dkv_obrazok

Výzkumníci spočítali vliv sdílených kol na dopravu ve městech. K dispozici jich je už půl milionu

Sdílená elektrokola a cyklistika v Londýně. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýSdílená elektrokola a cyklistika v Londýně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Na každé investované euro se ročně vrací 10 % v podobě pozitivních přínosů na dopravě a zdraví.

Odebírat
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

A podobna studie pro elektrokolobezky nebude, protože v jejich případě někdo rozhodl, ze to je zlo.

Lokotomy

Me by takova studie zajimala pro infrastrukturu pro auta.
Elektrokolobezky jsou takove zlo, jak se chovaji jejich uzivatele, a to pri jizde i parkovani. Casto velmi zle.
Mimochodem, kolobezky provozuji soukrome firmy, kdezto sdilena kola vetsinou financuji mesta.

Tomáš Záruba

Myslel jsem soukromé, ty nikdo nikde nenechává.

Lokotomy

Soukrome nebo komercne sdilene – tezko nekdo bude studovat, jestli se vyplati do nich investovat verejne penize. Stejne jako do soukromych bicyklu.
Mimochodem, zrovna jsem cetl, ze v Rakousku zakonne urazove pojisteni plati uraz na kolobezce jakozto vyrazne rizikovem dopravnim prostredku, jen kdyz poskozeny prokaze, ze by se byval stal i na bicyklu.

Zbyněk

Nejsem si jistý, že předpoklad, že jízda na sdíleném kole nahrazuje jízdu autem, je správný. U mě zpravidla nahrazuje pěší chůzi nebo jízdu MHD.

Lokotomy

Odkud berete ten predpoklad, ze KAZDA jizda na sdilenem kole nahrazuje jizdu autem? To by byl samozrejme nesmysl, viz nize. Ale i kdyby to byla pravda jen v 5% pripadu, ma to pozitivni prinos.

Lokotomy

No ja teda navratnost 10% rocne chapu tak, ze investovane euro rocne vynese 10 centu. Ale zas pokud to je pres 700€ rocne na jedno kolo, muselo by to byt vyrazne vic. V Parizi jsem to letos vyzkousel, pokud mate jeden den ve meste a chcete videt co nejvic, vynikajici! Drandit s tim citybikem po Champs Elysees, kde bylo vse pripravene pro dojezd Tour de France, bylo uzasne. A maji i elektricka, pokud je zvladate vracet do pul hodiny, jsou zdarma stejne jako ta normalni.

Praktik

To by jeden nevěřil, že je to tak super investice, pro nás daňové poplatníky. Navrhuji tedy tento postup, Praha bude do cyklodopravy každý rok investovat všechny naše peníze vybrané na dani z nemovitosti a místo dividendy 10%, nám každý rok sníží daň o těch 10%, po 11 letech se dostaneme do plusu a pak už budeme jen vydělávat na této skvělé investici.

Dominik29

A to je přesně ten rozdíl mezi finanční a ekonomickou analýzou, který 90 procent lidí nechápe, ačkoli pracují na postech, kde by to chápat měli.

Praktik

Co prosím pěkně nechápu na větě, že na „investici se mi každý rok vrátí 10%“? Logicky chci těch 10% cash, není to snad nějaká pyramida nebo letadlo?

Liboros68

V Brně těch 2×30 minut nemá chybu, když nejedu autem tak volím nextbike. Hlavně oproti vlastnímu kolu je to do města ideální. Nemusím se tahat s kolem z bytu/sklepa/garáže, nasednu na kolo v dochozí vzdálenosti, a jedu a opět nemusím tahat kolo do kolárny v práci nebo se strachovat zamknout vlastní kolo v centru. A když na cestu domů v okolí kolo není, tak jedu MHD.

Lokotomy

Mne teda pri pravidelnem pouzivani prijde lepsi mit vlastni kolo, vetsinou je rychlejsi, nemusite vecne nastavovat sedlo, resit, jestli vubec nejake sdilene je k dispozici… Ale je to samozrejme vec nazoru, zalezi, jak daleko od bytu a kancelare sdilena kola mate, jakou jedete vzdalenost atd.

Jakub P

Jako často, je to jak kdy. Na něco jsou sdílená kola super, třeba pro jednoduché kombinování s MHD v centru. Jindy jsou nepoužitelná – s nákladem, s dětmi, atd. u nás v Praze nepokrývají ani zdaleka celé město a část pokrytí je spíše jen na papíře, prakticky v těch místech najdete kolo málokdy….

mgr.pavel

„Tím, že nahrazují cesty automobilem aktivní mobilitou,“ – to jako předpokládají, že každá jízda na sdíleném kole znamená o jednu jízdu autem méně?

Tak to ale rozhodně nefunguje. Já můžu jet na kole místo MHD nebo místo toho abych zůstal doma.

Jsem proponentem sdílených kol jako alternativy k jiným modům dopravy. Ale trochu se bojím, jestli je zvolená metodika výpočtu správná..

Lokotomy

A odkud berete presvedceni, ze tohle predpokladaji? To by samozrejme byla hodne chaba analyza, hadam, ze sdilena kola jsou alternativou spis k MHD, ale nejake cesty autem se tim taky usetri.

Lokotomy

Podle uvedenych cisel jedno kolo usetri v prumeru 105kg CO2 rocne, to je 45l benzinu, s tim ve meste se studenym motorem ujedete max. 600km. To jedno sdilene kolo najezdi za mesic.