Vyšší pokuty, rychlejší spoje. Startuje největší změna v pražské příměstské dopravě za poslední roky

Kloubový autobus SOR na lince PID 300. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaKloubový autobus SOR na lince PID 300. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Povolení nástupu do autobusů všemi dveřmi bude hlavně o důvěře. Režim se může kdykoliv ukončit.

Odebírat
Upozornit na
guest
112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

A kde jsou ty rychlejší spoje uvedené v nadpisu? U kterých spojů se zkrátila jízdní doba v jízdním řádu?

Jan T.

Daleko lepší situace by byla mít automat na prodej jízdenek v každém voze, aby cestující nezdržovali při nástupu a řidič se věnoval řízení. V tramvaji to umíme (např. meziměsto Most – Litvínov), v motoráku taky, jen v autobuse je to problém.

Luk

Problém v autobuse to není. Některé busy jezdící na linkách 3xx automat mají (linky provozované DPP), akorát byl dosud při provozu na těchto linkách zablokovaný, protože se prodávalo u řidiče. A co jsem četl, tak by se měly automaty postupně doplnit i do ostatních busů v PID.

Filip Jirsák

Lidí, kteří si kupují jízdenku, je na mnohých linkách docela dost. Takže by se utvořila fronta u automatu, a než by si všichni koupili jízdenku, byli by v Praze. A jak byste v takovém autobuse chtěl dělat revizi jízdenek. Navíc ty autbousy jezdí ve špičce nacpané, takže by se lidé k tomu automatu ani fyzicky nedostali. Nákup jízdenek ve voze z automatu je dobrá věc, ale musí poptávka po nákupu jízdenek ve voze odpovídat tomu, co je schopen ten automat rozumně odbavit. Ale samozřejmě je cíl, aby nákupu jízdenky u řidičů ubávalo, protože ti nakupující budou pořád spoj v zastávce… Číst vice »

Jenda

Jak to funguje, když nastoupíte, zkusíte použít automat (je jedno jak implementovaný – v Brně „pípni a jeď“, v Praze taky něco takového mají, atd.) a ono to nefunguje? Také jsem na internetu četl případy, kdy byl spoj narvaný, před automatem byla fronta atd. a revizor to prý zneužil a začal lidi pokutovat. Přijde mi to dost nebezpečné a nerad bych to tak používal. Vlastně je to podobný problém, jako když nastoupíte, orazíte si papírový lístek, a zjistíte, že vám to vytisklo špatný čas. To se mi osobně stalo (a to MHD skoro nejezdím!), naštěstí kontrola nepřišla; šel jsem na… Číst vice »

Hudeon

Tohle mělo být na některých linkách už dávno. Dokonce existovaly i případy, kdy byl nástup do příměstské linky de facto povolen všemi dveřmi. Občas jezdím busem 174 z Vypichu do Řeporyjí a část jeho spojů se na Lukách mění na 301 nebo 352 a za Řeporyjským náměstím pokračuje po jiné trase za Prahu. Na Lukách při změně se hlásilo ven z vozidla, že je nástup pouze předními dveřmi. Lidé jedoucí od metra jen do Řeporyjí tak pochopitelně nastupovali předními dveřmi. Nikdy ale nebylo vysvětleno, co mají dělat cestující, kteří v autobuse už jsou. Nevím, jestli by řidic byl ochotný nebo… Číst vice »

Dan

Ano, na lince 174 je možný nákup jízdenky u řidiče již z Vypichu resp. Kukulovy)

Josef J.

Ano, nákup je možný, ale někteří řidiči neradi pouštějí předními dveřmi, a než k nim dojde někdo od druhých, rozjedou se a o jízdenku se dá rozumně říci zas na další zastávce.

Glados

Bože, jděte někam s těma úchylnejma výjimkama. Expresní linka mi běžně stojí na ČM klidně 15 minut po odjezdu, protože prostě odbavování trvá věčnost. A to včetně mě s QR kódem, protože se systém rozhodně náhodně neuznat aktivovanou jízdenku na příslušná pásma.

Udělejme to pořádně, nebo to nedělejme vůbec.

Frantík

V jiných krajích mají, že řidič má přistavit vozidlo pro odjezd třeba 5 minut před časem uvedeným v jízdním řádu…

t6a5

V jiných krajích tomu ale určitě mají přizpůsobené i oběhy vozidel. V Praze není problém vidět příměstské linky s minimálním časem na obrat (i bez zpoždění), kdy to akorát vysype lidi a najede to dvě minuty před odjezdem. Takže se ten odjezd zcela pravidelně nestíhá.

Frantík

Vždyť to už si má dopravce takto ty oběhy přizpůsobit.

Glados

Abych nekřivdil, mnoho řidičů to opravdu dělá, jen prostě když čeká tak 50 lidí, tak nemají šanci

Daniel Jablonecký

Nelze automaticky říct, že výjimky z nového režimu nástupu všemi dveřmi jsou nesmyslné. Tyto výjimky se týkají linek, které mají v Praze minimum zastávek a dlouhé úseky bez nástupů a výstupů. V takových případech by umožnění nástupu všemi dveřmi zrychlení provozu příliš nepřineslo, zato by výrazně zkomplikovalo kontrolu jízdného. Smyslem těchto výjimek je udržet efektivitu systému a zároveň minimalizovat riziko jízdy načerno tam, kde není reálná možnost častějších revizí.

jaroslav.dohnalik

Lezu dnes do 348 posledními dveřmi, lidé ve frontě nechápou a jedna paní na mě řve „Paneee!!! Musíte předem!“ – „Haha, nemusím, já mám šalinkartu, a vy můžete taky“. No a výsledek? Na Ládví o tři minuty napřed oproti JŘ.

Jan T.

No v Praze ale šalinkarta neplatí.

Daniel Jablonecký

Nekažte hezký příběh pravdou.

David

Bylo by na čase změnit systém a lítačku na rok na další pásma rozumně zlevnit do 1000,- Kč za každé další pásmo a kompenzovat to zdražením denního parkování a zpoplatnění nedodržení zákazu zastavení na místech mimo zásobování

PetrM

PID je širokodaleko nejlevnější dopravní systém a někdo by ještě chtěl zlevňovat. Naopak, jistě víte, že se bude naopak zdražovat v následujících letech.

Neochota akceptovat zvýšené náklady může vést i k omezování spojů, viz. nedávná situace kdy obec Stará Huť odmítla zvýšené náklady na provoz linky 688 a výsledkem je zastavování v Nové Huti pouze každého druhého spoje o víkendu (ostatní spoje tudy nadále projíždí, ale nezastavuji).

v.sp

Když pásmo 1 (tj. třeba jedna zastávka vlakem) stojí ročně stejně, jako celá Praha, tak to jako nejlevnější systém nevypadá.

MartinS.

To, že je Praha dlouhodobě podstřelená, už přes 10 let se ví… ale to nic nemění na tom, že celkově je to levný a asi i nejlevnější systém.

Jan T.

Plus cestující mají nové busy s udržovaným standardem, dnes už i s klimatizací. To taky něco stojí.

Dachs

To je ale trochu systémový problém. Obce by klidně akceptovaly zvýšené náklady, aby měly více spojů pro svoje lidi. Kdyby na to měly. Často nemají – viz nenápadné krouhání spojů (zdůvodněné „na žádost obcí“) v některých oblastech na mladoboleslavsku (a jistě nejen tam). To, že StČ kraj napálí jízdné o 20-25 %, na přidání spojů mít vliv nebude, jen to pomůže udržet standardy, mít busy s klimou atd.. A pokud někde něco jede v režimu náhodných výstřelů, moc atraktivní pro lidi to není, často to není ani použitelné. To, že některé spoje 688 profrčí Starou Hutí bez zastavení, je každopádně… Číst vice »

Tom

hlavně by to chtělo změnit jízdenky tak ,aby kromě pásem na nich bylo odkud kam se kupuje např.Benešov – Praha Rozt. + MHD Praha .Ten kdo jezdí občas a pásma nezná nemá ted možnost si pohledem na jízdenku ověřit ,že mu jí řidič vydal tam kam chtěl. Odpadly by tím dohady s revizory

percula

Což by pro IDSK nebylo výhodné, takto chybu řidiče svalí na cestujícího, protoze občasný cestující , který nezná sama, nemá možnost kontroly. Jízdenka od řidiče je neprehledna.
Pokud bude jezdit jen občas tak se po první pokute bude používat pouze auto.

Stepan

A když potom na takovou jízdenku v rámci její platnosti pojedete jinam, tak co s ní?

Kuba - Dopravní videa.cz

Jestli jsem to pochopil správně, tak Tom to myslel jen jako doplňkovou informaci navíc. Tj. na jízdence by byla informace ve stylu „3 pásma, 90 minut, vytištěno v Kotěhůlkách, cestující chtěl do Horní Lhoty“. Když by pak přišel revizor, tak by věděl, že na tu cestu jsou potřeba 4 pásma a vydal to špatně řidič.
To je docela dobrá myšlenka, ale úplně nevím, jak složitý by pak byl výdej takové jízdenky, zvlášť na cesty s přestupem.

Filip Jirsák

Když už by řidič zadával cílovou zastávku, nemohlo by k omylu v počtu pásem dojít, protože by to spočítala pokladna.

Akorát by celé odbavení trvalo řádově déle. Podívejte se, kolik má PID zastávek – než by řidič našel tu správnou…

Josef J.

V Plzeňském kraji (IDPK) je na jízdenkách kromě jízdenek PMDP nástupní a cílová zastávka, a snad to až na výjimky platí kamkoli v příslušných zónách. Případně nechť mě další opraví a doplní.

percula

Proč by s ní jezdil jinam, cestující co jsm ho měl na mysli chce lístek z bodu A do bodu B. Nepotřebuje je jet do bodu E. Jízdenky s tím že nevědí kam vlastně pojedou kupuje v buse minimum, spíš 1 z 10 000.

Stepan

Jízdenky z bodu A do bodu B v tarifu PID neexistují.

Lukáš F.

Co tomu cestujícímu brání koupit si jízdenku sám?

Daniel Jablonecký

Samozřejmě nic. Je to jen lenost, zkostnatělost myšlení nebo neochota.

Gale

Řidič (ani nikdo jiný) nevydává jízdenku tam kam někdo chce, tarif PID to ani neumožnuje. I vyhledávače v aplikacích atd. jsou jen nápověda a odpovědnost za platný doklad je vždy jen a pouze na cestujícím. To by měl vědět i ten občasný. Odpadlo by tím nemístné svalování viny na řidiče, průvodčí atd.
(osobně bych preferoval automaty ve vozidlech, na ty at pitomci klidně své chyby svádějí..)

Filip Jirsák

Někteří řidiči (zejména krátce po zavedení PID na danou linku) chtěli slyšet název zastávky, kam cestující jede. Vždycky jsem si říkal, co by si počali s tím, kdybych jim řekl opravdu zastávku, kam jedu – s několika přestupy a o té zastávce by vůbec netušil, v jakém pásmu je.

percula

Pak jde o chybu systému.

Koro

A v lince 5xx stále jako blbec musim se zakoupenou PID jízdenkou pípat dál u řidiče? Nebo stačí jen ukázat konečně?

Luk

Pípat

Filip Jirsák

UKázat nestačí, protože řidič nedokáže ten 2D kód dekódovat očima, aby poznal, co na něm je a zda je pravý.

Alexandr

> Opatření se samozřejmě týká i těch, kdo si jízdenku koupí v aplikaci Lítačka. Do vozidla jde však nastoupit pouze s již platným jízdním dokladem po uplynutí jeho ochranné doby.

No nevím. Přiměstské autobusy často jezdí s takovým zpožděním, že v Průhonicích nebo Čestlicích aktivovat kupón za minutu před plánovaným přijezdem znamená 50% šance, že vyprší než ten autobus vůbec přijede na zastávku.

jan_korinek

…ta jízdenka jde v aplikaci samozřejmě ale stále dohledat, a zpoždění spoje nejde k tíži cestujícího.

Noname

Jenže tam je problém, že podle Tarifu PID taková jízdenka MŮŽE být uznána jako platná, např. v případě nepředvídaných zpoždění a mimořádných situací v dopravě. Garance tam není a když potkáte revizora, co si chce namastit kapsu, tak tady má potenciální příležitost. Jak jsem za otevření všech dveří rád, tak tohle je celkem nepříjemný

Filip Jirsák

Ten problém ovšem nijak nesouvisí s nástupem všemi dveřmi. Ten souvisí čistě se dvěma věcmi: 1. že je v Lítačce stále ta hloupá lhůta, i když už je zkrácená na minutu (teda fakticky na dvě, protože jízdenka platí vždy od celé minuty). 2. že v tarifu není explicitně uvedeno, že časová platnost jízdenky se počítá podle cesta naplánované podle jízdního řádu nebo podle skutečnosti, podle toho, co je pro cestujícího výhodnější. Ono je to sice trochu nadbytečné ustanovení, protože to plyne už z občanského zákoníku, ale stejě by to mělo být i v tarifu, aby o tom nemohlo být sporu.… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Jízdenka platí 60 sekund od aktivace, ne až přesně v následující celou minutu.

Rejpal

Nicméně v případě, že Vás autobus nevezme, neb je plný, nebo v případě, že autobus zastaví jako druhý v řadě, a úmyslně Vás nevezme, jelikož „na autobus se nedobíhá, na utobus se čeká“ a „za půl hodiny jede další“, tak jízdenka v aplikaci je zcela irelevantní.

Honza V.

Šance bych tomu riziku zrovna neříkal.

Frantík

Koupit v aplikaci a ihned ověřit u řidiče fungovalo doposud, asi se to bude praktikovat i nadále.

Gale

Když už má jeden jízdenku v aplikaci, může si před aktivací taky snadno ověřit skutečnou polohu spoje..

Filip Jirsák

Čímž si moc nepomůžete. Protože Lítačka nepochopitelně nastavuje začátek platnosti jízdenky podle aktuálního zpoždění spoje. Takže si koupíte jízdenku předem, nechate si ji aktivovat na čas odjezdu, kde je započítané i aktuální zpoždění – a autobus pak minutu stáhne a nastupujete s neplatnou jízdenkou.

Stepan

Vy si tu „skutečnou polohu spoje“ moc často nepoužíváte, že nevíte, jak často tento údaj chybí nebo je chybný.

scoffer

Tohle prostě na PID nesnáším. Složitost systému a nějaké výjimky. Jako přilákání nových cestujících, kteří nebudou vědět jestli můžou nastoupit prostředními dveřmi nebo jestli to pro tuhle linku neplatí. Chápu, že revizor nechce jezdit bůh ví kam za Prahu na expresní lince… Ale tak může nějaký spoj zdržet a zkontrolovat cestují na poslední zastávce před dlouhým úsekem.

Náhodný Kolemjdoucí

Určitě je to do budoucna řešitelné, ale protože jsou ty expresní linky víc blízké dálkovým autobusům, tak to asi tolik lidí nepohorší, že v nich dál musí nastupovat kolem řidiče.
Často tam před dálničním úsekem žádná další pravidelná zastávka není, ale prostě by mohli s revizorem zastavit u nějaké zastávky MHD, kterou expresní linka jinak nepoužívá apod.
Důležité je nějak začít, protože třeba ta níže zmiňovaná 375 je bída.

Luk

Zastavení na nějaké takové zastávce by většinou obnášelo sjet z dálnice, dojet k té zastávce, nějak se otočit a zase se vrátit na dálnici – zdržení klidně 5 – 10 minut nebo i víc.

Josef J.

Menší dopad na provoz by mělo jejich vysazení někde u čerpací stanice. Ale zase co tam s revizory?

Náhodný Kolemjdoucí

Někdy je nějaká zastávka ještě před najetím na dálnici, ale expresní linka ji jen míjí. Další možnost je, že by revizoři v civilu nastoupili s pasažéry, autobus zavřel dveře a revizoři si rychle zkontrolovali cestující, než by se vůbec odjelo a pak vystoupili. To opačné by mohli dělat na příjezdu do Prahy. Obojí by pak mohli obsloužit pražští revizoři. Krajští revizoři by asi přejížděli auty, takže by mohli zastavit někde u čerpací stanice a přes dispečera si tam nechat autobus(y) zastavit, zpoždění by také vzniklo, ale menší. Pokud to za pár měsíců nezruší, tak můžou postupně hledat způsoby, jak nástup… Číst vice »

percula

Tu kontrolu po příjezdu do poslední zastávky už DPHMP zkoušel v minulém stoleti, Pouštěl lidí předními dveřmi u řidiče a kontroloval je Dopadlo to tak že lidé vepředu revizora ignorovali a u ostatních dveří si ty dveře vždy někdo otevřel.

Náhodný Kolemjdoucí

Nevím, jak to mají udělané, ale myslel jsem to tak, že by revizoři nastoupili předem, zavřely by se všechny dveře a čekalo by se na konec kontroly.

Neonym

Zrovna na linkách 393 a 395 bývá to zpoždění z důvodu dlouhého odbavení celkem běžné. Dokonce i ve směru z Prahy, kde většina lidí nastupuje na první zastávce (Smíchovské nádraží) bývá v silné špičce problém s tím, že než řidič odbaví lidi před odjezdem, přijede metro a z něj dorazí do fronty tolik lidí, že před jejich odbavením přijede další metro, atd pořád dokola. Tohle často znamenalo, že autobus s odjezdem v 17:00 odjížděl v 17:10, když už za ním stál další autobus, protože do té doby se fronta pořád doplňovala novými lidmi. Ve směru z Příbrami, kde nemůže být… Číst vice »

Tomáš Záruba

Na tom je hezky videt, jak tam chybi nejake pouzitelne vlaky…

percula

A kdo by jezdil vlakem do Prahy hodinu a půl? Bus to zvládne za třetinu času.

Twix

Však bylo řečeno že chybí použitelné vlaky. Půjdou zavést až s tunelem.

percula

Jezdím tím a že Smíchova odjíždí většinou načas ,někdy tak + 2,3 minuty

percula

A jak by jste bral jako cestující, že se revizor s někým dohaduje při kontrole Vy zbytečně 10-15 minut stojíte? Strašny nápad. Jen by zrušil jednu z mála přednosti busove dopravy.

percula

Zdržet plný autobus? To myslíte vážně, jen by to poslalo lidí do aut.

Neonym

Tak teď se autobus zdržuje tím odbavením. V čem je rozdíl?

percula

Přibylo by dalších cca 10 minut zpozdeni

Daniel Jablonecký

Nápad zkontrolovat jízdenky na poslední zastávce před dlouhým úsekem je určitě rozumný a praktický. Jenže v reálném provozu to nemusí být tak jednoduché — revizoři mají omezený počet lidí, čas a často musí řešit souběžně několik linek. Proto organizátoři volí kompromisní řešení, i když není úplně dokonalé.

Jeník

Jako, že se bude lidem věřit, že budou poctiví a nebudou jezdit na černo? V Čechách? 😂😂🤣

MiNo

Říkám si, že filmy typu Příště budeme chytřejší, staroušku jiný národ ani nenatočí.

Antonín1

Zase bych v tomto spíše věřil i po nedávné zkušenosti – jezdím pravidelně v létě do Tater a minimálně na dva týdny, skoro denně jedu TEŽ a letos tu pro jednotlivou jízdu razantně zdražili – i 1 stanice v délce necelý km 4 € (já samozřejmě používám měsíční, který je za rozumných 18 €). Minimálně 15 let tu je samoobslužný systém bez průvodčích. Snad 10 let jsem tu revizora nepotkal, letos po dlouhé době přišel a světe div se – plný vlak a všichni měli jízdenku, nikoho nechytil. Ale možná je to tím, že přeci jen sem na dovolenou jezdí… Číst vice »

218

Tam,kde to testovali, tržby stouply..

Radek

… a proto si už kraj připravil rozpočtovou rezervu na pokles tržeb.

Rejpal

No nevím. V mém okolí občas někdo pokutu revizorovi zaplatí, ale nikdy se jednalo o úmyslnou jízdu na černo. Většinou šlo o opomenutí (propadlý kupón, nebo zapomenutá kartička) či o chybu (špatně zvolená jízdenka).

Jarda79

Teď jen o tom, jestli si dovede ROPID přiznat barvu, pokud se to nepovede, nebo se budeme tvářit že je vše zalité sluncem.
Ale o tom, že plno lidí bude přejíždět pásma, či jezdit na černo nemůže být pochyb.

Náhodný Kolemjdoucí

Tak přejíždění pásem je snad celkem běžné už dnes.

Luk

Jasně, že je. A protože skoro vůbec nechodí revizoři, snadno to prochází. Zvlášť při větším počtu cestujících si řidič těžko může pamatovat, kdo jede do kterého pásma. Navíc nemůže jen tak zůstat stát na zastávce nebo jinde a jít na druhý konec busu řešit nějakého cestujícího, který přejel do jiného pásma. Teď bude pravděpodobnější, že revizor někoho vyhmátne.

jan_korinek

Přesně tak. A daleko víc ještě ve vlacích. Kde to je (a bude dál) zcela legální, a kde je dnes cestující vlastně trestán za to, že si koupí poctivě lístek dopředu třeba v Lítačce. Protože daleko výhodnější samozřejmě je čekat, až průvodčí nepřijde.

Filip Jirsák

Legální to není.

Jaroslav

Rychlejší spoje moc nebudou, když se musí dodržovat jízdní řád 🤔

Twix

Pokud se jízdní řád z tohoto důvodu dodržovat nedaří, tak budou. Navíc jízdní řád se dá upravit, klidně později, v některých případech k tomu jistě dojde – hlavně když příměstská linka staví u důležité stanice metra a není to její výchozí zastávka.

Kuba - Dopravní videa.cz

Na spoustě spojů to už teď zkrátí reálné jízdní doby, neb se jezdí hodně pozdě vlivem dlouhého odbavení.
A samozřejmě se to bude vyhodnocovat a v dalších změnách JŘ aplikovat, takže třeba za rok se pak i ty čas v JŘ trochu zrychlí.

Josef J.

Například 380 mívá vysoká zpoždění, která často nabere až poslední zastávky před Prahou. 398 jezdím sice zřídka, ale při cestě do Prahy obvykle nabere zpoždění nástupem velkého počtu cestujících těsně před Prahou

Pavelka

To jsem zvědav.
Npa linkách kde už to má fungivat zkusebně teď, to právě moc nefunguje.
Řidiči prostě dál.oteviraji pouze přední dveře a kašlou na to.

Vít

na vytížených trasách totiž často stály před nástupem do autobusu dlouhé fronty, což způsobovalo zpoždění

Zpoždění nezpůsobují ani tak fronty a řidiči, jako spíš nereálné jízdní řády, kdy přesně chyběla zanesená doba na odbavení lidi v oněch vytížených místech …

Kubrt

Prostě to zdržuje.

Pacicka

Úplně nejlepší by bylo ty dveře neotevírat vůbec, to by se zrychlilo ještě víc 😀

Twix

Z velké části případů to nabralo zpoždění kvůli zdlouhavému nástupu ve výchozí zastávce, tam spíš než o jízdní řád šlo o včasné přistavení vozidla. Někdy to samozřejmě s jízdním řádem souvisí, zpožděný autobus teprve v čase odjezdu dorazí z protisměru a fronta se začne pomalu soukat dovnitř.

Luk

Leckde nejde vozidlo přistavit dřív, protože tam jezdí i jiné linky a bus by tam překážel.

Twix

To je pravda, ale často v takových případech (ne vždy) i ty jiné linky schytají dlouhou frontu, takže se ty busy předjíždět nemusejí. V tomhle to také ale pomůže.

Jan T.

Místo toho tam překáží o pár minut později.

Luk

Rozdíl je ale ten, že pokud by tam řidič najel s větším předstihem, tak:
1) to může být zbytečné, protože dřív stejně odjet nemůže,
2) zkrátí si přestávku, často už tak dost krátkou.

Kuba - Dopravní videa.cz

Zanést tam ty doby by znamenalo hodně odlišné jízdní doby během dne a byl by nepořádek v jízdních řádech. Např. na 375 by to udělalo možná i přes 10 min na některých vytížených spojích a většinou se nastupuje v nácestných zastávkách. Kdyby v JŘ byly jízdní doby v rozsahu 41 – cca 55 min kopírující špičky, tak by se dost špatně taktovalo. A stejně by to občas nevyšlo + zrovna u 375 docela hrozí, že by blokovala zastávku i když by zrovna bylo lidí míň nebo měli všichni lítačku a měla v JŘ dlouhý pobyt. Zrovna té 375 nebo třeba… Číst vice »

M1M2

Proboha a musí se taktovat? Když přijdete do obchodu je tam zboží a to zboží je vyrobené podle přání zákaznického spektra. Dopravní inzenyr, dnes často pomatený člověk, taktuje, co lidé potřebují ho nezajímá, ani nemůže, protože by to nabouralo jeho taktoteorie. Ve výsledku se tak jezdí ne podle přání veřejnosti ale podle technologických potřeb no a on se někdo chytí. Výsledkem jsou poloprázdné spoje, jako příklad mozno uvést autobusy na Berounsku, nikdy jako letos tak prázdné nejezdili. Ale hlavně v taktu. 384=41 km=75 minut jízdy + kolony na D5. Ani se nedivím, že tím lidé nejezdí, když jim byly zrušené… Číst vice »

Jiný Petr

Argumentace taktováním u linek, kdy zcela jiný počet cestujících jede v danou dobu tam než zpět mi přijde jako pomatenost. Typicky – např. ráno z Kladna do Prahy to jede plné a zpět (ráno) ty autobusy jezdí prázdné (stačila by jich čtvrtina, možná méně), v podvečer je to přesně obráceně. Takže reálný takt dle počtu cestujících je ráno tam a večer zpět – ale to by se nám přes den v Praze kumulovali řidiči a u autobusy 🙂 Takt má smysl tam, kdy objem přepravy v daný stejný část dne je plus minus stejný objemy směry. A to není případ… Číst vice »

MartinS.

Reálný takt podle počtu cestujících? To je prosím co za výraz? Takt je přece pravidelný interval, na počtu cestujících v jednotlivých směrech nezáleží. Co přijede, musí se, až na výjimky, i vrátit.

M1M2

No ekonomicky to tak vůbec není. Systém nabídky je třeba brát za 24 hodin jako celek. to vytváří ekonomický obraz a ekonomickou realitu. Ať tak nebo netakt, vždy ve špičce pojedete jedním směrem ve ztrátě. Pochybnosti přináší uplatnění taktu plošně. A přímo učebnicově je to vidět na dobře taktově zpackané integraci SID/PID na Berounsku. Začalo to nonsensem, kdy měly sedmileté děti přestupovat, či přecházet silnice při cestě do školy ze školy. To by tak hrálo do taktu, aby školní spoj jel o km dále až ke škole. Ten kilometr byl jaksi nesystémový. Po tlaku obyvatel alespoň tento nesmysl byť „systémový“… Číst vice »

MartinS.

Nějak nepobírám, proč ten dotyčný obyvatel Strašic, Olešné nebo Komárova prostě nesedne na linku 546, kterou dojede do Hořovic, tam na stejný lístek nepřesedne do rychlíku linky R16 (Berounka), který ho přiveze na Smíchov v době, kdy je autobus 384 ještě ve Vráži? Vy úplně pomíjíte, že mezi Prahou, Berounem, Zdicemi a Hořovicemi jezdí skoro každou hodinu vlak, který je v daném směru kapacitnější a rychlejší než autobus. Jen tak mimochodem, i kdyby ten autobus od Strašic najížděl hned v Hořovicích na dálnici, pojede to do Butovic minimálně 1:15 a dál metrem… Na denní dojíždění z domova do práce 2… Číst vice »

MartinS.

Ve veřejné dopravě je velmi důležitá předvídatelnost, tedy takt. Když vím, že autobus jede v celou deset, jdu na zastávku na celou deset a nechci, aby spoj po desáté jel už 10:08, spoj po jedenácté 11:05 a spoj po čtrnácté už přesně ve 14:00. Musí to být zapamatovatelné. Navíc to může mít přestupní vazby a ty jinak než v taktu neuděláte.
Ale co má společného takt s kolonami na D5? Na rychlou dopravu ze Zdic (příp.Hořovic) do centra Prahy má sloužit vlak – Berounka nebo R26.

M1M2

Předvídatelnost dnes v pohodě nahrazují aplikace s jízdním řádem a aktuální polohou. Co je předvídatelné na taktu, když se JŘ nedodržuje.
Vaše předvídatelnost je ekonomicky drahý nesmysl placený z daní nás všech.

MartinS.

JŘ se nedodržuje, že to jezdí později, tomu by měl nástup všemi dveřmi napomoci. Nejezdí to ale dřív. A ne, předvídatelnost nenahrazují aplikace. Pokud si někdo něco plánuje, tak je pro něj důležité, že ví, že má hodinu, dvě, čtyři a nenuťme ho pamatovat si 2 hodiny a 38 minut.
Přestupní vazby? Ty se dají naplánovat na taktový jízdní řád, ale ne na nějaké náhodné výstřely.

Tomáš Záruba

Jezdit netaktove je obvykle daleko drazsi skrze vyssi pocet nalezitosti na mene km.

Kuba - Dopravní videa.cz

On ten takt je právě super, že vím, kdy to jede a nemusím pokaždé koukat do aplikace. Třeba moje mamka s aplikacemi moc nekamarádí (a přitom je stále v produktivním věku podotýkám) a prostě si pamatuje, že „to jede v x:06 a x:36“ a přesně ví a nemusí nikam koukat. A stejně tak pak ví, kolik má kde na přestup a jestli během něj stihne nakoupit. Když pak jednou jela v nestandardní čas, tak dojela o hodinu později, protože zrovna schytala večerní spoje mimo takt, takže jí nevyšel přestup. Ta taktovost je právě jedna z věcí, co tu dopravu dělá… Číst vice »

M1M2

Sice v taktu, ale ne tak, jak to potřebují lidé? Obhájce taktu by v taktu měl dělat vše… bez toho, že bych to dále rozváděl, abych byl slušný. Co je za problém pár kliknutí, abych věděl kdy to jede? Denní cestující si to zapamatuje a nebo ať si to někam napíše, když mu to mozek nebere. Podstatně horší než nahlédnout do IDOSu, je odpovědnost cestujícího, co plyne ze SPP, když na něj kraj a dopravce vše hodí. Je jako normální dát cestujícímu jízdenku, kde jsou jakási pásma a není tam odkud kam? A jsme zase u toho. Pásma jsou technologický… Číst vice »

Tomáš Záruba

Obhajci taktu uplne staci se zeptat tech lidi, jak to teda potrebuji. Krome skolnich spoju bude na 100 cestujicich tak 30 ruznych „spravnych casu“.

MartinS.

A není to tím, že ti lidé do Zdic jedou z Prahy vlakem, který jim nabízí rychlejší spojení a autobus řeší už jen místní frekvenci Beroun – Zdice – Hořovice? Já jako chápu, že existují lidé, kteří pamatují, že řekli řidiči autobusu jednou Zdice, náměstí, řidič otočil několik kovových koleček, zatočil kličkou a utrhnul lístek, který platil jen a pouze v tom daném autobusu. Já to pamatují také. Ale to, že si teď za 140 Kč koupím krajský lístek na 24 hodin, jedu čím chci, jakým směrem chci a ještě mám šanci se na něj i vrátit, tak mi to… Číst vice »

Jan T.

Variabilní jízdní doba hlavně mate cestující u jakého spoje si může koupit kratší platnost a kde mu to zas nevyjde.

PetrH

Když se zanáší doba zpoždění do jízdního řádu, klesá atraktivita spojů, lepší je ta zpoždění eliminovat i fakticky, pokud to jde.

percula

Ale právě ta doba na odbavení pak prodlužuje dobu jízdy, pomoct by to mělo. Otázkou jsou cestující, já osobně tipuji tak 30 %jizd já černo, zejména na dvě tři zastavky, stejně jako v Praze.

MP22
Náhodný Kolemjdoucí

Tak jsem si připomněl, proč ten kanál nesledují – ty nekončící nářky nad vším se mi po nějaké době oposlouchaly.

Luk

To video připomíná politické projevy Andreje Babiše, takové ty jeho bohorovné jedovaté posměšky. Zaujatost z něj čiší.

Jinak co se týká v něm zmiňovaného hodnocení tržeb, tak když si odmyslím rozpor mezi zprávou z pilotního provozu a veřejnou prezentací radního Boreckého, tak mi stejně není jasné, jak ty tržby u té které linky hodnotili. Mohli počítat jen změny v prodeji u řidiče, nic jiného. Protože když má někdo jízdenku na určité pásmo, nejde už nijak zjistit, pro kterou linku (nebo více linek) ji použil.

Jan T.

Bohužel je to taková kritika všeho a všech. Nějaké alternativy navržené jsou, ale minimálně.