Vysočina zavedla nové expresní spoje. „Dotovaný“ autobus jede přímo proti komerční lince

Dopravce vnímá krok kraj jako pokus o likvidaci konkurence.
Kraj Vysočina zavedl od 1. září nový pár expresních spojů mezi Třebíčí a Jihlavou. Vyjíždí v sedm hodin ráno z Třebíče a po 14. hodině z Jihlavy. Nová služba vzbudila značné emoce u soukromého dopravce Auto-Bey. Jeho autobusy už téměř tři roky odjíždějí z Třebíče do Jihlavy jako linka až do Prahy ve stejný čas.
Mezi oběma spoji je zásadní rozdíl: zatímco autobus dopravce Trados-Bus ze skupiny ICOM transport jede v objednávce kraje, Auto-Bey na své komerční riziko. V praxi to znamená, že ztrátu z provozu nového spoje zaplatí kraj, případná ztráta Auto-Bey je problém firmy.
Majitelce Auto-Bey Zuzaně Nebřenské se krok kraje nelíbí a chce ho řešit s odpovědnými úřady. „Kraj Vysočina rozhodl o nasazení nového dotovaného spoje souběžně s naším spojem, což nás výrazně poškodí. Považujeme to za neférové jednání,“ řekla Nebřenská. Krok kraje vnímá jako pokus o likvidaci komerčního dopravce provozujícího veřejnou službu bez jakýchkoliv nároků na financování z veřejných zdrojů.
I když je linka Auto-Bey dálková a pokrývá spojení až do Prahy, výnosy z jízdného jen z Třebíče do Jihlavy pomáhají ekonomice provozu celé linky. Dopravce se proti těmto krokům kraje chce proto bránit, s největší pravděpodobností u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Nešlo by o první případ sporu dopravců s komerční linkou proti krajům. Nejznámější je spor dopravce Quick Bus s Libereckým krajem o linku ze Šluknovského výběžku do Prahy.
Ministerstvo dalo ve sporu o autobusovou linku z Varnsdorfu do Prahy za pravdu soukromému dopravci
Kraj: vyhodnotili jsme provozní koncepci
Kraj zavedení rychlého spoje vysvětluje průběžným vyhodnocováním nové provozní koncepce, která byla zavedena v oblasti Třebíčsko k 1. 5. 2025. „S rozvojem taktového jízdního řádu jsme v květnu zaznamenali kapacitní problémy na lince 420 VDV Třebíč – Jihlava. Nové rychlíkové spoje na lince 420 tak usměrňují poptávku zavedením rychlého segmentu nabídky v největší přepravní špičce, tzn. na 7:45 do Jihlavy a ve 14:08 z Jihlavy,“ uvedla mluvčí kraje Jitka Svatošová. Dodala, že ve směru z Jihlavy žádný komerční spoj v obdobném čase v provozu není.
Kraj s dopravcem Auto-Bey o možné integraci jeho autobusů najednal. „O tarifní integraci komerčního dopravce jsme nejednali, neboť vývoj dálkových linek je velice dynamický a konkurenční, na trase Třebíč – Praha se v různých časových polohách vystřídalo již několik dopravců, kteří linku opustili, anebo na ni vstoupili,“ dodala Svatošová.