Využívejme prostor spravedlivě. V centru Prahy se zvýší pokuty za špatné parkování na maximum

Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1Časomíra počítá dobu parkování. Foto: Praha 1

Důvodem je časté nerespektování pravidel parkování.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

No já nevím, tak nejdřív by to chtělo vyřešit asi problém s tím že už většinou není kde parkovat. A třeba pro zásobování, což já jsem když vezu zákazníkovi jídlo, by mělo být umožněno parkovat na vyhrazených místech pro zásobování. Hodně často jsou místa pro zásobování obsazena auty v hodnotě několika milionů a klidně po dobu několika dnů. Tak já pak musím zastavit někde jinde a porušit třeba značku zákaz zastavení. Ale tak nejjednodušší bude když si zákazníci z Prahy 1 a 2 budou do těch restaurací chodit po svých sami na svoje náklady 😅. Určitě nebudu platit pokutu 2000… Číst vice »

Frantík

Pán je joyer. No je pravda, že kdyby tu dovážku dělal v takové oblasti na sám sebe, mohl by si stanovit zákazníkům podmínky, aby pro něj zajistili místo pro zastaveí, jinak jim to nedoručí.

hroch.obojzivelny

Vaše jednání postrádá racionalitu a na stavu věcí, který kritizujete, díky němu máte také svůj podíl.

Kvůli tomu, abyste vydělal desetikoruny, riskujete tisíce. Váš způsob obživy je za hranou zákona a riziko z toho vyplývající berete na sebe. Vaši zákazníci žádné riziko nepodstupují, případně se mu díky vám dokonce vyhnou. V klidu si sní oběd a pak – oproštěni od jakýchkoliv těžkostí – zajdou k volbám a naházejí to stranám, které vám zase o něco víc utáhnou šrouby.

Ale kdo chce kam, pomozme mu tam.

Radek

Řešení je privatizace parkování a trzni ceny. A vás přeci nikdo nenutí dělat rozvoz nebo cokoli jineho, pokud porušujete pravidla tak je to čisté vaše osobní rozhodnutí, za které ale musíte byt připraven přijmout osobní zodpovědnost. Fakt nežijeme v nevolnictví.

Filip Jirsák

Ano, parkovací místa na ulicích mají být vyhrazena právě pro krátkodobé parkování jako je zásobování. Jenže v ČR se pořád naprosto nesmyslně preferuje úplný opak, dlouhodobé parkování na ulicích. Ale lidé zajišťující zásobování na tom mají svůj podíl – když nekřičíte, že se v té současné džungli nedá fungovat a místo toho si vezmete Černého Petra na sebe a porušujete zákony, politici nemají důvod to řešit. Politici vyhoví tomu, kdo je nejhlasitější – a to jsou dnes ti, kteří si nejdřív koupí auto, a pak chtějí po městu, aby jim ho někde uskladnilo, nejdále 30 vteřin chůze od bytu.

Air Traveller

a lidi, co tam bydli, maj tedy parkovat kde?

Lukas B.

nemají-li kde odstavit auto, tak mají v zásadě tři možnosti:parkování si vyřešit (třeba koupě/nájem stání v parkovacím domě), prodat auto nebo se odstěhovat do místa s menší poptávkou po parkování.

Air Traveller

a, antipatkivaci a anti-auto uderka v plne polni.

kolik parkovacich domu mame v centru prahy?

Filip Jirsák

Spoustu.

A aby soukromí investoři postavili další, musí mít možnost v nich pak vybírat tržní parkovné. Což jde nyní těžko, když mají konkurenci v podobě možnosti parkování na ulicích prakticky zdarma.

Lukas B.

parkovacích domů v centru prahy (tedy ehm, v širším centru) je poměrně dost. některé z nich nabízejí dlouhodobý pronájem parkovacího místa za málo jednotek tisíc měsíčně. mimo otvírací dobu shopping centra (divadla, kina apod.) zejí prázdnotou a na ulicích v modrých zónách se rezidentně parkuje v křižovatkách a někde i ve dvou řadách.

Filip Jirsák

Kdekoli, kde si koupí nebo pronajmou parkovací místo. Napadlo by vás ptát se stejně, kam si ti lidé mají dát lednici, lyže nebo nafukovací bazén? Nenapadlo, že. V čem se liší auta, že by se o jejich uskladnění měla starat obec a ne vlastník?

Lukas B.

přesně tak, v Praze je obecně skoro všude nesmyslně preferováno dlouhodobé parkování před krátkodobým.

dlouhodobě odstavit auto ve veřejném prostoru není žádné lidské právo. a možnost krátkodobě zaparkovat (nejlepší místa třeba jen půlhodinu) je podmínkou životaschopnosti města (jeho části).

Air Traveller

chcete li, aby tam nekdo vubec chtel bydlet, tak musite nabidnout i to, kde mit zaparkovat.

v soucasnosti jina cesta, nez ulice, neni.

naopak, nevidim jediny duvod, proc by mely byt ulice vyhrazene pro kratkodobe zaparkovani? navstevnici jsou ti, kteri by meli auto nechat na kraji prahy a prijet MHD

Filip Jirsák

Lidé radši bydlí tam, kde auto vůbec nepotřebují.

Důvod, proč mají být ulice vyhrazené pro krátkodobé parkování, je logika. Když přijede kurýr, zásobování, vy přivezete nákup, je logické mít možnost zaparkovat co nejrychleji a co nejblíž cíli. Protože pokud vás bude kurýr obsluhovat 3 minuty nebo vy budete vykládat nákup 5 minut, a k tomu budete muset připočítat dalších 15 minut na hledání místa a tahání věcí bůhví odkud, je to dost neefektivní. Naproti tomu když to auto bude někde stát týden, nevadí tolik, když vám cesta k němu bude trvat dvacet minut.

Air Traveller

negeneralizujte podle sebe na celou populaci.

Filip Jirsák

Já negeneralizuji podle sebe. Je takový jednoduchý ukazatel, který vyjadřuje to, jak moc kde lidé chtějí bydlet. Říká se mu cena nemovitostí (ať už vlastnictví nebo nájmu).

Air Traveller

ano. a velmi snadno zjidtite, ze nemovitosti, kde nelze zaparkovat, maji vyrazne nizsi cenu, nez ty, kde parkovidte v dosahu.

myslete si ve vasem idealismu co chcete, ale lidi auta chteji a chteji mit je kde zaparkovat. budete si muset zvyknout.

Lukas B.

lidé auta chtějí – souhlas.
lidé je potřebují někde zaparkovat. taky souhlas.
s čím nesouhlasím je představa, že parkování ve veřejném prostoru zadarmo nebo za cenu víceméně směšnou je nějaké lidské právo. není. to je prosím pěkně populismus na místní úrovni a kupování si hlasů hlupáků.

Toada

A proto jsou nejdražší byty v Praze někde na vinohradech, kde se parkuje blbě

Air Traveller

vy se mi … asi jenom zdáte.

Ano, byty na vinohradech vskutku patri mezi nejdrazsi, diky umisteni apod.

musite srovnavat srovnatelne – poiud budete mit na vinohradech dva stejne byty, jeden s parkovacim stanim (treba garazi nebo tak neco) a jeden bez nich, tak hadejte, co se stane.

prosim, premyslejte

Lukas B.

já bych tu Vaši otázku modifikoval: když si pořizujete byt na Vinohradech a máte na to dejmetomu 12 milionů, koupíte radši ten s garáží, nebo ten o 10 metrů čtverečných větší (a s rezidentní kartičkou budete parkovat za hubičku)? a najednou je to obráceně.

dokud bude parkování na ulici za hubičku, tak budou ulice plné a žádné parkovací domy nikdo stavět nebude.

Filip Jirsák

Prosím, přemýšlejte vy. A začněte třeba tím, že se budete řídit svými vlastními radami. Musíte porovnávat srovnatelné – takže ne byt s parkovacím stáním s bytem bez parkovacího stání. To není srovnatelné. Srovnatelný je byt bez parkovacího stání na Vinohradech a stejně velký byt bez parkovacího stání někde v lokalitě postavené na automobilové obsluze. Nebo oba byty s parkovacím stáním.

V. K.

Zbývá jen drobný detail a to ty pokuty po oprsklých řidičích začít skutečně vymáhat, což se aktuálně neděje. A zavést extra pokuty za zakrývání značek při parkování na černo, což je nový populární fenomén.

kanafasik

A jak dokážete, že si RZ zakryl majitel při parkování?

kanafasik

Doplním, „že si zakryl záměrně“. A i to je varchlaté. Zákonem postižitelné je řízení vozidla s nečitelnou nebo upravenou značkou. To chcete žít v gulagu, kde důvod PROČ k tomu dochází bude určovat nějaký Komisař dozoru na slušné chování?

Ivan

A kdo jiný by k tomu měl nějaký motiv?

Lukáš

Kdyby byla sankce za zakrytou/necitelnou znacku i v pripade, ze je vozidlo mimo vaseho dosahu a kontroly, dovedu si predstavit motiv nekoho ciziho, treba pomsta sousedy, ktere jedinym smyslem existence je skodit lidem v okoli. Mame takovou v dome.

Milan

Souhlasím, nicméně já dělám opak. Javorový list, či účtenku z obchodu majiteli z RZ sundám, aby neměl případně problém při silniční kontrole 🙂

kanafasik

Bohužel, zákon hovoří v tomto směru jasně. A kdo bude o tom rozhodovat, ptám se ? Jak dokážete, že ji nezakryl někdo jen tak ze srandy? Jak prokážete úmysl, to za prvé, za druhé, postihnutelné je jen řízení vozidla s upravenou značkou. Ne parkování. Tuhle úvahu Vám každý právník shodí ze stolu. Takhle to prostě nejde kostruovat. Motiv možná máte, musíte však prokázat úmysl. Když to přeženu, tak když si někdo na dobu parkování oddělá RZ postihnutelné to také není.

Michal

Jo jo nebo když jsi auto zakryje plachtou

Air Traveller

neprejici soused? ci nejaky zapskly aktivisticky odpurce aut?

spousta lidi.

cawez

Kdyby se auta se zakrytou SPZ rovnou odtahovala (tedy by hrozilo podstatné prodražení přestupku oproti těm pár stovkám za výzvu z monitorujícího vozidla), myslím, že by si to všichni zakrývači rozmysleli.

kanafasik

Znovu. Jak prokážete, že si tu RZ někdo zakryl sám a záměrně? Jak rozlišíte, že to nebyl mstivý soused nebo vtipálek? Váš nápad má drobet právní trhliny.

hroch.obojzivelny

1) Dostudujte si definici přestupku.
2) Přečtěte si pořádně vlákno, když už máte potřebu reagovat. Nebezpečí přímo vyplývající z takovýchto nápadů už tu bylo jednou popsáno. Nemá smysl opakovat již řečené jen proto, že „Plha se hlásí“.

Anonym03

Bizár. Z 1900 na 2000 a dělá se z toho taková kovbojka?

Jiří Bílý

Pro většinu aut, která v centru parkují je i taková „pokuta“ spíš běžné parkovné. To je fakt blázinec tady v tom Česku. Kdy už se zavedou pokuty dle ceny auta ?

Takových sto tisíc už by možná některé majitele vozů v centru přimělo se alespoň zamyslet, co dělají špatně.

michal001

Co takhle je rovnou předhodit lvům?

mgr.pavel

Co takhle nepoužívat argumentační klam falešné dilema (https://cs.wikipedia.org/wiki/Fale%C5%A1n%C3%A9_dilema)?

Michal

…řekl hrdý majitel vozu s SPZ „michal001“.

Mosquit

To by lidi začali jezdit do Prahy herkama, aby mohli zaparkovat téměř zadarmo.

rodilyslavkovak

Sankce se podle informací radnice skládá ze dvou částí, a to z částky za výzvu provozovateli vozidla za přestupek, která se zvedne ze 700 na 750 korun, a samotné pokuty, která naroste z 1200 na 1250 korun

Aha a to jsou nějaké legislativní novinky? Výpalné alias sprdel (rozuměj SPRávní DELikt) aneb částka za výzvu provozovateli vozidla přeci zajišťuje, že pokutu už jaksi není komu udělovat, neboť po řidiči se už dále nepátrá.

Milan

Ono to tak asi úplně nebude. Protože jako provozovatel mohu na úřadu nahlásit přestupce, který vůz řídil☺️. Samozřejmě to nikdo neudělá, ale možnost tu je ne?

Vašek H.

Pokud pojmeme odstavené auto jako součást městského veřejného prostranství, pak by mělo parkování stát minimálně stejně jako každý jiný zábor, což třeba na Praze 1 činí kolem 750 Kč na den, tedy 31,25 Kč na hodinu. Jenže protože takový zábor (narozdíl od předzahrádky nebo kulturní akce) nepřináší městu žádnou ekonomickou přidanou hodnotu, mělo by to být spíš přes 1000 Kč. Pokuta by pak měla začínat nejméně na desetinásobku, tedy 7500 Kč a končit v případě např. zablokování MHD až někde na 100 000 Kč.

none

Neskutečné. Po tak výrazném zdražení sposta lidí bude muset vyhlásit osobní bankrot.

Michal Bartoníček

Proč? Prostě prodají auto a už nebudou mít čím porušovat předpisy.

Ondra

Přečetl jsem si nadpis a s nadějí rozklikl článek. A pak jsem se nad zvýšenou cenou zasmál

Filip Jirsák

Zvýší pokutu o stovku a Městská policie bude dál špatné parkování okatě ignorovat, dokud osobně na policistu nedohlédnete, že to začal řešit.

Mluvčí se ještě brání, že to není šikana řidičů. No, ve skutečnosti je to šikana řidičů – těch, kteří dodržují pravidla. A šikana všech ostatních. Pár řidičů, kteří nejsou ochotní dodržovat pravidla, si vzali za rukojmí celou Prahu, a politici se bojí s tím cokoli udělat.

Air Traveller

v cem ta sikana tech, kteri dodrzuji pravidla, spociva?

Filip Jirsák

Například v tom, že nemohou zaparkovat na místě, které je pro ně vyhrazené, protože tam stojí někdo neoprávněně.

Michal Bartoníček

Jestli někdo vymáhání zákona chápe jako šikanu, pak by měl navštívit psychiatra.
Jeden člověk z mého okolí mi říkal, že dostal pokutu za parkování. Ale ta byla tak nízká, že oproti poplatku za parkování z toho vyšel dost lacino. Jestli jsou 2000 Kč zákonné maximum, pak by se měl změnit zákon.

Martin

Souhlasim se zvednutim zakoneho limitu, ale navrhuji radnici jeste radikalnejsi reseni – porusovani pravidel vubec zacit postihovat a vymahat

tomaskislinger7

Ono dneska navštívit psychiatra není vůbec snadné.
Záleží od kterýho kraje a okresu.
Ale chápu, je

David

Ve Švýcarsku máte pokutu odstuňovanou podle doby překročení oprávnění, recidiva je pohoršující okolnost (a ne že se pokuty naopak sloučí do jedné jako u nás) a policie vám zavolá když parkujete špatně. To poslední je podle mě ten nejefektivnějí způsob eleiminace nežádoucího chování, anonymě je každý frajer, ale když musíte po telefonu vysvětlovat proč máte špatně zaparkované auto, už těch hrdinů tolik nebude.

Michal Bartoníček

Zřejmě se u nás jedná o množstevní slevu. A 10. špatné parkování máte zdarma. 😀

Jiří Bílý

V Česku je to každé první…

Pokuty se dá přirovnat k výhře v loterii pokud jde o jejich pravděpodobnost.

jaroslav.dohnalik

Týýýjo, tak teď to vyřešili. Ta stovka všechny úplně pošle do kolen…. Jakékoliv pravidlo je na nic, pokud jej nikdo neumí vymáhat a to se v hlavním městě nedaří.

Abu Daniel

Ono by bohatě stačilo ty auta odtahovat. Na „modrý“ to je možný. Odtah je dražší než pokuta, nevykecáte se a navíc je to vopruz. Nicméně reálný problém jsou nikoliv auta návštěvníků, ale rezidentů a navíc nedostatek parkovacích míst. To je vražedný koktejl… Kdy se naposled v centru Prahy postavilo nějaký parkoviště? Pořádně velký, podzemní, velkokapacitní?? Za socialismu?

Milan

Stačilo, ale nedělají to ani z křižovatky. Tak ještě aby z modré 🤷🏼‍♂️

Lukas B.

pořádné parkoviště se začnou stavět přesně v tom okamžiku, kdy bude komerční cena parkování v parkovacím domě cenově konkurovat ceně dlouhodobého rezidentního parkování na ulici. tedy kdy ž rezidentní parkování zdraží měsíčně na nižší (okraj prahy) či vyšší tisíce či desetiticíce (centrum a supercentrum)

Honza

A zmínila se radnice třeba o tom, proč často u recidivistů umožňuje sloučení do společného řízení? Těm, co v tom umí chodit pošle pak jednou za půl roku sloučenou pokutu za 2.500,- a to recidivista může mít i 100 přestupků za půl roku.
Takovou statistiku taky vedou na odboru správních agend.
A zvýšení pokuty o kilo je opravdu zásadní 😆

Jan Tichavský

Spravdelivé by byly pokuty finského typu dle příjmů řidiče. S tím, že recidivismus by naopak přidával ještě nějaká procenta navíc. 100 přestupků je už na zabavení auta.

watslaw

Jednak by to zvýhodňovalo ty, co daně umí „optimalizovat“, což je skupina „přidrzlých“ značně se překrývající s těmi recidivisty, jednak šťourání se v majetkových poměrech i u těch, co se přestupku dopustili vyjímečně, mi přijde dost přes čáru.

Mnohem lepší by bylo ta auta co nejrychleji odtahovat. To bude mít na ty, co jim pokuty připadají směšné daleko větší dopad (naopak si svého času váží více), ale hlavně to uvolní to neprávem zabrané místo k užití legitimním uživatelům.

Frantík

Tak tak, „odnětí svobody“ je časově spravedlivé podle příjmu, když se platí časem.

RDP

Ta spravedlnost podle příjmů vychází z předpokladu, že vyšší příjem není výsledkem vyššího úsilí jednotlivce?

Jiří Bílý

To už dávno neplatí, pokud tím nemyslíte, že si třeba kurýr vydělá víc, když místo osmi hodin denně jezdí šestnáct.

Filip Jirsák

Předpoklad, že vyšší příjem je výsledkem vyššího úsilí, je mylný předpoklad.

aabbbb

A vy si myslíte, že tohle je na uvážení ÚMČ Praha 1? To je dané zákonem, ÚMČ Praha 1 si nemůže tohle rozmyslet jen tak sám o sobě, že to někomu nesloučí. Tam je potřeba změnit legislativu, aby při projednávání toho sloučeného přestupku bylo možné udělit násobnou pokutu.

Frantík

Slučovalo by se to, i kdyby ta pokuta chodila každý den (za parkování vždycky jinde) ?

rodilyslavkovak

Inu budou volby na podzim, stačí oslovit své kandidáty, já myslím že toto bude velké téma! 😂

Ivan

Pro většinu voličů je to naprosto marginální téma.

Bjorn

A kde je problém? Vždyť Praha složila „koalici na vládním půdorysu“ právě proto, aby šlo lépe prosazovat zájmy metropole v parlamentu.

David

To jsou úplně směšné částky.
Celodenní parkování stojí ve fialové zóně (např. Platnéřská), 960Kč / 24h a pokuta je 750Kč.
Pokuta je tak na úrovni nějakých 12h parkování.
Pro srovnání, pokuta za jízdu načerno v MHD je téměř desetinásobek celodenního jízdného.

ABCD

Škoda, že se nikdy nedozvíme (nikdo nebude nikdy asi nic prodávat), kolik je tržní cena parkoviště na nejlukrativnějších místech Prahy. Hypoteticky řeknu, že to jeden milion Kč za m2. Asi je to trochu přehnané, ale dobře. Takže parkovací místo na jedno auto zabere řekneme 20 m2, takže parkovací místo má hodnotu 20 mil Kč. Budu požadovat hrubou ziskovost 20% p.a. Takže za rok by to místo mělo vydělat 4 miliony korun hrubého. Děleno 365 dni je je výnos za jedno parkovací místo za den v průměru cca 11000 kč za den. (Mimochodem cena pozemku v průběhu let stoupá díky inflaci… Číst vice »

rodilyslavkovak

pokud nikdo nebude nikdy asi nic prodávat tak je tržní cena nula.

Luke

Odtahy a botičky jsou nutné!

RDP

…dotovaného jízdného, navíc, kolik zaplatí lidé s nízkým nebo žádným příjmem?

David

Stejně jako se zde bavíme o dotovaném parkování, to je pro diskuzi irelevantní. Pointa mého příspěvku je ve výši pokuty, která neodrazuje od nečestného chování.

Čupačups

Tak už se těším, jak ta stovka navíc zamezí nelegálnímu parkování

Jan Tichavský

Hlavně v centru, kde to movití berou jako běžný poplatek za parkování.