s tím hlášením někdo pracoval, a ne aby ho odignoroval.

mgr.pavel

No a bude se někdo zabývat hlášením „pozor, během pár měsíců se můžu porouchat, oprav mne“, jestliže se SŽ nevěnuje hlášení „jsem rozbitá, nejezdi přes mně, vymněň mně“?

Jan Tichavský

Pokud to bude nespolehlivé a bude vykazovat nějaké „false positive“, tedy chyba která je chybou jen čidla nebo softwaru zpracovávající ty data, tak se klidně může stát, že se bude ignorovat i reálně závadný stav.

Kubrt

No, tak proto se ten systém asi vyvíjí, aby fungoval správně.

Y.K.

Já bych předpokládál, že zásadní rozdíl bude v tom, že vysokorychlostní výhybky na VRT budou defakto standardní a nebude moc důvodů dělat atypy, aby se to vešlo do někde za cisaře navržené polohy stanice. Takže nebude problém držet pár srdcovek a hromadu jazyků jako náhradní díl. Naopak v současné síti je taková výhybka absolutně atypická se všemi riziky co z toho plynou.

Zejzejs

V Dluhonicích se je výhybka mimo provoz, protože došlo k rozřezu z důvodu průjezdu vlaku výhybkou přestavenou do opačného směru (chyba strojvedoucího) a náhradní díly nebyly na SŽ skladem.

V.N.

Perfektní nápad. Nicméně využití najde asi pouze na těch nejrychlejších a nejzatíženějších tratích. Nedovedu si představit, kolik taková výhybka musí stát a kolik obnáší roční provozní náklady té autonomity…

Jan Tichavský

Náklady s tím nějaké budou, protože se bude muset udržovat ta další elektronika. Zamrzlá čidla, porucha napájecího zdroje, výměna staré SIM karty nebo celého modemu, aktualizace firmwaru a další. Jen aby k tomu nejezdili moc často. Na jednu stranu se chce říct, že se to v tom miliardovém zabezpečení ztratí a ušetří se nějaké havarijní stavy, na druhou stranu to ukazuje jak nákladné je udržovat všechnu infrastrukturu spojenou s moderní železnicí, která pak musí být dotována, aby byla konkurenceschopná silničnímu či leteckému provozu.

MK

A bude hlídat něco to hlídání, kdy se asi poškodí a přivolá si předem údržbu?

mgr.pavel

A proč by bylo potřeba?

Kdyby se to autonomní hlídání porouchalo, nejhorší, co se může stát, je náhlá předem neodhadnutá závada.

To dělají výhybky dneska běžne.

Ke zhoršení oproti dnešku tedy nelze dojít.

Jan Tichavský

Porucha diagnostiky je taky porucha, akorát k tomu pojede jiný technik než k údržbě samotných kolejnic. A taky to něco bude stát.

Brzda dopravy

Ještě, že současné výhybky a další součásti svršku neumí mluvit, to by se nad každým nádražím ozývalo sténání jak na polním obvazišti…

Dusanh

Otázka je, co se stane, až výhybka nahlásí, že srdcovka potřebuje vyměnit 😀

Pat

Vypne se upozornění 😁

Pohádkár

A pochůzkáři nebudou mít co žrát.

Středohor

Tohle kontrolují zabezpečováci, pochůzkáři spíše širou trať.

Alibaba

Výhybky po technické stránce kontroluje traťovák – pochůzkář, západkovou zkoušku dělá zabezpečovák.

Igor

Na tratích, kde se jezdí více jak 100 stejně pochůzkáři nejsou. Myslím, že to bude cílené spíš na tyto tratě.

Alibaba

Na VRT se má dělat kontrola a údržba v noci za výluky.

Igor

Na VRT možná, ale já myslím tratě 100-160, které provozujeme nyní a provozovat dlouho budeme.

Alibaba

Ale kontrolu výhybek nedělá pochůzkář a rychlost se toho netýká (pracovníci kontrolující výhybku musí mít hlídku k hlídání). U pochůřkáře je především problém, že je sám na trati a proto je z bezpečnostních důvodů zakázáno je pouštět na trať s vyšší rychlostí.

Jaaa

A co takhle využít tyto nástroje pro dohled nad jízdou vlaku? Opravdu žádnou RBC dávno nepotřebujeme.

Alibaba

Tohle bude spíš snímač parametrů, data se budou někam posílat, takže stejně nějaké RBC pro přehled celého úseku potřebujete. A má to bát zaměřené na kolejnice (obecně ocelové části), takže pro vlak to může fungovat maximálně jako počítadlo vlaků (náprav).