Vyšší nástupiště a nové výtahy. Stanice Roudnice nad Labem bude nově bez bariér

Stanice Roudnice nad Labem. Autor: Martin Vrut – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=57414756Stanice Roudnice nad Labem. Autor: Martin Vrut – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=57414756

Na koridorové trati mezi Prahou a Ústím nad Labem přibude další bezbariérově přístupná stanice – Roudnice nad Labem.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vít Mrhal

Zajímalo by mě, jak je to z rekonstrukcí železniční stanice Lovosice? Mělo se začít dělat už letos na jaře, včetně prodloužení podchodu do místní části Nové Klapý a zatím se nic neděje.

ušatá

Málokdo si asi všimnul, jak byla půdvodní stanice a budova postavena jak je to účelné a architektonicky zajímavé. Mám tím na mysli hlavně obchodní prostory ze strany ulice, které nejsou využívány a nádraží se nedala ta původní koncepce. Nemluvě o tom, že zmizela restaurace atd. Holt, naši předci uměli a mysleli.

HonzaEM

Tak to ani nevím, Roudnici mám celou dobu za stanici, kde není lautr nic, jen 2 prázdné ošklivé haly a šílenou poloperonizací docela nebezpečná. Do nedávna tam nebyl ani žádný vizuální infosystém. A jestli chápu správně, tak teď tam bude místo 5 nástupních hran jen 3?

Alibaba

4 hrany + 1 kusá

Vašek

Jasná Správa, dříve SŽDC vyštípala z nádraží obchody a služby zřejmě plánovitě. Mám zkušenost s Berounem.
A po rekonstrukci, až se zvednou nástupiště, bude budova utopena pod jejich úrovní, takže všude zábradlí. (Např. Horažďovice Předm.).
Další, co jistě nově vznikne, je kusá kolej pro motoráček z lokálky. Vjezd na kusou kolej je daleko nebezpečnější, než vjezd na volnou kolej. ( Letitá zkušenost, ať si kdo chce co chce namítá).

Urban Transport Lover

Další dobrá zpráva!
ještě ale Praha – Radotín – aby se pořád nemuselo stát na hlíně /štěrku, Praha – Čakovice, Praha – Horní Počernice, Praha – Masarykovo, Praha – Veleslavín, Praha – Dejvice, Praha – Ruzyně, Praha – Chuchle(obě)
Poladit Praha – Smíchovské,
Doladit Praha – Hlavní
Kladno(všecky)
Slaný (všecky)
Kralupy (všecky)

HonzaEM

Je vám smutno, že ještě pár nádraží vypadá pěkně?

Milion plus

Wtf?? 🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️

karel

A Svitavy stále nic…

Martin V.

Svitavy, Skalice a Blansko jsou aspoň poloperóny (podobně jako Roudnice), ale co zbytek stanic na té trati? Ty nejen, že nejsou bezbariérové, ale pokud vlak stojí na vzdálenější koleji od budovy, tak zcela blokuje opačný směr na bližší koleji (tedy i rychlíky a náklady). S tím by měli taky něco dělat.

karel

Ve Skalici se alespoň dodělávaly výtahy na 2.nástupiště, ale Svitavy a Blansko nemají ani to…

Rusnak Bojek

Od začátku roku už několikátý článek na dané téma. Rekonstrukce je ale neustála oddalována. Bude to zajímavé pokud se sejde najednou rekonstrukce Roudnice s dalšími plánovanými rekonstrukcemi Lovosic a Kralup.

Daniel

Co se chystá v Kralupech? V plánu investic nic nevidím.

Laborec425

Příprava dokumentace k této stavbě probíhala v únoru 2015.

HonzaEM

Lovosice ano, ty se taky měly už dělat, ale o Kralupech taky nic nevím, dokud nebudou vyřešené Nelahozeveské tunely, tak by se tam nemělo nic dělat.

A A

V Kralupech se mluvilo o budově. To by snad bylo bez zásahu do kolejiště.

HonzaEM

A co je s budovou? Jako jedna z mála se nerozpadá, má krásnou architekturu, tak ji honem zničit, jako Pradubice, Most a podobně, že? To by bylo aby zůstalo nějaký pěkný nádraží, SprŽel nám ukáže.

Vrabec na střeše

Jen doufám, že tak bezbariérovost bude zajištěna pouze výtahy a ne nějakou kilometrovou rampou.

Greta

Rampa je spolehlivější.

Vrabec na střeše

To máte pravdu, hlavně muže být bez údržby funkční dalších 40 let. V takových Hrobcích, pokud jdete od Židovic na 1. nástupiště, náběháte díky rampám reálně navíc 350-400m, zbytek Hrobců na druhé straně jen 250m a jako bonus je v zimě dlažba kluzká od břečky, ale to je spíše dané „kvalitou“ provedení.

Leinad

V Říčanech a na spoustě dalších místech je na jedné straně podchodu rampa, na druhé straně schody.
Na prahlavním je podchodů víc, takže si můžu vybrat pevné schody, eskalátor, rampu. Pokud se zastaví „mými dveřmi u rampy“ je to po rampě mírně dolů kratší než po nástupišti ke schodišti.

HonzaEM

Tak na štěstí ji tam ani není kde udělat.

David

Znamená to, že dojde k redukci počtu dopravních kolejí?

Vašek

Jako vždy, při každé přestavbě. Třeba tam i vzniknou šturci, takže ten motoráček, co dnes vjíždí bezpečně na volnou kolej, bude běžně jezdit na kusou kolej proti zarážedlu.

Alibaba

Tady je na bezpečnost několik úhlů pohledu. Druhá možnost je, že motoráček nebude vjíždět do lidí chodícím k těm nízkým nástupištím. Z vysokých nástupišť se taky bude pohodlněji a bezpečněji nastupovat.

Vrabec na střeše

Co motoráček, ten si v případě potřeby vypravčí zastaví před přechodem, ale větší sranda je když jede hliník na Prahu mimořádně na 2. kolej místo 3. To může rozhlas hlásit 5 minut v kuse a stejně polovina lidi naleze na 3.

HonzaEM

To je ale jen jejich blbost, protože před každým příjezdem určitě nezapomenou vyhlásti „nevstupujte do kolejiště před zastavením vlaku“. Stejný je to s rychlíkem, ten taky někdy přijede mimořádně na 3. koleej, místo na 1.

Vrabec na střeše

Hlásí jen „při pohybu v kolejišti dbejte osobní bezpečnosti“

Twix

Oficiálně je to jejich blbost, ale při rekonstrukci stanice snad raději budeme snižovat rizika, než jen říkat „my jsme to ale hlásili rozhlasem“ při každém úrazu. Na frekventovaných stanicích např. na trati 171 (Řevnice, Dobřichovice) je zákaz vstupu do kolejiště před zastavením vlaku napsaný na ceduli (takže ani hlásit se to nemusí?) ale vlastně se nedivím všem těm lidem, co to porušují a aspoň na půl cesty vylezou. Bojí se, že když budou čekat až do zastavení vlaku u budovy, a potom teprve začnou (ověšeni taškami, dětmi, psy) krosit kolejiště k vlaku, do toho je vezmou na úzkém nástupišti na… Číst vice »

HonzaEM

To je jasný, proto se takových stanic radši co nejdřív zbavme, ale dokud se tak nestane, tak je to bohužel na cestujících. Ale docela mě nepříjemně překvapilo, že to, čeho se na sítí SŽDC zbavujeme, AŽD na své trati vybudovalo. K čemu je dobrý v Třebenicích krásný vysoký boční perón, u předjízdné koleje, když všechny vlaky jezdí na první (přímou) kolej, kde je přesně tenhle „zm*d“, úzká nízká nudle, na kterou by se správně nemělo chodit před zastavení vlaku.

Vrabec na střeše

K tomu jsou v Roudnici reálně využitelné k přechodu kolejí jen 2 přechody a když stojí hliník u budovy, tak jen jeden, takže by se ty nastupující umlátili na přechodu dřív než by se na tu nudli na 3. koleji dostali.

Leinad

Možná protože se to alibisticky hlásí vždycky a nikdy se do koleje nesmí vůbec.
Kdyby se raději hlásilo „vlak přijíždí na kolej 3. od staniční budovy“ (což by mimo jiné znamenalo „můžete přes první kolej“)
Mimochodem odkecávání odjíždějícího šukafonu (kdyby na místě byl alibistický kontrolor) je u SŽDC možné

Jiří Kocurek

Hmm, jestli je konec vlakové cesty krytý návěstidlem, tak stačí neprojet stůj. Pak je jedno, jestli je za návěstidlem zarážedlo, nebo vlaková cesta pro rychlík. Teda jedno to není, v případě srážky se zarážedlem to neohrozí další vlak.

Vašek

Tím, že konec vlakové cesty je krytý návěstidlem, opil předpis sám sebe rohlíkem. Co však nedokáže opít(naštěstí) , jsou fyzikální zákony. Jen co si vzpomínám, Smíchov, Masaryčka, Liberec, Přerov, všude tam byla červená na konci kusé-nekusé koleje. Za mne- volná kolej bezpečnější, než kusá, dle předpisu s červenou nekusá.

švestka

Takže když pár jedinců neumí zastavit normálně, protože technická závada to nikde nebyla, tak radši volnou kolej, aby se dalo jet dál vesele proti rychlíku. To je jako s autem nezabrzdit na červenou před křižovatkou a radši vjet pod kamion, ale kdo chce kam…

Vašek

Už jste někdy slyšel o pasivní bezpečnosti? Zřejmě ne.
A třeba v Přerově nikdy vlak nepraštil do zarážedla, dokud tam při rekonstrukci nevyrobili kusé koleje. A aby se nejelo dál proti rychlíku, k tomu zase sloužily odvratné výhybky, aby to zkrátka jelo jinam. Němci je mají, u nás je to zbytečná výhybka navíc. (a pokud tam byla před revitalizací, pak při ní zaručeně zmizí). Červená na návěstidle prý stačí.

Zesp

Když to tady tak čtu, tak by asi bylo nejlepší, kdyby tam sice kusá kolej byla, ale za ní by nebylo zarážedlo, ale úniková zóna jako pod velkým klesáním pro kamiony, kterými selžou brzdy… Motoráček by si pak hezky měkce „sednul“ do štěrku a bylo by to v cajku. No ne? Když už teda řešíme a v praxi vidíme, že stůj pro fíry už prakticky nic neznamená…

Martin V.

Ale to existuje a běžně se používá. V zahraničí dlouhá léta, u nás v poslední době. Teda není to kačírek jako pro kamiony z Cínovce do Dubí. 🙂 Je to pohyblivé zarážedlo přitažené k hlavě kolejnice s dalšími takovými zarážkami po cestě, takže odpor zarážedla se postupně zvyšuje. Koukněte se třeba na fotky z Židlochovic: https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/ZST_Zidlochovice_-_finalni_stav/1418105048 Jediná nevýhoda je, že prodlužuje vzdálenost konce vlaku od fyzického konce koleje, ale to je daň za bezpečnost. Furt lepší pár kroků navíc než Ešus ve dvoraně.

Vašek

Zespe, jednak píšete naprosté hlouposti, druhak vůbec nechápete úlohu zabezpečení železniční dopravy. Nemá cenu vám něco vysvětlovat, protože máte už svůj zcestný názor. Jen se vás zeptám, co jste na mašině odjezdil? Já 39 roků a představte si, červená pro mne stále něco znamená.

Alibaba

U Němců jsou odvratné výhybky to součásti systému zabezpečení jízdy vlaku, hlavně tam, kde není délka kolejí pro prokluzovou vzdálenost.
U nás se odvraty začínají budovat ze stejného důvodu, pro ETCS. Viz Šakvice a Hustopeče u Brna po novu.

Leinad

Co se musí stát, aby vlak s ETCS projel stůj?
Tipuju že AVV stačí po rozjezdu zrušit omezení tahu(nebo se rozjet na dobré koleji a najet na klouzající) ale ETCS se snad vždycky chová jako na ledě, ne? 😀

Alibaba

Musí být okolo dotyčného návěstidla nějaká uvolňovací rychlost (je do 20 km/h). Ale pak tam musí být právě ta prokluzová vzdálenost do další vlakové cesty nebo odvrat.

Vašek

Leinad neví, co je prokluzová vzdálenost. Myslí si, že tam kolele kloužou. Neví, že je to potřebná délka koleje k zastavení.

Leinad

Leinad si myslí, že když vlak mine výstrahu, tak začne brzdit, aby na úrovni stůj měl nulovou rychlost. (Případně fírovi, který chce mít rychlost nad zábrzdnou křivkou, vypustí vzduch).
Nebo tohle ETCS neumí, ETCS umí zastavit až za klackem?

Alibaba

Jestli jsem to dobře pochopil, tak ETCS umí zastavit i před klackem, když bude nulová uvolňovací rychlost. Jen se k tomu klacku bude šinout pomalu podle nepříznivých brzdných křivek, a to je třeba problém u dlouhých nákladních vlaků (na koleje o délce těch vlaků), u nich se většinou chce, aby vyklidily co nejrychleji zhlaví, aby je mohlo něco předjet.

XXXD

5 průjezdných kolejí (4 s nástupní hranou) se mi zdá pro tuto stanici dostačující. Ještě by se asi mohla hodit 1 kusá kolej pro vlaky od Staškova, na druhou stranu toho prostoru tam není moc a holt na úkor splnění norem a bezbariérovosti se tam toho už víc nevejde.

Vrabec na střeše

Právě, že moc dostačující není. Pokud bude rychlík na Prahu ve stanici předjíždět osobák a na druhém nástupišti bude zároveň rychlík a osobák na Ústí, tak se motoráček na Staškov vejde maximálně za osobák na Ústí.

Kuba

Klid, má tam být ještě kusá kolej 5 s hranou (mezi 3 a 5 bude jazyk).

Vrabec na střeše

Jen, aby nebyl přestup rychlejší ze zastávky ve městě, než z té kusé koleje.

Bureš

Co kdybyste si místo takovýho plkání našel dokumentaci??

Počet dopravních kolejí se nezmění, motoráček bude stát na kusé kolejí u budovy vedle předjížděného osobáku.

Vrabec na střeše

Tu bych docela rád viděl, kde se dá najít?

ušatá

Bohužel, asi ano.