Výzbroj Škoda, karoserie SOR. Ve Vilniusu vyjely první české trolejbusy z miliardové zakázky
Nové trolejbusy 32Tr nahradí starší české 14Tr.
V ulicích litevského hlavního města Vilnius začala tento týden velká proměna trolejbusů. Do ostrého provozu s cestujícími vyjelo prvních 20 z 91 objednaných trolejbusů Škoda 32Tr, které postupně nahradí dožívající trolejbusy Škoda 14Tr.
O zahájení provozu informoval tamější dopravní podnik Vilniaus viešasis transportas (VVT) na svých stránkách. Zahájení provozu nových vozidel označuje jako novou éru trolejbusů ve městě. Do roku 2025 dorazí do města dalších 71 trolejbusů.
Pro Škodu Group jde o jednu z největších zakázek posledních let v oblasti trolejbusů, trolejbusy mají karoserii od společnosti SOR Libchavy. Hodnota kontraktu je přes 1,3 miliardy korun. Škoda v tendru porazila polský Solaris. Součástí smlouvy jsou také dodávky náhradních dílů potřebných pro údržbu trolejbusů po dobu prvních pěti let provozu.
Trolejbus pro Vilnius prošel řadou testovacích procedur, včetně ujetí přibližně 2 500 kilometrů v ulicích Plzně. Trolejbusy jsou vybaveny trakčními bateriemi, které umožňují autonomní jízdu na vzdálenost nejméně 20 kilometrů. Vozidla jsou disponují například i systémem Mirror Eye, který nahrazuje běžná vnější boční zrcátka.
Vilniuský dopravní podnik plánuje vypsání soutěže na dalších 73 parciálních klouových trolejbusů, tentokrát článkových. Nahradit by měly starší vozidla 15Tr a Solaris Trollino 15AC.