Majitel železničního zkušebního okruhu měl loni rekordní tržby a zisk

Železniční okruh ve Velimi. Snímek pořízen na katastru Cerhenic. Foto: Jan SůraŽelezniční okruh ve Velimi. Snímek pořízen na katastru Cerhenic. Foto: Jan Sůra

Společnost Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) má za sebou rekordní rok. Podle zveřejněné výroční zprávy za rok 2019 činil její obrat

Společnost Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) má za sebou rekordní rok. Podle zveřejněné výroční zprávy za rok 2019 činil její obrat 645 milionů korun a hrubý zisk 243 milionů korun. Oba ukazatele nemají v dějinách dceřiné firmy Českých drah obdoby. Obrat se meziročně zvýšil o 23 procent a zisk o 37 procent.

„VÚŽ těží z příhodných vnějších podmínek. Převážnou část tržeb v segmentu zkušebnictví totiž generují klienti ze zahraničí. Železniční doprava v Evropské unii zažívá v posledních letech rozmach. Mnohé velké evropské železniční společnosti navyšují kapitálové výdaje,“ uvedla ve své analýze společnost Cyrrus.

Klenotem VÚŽ je především zkušební centrum se dvěma železničními okruhy v Cerhenicích u Velimi. Na zkušebnictví připadá přes 90 procent tržeb, z toho tři čtvrtiny pocházejí od zahraničních zákazníků. Mezi nejvýznamnější patří především Siemens, Bombardier a Alstom, z tuzemských pak Škoda Transportation, VÚKV nebo AŽD Praha.

„V září 2019 jsme zde přivítali nového klienta, čínského výrobce CRRC, který u nás začal testovat své nové elektrické jednotky. Tato událost, na kterou se VUZ připravoval několik měsíců a které předcházely přípravné práce našich expertů u výrobce v Číně, znamená významné rozšíření naší působnosti a klade před nás nové výzvy, na které je společnost dobře připravena,“ uvedl předseda představenstva VÚŽ Martin Bělčík v úvodu výroční zprávy. Připomněl tak testy jednotek s obchodním názvem Sirius pro Leo Express.

Zkušebních služeb VÚŽ využila loni i mateřská společnost České dráhy, na celkových výkonech se podílí asi jedním procentem.

Vývoj zisku VÚŽ. Pramen: Výroční zpráva VÚŽ

Vývoj zisku VÚŽ. Pramen: Výroční zpráva VÚŽ

Tagy výsledek 2019 Výzkumný ústav železniční
11 komentářů