Vysoká míra nejistoty elektrizace. Moravskoslezský kraj řeší, co s vlaky do Beskyd

Vítěz nabídkového řízení získá kontrakt na maximálně šest let.
Moravskoslezský kraj musí upravit své plány na nasazení elektrických jednotek a akutrolejových na některé tratě. Jako důvod uvádí nejistotu v dodržení termínů Správou železnic na elektrizaci některých tratí.
Vyplývá to z předběžného oznámení kraje o chystaném nabídkovém řízení na provozní soubor Beskydy zveřejněného v evropském věstníku veřejných zakázek. Smlouva má začít platit v prosinci 2027. Kraj doufal, že od té doby na výkony v tomto souboru nasadí už elektrické nebo akutrolejové vlaky.
„Ve vztahu k vysoké míře nejistoty stanovení termínu a etapizace elektrizace klíčových traťových úseků ke stanovenému termínu 12/2027 v provozním souboru Beskydy, bude Moravskoslezský kraj pro zajištění dopravních výkonů v provozním souboru Beskydy žádat dopravce o zařazení vozidel v motorové trakci s vyhrazeným možným přechodem na trakci elektrickou či zajištění vozby vozidly na alternativní pohon,“ uvedl kraj v oznámení. Jinými slovy, na trati zůstanou i nadále motorové vozy nebo push-pull soupravy s dieselovou lokomotivou.
Čeká se na dráty do Frýdku-Místku a dál
Zpoždění se týká především plánované elektrizace trati z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm, kde se termín zahájení stavby opakovaně posouvá. Například v roce 2019 Správa železnic uváděla termín zahájení v roce 2023. Jde o identický model vymýšlení termínů důležitých staveb, který správce infrastruktury používá u většiny důležitých akcí. K termínu zahájení či dokončení stavby se odmítá Správa železnic jakkoliv smluvně zavázat.
Pod dráty z Ostravy až do Frenštátu. SŽDC začala hledat projektanta na beskydskou trať
Právě trať 323 z Ostravy do Valašského Meziříčí má být základem provozního souboru Beskydy, zahrnuty do něj budou i periferní úseky tratí 271, 321, 322 a 325 s výhledovým vedením pouze vybraných spojů.
Pro kraj půjde o premiéru: dosud nikdy dopravce na železnici nevybíral v otevřené soutěži. Ani nyní ale nepůjde o příliš otevřenou soutěž, na přípravu nabídek bude velmi málo času a omezený čas trvání smlouvy nebude pro alternativní hráče dostatečně atraktivní. Nabídkové řízení není ještě vypsané. Vítěz, který z něj vyjde, získá smlouvu od prosince 2027 do prosince 2031 s možností prodloužení postupně o další dva roky. Postup kraje tak vysoce favorizuje České dráhy, které zde dosud jezdí a v roce 2022 získaly na většinu výkonů smlouvu s průměrnou nejvyšší cenou za kilometr. Kraj získal na pořízení akutrolejových jednotek pro tyto výkony dotaci z programu TRANSGov.