Vysočina zavedla nové expresní spoje. „Dotovaný“ autobus jede přímo proti komerční lince
Autobus společnosti Auto-Bey. Foto: Auto-Bey

Dopravce vnímá krok kraje jako pokus o likvidaci konkurence.
Dopravce vnímá krok kraje jako pokus o likvidaci konkurence.
Na rozdíl od mnoha jiných si myslím, že ten jeden pár spojů zde hojně nazývaný „výstřel“ není náhodný, ale je to dobrá poloha rychlého spojení z Třebíče ráno do školy (k doktorovi, na úřad…) v Jihlavě a odpoledne zase rychle zpět. Nově zavedený rychlý spoj v atraktivním čase odlehčí přetíženým „vymetacím“ spojům. Jedná se o rozšíření stávajích 24 spojů linky VDV 420 (766420) o jeden. Jako cestující budu spokojený, že na jedné cestě ušetřím 10 min. Na rozdíl od pana „Studý Chudent“ si nemyslím, že by toto rozšíření mělo dopravci TRADO/ ICOM přinést nějaké zvláštní obohacení. http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L766420_250831_403967.pdf Navíc odpoledne kolem… Číst vice »
A když si v IDOSu rozkliknete detaily jednotlivých spojů – myslím ty dva ranní, kritikou toho odpoledního nemá smysl se vůbec zabývat – tak zjistíte, že každý z nich má jiná podstatná mezilehlá zastavení, takže ani ÚHOS nemá vlastně relevantní důvod nijak zasahovat: u dálkového spoje do Prahy navíc ani není důvod předpokládat, že by měl „vykrádat“ regionální frekvenci, a z minulosti je známo mnoho příkladů, kdy dálkové linky získaly licenci právě jen s podmínkou, že nebudou přepravovat určitou (regionální) frekvenci.
Myslím, že stěžovatelé by měli být více pamětlivi pořekadla, že když se píchá do lejna, tak páchne.
Vlak R11 to jede 43 minut. Nejrychlejší bus 45 minut (Autoexpres). Vzhledem k ranní špičce a provozu na komunikacích bych jako objednatel upřednostnil vlak. Tady asi fakt není důvod jít proti konkurenci, jak v podobě Auto Bey, tak MD.
Takže nic jiného, než krajem prošustrované prachy.
Ono taky záleží, kam v tý Jihlavě chcete apd.
Teď třeba vlak nejede vůbec, dle idosu výluka až do 13. prosince a náhradní autobusová doprava…
Teď se dívám, že Autoexpres přidává od 1.10. další pár spojů Třebíč – Praha.
Koukám, že na Vysočině nepomohla ani změna krajského vedení… Otřes jak za Shreka z ODS, tak za Kukly z ANO.
Posledně jmenovaná strana má likvidaci malých firem přímo v programu.
No tak abych to uvedl na pravou míru, tak… 1. ANO jako strana nemá v programu likvidaci malých firem, ale dohled nad tím, aby firmy nepodváděly. EET mi přijde spravedlivá a ne likvidační. 2. V regionální politice více než na straně záleží na lidech, kteří za ní v daném kraji kandidují. Např. u nás v Královéhradeckém kraji, když byl hejtmanem Červíček z ODS, byla situace tristní. A že nám před volbami začaly jezdit nové RegioPantery? To tu bylo už před těmi volbami předtím, když byl ještě 1. náměstkem, pak se stal hejtmanem, vrátil nám Bdmtee a nové RegioPantery objednal až… Číst vice »
Jediný zrychlený spoj v celé 766420 a zrovna přesně v 7:00. Kde Icom, tam levota.
Jo, ze zrovna tou dobou je poptávka silná a ma to tedy smysl, to je vážně překvapující. 🙂 Jinak teda jde předpokládám o rozhodnutí objednatele, takže nějaké “drápky icomu” jsou tak nějak mimo mísu.
Jistě, a v 6:20 poptávka silná není?
Zcela určitě není žádné spojení mezi objednatelem a Icomem, jak víme z minulosti 😀
Rozhodnutí objednatele po dohodě s Icomem, tak jste to chtěl napsat…
Podobné rychlíkové spoje jedou do Jihlavy i z jiných směrů, a všechny s příjezdem okolo 7:40 – ze Žďáru (což není Icom), z Humpolce (ten jezdí už hodně dlouho), z Pelhřimova (+z HB je spěšný vlak) a teď se tedy nově přidal z Třebíče. Obdobně po 14. hodině zpět jedou rychlíky do všech jmenovaných sídel.
I na těch ostatních linkách jsou to jediné, nebo jedny z velmi mála rychlíkových spojů.
Já obecně nejsem proti tomu, aby byla v závazku třeba celá Ex1.
Otázky jsou, kolik má objednavatel platit (není důvod aby to bylo víc než se vybere na jízdném), v kolik má jet první a poslední.
Jenže systémově mít linku v taktu, ne „náhodně“ udělat výstřel jedoucí přesně proti komerčnímu spoji.
Přesně objednávat jen vecerni spoje nebo přidělovat sloty ve špičku za povinnost odjezdit ten večerni. Současný model, kde dotujeme expresni vlak ale autobus ne je silně diskriminační nejen vůči autobusovým dopravcům, ale i lidem z měst kam expresni vlaky nezajíždějí (Jihlava, Liberec, Karlovy Vary…) ale města s koridorem dotovanou expresni vrstvu mají (České Budějovice, Brno, Olomouc, Plzeň…)
V kraji ,kde vládne ANO se tomu divíte
Já se zeptám jinak – jak často je ten komerční spoj vyprodán?
Stejně jako Libereckék kraji není existence spoje ve veřejné službě důvodem k zákazu komerční linky, tak není možné zavádět zavazkovou dopravu v přímé konkurenci komerčních linek.
Jednak to skutečně narušuje hospodářskou soutěž a druhak je to plýtvání prostředky daňových poplatníků.
Ostatně i stát na trase Ostrava Praha provozuje zavazkovou dopravu, ale s jinými parametry než soukromnici.
Je několik řešení, jak to kraj mohl udělat čistě, ale ono to ministerstvo nějak rozlouskne.
Problém je, že když z A do B “tou dobou něco jede”, neznamená to ještě zajištění služby mezi A a B.
Možná, že to není plýtvání, ale obráceně. Třeba se ve špičce vybere na jízdném více než náklady a tím se do integrovaného systému naopak přispěje.
Až ten komerční spoj bude jezdit v tarifu VDV, jízdní řád respektovat návaznosti v systému, provozně bude podřízený (případnému) krajskému dispečinku nebo garantovat čekání na přípoje, vozidlo splňovat standardy VDV a především bude (např. bankovní zárukou) garantovat nějakou minimální “výpovědní dobu”, tak má morální nárok si na něco stěžovat. Takhle je to v rovině “bé bé, oni nám komplikují vyzobávání rozinek, já chci zpět devadesátky…”, sorry jako. Je vůbec s podivem a mohou být hodně rádi, že nedostali do licence paragrafy na vnitrokrajské cestující.
Problem je, že pokud zlikviduje kraj nedotované spoje, bude potřebovat více úředníků na objednání dotovaných spojů a jejich kontrolu a i vratky od dopravců.
Když budou jezdit nedotované spoje nebudou třeba úředníci.
Ale houby, to zaprvé vůbec nehrozí a i kdyby, jestli je úředníků 7 nebo 9 není zásadní. Jestli je doprava provázaný organizovaný systém (ano, v daném kraji dlouho nebyla i tak, ale casy se mění), nebo jezdí v rámci toho jak náhodně komerčním dopravcům vyjdou izolované oběhy nebo podle tržeb v nějaké hlavní relaci, to je dost zásadní rozdíl.
„Je vůbec s podivem a mohou být hodně rádi, že nedostali do licence paragrafy na vnitrokrajské cestující.“
😀 totální zákaz vnitrokrajské přepravy je něco, co by jistě dokázali zdůvodnit tak, aby to prošlo přes 111/1994 Sb. a odvolačky.
Ale oni to dostanou, jenom až si budou žádat znovu o licenci, protože tou dobou už pojede krajské spoj.
A došlo snad k pokusu o jednání o integraci dané linky do VDV?
To by se kraj musel dělit o tržby a IDSky aktuálně mají brutto smlouvy jako svatý grál. Ať to stojí co to stojí.
A to se nějak vylučuje? V IREDU a IDOLU jsou taky brutto smlouvy v regionální dopravě a někteří dálkoví dopravci mají své komerční „nedotované“ linky do systému tarifně integrované – tzn. to opravdu není o tom, jestli je regionálka brutto/netto, jak se nám tu snažíte podsunout. Naopak, kdyby byly smlouvy v regionálce netto, tak by taková domluva mezi komerční a regionální dopravou nebyla možná už vůbec, protože by se s tím komerčním dopravcem nedělil kraj, ale jiný dopravce. A kdyby ty smlouvy v regionálce měly být netto, tak by buď jízdní řády dělal objednatel – ale to by bylo ve… Číst vice »
Jak to mám vědět? Bylo by samozřejmě asi nejlepší se domluvit, ale ona je asi otázka, jestli by to v dnešní době nenarazilo třeba na ZVZ.
Ala na Vysočině nejde o to, aby se z rozpočtu kraje ušetřilo, ale o to, aby ICOM nahrabal co nejvíc. Tady jsou prostě ještě devadesátky. Vysočina je studený kraj, tady i doba zraje pomalu…
Ona ta vazba mezi tamní ODS a panem Kratochvílem – který je náhodou sponzorem strany, a rovnež náhodou byl v minulosti omilostněn Klausem – je asi celkem silná
To je možný, ale ODS je v kraji momentálně v opozici.
Tak to je fakt zlý. Zvlášť když na kraji vládne ANO, SPD a komunisti.
Ale notak, víte kolik času mu zabralo vymyslet takovouhle pomluvu?
A všiml jste si, že ve většině oblastí na Vysočině už jsou nové smlouvy s výrazně nižší cenou za kilometr? Na těch se už moc nenahrabe… Zrovna linka Třebíč – Jihlava je pod Třebíčskem (=Trado, člen koncernu Icom), ale o domovské Jihlavsko Icom přišel…
Všiml a jsem tomu rád. Ale pak se vždy objeví nějaký kopanec proti.
Byl bych třeba i pro, aby spoje IDS JMK zajížděly dál na území kraje Vysočina – nejkřiklavjější je ukončení „Ibalginů“ linky S3 v Křižanově, když do okresního města Ždáru je to jen o 25 km dál.
Tam je to ale kvůli podmínkám dotace která tam to zajíždět i neumožňuje, stejně jako třeba za Letovice.
Tady někdo zaspal 10 let…
Tady někdo bydlí a vidí, co mu jezdí u nosu. Nebýt IDSJMK, můžu si koupit kravku a povoz.
Jeden pár expresních spojů je trapný a naprosto nesystémový. A kdo kraj nutil, aby linka 420 mezi Třebíčí a Jihlavou obkroužila kde co? Měla jet přímo přes Okříšky a Brtnici a ne dalšími závleky…
V pracovní dny (kromě pozdního večera) má dvě úseky, kde nejede přímou trasou, a sice okliky přes Kněžice a Petrovice. Petrovice, to je skoro nic, jen několik set metrů navíc. Kněžice pravda nejsou nic moc (několik km navíc + horší cesta), ale zase to není, že by obkroužilo kde co. Oproti minulosti je na lince méně různých závleků a dost se posílila. Dříve tam byly například i spoje přes Heraltice, Novou Ves apod.
No je to nehorázné na začátku školního roku nasadit autobus v 7 hodin, aby se děti dostali na 8 do školy 😀
Pokud je těch dětí tolik, proč to musí být dotované? Pokud jsou cílem děti, pak přece není problém zavést školní autobus/mikrobus.
Protože soukromník to může kdykoliv bez varování zrušit a naopak kraj to z ničeho nic nezavede.
To je stejná logika, jako kdybychom zavedli státní pekárny, protože ty soukromé s tím mohou kdykoli praštit.
Co je tohle za argument? To by měl pak kraj provozovat i supermarkety, protože co když je soukromní uzavře…
Všechno jde. Příklad je třeba linka Litoměřice – Praha. Nejprve provozoval BusLine na vlastní triko. Po Covidu přestali jezdit lidi v množství takovém, aby se to rentovalo, ale to spojení se ukázalo, že je potřeba hlavně pro obce po trase. No tak DÚK a PID tuto linku jakože „převzali“. Tady, když by to soukromník zavřel, nic nebrání krajskému úřadu tuto linku, resp. pár spojů zavést skoro ze dne na den.
Tak dotace je tam v uvozovkách, předpokládám, že tam platí krajský tarif, který je leckdy výhodnější pro cestující.
Pokud má systém krajské dopravy fungovat, tak je asi legitimní požadavek a zájem cestujcích, aby spoje jezdili v nejexponovanější časy.
No ale v nejexponovanější časy bude jezdit i soukromník ne? Vždyť jeho zájmem je také převézt co nejvíce cestujích.
A proto jezdi dotovaný autobus prázdný. Než něco napíšete raději si o tom něco prectete
Nesystémový výstřel. Kdyby jel takový spoj každou hodinu a z toho se jednou trefil do času komerce, je to něco jiného, než když proti náhodnému výstřelu komerce je nasazen náhodný výstřel závazku
Mě zaráží, že Auto Bey nemá mezi Třebíčí a Jihlavou žádné omezující podmínky, ikdyž jede třeba v pracovní dny v 7 ráno, kdy jezdí jeden dotovaný spoj za druhým…
Já považuji za nesmysl, že takové právo existuje. Kdybych chtěl jet přesně souběžně s objednaným spojem, proč ne.
Ale existuje a téměř všechny kraje toho využívají a zneužívají. Jak toho Auto Bey dokázali, to je záhadou…
U nás v Královéhradeckém kraji to tak je. Pokud chce komerční spoj brát cestující z bodu A do bodu B, může pokud jiná dotovaná linka jede více než hodinu před a to samé i nejméně hodinu po odjezdu toho komerčního spoje. A argument je jednoduchý. Berte, že kraj musí zajistit obslužnost všech obcí. Mezi hlavními body A a B se ale nacházejí i další zastávky, do kterých jezdí taky pár lidí, ale je to minorita. Pokud by jezdil i komerční rychlíkový spoj, všichni by jezdili mezi body A a B tímto spojem, protože je o 5 minut rychlejší. Kraj by… Číst vice »
Ale ne pravidelní cestující na integrované jízdné
Mě zaráží, že si někdo myslí, že by na komerční spoje měly existovat jakékoli omezující podmínky – tedy, kromě komunistů ovšem.
Pokud opravdu jezdí jeden dotovaný spoj za druhým, tak přímá linka do Prahy v počtu 1 autobus přece nemůže rozhodit IDS, aby se musela omezovat nebo dokonce zakazovat.
Přímá linka do Prahy může jezdit dál, ale cestující bude nabírat jen v relaci Třebíč-Praha nebo Jihlava-Praha. Ne v trase Třebíč-Jihlava, kde jsou objednané dotované spoje v rámci obslužnosti kraje Vysočina. Komerční spoje mají být dálkové, pro přepravu na delší vzdálenosti a ne konkurovat místním např. do 30 km.
Akorát, že mnohdy ti samotní dálkoví cestující nemusí stačit, aby se dálkový bus zaplatil. Kraj škrtne místní frekvenci, přestane to vycházet, zruší se spoj úplně a hurá do aut. 🙂 to přece všichni chceme.
Což ovšem není tento případ: kraj přece soukromníkovi nezakazuje vozit v dálkové lince i regionální frekvenci, ale jen v rámci svého IDS objednal pro tu „svoji“ místní frekvenci jeden pár zrychlených spojů na lince zařazené do IDS, které N.B. ani nezastavují všude tam kde ten „dálkař“. A ranní cestující z Třebíče do Jihlavy má možnost si vybrat, kdo jim vyhoví více, což je přece právě ta všemi vychvalovaná a užitečná konkurence, a do aut nemusí naopak vůbec nikdo.