Výzkumný ústav železniční expanduje na Slovensko, založil tam dceru. Chce i do dalších zemí
Slovensko jako odrazový můstek. Expanze na zahraniční trhy má zařadit český VUZ mezi světové značky typu TÜV či SGS.
Výzkumný ústav železniční (VUZ), který je znám především jako provozovatel zkušebních okruhů v Cerhenicích, začal s rozšiřováním svého byznysu do zahraničí. Jako první se usadil na Slovensku, kde založil dceřinou firmu VUZ Slovakia. Oznámily to dnes mateřské České dráhy.
VUZ je takzvanou notifikovanou osobou (NoBo) pro všechny železniční subsystémy (infrastrukturu, energii, traťové a palubní řízení a zabezpečení a kolejová vozidla) pro celou Evropskou unii. Po přezkoumání, zda výrobky pro železnici odpovídají evropským normám pro interoperabilitu TSI, tak může vydávat osvědčení o shodě. Společnost VUZ Slovakia chce poskytovat slovenským klientům především právě služby NoBo.
Šéf VUZ Martin Bělčík přitom označil expanzi na Slovensko za návrat domů. VUZ totiž před 50 lety vznikl oddělením od tehdejšího Výzkumného ústavu dopravného v Žilině, aby se staral o zkušební centrum v Cerhenicích. Podle Bělčíka ale nazrál čas na expanzi do dalších zemí a rozvoj služeb mimo středočeské zkušební centrum.
„Slovenská pobočka je odrazovým můstkem pro expanzi na evropský trh a počítáme s rozšiřováním i na další trhy. VUZ se brzy zařadí po bok známých evropských značek jako je TÜV či SGS,“ sdělil technický ředitel VUZ a novopečený jednatel VUZ Slovakia Ondřej Fanta.
Podle něj VUZ Slovakia brzy rozšíří své služby na Slovensku i o činnosti takzvané DeBo (designated body). Bude tedy orgánem, který vydává osvědčení o shodě jen pro výrobky určené výhradně k použití na Slovensku podle národní normy.
Zákazníky VUZ jsou výrobci kolejových vozidel a komponentů pro železniční systémy a drážní dopravu, vlastníci železniční infrastruktury, provozovatelé dráhy i drážní dopravy a státní instituce.