„Nelze čekat, že rok 2026 bude lepší.“ Nošovická automobilka Hyundai škrtá 100 míst
Odvoz vyrobených automobilů z Nošovic. Foto: Hyundai Motor Manufacturing Czech

Problémy jsou v jednáních o nové kolektivní smlouvě.
Problémy jsou v jednáních o nové kolektivní smlouvě.
Odboráři se klasicky snaží firmu potopit a vyždímat zrovna když jde do tuhého, viz. např Boeing nebo VW. Asi jim nedochází, že situaci jen zhoršují a nakonec místo 100 propuštěných může skončit celá fabrika
Oni odborářští bafuňáři obecně nepatří k nejostřejším tužkám v penálu, nicméně tlačit na pilu ve chvíli, kdy jim zaměstnavatel celkem na férovku sděluje, že se blíží velký problém, to chce opravdu „fištrón“…
On je to pak spise tlak na vladu – automobilka to pak muze vyuzit, protoze rekne, ze tady je o tolik a tolik tisicovek pracovnich mist kvuli par predpisum co deformuji trh.
Vedení odborů bude u koryta tak dlouho, jak dlouho mu budou dělníci odvádět desátek ze mzdy. A to bude tak dlouho, dokud se dělníkům budou líbit. A to bude tak dlouho, dokud budou držkovat….
Zaměstnavatel na férovku akorát tak sděluje, že mu čisté zisky rostou, a dělnické mzdy jak nominálně, tak i reáně klesají! To jsou prostě tvrdá data přímo z HMMC!!! A jelikož odbory naštěstí nejsou jen tupé tužky v penálu, tak toto prostě nehodlají jen tak tiše akceptovat- ostatně od toho snad odbory jsou, ne? Takže milý Pavle, než opět někde hodíš svůj další „hodnotný“ příspěvek, zkus si nejprve ověřit konkrétní fakta..!
Tak je to pro automobilky signál, že něco dělají špatně. Pokud chtějí udržet masovou výrobu, bude potřeba si uvědomit, že nelze pořád jen šponovat ceny. A to samé bude platit i v dalších oborech.
Spíš si bude potřeba uvědomit, že EU vydává téměř každý druhý rok pro automotive další regulace, které nutí automobilky do nových aut instalovat neustále nové a nové narychlo vyvinuté drahé bazmeky, které už neumožňují nabízet v EU levnější auta.
Spíše je to signál toho, že politická reprezentace , hlavně EU dělá něco špatně. Těžko můžete prodávat auta za pakatel, když ocel je rok od roku dražší (před čtyřmi lety stála tuna plechu o cca třetinu méně), to samé elektrické komponenty, to samé chemie a v neposlední řadě cena energií přímo ve výrobě aut i nutný růst mezd. Dále nutné investice s pod tlakem tlačenou elektromobilitou a grean dealem.
V podstatě celý evropský průmysl jako je hutnictví, chemie (mimo výroby pohonných hmot), automotive či stavebnictví je dnes díky šílencům v čele EU na odpis.
To máte bezpochyby, ale vzhledem k tomu, že pracuji na obchodní pozici, tak trochu vím, jak to se zdražování funguje. Tzn. když mi zdraží vstupy o 5% zvednu zákazníkům ceny o 7% a čekám, co se stane, podle toho pak reaguji. Dělají to tak úplně všichni, automobilky nevyjímaje. Tady to zdražování prostě trh přestává akceptovat. Tak musí přijít nějaké nápravné opatření.
Nezapomínejte na to, že automobilový trh je hodně a hodně konkurenční. Tam to funguje spíše obráceně. Vstupy zdraží o 20%, já zdražím o 18% a budu se klepat, aby někdo nezdražil méně.
Takže v podstatě automobilky dělají charitu. A teď prosím tu o karkulce.
Asi takto. Na podzim roku 2021 jsme si pořídili do rodiny vedle mé služební Oktávky druhé auto. Koupili jsme si nošovickou i30 kombi za 419.000 Kč. Dnes stejné auto stojí 449.000 Kč… Uvažovali jsme i o Oktávce. Před třemi lety začínala cenově na nějakých 560.000 Kč, dnes startuje na 600.000 Kč. V obou případech ta cena není vyšší ani o 10%. Některé vstupy za ty tři roky nabobtnaly i několikanásobně. Automobilový trh je trhem, kde mezi sebou soupeří ohromné množství značek a modelů. Trh, kde po sobě skutečně ty fabriky tvrdě jdou … a ceny tomu odpovídají..
Záleží v jakém odvětví. Automobilky mají vcelku rezervy, ale jednotlivý dodavatelé pro automobilky už musí redukovat pracovní pozice, protože ne vždy se podařil růst mezd, energií a materiálových vstupů propsat do cen.
Jiný věc je, že někde zaměstnávají agenturní pracovníky z celého světě a trvá, než začnou plnit normy, pak fungují a pak zase nanovo nastoupí jiný pracovník.
Automobilky tohle ví roky, ve škodovce počítají různý emisní scénáře už tak 6-8 let. Nicméně když máte přísný idealistický limity z 115g/km CO2 na 93.6g a vysoké pokuty za každý gram tak co potom? Ta tepelná účinnost spalováků nahoru už nejde, dávat do toho hybrid je dražší než pokuta a i to má svoje limity. Toyoty taky nejdou pod 4-5l a i to je nad limit. Plugin je cenově úplně jinde.
Auta zdražují o uhlíkový odpustek a nesmyslné systémy, které do nich automobilky musí povinně cpát. Kdyby mohly automobilky vyrábět se stejnou svobodou, jako na začátku milénia, cena by šla dolů a ne nahoru.
Jako by už takhle nebylo v některých místech auty doslova přecpáno…
To nesouvisí s tématem.
Jak to říkala ta reklama před lety?
„A soused z Mladé Boleslavi bude takhle maličký. „
Hyundai může být rád že v téhle fabrice vyrábí auta na Blízký východ, do Afriky a Jižní Ameriky, tyhle auta teď jedou ve velkém ve fabrice a díky ním nejsou lidí doma na %. Pracoval jsem v Hyundai 10 let, nyní rok dělám u subdodavatelské firmy a to co se děje je opravdu masakr, viz. to jak není ještě vyjednána kolektivka, ale problém s výrobou vozidel má teď každá automobilka, viz. VW.
https://portal.sda-cia.cz/stat.php?m#str=nova
Stejně mi není úplně jasný, kde se ty problémy tak najednou berou. Jo ČR není svět, ale letos se aspoň u nas prodá víc aut než loni. Cca 250k a to není úplně málo.
Taķ Číňan se sice v Evropě zatím moc neujal, ale u něj doma se mu daří tradiční značky vytlačovat. To samé už dávno platí v Africe a Indii, kde z důvodu malé kupní síly je enormní preference ceny. Rusko podobně, navíc dováží přes prostředníky, což tam taky prodražuje prodeje oproti Číně. Takže s trhem v ČR nebo Evropě to až tak nesouvisí, je třeba koukat dál.
Jenže se tu vyrobí přes milion aut, takže zdejší trh má vliv na výrobu tak z 20%. A když vezmu v úvahu, že se pořizují i jiné značky, tak možná ještě menší.
Zajimavé, kupovali jsme služební a byl celkem problém něco skladovýho koupit. Nakonec jsme museli vzít v plný výbavě za půl mega. No a za ty peníze je už asi rozumnější vzít Corolu. Popravdě je to celý divný.
No proto jsem taky psal, že jsme kupovali „služební“, to znamená na právnickou osobu, tam jsou úplně jiné podmínky. Ono popravdě autosalonům jsou fyzické osoby ukradený, protože 70 procent prodejů nových aut se uskuteční firmám. Ale to nemění nic na tom, že koupit dneska auto v levnější cenové kategorii je problém. Většina těch inzerovaných skladovek je obyčejnej fejk.
Tak i30 již není dávno lidové auto za pár kaček. Takže bohužel. Automobilka musí něčím zaujmout, ať se to prodává.
Člověče, zkuste si nakonfigurovat Octavii combi, ale nelekněte se, jaké číslo na Vás na konci vyskočí.
tak taky oktavka neni hyundai 🙂 skodovka si to u oktavky si to muze dovolit.
To snad nemyslíte vážně?
tak samozrejme, ze to myslim vazne.
Vzdyt tech “predrazenych” (jak se tu snazi vsugerovat predrecnik) se v cr prodava vic, jak dvojnasobek v porovnani s i30 …
co chcete vic, jako dukaz meho tvrzeni?
i30 se pro fyzické osoby prodává několikanásobně víc než Octavií.
no … a?
Fyzická osoba si kupuje auto, které plánuje mít delší dobu, ne na 3 roky lesingu a pak nové.
no a? opet – to vubec nesouvisi.
Tak to už nějaký čas neplatí.
samozrejme, ze plati.
statistika prodeje, kterou jsem uvedl, je letosni.
Octavia je spotřební zboží pro podnikové flotily, tomu odpovídá jak cenová politika, tak (bohužel nyní už i) kvalita.
Spíš by to už chtělo nový model
Tak to nevíte, která bije ….. Emise – eu7
Pokud je to auto drahé a zákazníci na ně už nemají peníze, tak může zaujmout čím chce a zákazníci si ho stejně nekoupí.
No bohužel experiment, který by vám to vyvrátil jaksi není možný z důvodu legislativy EU. Ale pro představu, kdyby automobilky nabídly „technologicky“ starší modely s atmosférou 1,6l benzín (ne přímo vstřik), manuál, kombi, bylo by zajímavé sledovat, kolik by za to lidé dali. Já myslím že rozhodně víc, než v té době kdy se ta auta skutečně nabízela. Skoro možná i tolik, jako dnešní ceny se všemi těmi auto-blbostmi.
Věřit, že zprostředkovatel vyřeší rozpor v kolektivním vyjednávání tohto střihu, je vcelku optimistické.