Vysokorychlostní trať z Katovic na hranice s Českem budou projektovat Korejci

Pendolino PKP Intercity v Katovicích. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.czPendolino PKP Intercity v Katovicích. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Nový úsek bude na rychlost 250 km/h.

Poprvé v historii se do přípravy vysokorychlostních tratí ve střední Evropě zapojí i jihokorejští projektanti. Jihokorejské sdružení složené ze státních drah Korea National Railway (KNR) a projekční firmy Dohwa Engineering vyhrálo soutěž polské organizace Centralny Port Komunikacyjny (CPK) na projektování vysokorychlostní trati z Katovic na hranice s Českem.

CPK to oznámila v tiskové zprávě. Nový úsek bude zhruba 70 kilometrů dlouhý a napojí se jak na plánovanou síť  vysokorychlostních vlaků v Polsku, tak i v ČR. Zde již projektování běží v podobě dvou částí VRT Moravská brána. Hodnota zakázky na polské straně je 134 milionů zlotých (716 milionů korun).

Na jaře CPK představila konečnou variantu trasy. Stalo se tak po zapracování více než 7 000 připomínek a téměř stovce jednání s místními úřady, samosprávami a občany. Podle CPK jde o variantu s nejmenším vlivem na životní prostředí. Přinese také návrat vlaků do města Jastrzębie-Zdrój. Správa železnic se již dříve dohodla s polskou stranou, že CPK bude připravovat i část z Ostravy na státní hranice.

Trasa VRT Katovice - Ostrava. Foto: CPK

 

Rybnik -Katovice za 25 minut

Podle CPK bylo hledání ideální varianty velmi obtížné. Oblast je velmi osídlená a část území je poškozena důlní činností. Nová trasa označená jako W72 počítá s vybudováním nových stanic Żory Północne a Mszana. Ve stanici Wodzisław Śląski by měl vzniknout nový intermodální terminál a odbočka do Jastrzębie-Zdrój. „Je to největší město v Polsku, které nemá železnici. To se vybudováním nové trati změní,“ řekl Marcin Horała, vládní zmocněnec pro CPK. Ve městě žije 90 tisíc lidí.

Plány CPK počítají s tím, že z Rybniku do Katovic pojede vlak maximálně 25 minut, dosud je to více než dvakrát tolik. „Je to nejen důležitá investice pro Slezsko, ale celou transevropskou železniční síť. Umožní výrazné zrychlení spojení Katovic, Varšavy a Krakova s Brnem, Prahou, Bratislavou, Vídní a Budapeští. Je to příklad přeshraniční spolupráce,“ uvedl šéf CPK Mikołaj Wild. Příprava tohoto úseku běží od roku 2020. Nově navržená varianta počítá s maximální rychlostí 250 km/h.

(v původní verzi bylo nesprávně uvedeno, že se projektování bude týkat i českého úseku st. hranice – Ostrava. Za chybu se omlouváme)

Tagy Centralny Port Komunikacyjny CPK Dohwa Engineering Korea National Railway VRT Ostrava - Katovice vysokorychlostní železnice v Česku Vysokorychlostní železnice v Polsku
73 komentářů