Železnice Železniční průmysl Zprávy

Majitel železničního zkušebního okruhu měl loni rekordní tržby a zisk

Železniční okruh ve Velimi. Snímek pořízen na katastru Cerhenic. Foto: Jan Sůra
Železniční okruh v Cerhenicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Společnost Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) má za sebou rekordní rok. Podle zveřejněné výroční zprávy za rok 2019 činil její obrat 645 milionů korun a hrubý zisk 243 milionů korun. Oba ukazatele nemají v dějinách dceřiné firmy Českých drah obdoby. Obrat se meziročně zvýšil o 23 procent a zisk o 37 procent.

„VÚŽ těží z příhodných vnějších podmínek. Převážnou část tržeb v segmentu zkušebnictví totiž generují klienti ze zahraničí. Železniční doprava v Evropské unii zažívá v posledních letech rozmach. Mnohé velké evropské železniční společnosti navyšují kapitálové výdaje,“ uvedla ve své analýze společnost Cyrrus.

Klenotem VÚŽ je především zkušební centrum se dvěma železničními okruhy v Cerhenicích u Velimi. Na zkušebnictví připadá přes 90 procent tržeb, z toho tři čtvrtiny pocházejí od zahraničních zákazníků. Mezi nejvýznamnější patří především Siemens, Bombardier a Alstom, z tuzemských pak Škoda Transportation, VÚKV nebo AŽD Praha.

„V září 2019 jsme zde přivítali nového klienta, čínského výrobce CRRC, který u nás začal testovat své nové elektrické jednotky. Tato událost, na kterou se VUZ připravoval několik měsíců a které předcházely přípravné práce našich expertů u výrobce v Číně, znamená významné rozšíření naší působnosti a klade před nás nové výzvy, na které je společnost dobře připravena,“ uvedl předseda představenstva VÚŽ Martin Bělčík v úvodu výroční zprávy. Připomněl tak testy jednotek s obchodním názvem Sirius pro Leo Express.

Zkušebních služeb VÚŽ využila loni i mateřská společnost České dráhy, na celkových výkonech se podílí asi jedním procentem.

Vývoj zisku VÚŽ. Pramen: Výroční zpráva VÚŽ
Vývoj zisku VÚŽ. Pramen: Výroční zpráva VÚŽ
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Travegoist

Tak jestli tím i nepřišel čas odměnit lidi na úrovni platů v Siemens, Bombardier, Alstom…

teddik

Ještě by to chtělo okruh upravit na max.rychlost 255 km/h bez naklápění a mohli se tam plně schvalovat kolejová vozidla s max.rychlostí 230 km/h.

teddik

Ještě by to chtělo okruh upravit tak, aby max.rychlost byla 255km/h bez naklápění a mohli se tam plně schvalovat kolejová vozidla pro max.rychlost 230 km/h.

dopravák

Obávám se, že bez výstavby velké části úplně nového okruhu (z velké části v nové stopě) by to asi nebylo možné (a hlavně průchodné na projednání).

strojvůdce

No výsledek hospodaření VUZ vypadá na pohled skvěle…nicméně je to zásluha především předchozího vedení s Františkem Burešem a Antonínem Blažkem. Pod jejich vedením došlo k nasmlouvání klíčových zakázek. Pan Bělčík se svojí garniturou přišel k hotovému. Jedinou věcí, kterou dokázali, je masivní odchod dlouholetých technických expertů z VUZ. Současný generální ředitel je vším možným, jen ne železničním odborníkem.
Jo a jinak co značí tak velký zisk, no v jádru špatné hospodaření. Pokud mám takový zisk, tak primárně ho optimalizuji formou investic, tak aby mě třeba investice do technologické infrastruktury v budoucnu vydělávaly ještě více…….

Viktor

Kdo konkrétně z dlouholetých technických expertů odešel?

strojvůdce

GDPR….nemohu být konkrétní. Ale kolegové odešli od Drážního úřadu až po privátní sféru včetně soukromých dopravců.
Jediný kdo zústal je Provozní ředitel zkušebnictví, jenž ale na svém místě zcela jistě nezůstal díky své odborné kvalifikaci.

vlakvedoucí

Technických expertů co odešlo moc neznám. Je ale pravdou, že s Blažkem odešli „srdcaři“ co pro ně byla práce posláním a firmě to chybí.
Přístup Bělčíka je takový chladnější. Jinak dokud jsou zakázky tak technikům je jedno kdo sedí v Praze.

strojvůdce

No velice kulantně řečeno. Já budu ostřejší. Pan Bělčík je Neználek, který evidentně plní nějaké „stranické“ zadání bez ohledu na to co je pro VUZ nejlepší. Jen se neustále podivuji, že bývalý ředitel ČD pan Kupec odvolal předchozí vedení VUZ, ačkoliv musel vědět, že relevantní odborníky, kteří VUZ vedli hned tak nesežene a instaloval tam pana Bělčíka, který o železnici ví asi tolik co moje futra u dveří……..

Viktor

Takže kdo odešel nikdo neví a Blažek je ten jak s ním je soud za nějaký pletichy ne? Tak to odvolání chápu :)))

Petr

Stranické zadání plní kompletně garnitura zastupující státní procenta v železničních firmách (ČD, Správa železnic). Aktuálně co se děje např. ve vztahu Správa železnic – ČD-Telematika, kdy p.Svoboda plní svou misi – zlikvidovat je, i kdyby to mělo stát bambilion.