Výstavba nejdelšího slovenského tunelu možná začne ještě za Ficovy vlády, vyjde na 37,5 miliardy korun
Pracovní vizualizace tunelu Karpaty. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR
Tunel Karpaty má měřit téměř 12 kilometrů. Průjezd by mohl být zpoplatněn.
Bratislava je jak Brno, jen Brno má jednu dálnici s kolonami a Blava dvě, každá dálnice navíc je kolem těchto měst vítána. Jen aby se toho Slovač dočkal, než přijede ruský bratr na víceletou inspekci …
Evoluce pokémona 😀
Tragédie ve slovenské vládě.
Za vratama do garáže
pokousala doga Ráže.
Autor článku zřejmě předpokládá, že tato slovenská vláda vydrží celé volební období. Ano nevím kdy se to Slovensku naposledy povedlo…
No, když budou mít jen alternativy pokračovat ve vládě nebo jít do tepláků, tak třeba vydrží 🙂
Omyl. Na Slovensku si skracujú volebné obdobie len tie garnitúry, ktoré riešia hodnoty a princípy. U tých, kde je hlavnou hodnotou a princípom rozdeliť (eufemisticky povedané) si čo najviac verejných prostriedkov medzi seba a svojich ľudí, sa to dotiahne do konca za akúkoľvek cenu.
Opisujou od souseda z Dolní země. A ten to má zmáklý…
Pokud to budou razit stwjně svižně jako u Žiliny Strečno, nemusíme se jej v nejbližších 30-ti letech vůbec dočkat , apropo do Jasné to mám cca 150km a jedu to 4 hodiny, za stejnou dobu jsem na Semmeringu ( 400km !!! ) a za 6hodin ve Schladmingu (600km) a servis, služby i ceny skipasů jsou už dnes stejné. No a to palivo navíc mi rozhodně stojí za lyžování bez front. Jinak Slovensko miluji, slováky mám moc rád a mám tam mnoho přátel, bohužel jejich bratislavský vládnoucí government stojí za velké ho*no.
Čakám kedy Smeráci sľúbia osídlenie Marsu…
Stav tohto projektu je taký, že síce bolo vydané záverečné stanovisko EIA, ale nie je právoplatné.
Projekt má značný počet odporcov, s ktorých pripomienkami sa museli vysporiadať a títo odporcovia následne podali rozklad.
Kedy bude o rozklade rozhodnuté je vo hviezdach.
https://www.enviroportal.sk/eia/detail/dialnica-d4-bratislava-raca-zahorska-bystrica-
Každopádne táto vláda to určite nerozostavia.
A podľa mňa ani tá ďalšia.
Omlouvám se za trochu politiky, ale nejdelší slovenskej tunel ústí v Putinově řiti…. Ten byl vybudován naozaj velmi rýchlo…
Doporučuji nechat se léčit, na psychiatrii. Tohle osočovaní je opravdu už hodně přes čáru.
Ale má pravdu. Ja som volil stranu, ktorá skončila v opozícii. Za súčasnú vládu sa hanbím. Ale bola demotkraticky zvolená. Russké dezinformácie sú na Slovensku mocne zakorenené. Dúfam, že aspoň slúžime ako odstrašujúci príklad.
Tuhle a jine megstavby chce ufinancovat za miliardy vrchni zlodej Fico? Ten co necha vrazdit kriticke novinare – a rusi protikorupcni prokuraturu?
Spis je otazka, kdy EU zmrazi penize, jako to udelala u jinych autoritaru v Madarsku a Polsku… Pomalu uz se Nemcum a Nizozemcum nechce financovat ty vychodoevropske mafie…
Jak tu pisou jini…do Kosic taky zadne dalnice stale nestoji…
Bez vyberek a kontrol jim EU dotace nepustí. A až nic nedostanou, tak zase budou prohlášení o zle EU, která jim nechce přispět a nebo jim krade doktory a inženýry.
Kdyby jenom dokotry, EU jim krade i studenty ze škol! Sice jsou sami v EU, ale to je pro vypitého národovce příliš složitá úvaha, vypitý národovec by studenty vyházel. A pak se vztekal, že šli jinam, když je vyhodil.
Vy jste určitě volič toho nelepšího, co je na světě – PS..
Jen budte za pan Fica vděčný, ten do válku nepůjde. Ale PS ano, – za ně by jste ale bojovat určitě šel, že ano…
Běžte si své psychické problémy laskavě řešit jinam. díky
Jako adminovi vám doporučuji mazat irelevantní komentáře
A ideálně úplně blokovat jejich, ehm, autory….
Jen tak dál a houšť. Jde vidět že se bratři Slováci rozjeli. Už se nemůžu dočkat až dobuduji D1.
Jo, taky si myslím, že se toho už nemůžu dočkat…
Po té, co pan premiér Fico v roce 2010 dokončil dálnici z Bratislavy do Košíc, přesně jak slíbil, pak širokorozchodnou trat az do Vídně, tak teď se pouští do dalšího velkého infrastrukturního projektu.
Jde vidět že mu snaha nechybí 😀😁
Možná se v tom zhlédl u jeho českých kolegů.
Vždyť ji dokončil, přes Budapešť je rozhodně méně kopců než podél Váhu…
Výběr mýta bude stát hromadu peněz, kontroly a vymáhání pokut další, přijdou o evropský peníze, bude tam jezdit méně aut, protože tam někteří nepojedou z principu.. Má tedy cenu budovat mýtné brány a spouštět celou složitost okolo mýta? Nenažranej stát bez mozku by ho spustil, ekonomika však kulhá na obě nohy.
Obzvláště za situace, kdy alternativní trasa přes Bratislavu není nijak zvlášť delší a méně pohodlná. Tohle může fungovat možná tak v Alpách, kde místo horského tunelu existuje pouze varianta okresních silnic kroutících se jako had nahoru a dolů, nebo trasa o 100 km delší. Tam holt člověk těch 10€ z kapsy vytáhne. Ale pokud by chtěli podobnou částku u Bratislavy, bude ten tunel zít prázdnotou. A při menší sumě se to zase nikdy nezaplatí.
Kdy se tak dívám na placené mosty, tak mnohde jim stačí $1,50. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_toll_bridges
Při 20.000 vozidlech za den a 50 kč za průjezd jsou to necelé 4 mld Kč za 10 let. Návratnost okolo 50 let je nic moc.
Provozní náklady těch vybraných 350-400 mil Kč/rok pokryje dozajista.
Neblázněte, dlouhé a drahé tunely jsou v Evropě zpoplatněné celkem běžně… i třeba v Rakousku. Když to bude rozumná částka (a ne navždy) tak se holt každej romyslí jestli jim to peklo skrz město stojí za to. Ostatně, „vydělají“ na tom i ti kdo nezaplatí, bude o něco volněji na druhé trase…
Jenže ono to zase přes Bratislavu takové peklo není.
Zaplatit prachy navíc? Na obchvatu, kde existuje jiná cesta? Češi a Slováci? Haha.
Jedno dobu jsem si připlácel asi 20 kč za delší cestu vlakem, abych stíhal přípoj. Jet kratší cestou, byl bych v cíli o hodinu později. Po odvěsnách je to rychlejší, přepona je jednokolejná, tehdy s 8xx+010.
Už vidím ty jejich protažený obličeje, až jim doteče, že mýto tam vybírat můžou, ale že pak nemůžou chtít evropský prachy. Chorvatům to taky na mostě moc radosti neudělalo…
Európske prachy pre diaľnice skončili. Tie posledne mame už alokovane na kysuckú D3 do 2027+3 a nové na diaľnice už zrejme nebudú, mali sme čas do 2030 a nestihli sme to. EU už bude podporovať len železnicu a zelené riešenia ku ktorým diaľnice nepatria. Hold naša smola. Mali sme na to zdroje z EU 30 rokov, aj predvstupové fondy boli, ale naša byrokracia a neschopnosť nám nedovolila aspoň základnú sieť TEN dobudovať…
Áno, dtto ČR…
Musím vyjadriť poctu tomu že smeráci našli spôsob ako už beztak úplne nezmyselný tunel Karpaty spraviť ešte nezmyselnejším, keďže skrz extra mýto odradia ešte aj značnú časť toho mála užívateľov ktorých by mal bez mýta.
To je asi pomsta obyvatelům Bratislavy.
Tohle je od města až za letištěm a tunel prochází neobydlenou krajinou. Nic takového se na sever od Prahy najít nedá, aniž by se překročilo Labe.
Nadsázku beru, vpohodě. Ten čtyřpruh na 1/16 … no nevěděli předem, ani my dnes nevíme, kdy… muselo by se napojení na D8 dělat jinde, v současném místě by se větší MÚK nejspíš nevešla.
I/16 Slaný – Mělník bude třípruh se střídavým uspořádáním. Ale kdy, to nikdo neví. MÚK Nová Ves v souvislosti s rozšířením D8 na 3+3 bude přestavěna, bohužel, kruhové objezdy zůstanou.
Tam by to chtělo širší silnici jako sůl.
Dialnicny tunel Visnove (7.5 km) zacali razit v roku 1998. Dnes, v roku 2024, je plan ho spojazdnit v 2026.
28 rokov
Neroobte si iluzie ze tunel Karpaty (11.5 km) vobec niekedy bude stat.
Hovoríš mi z duše 😀 Takže sa tu môžme baviť ako to zaplatiť, ako to spoplatniť, ale pricipialny problém je, že sa všetko ťahá.
Stavba byla zahájena 2014, v roce 98 začala jen průzkumné štola, to jen takový detail
Tvojou logikou bola ale stavba zahajena aj v roku 2021 (naposledy), vies o tom? A dokonca aj v roku 2009 bola stavba zahajena, vedel si? A napr. v roku 2003 bola stavba zastavena.
Ked budes stavat dom s prestavkami 20 rokov, tak si na konci vypocitas stavbu domu iba ako cistu stavebnu aktivitu?
Já teda kdybych za ten tunel musel platit, tak pojedu radši o pět minut dýl přes Blavu xd
To bude ovšem Vaše věc.
Pak je otázka, jestli je takový tunýlek ekonomický, když peníze chybí všude, kam se podíváš. Chudáci slováci
Ono to bude ale asi o 25 minút dlhšie, najmä ak budeš šoférovať kamión, ktorým si budeš robiť zachádzku o dĺžke 35 km. A to prosím za predpokladu, že na moste Lanfranconi a pri tuneli Sitina nebude zápcha, čo je dnes úplne bežná vec. Iste, dá sa ísť aj asi o 10 km kratšou trasou (po dobudovaní križovatky D1/D4), ale na nej garantovane uviazneš v zápche na Prístavnom moste. Čas a palivo majú svoju vyčísliteľnú hodnotu (najmä čas vodiča) a dopravcovia, ale aj štát, si určite vedia dobre spočítať výškumýta, ktorá bude výhodná aby odklonila nákladný tranzit z mesta. Osobným… Číst vice »
Netreba zabudnúť, že fico popri Karpatoch chce ešte stihnúť postaviť dialnicu na ukrajinu, D3 a R4 hore na Poľsko, spojiť D1 v ďalšom miliardovom projekte turany hubová s ďalším veľmi náročným tunelom korbeľka. A popri tom aj zdojkolajnit trat po komárno a trošku zvrátiť ten otrasný stav na slovenskej železnici. Ficovi sa zrazu zachcelo budovať. Alebo sa možno len našlo na Slovensku nerastné bohatstvo obrovských rozmerov, z ktorého to chce všetko zaplatiť.
Ten otrasný stav na železnici by bolo treba zvrátiť nie trošku, ale poriadne.
To by teda bolo, ale ficovi a smeru všeobecne nebola téma železníc nikdy blízka, ani doteraz som nič k tej katastrofe menom slovenské železnice nepočul. Takže posun bude maximálne v miere trošku. To skôr sa budú riešiť také nezmysli ako osobák po srt do hanisky.
Však Fico nám už vybudoval diaľnicu do Košíc, po ktorej už jazdíme 14 rokov! Kto si pamätá jeho predvolebné sľuby, ten vie. Kto nie, ten ho volí. Je to hanba, viem.
Dokončení R2 přes hladové doliny už ani nesliboval?
Nie, tam to estakádou k Lučenci skončí, to zariadil ešte minister za maďarskú stranu Most pred rokmi i keď teda je to mega drahá stavba a som zvedavý na tie intenzity keď sa to spustí. Ale od Lučenca po Košice je to asi na dlho cesta zarúbaná. Na druhej strane I/16 je po celkovej rekonštrukcii, takže je to teraz v celku v pohode. No a keď konečne spustia obchvat Žiliny a Ružomberka do konca 2025, tak cast tranzitu sa presunie na D1, lebo už to bude vrchom rýchlejšie i keď je to o cca 50km dlhšie do Košíc vrchom ako… Číst vice »
Je to drahá stavba a ekonomicky to vycházet nemůže, to je jasné. Otázka spíš je, jestli bude Gemer odepsaný na dalších 100 let…
Lzete! Dalnice D1 mezi Bratislavou a Košicemi je hotová už od konce roku 2010, přesně jak to pan Fico sliboval. Takže teď má čas na jiné projekty.
Fico taky sliboval, že v roce 2014 už nebude v politice 🙂
Vraj niekde v Tichom oceáne máme nejaké nálezisko nerastných surovín, takže ho vyťažíme a budú peniaze na všetko. Diaľnice, vlaky, dôchodky, cestovanie zadarmo. A ostane aj na účtoch na Belize….
A to ještě chtějí podle primátora Liptovského Mikuláše přemísťovat tudy vedoucí železnici za město. Taky jeden věčný projekt.
Takže D1 do Košíc sa dokončiť nepodarí, spojku na České diaľnice niekde pri Púchove tiež nie, ale tunel Karpaty, ten musí byť!
tbh lepší než nic, + ještě by to chtelo alesoň tu D3 přes Kysúce
Českým diaľnicam chýba k hranici pri Púchove 30 kilometrov a nikto neráta s tým, že by sa postavili.
Mal by sa stavať iba dvojprúh a nikto nievie kedy.
Ano, toto je jednoznačná ostuda ČR. Jediné dálniční spojení přes D2 se vyplatí jen pro cestu do Bratislavy.
A bohužel D49 je plánována od Vizovic dál na hranici jen jako 2+1. A ještě blbě argumentujeme, že tam bude malý provoz. Jenže v současné době při neexistenci dálnice D49 jedou lidi z Brna (a z Čech) přes I/50, například z Břeclavi přes I/54 a Zlín přes I/49…
Tam ty cesty jsou chuťovka….
Aj ta 2+1 pomoze. Bude sa vyhybat obciam, takze nebudu spomalenia na 50 km/h. Ked to bude 2+1, tak v kopcoch sa bude dat bez problemov predbehnut kamiony. Neverim, ze by Slovensko niekedy stavalo R6 ako 4 pruh. Budem rad, ak sa niekedy dockam R6 v polprofile.
Až bude D35, bude to z Čech na sever Slovenska lepší přes Jablunkov. Od Brna a Zlína k Váhu to je sice nejlepší cesta, otázka je, jestli to uživí dálnicu. Spíš ne, než jo. I tak to bude drahý, se třema tunelama…
Já z Olomouc do Liptovského Mikuláše jezdím pouze přes Jablunkov/Čadcu. Je to plus minus stejně rychlé jako třeba přes Bečvy/Bytču a nikdy jsem se po cestě ještě nezasekl v žádné koleně (x Žilina, Strečno).
Bylo by rozhodně dobré tuto dálnici napojit na zbytek slovenské dálniční sítě…
To je vskutku podnětný nápad!
No to je. Jenom škoda, že to nenapadlo nikoho na Slovensku. Ale zato je napadlo vybudovat křížení dálnic bez vzájemného napojení.
No ono ich to aj napadlo, ale tam bola séria takých zlých rozhodnutí a vynútenie si starostu Vajnor, aby nová diaľnici D4 podjazdom podliezla 40 ročný úsek D1, čo teda bola absolútna blbosť, lebo veď postaviť most nad starou diaľnicou D1 bolo lacnejsie a jednoduchšie, ale hold prešlo to a od toho sa odvíjalo x následných zlých rozhodnutí NDS, až to dopadlo tak, že máme asi svetový unikát, že sa križia dve diaľnice, ale z jednej na druhú sa nedá dostať. Ono sa síce dá, ale treba vedieť kde a ako odbočiť. Našťastie nám už Poliaci z Budimexu dostavujú tie… Číst vice »
Áno, po poľných cestách v tom okolí som už niečo najazdil. Vskutku zaujímavé prejazdy sa dajú spraviť.
Netreba ísť po poli, stačí odbočiť na Triblavine, teda križovatka Bernolákovo na D1 a novou krajskou spojkou k Metru a pri ňom sa napojiť na D4. V špičke je to problém kvôli kolónam pri Metre v Ivánke, ale inak sa to dá, skúsil som viackrát. Ale mnohí, hlavne mimobratislavskí vodiči o tom nevedia a tak idú klasicky po D1 cez mesto na D2 v Petržalke. Ešte druhá alternatíva je odbočiť pred Prístavným mostom v Prievoze na R7 a na Ketelci sa napojiť na D4 na Jarovce a daľej smer Wien, Budapest. Čiže treba byť trocha kreatívny a dá sa to… Číst vice »
Z více slovenských úseků mám pocit, že se to schválně projektuje tak, aby to bylo co možná nejdražší. Pěkná megalomanie je například úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Čadca (kde chtějí kromě dálnice vybudovat i novou „jedničku“) nebo R5 s megalomanským napojením na D3 (to bylo tak drahé, že na to celý projekt R5 zakapal).
Tak na drahých projektoch sa dá dobre nabaliť……
Ano, nějaký podnět k němu skutečně vedl, jak vám již vysvětlili ostatní diskutující…
Triblavina 2?
Podle předchozích analýz nebyl považován za důležitý, protože by měl oproti jiným úsekům dost malé využití, navíc s přihlédnutím k ceně. Nebylo by optimální ho nejdřív postavit v polovičním profilu, tedy jeden tubus na 1+1? Ušetřila by se zhruba půlka financí a vznikl by obchvat, který be nebyl předimenzovaný.. Nebo mi něco uniká?
za 1) polovičním profilem by se určitě neušetřilo 50% nákladů ale tipuji max 30%, tj. tunel by byl relativně ještě dražší a za 2) pokud očekávají 30tis aut denně, tak to je rozhodně provoz hodný uspořádání 2+2. Např. naše norma uvádí, že uspořádání 1+1 je vhodné max do 15-17tis aut denně.
Ten tunel je předimenzovaný pouze poměrem cena/užitek…
No s jedním tubusem, délkou 12km a protisměrným provozem to bude mít velké problémy s bezpečností…extra únikové štoly a tak, nejspíš omezená rychlost (v lepším případě na 80, v horším na 60)…
tak hlavně, že investor už natočil video, že tento tunel nemá ek. efektivnost a není potřebný. Tak ať si v tom udělají pořádek. Začali zvažovat, kolik dálnic by se dalo postavit za ty peníze jinde. To bylo v době, kdy Fico nebyl u válu, akže teď se to může změnit. Teď to může být zase strategická stavba č. 1.
No při neschopnosti postavit D1 a D4 na první pokus, by mě zajímalo jak půjde takový tunel.
Tunel Ficovi vládě půjde náramně. Trochu mě překvapuje, že to není formou PPF – ideálně, že by to stavěla firma bez historie se sídlem někde v paneláku. Mohli by pak na tu dálnici uvolnit peníze třeba i dvakrát.
„forma PPF“ je překlep, nebo tušíte víc než jiní? 🙂
Tunel pôjde, z Bratislavy do schránky na Cypre. Len tá diaľnica nebude 🙂
Tak ako máme diaľnicu do Košíc, širokorozchodnú trať do Viedne a VRT Kraľovany – Dolný Kubín.
Pokud tam bude extra mýto, kdo tím pojede, když může jet dálnicí přes Blavu?
Člověk, který si váží svého času 🙂
Přesně tak, ve velkém městě je vždy navíc zvýšené nebezpečí provozu, možnost kolapsu dopravy a pokud budete mít tu mít tu možnost rozhodnutí, po velmi dlouhé cestě, např. 8 hodin, tak bych vám to jedině doporučoval.
Chvála Bohu za ní. A čert vem peníze.
To je otázka na kterou si dost lidí hravě odpoví, čas+ úspora km/ paliva vs poplatek , to kalkulace kterou kupidivu umí i lidé kteří se v běžném životě upíší do nesmyslných předražených půjček…
Cez Petržalku 31 kilometrov, zkratkú iba 18.
https://mapy.cz/s/loradabofe
Pro kamion záleží, jestli vyjde levněji platit jízdu navíc, nebo mýto navíc. Firmy si to spočítat umí.
No je možné, že potom nastavia mýto tak, že po D2 to bude drahšie, lebo reálne to bude viac km kto pôjde od Brna na Budapešť, čo je teda väčšina nákladného tranzitu. To je všetko ale vecou nastavenia mýtneho systému. Druhá vec je, že ten tunel, I keď je šialené drahý, sa stane za pár rokov nevyhnutnosťou, lebo most Lanfranconi má už dnes takmer 35 rokov a bude potrebná jeho rekonštrukcia za pár rokov a ak nebude tunel, nie je kadiaľ ten tranzit previezť. V každom prípade ale tak rýchlo to nebude ako si to pán minister predstavuje…
No neznám to tam. Ale jestli je největší transit od Brna na Budapešť, tak nevím k čemu ten obchvat je. Ostatne vlastně nezdá se mi úplně nutné to spojení D2 a D1 severně od Bratislavy, kolik takto jede aut ?
No není jich úplně málo, i vzhledem k tomu, že cesta do ČR je z většiny západního i středního Slovenska sice delší, ale rychlejší přes Bratislavu, než jakoukoliv jinou trasou kvůli chybějícímu dálničnímu propojení u Púchova/Trenčína.
Diaľničné prepojenie Kroměříž – Otrokovice – Uhreské Hradiště – Uherský Brod – Trenčín by bolo určite zaujímavou alternatívou. Ale dosť drahou. A bez tunelov asi aj kľukatou.
To by neprošlo už asi vůbec, protože by dálnice vedla přes CHKO Bílé Karpaty (na Slovensku je taky CHKO). Spojení přes Horní Lideč bylo vybráno kromě jiného proto, že je to jediný koridor mezi Hodonínem a Jablunkovem, jenž nevede přes chráněná území.