Vysočina: V roce 2025 nastoupí autobusy, úzkokolejka bude pro turisty

Úzkorozchodná trať. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkorozchodná trať. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Kraj naplňuje své dlouhodobé úvahy o autobusové variantě, která odejme úzkokolejce roli ve veřejné obslužnosti území.

229 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

Je to asi rozumné. Takhle má úzkokolejka šanci stát se prémiovou a jedinečnou atrakcí á la úzkokolejky v Německu nebo Švýcarsku, kde půjde o to, užít si projížďku. Je nedůstojné, aby byla udržována ve stavu, kdy se sice pár lidí dostane do práce, ale pomalu a v tisíc let starých soupravách.

xyz

Tou atrakcí již je trať do Nové Bystřice.

Mimochodem úzkokolejky ve Švýcarsku plní povětšinou běžnou funkci dopravní obslužnosti + mají poněkud širší rozchod než ty jindřichohradecké.

Lemmy

Až po Kamenici to docela k ZDO použitelné je – pokud tedy přivřeme oko nad mizerným umístěním nádraží v JH…

libor

no právě, vše hraje od karet pro BUS, dá se udělat zastávka ve městě v JH, popř. zastavit i v „průmyslové zóně“ v Jarošovské a tím nalákat další cestující. Je rozdíl jezdit do práce nebo na čundr a to je třeba si uvědomit. Ať zůstane turistický provoz, pokud si na sebe dokáže aspoň nějak vydělat (klidně i za použití nějaké dotace)….

rtep

Tyto úzkokolejky z mého pohledu poslala do kytek zejména firma JHMD.
Kraj Vysočina se chová docela rozumně, byt je bohužel asi velká pravděpodobnost, že provoz časem zanikne úplně.

Jiří Kocurek

Tak kraj objedná jenom turistickou linku v sezoně. Jako do Zubrnic. Taky řešení.

Big Fat Fabulous Woman

Hejty šotoušů za 3 2 1 ….

Spravedlivě

To jo, jakýsi František už tu napsal aspon 10 srdceryvnych příspěvků o šíleném rozvoji individuálního automobilismu, pokud se ty vzduchovozice mimo sezónu zruší a sekunduje mu jakýsi Pája se strasenim, že se určitě zruší i ty autobusy co vlak nahradí. Vlak prostě musí zůstat, nebo nastane pohroma sežerou nás mračna kobylek. Co zachod, stolecky, přebalovací pultiky, cyklisté v lednu atd? Bude taky?

Lemmy

Do hašišbedny jde dát kolo?

Tom

Dokonce 2! Na volné stanoviště strojvedoucího. Už jsem to v hašišbedně párkrát takto viděl.

Jiří Kocurek

Jo, tisíce automobilů v Praze a stovky mrtvých v autobusech, co sletěly ze srázu. Denně to čteme o Nažidlech, je to 18 roků, co se to stalo.

Spravedlivě

A Evropský rok zeleznice!

Jaaa

Jj, prostě železnice patří jenom na hlavní koridory a nikam jinam. Hloupý hloupým zůstane.

Lemmy

Takovou reflexi jsem od vás nečekal.

Ivan

Máte pravdu – nikdo nečeká, že byste do konce života stihl zmoudřet.

Gwann

tak podobne závažná katastrofa se na železnici za posledních 30 let stála 3x (krouna, most ve studence a někde u před tanvaldem -spalov, či jak se to jmenuje). tady máme nazidla a stredokluky. dost podobně průšvihy, co do počtu obětí.

Bukata

Nechutný příspěvek, jdi s ním do prdele fakt…

Gwann

trolle zalez

lopata

ty taky

Peťa Flaška

do háje s uzkokolejkou!!!

Orál Chorál

Do háje s Flaškou (Lahví)!!!!!!!

Krušnohorec

Trať patříJHMD, není státní ani kraje. Jak kraj může nařizovat kdo po té trati bude jezdit?

medical examiner

To bych taky rád věděl…

ABC

zákonem 🙂

Greta

Kraj nenařizuje, kdo na trati může jezdit, ale vybírá, komu dá podporu na víkendový provoz. JHMD může po trati jezdit každodenně v pětiminutovych intervalech, když bude chtít, ale bez platby od kraje, za svoje.

Mirek Zv.

Jé, to by bylo pěkné. To by byla opravdová atrakce. V Obratani vagónovat na normální rozchod, přes Tábor vozit zpátky do Jindřicháče a tam usazovat nové a nové ponorky na koleje.

Lemmy

Zákon o drahách.
Mimochodem, na údržbu této dráhy JHMD čerpá poměrně velké prachy ze SFDI, což je základem jejich byznysu, ne vození hašišbedny za černou nulu…

Jiří

Kraj ve výběrovém řízení vybere firmu, u které si zvláštní vlaky objedná. Jestli ta firma bude mít vlastní vlaky, nebo si je pronajme od JHMD (podobně jako si pronajímají dopravci vozidla na „velkých kolejích“ – např. pronájem Arrivy od LEO Expresu), kraj nezajímá. On postupuje s péčí řádného hospodáře tak, jak mu velí tuzemská a evropská legislativa.

Roman

No za mě to je jednak štorc vůči JHMD, s kterou se budou soudit o nedoplatky a zároveň to bude hodně zajímavý s výběrem, jelikož JHMD vlastní trať, bude chtít za provoz po své trati jistě náležitě zaplatit. Nevím, jak to bude s cenou, ale JHMD se jistě sama přihlasí a ostatním samozřejmě napálí větší poplatek za užití. Do toho krja kecat nemůže. Takže nevím, jaký to celé má smysl. Turistický provoz jen v létě a k tomu autobusová doprava. Chápu, že z ekonomického hlediska jsou vlaky dražší, nicméně infrastruktura se postaví jen jednou a měla by sloužit, pokud má… Číst vice »

V. K.

Poplatek za dopravní cestu je regulovaný, takže si nemůžou říct o úplně cokoliv.

Josef Kubeš

Přesně, nechápu proč si někdo prostě nezjistí fakta…

Martin

A víte zhruba kolik?

watslaw

To je pravda, ale obávám se, že prostředků, jak případnému jinému dopravci házet klacky pod nohy, mají dost. Trať může být často nesjízdná, mohou dělat problémy při řízení provozu, … A nevím jak přidělení kapacity, ale to asi pro objednané spoje musí.

Gwann

vím pro ale vyjadruju se.

problém je spíš jiný – zda JHMD dosáhne na prachy z SFDI a půjde spolu s poplatkem za DC dráhu udrzovat

Gwann

na dráhu je dle rovných podmínek a kapacity povinen vlastník dráhy pustit kohokoliv. dokonce se dá dovozovat povinnost sdílet i drážní zázemí. zkuste zákon.

Roman

Za mě, pokud JHMD nedostane na uvedenou trať od státu ani korunu na údržbu, jak může na trať pouštět jiné dopravce, aniž by mu z toho neplynuly příjmy na údržbu uvedené infrastruktury. Za mě je to ekonomický nesmysl a podnikatelská sebevražda.

Chronosphere

Právě že dostane a dostává. Tudíž vaše úvaha je nesmyslná.

David

Holt pokud se nevyřeší trasování (+ rychlost) tak aby byla železnice konkurenceschopná silnici, nemůže se jednat o základní dopravní obslužnost. Pokud je Havlíček takovým obhájcem lokálek, mohl by poslat peníze na jejich přetrasování a pak teprve by mohla dráha konkurovat autobusům. Pokud by se v mezistaničních úsecích jezdilo aspoň 80 o redukci provozu by asi nikdo neuvažoval.

Roman

Úzkorozchodná železnice bude těžko někdy konkurovat rychlostí. Možná tak vodní dopravě. Měli bychom si přiznat, že tato trať je spíše turistickou atrakcí než plnohondotnou železniční tratí. Má smysl jí zachovat jako atrakci, a pokud je použitelná i pro jiné účely, je v tu chvíli výhodou. Opačný pohled je vskutku jen ekonomické barbarství. Každopádně je otázka, zda takový provoz je pro udržení nějakého technického stavu trati (nákladově) dostatečný. Obávám se, že to povede k dalšímu podfinancování. Takže časem k uzavření. Pokud nebudou pokračovat dotace.

Radim Škopec

Zajeďte se podívat, jak rychle se jezdí v Rakousku na Zillertalbahn, Murtalbahn nebo až opraví škody po povodni, tak na Pinzgaubahn. Taková Zillertalbahn je v některých úsecích dvojkolejná a trať je konstruovaná v hodně úsecích až na 100 km/h, vozidla již dnes zvládnou jezdit 70 km/h 😉

ABC

jo to prej vlakotramvaj taky …. i když není tohle taky vlakotramvaj?

Roman

Nevím, zda lze srovnávat, když u této trati je v trase jen samý oblouk. To jako že by mělo JHMD naklápěcí soupravy? :-)))

Daniel Jablonecký

Jak velká sídla jsou na trase uvedených tratí? Kolik cestujících ty vlaky využívá? A jaké je na těchto tratích jízdné?

Daniel Jablonecký

Navrhované řešení, tak jak ho popisuje článek, mi přijde rozumné a akceptovatelné jak pro kraj, tak pro pravidelné cestující a nakonec i pro šotouše. Pokud se podaří zachovat alespoň letní turistický provoz, bude to fajn.

Frantisek

Hlavně by i pro ty turisty měly být konečně vytvořeny přípoje v Obratani, jinak to bude opravdu už jen pro šotouše.

všd

To bude pro turisty, co k vlaku přijedou autem, jako v Kolíně.

Core

A kdo zaplatí údržbu kolejí? Kraj? Že by jako přihodil ročně dvacet mega? To by se mu to šetření moc nepovedlo, ale tak na Kraji Vysočina nikdy nebyli moc lumeni 😆

Lemmy

Bylo by super dotáhnout splítku až do Pelhřimova. 🙂

Daniel Jablonecký

A proč ne rovnou až do krajské Jihlavy? Tam pak přestup na VRT směr Praha a Brno 🤦

Lemmy

Nebo možná úzkorozchodně na Humpolec a splítka do HB… 🙂

Roman

A kdo to zaplatí? Vy? 🙂

Lemmy

Evropský rok železnice! 😀

Roman Svačina

Při podobných článcích na téma rušením železniční dopravy si vždy vzpomenu na Dolnoslezské vojvodství…tam taky rušili kde co a teď to za těžké peníze dávají pracně zpět. Třeba Ladek-Zdroj, krásně opravené nádraží a teď čekají stejně jako Stronie Slaskie na nové koleje. Nevím jestli v tom mám hledat nějakou paralelu…

Lech Malý

Paralela tam žádná není. Holokaust vedlejších tratí, který proběhl před dvaceti lety v Polsku, se nedá se situací u nás vůbec srovnávat.

Frantisek

Trochu přeci jen. Leckdo by jej pořád viděl rád i u nás.

Roman Svačina

No … Povíme si za rok, za dva

MartinS.

Jakou paralelu?
Ta trať v Polsku by spojila 2 města s celkem 12 tisíci obyvateli s okresním městem, trať kopíruje silnici a nahradila by autobusy.
Autobus z Kamenice nad Lipou jede do Pelhřimova 30 minut a je to 20 km, vlak jede z Kamenice nad Lipou do Pelhřimova 1 hodinu a 25 minut a je to 52 km.
Tam opravdu žádná paralela není.

Paja

Se přiznám že tomu příměru nerozumím.
To jste rovnou mohl dát příklad trasy Kamenice – Hradec Králové, kam to je busem DAAAAAAAAAALEKO rychlejší než vlakem.

noerf

Kamenice nad Lipou byla součásti okresu Pelhřimov, směr hlavního přepravního proudu z Kamenice, druhý je směr Jindřichův Hradec.

MartinS.

Pelhřimov je pro Kamenici nad Lipou obci s rozšířenou působností. Navíc je to 20 km. Kam asi tak cestující z Kamenice budou nejčastěji jezdit? Napadá Vás jiné bližší spádové centrum? Další – Jindřichův Hradec – je 21 km. A pro porovnání z
Lądeku-Zdrój do Kłodzka je to 24 km. Co už jiného se dá porovnávat než trasy pro každodenní dojíždění?

Jaaaa

Spádovost místa se určuje především podle bývalého okresu?

Povídejte, to mne vážně zajímá..

MartinS.

Umíte číst? Tak si to přečtěte znovu: „Pelhřimov je pro Kamenici nad Lipou obci s rozšířenou působností.“ Nic o spádovosti místa a okresech jsem nepsal. A proč bývalého okresu? Okresy v ČR existují stále.

Jaaa

Jistě, třeba soudní okresy, že.

Kofolytik

Tohle hraní na obce s rozšířenou působností je hezké, ale moc to nevypovídá. Jak často vy potřebujete na úřad, abyste si tam něco zařídíl? Jednou za rok?
Řídil bych se spíš tím, kam Ti lidé opravdu jezdí do práce a do škol.

Roman Svačina

Myslel jsem to obecně. Trať z Stronie Slaskie jsem vzal jen příklad, když jsem tam odtud zrovna prijel

MartinS.

To ale vezměte jako příklad jakoukoliv z těch obnovovaných tratí v Polsku a zjistíte, že u nás se po takových tratích vesele jezdí a nikoho ani nenapadlo je rušit. Ostatně, ani zde nejde přece o rušení tratě, ale o její vyjmutí z dopravní obslužnosti, kterou stejně nemůže dobře zajišťovat a převedení na turistický provoz.

Jaaa

„kterou stejně nemůže dobře zajišťovat“

A jakou k tomuto výroku máte kvalifikaci?

xyz

Například zjištění, že trať vede mimo převažující směr dojížďky.

vjkm

Takže třeba něco jako Opava-Hlučín ?

Chronosphere

Vážně chcete trať mezi 50-12-24 tisícovými městy i délce 20 km srovnávat se stejně dlouhou tratí,která nebsluhuje dohromady-ať to přeženu 10 tušíc obyvatel???

Jaaa

Zjištění je kvalifikace? Bflmpszvz?

MartinS.

Tak pokud se cestující veřejnost dostane do spádového centra za 30 minut autobusem a za skoro trojnásobek tohoto času vlakem, dá se celkem jednoduše usoudit, že vlak jen těžko může sloužit ke každodenní dopravní obslužnosti. A jestli si všímáte, není to jenom můj skromný názor, ale i názor kraje, který tu dopravu objednává.

Jaaa

A proč jim tam teda nelétá vrtulník? Ten by to zvládl za 10 minut.

xyz

Ale byl by příliš drahý + malokapacitní.

Kalanis

V Polsku nebyly zde proklínané 810.

Lemmy

Po sto padesáté: „dávají pracně zpět“ zlomek zrušeného, který by u nás nikdo neměl ani nápad zrušit.
A úzká JHO, která šťastnou shodou náhod (velké objemy nákladních přeprav v 70. a 80. letech) přežila totáč a díky Šatavovi i dobu po něm, určitě přežije i doby další coby technická památka, podobně jako sesterské tratě v Rakousku.

xyz

Nutno dodat, že v Rakousku nepřežila např. taková Ybbstalbahn. Rozhodně to není tak, že by tam přežily všechny tratě.

Lemmy

No… Ybbstalbahn není úplně sesterská trať NN a JHO 🙂

martin.k

Bohužel to je důsledek několika věcí: 1) Nepoužitelný jízdní řád na úzkokolejce, kdy vlaky mají dlouhé desítky minut pobyty v Kamenici nad Lipou nebo Černovicích u Tábora 2) Přípoje v Obratani jen na jeden směr, navíc při delším čekání zde není nějaká čekárna, jen přístřešky 3) Nasazovaná vozidla, kdy Hašišbedna je opravdu zlo, toalety nefunkční trvale, informační systém jak kdy, přeprava kol velmi komplikovaná, rámus v celém vozidle nesnesitelný… 4) Dlouhodobá averze mezi majiteli JHMD a krajem A tohle vše když se sečte, dává tento krok bohužel smysl… i když mi to přijde škoda. Úzkokolejka neznamená nutně, že musí být… Číst vice »

Jelen

Konečně nějaký rozumný a pravdivý komentář.

Cestovatelix

Souhlasím

Core

Njn Kraj Vysočina, který objednává jízdní řády, stanoví přípoje a podfinancovává dopravu tak, že není na opravy, je prostě poznat v každém ohledu 🤷‍♂️

Otázka je, proč toho Čajánka tak nenávidí 🙂

MartinS.

Přípoje v Obratani jsou jen do jednoho směru, to je pravda, ale zařiďte přípoje na dvou jednokolejných tratích do všech směrů, když by zároveň měly ty vlaky mít přestupní vazby v Táboře a v Cerekvi. Takový grafikon, aby to bylo zároveň rychlé, nikdo nenamaluje.

xyz

Ano, nemamaluje. O to nevhodnější je tam mít koncept s vlakovou linkou a přestupem v Obratani.

Jarda Š.

Proč kraj nevypíše otevřené výběrové řízení na linku z Kamenice/L. přes Černovice do Obrataně, kam by se mohli přihlásit dopravci s vlaky i s autobusy? (S tím, že vlak by mohl být až o 50% dražší.)

Frantisek

Protože nejde o spojení do Obrataně. Ta linka by musela rozumně pokračovat někam dál. U vlaku by asi „stačily“ přípoje, jenže i tak je Pacov dál od nádraží (= přestup navíc) a Pelhřimov přes Obrataň oklikou. Zbývá tedy Tábor, plus případné protažení úzkého rozchodu do Pacova (s možným odbočením do města, kteréžto jízdy by byly proloženy autobusy návaznými naopak k vlakům Tábor – Pelhřimov). Plus vyšší rychlost na stávající trati…

MartinS.

Proč by měl být vlak dražší? A proč by měl kraj chtít spojovat Kamenici nad Lipou s Obrataní, když spádové centrum (ORP) pro Kamenici je Pelhřimov?

Paja

A to určil kdo že z Kamenice se jezdí jen/hlavně/povinně do Pejru?

Kubrt

V Obratani nic není, je to vesnice s nádražím.

okk

Statistika. Aneb proč hledat konkrétní osobu, když se to dá změřit/spočítat.

Karl vB.

Což takhle si nejdřív sehnat informace o problému (např. na internetu) a teprve až potom případně začít kafrat???

Jaaa

A můžu ty „informace“ vidět?

Karl vB.

Jistě. Pokud máte funkční oči, zvládáte čtení a porozumění textu, čtení údajů z mapy a základní analytické myšlení.

Jaaa

Já chci vaše informace. Ne moje.

Karl vB.

To se nedivím…. 🙂

MartinS.

Cestující a jejich potřeby. To je ale překvapení :-)))

Miky

Vlak o 50% dražší? Jako bonus, že to jede 3x-4x delší dobu než bus? Na Hradec dává vlak jako ZDO smysl a bude jezdit dál, ale do PE a do Tábora je vlak s nutným přestupem v Obratani (navíc pouze na jeden směr) a při stávajícím stavu kolejí nevýhodný. Pokud bude na úseku KnL/Obrataň dlouhodobě zachován alespoň turistický provoz tak budeme rádi.

Miroslav Zikmund

Od roku 2025 … kdy jsou další krajské volby ? V roce 2024 …

medical examiner

Takže tohle celé je pro kočku…
Protože nové vedení může říct, že autobusy ne-e…

Daniel Jablonecký

Řekl bych, že budou mít úplně jiné starosti než řešit nějakou lokálku na periferii. A pokud budou smlouvy s autobusovými dopravci podepsané, nezmůžou nic. Ve stejné pasti je teď Středočeský kraj se smlouvou s Českými drahami do roku 2029.

Jaaa

Ale zmůžou, odstoupit od smlouvy se dá vždycky.

Cestovatelix

V to doufám

xyz

Ano přesně tak – po roce 2024 může dojít k náhradě vlaků autobusy i na dalších tratích v Kraji Vysočina kromě této.

Jaaa

Třeba na všech, že.

Jack

Celý soubor jindřichohradeckých úzkokolejek by se měl převést do podobného režimu, v jakém to funguje v Žitavě, tzn. pouze turistický provoz a v případě zájmu i celoročně (stejně jako v Žitavě). Ale když dva dělají to samé, není to to samé, to už víme…

Martin

Podívejte se tam na ceník, 7-9 zastávek 10 euro a teď si to spočítejte pro čtyřčlennou rodinu.

Jack

Ano, byl jsem tam, vím, kolik to stojí. Ale taky se podívejte, kolik stojí u nás jízdy nostalgickými vlaky. Např. zde na akci Praha párou: https://www.cd.cz/cs/e-shop/nostalgicke-vlaky/default.htm#parou-prahou 250 Kč dospělý, 190 Kč dítě. To je skoro jako v Žitavě: https://www.zittauer-schmalspurbahn.de/fahrplaene-tarife/tarife/ Navíc v Žitavě se můžete svézt na Euro-Nisa Ticket a dospělý připlatí pouze 5 euro a děti a dospívající 3 eura.

noerf

Tak se projeďte parou u JHMD. A necháte tam za čtyřčlennou rodinu 1000 Kč. A i tak mají parní vlaky plné.

Daniel Jablonecký

Česká čtyřčlenná rodina si koupí v Česku za 390 Kč (= 15€) Euro-Nisa-Ticket a má vyřešenou nejen Žitavu, ale i dopravu tam a zpátky.

Lech Malý

V podstatě souhlas, akorát to není tak dávno, co začali Němci inkasovat k denním jízdenkám parní příplatek (jednotky € na osobu). I tak to vyjde pro rodinu levněji, než parní jízda na JHMD…

Ondřej

Je normální za věci zaplatit.

PetrB

U relace Kamenice – JH je potenciál v obou směrech, zde vyjíždí denně 501 a více cestujících v jednom směru. Jedná se o jednu ze čtyř nevytíženějších relací v okrese JH. Mezi další nejvytíženější relace v tomto okrese patří:
Jindřichův Hradec – České Budějovice
Jindřichův Hradec – Veselí nad Lužnicí
Jindřichův Hradec – Nová Bystřice

Zdroj: Krajský úřad Jihočeského kraje

medical examiner

Což je celkem dobré.
Minimálně ty 2 relace JH a ČB/V.n.L. mají použitelné spojení.
A až budou na R11 jezdit ABmz a Bdpee, tak i životaschopné…

noerf

Až na R11 nebudou pravidelně nasazované vozy řady B, toho bych se rád dožil.

Miky

Až budou na R11 jezdit ABmz a Bdpee, tak bude nejstarší kolonie na Ganymedu slavit 100 pozemských let.

Frantisek

Jasně, máme tam koleje, tak podél nich pošleme autobus a vláčky budou na hraní. 🙂 Škoda, že území směrem k Frýdlantu připadlo Polsku a bylo vytěženo…

Miky

Kamenice-Etynk-Hradec dává smysl i jako ZDO, byť tam je i hodně rychlá silnice. Ale zbytek opravdu už „jen“ jako turistika/nostalgie/romantika. Na obou krajích si na úseku Cerekev/Hradec ověřili, že se bez poloprázdných osobáčků zastvujících většinou mimo obce venkov nezhroutí a jdou dál.

Jaaaa

A proto tam rychlík staví u každé vrby…

xyz

Nikoliv, v diskutovaném (tzn. osobních vlaků již prostém) úseku Jindřichův Hradec – Horní Cerekev staví jen v jediné stanici – v žst. Počátky-Žirovnice.

Miky

No jo, Íjaaaček nezklamal 🙂

Jaaa

Ano, autobusy s jízdními řády jako noty na buben – 3 náhodné výstřely během dne.

Jestli takto si představujete použitelnou veřejnou hromadnou dopravu, tak to ji můžete rovnou zrušit a vyjde to nastejno.

Miky

Reagoval jsem na ty Vaše vrby. Ale i tak:
Jen linka 340230 202 (Popelín-Bednárec-Malíkov-Jarošov-Hradec) jede 8x denně během celého dne… Takže o jakých výstřelech to mluvíte?

Ondřej

Mě by zajímal ten provoz 31.září 😃 A novinář to nečte a jen tupě opíše…

xyz

Hodilo by se u takové citace uvést poznámku typu „sic!“ či „31. 9. neexistuje, pozn. red.“.

Joe

Vždy když čtu nějaký článek o JHMD, vzbudí to ve mne dobrodružné nálady se s tou hašišbednou svézt. To je to fakt takový adrenalin s tím vydržet cestu? Když tak vidím to finanční zdraví společnosti, asi bych neměl otálet.

Ferda Vomáčka

Pytlíky na zvracení nezapomeňte… https://youtu.be/iZVuJYN-Lgo

Juraj

No, když jsme s tímto záměrem dorazili do Obrataně posledně, přistavil dopravce k nádraží jednu dodávku a jedno osobní auto jako neplánovanou NAD.
Docela se divili, že jsme se otočili na patě a jeli pryč. Tolik k opojnému dobrodružství s hašišbednou.

BND 30

Je. Stojí to míň než Matějská a zážitek je to na celý život…

ABC

„na splašený krávě jsi už jel?“ „To jsem jel,“ připustil příbuzný. „Tak vidíš, to je stejný, jenže se míň mačkáš.“

… no i když na velký mačkání to tady nevypadá 🙂

Frantisek

Zase tak strašné to není, i když na horší trať to chce aspoň lepší pérování. Kdyby použili původní verze těch motoráků, možná by byl lepší výhled, no.

Beny

Já jsem tu touhu měl také, jel jsem a vřele doporučuji! Kdy jindy Vám přijde Regionova do Tábora jako super komfortní hi-end vozidlo 🤔

Pája

Orchestrion je oproti Hašišbedně Rols Royce. Nepřeháním. Pokud za tu bednu někdo chce po kraji víc peněz, tak to je ten problém. Nepohodlná, hnusná, nepovedená – a ještě drahá. Vlakům fandím, Hašišbedně ne.

Gwann

opravdu, nic tak ohavného jsem neviděl a nezkusil

Marana_CZE

Když jsem tím jel naposledy, tak se splašili dveře a stupátko, které mi následně sežralo moji botu a já vypadl z jednotky…

xyz

– Trať jen omezeně zajišťuje spojení do spádového Tábora, víceméně vůbec pak do spádového Pacova či Pelhřimova. – Přípoje v Obratani tak jako tak obvykle jsou vždy jen jedním směrem. – Hašišbedny vůbec nepřinášejí žádnou přidanou hodnotu nad rámec autobusu (WC tam stejně není funkční, kymácí se to ještě víc než případný autobus na rozpadlé silnici, počet sedadel tam je snad ještě nižší než u autobusu a v neposlední řadě se do toho leze jak do kurníku). – Pořízení nových vozidel by zase (ještě víc) navýšilo úhradu za obslužnost (přitom by nevyřešilo nízkou přepravní poptávku a tím pádem neefektivitu takového… Číst vice »

Josef Kubeš

On Pacov není nijak spádový pro obce v okolí. Není tam totiž absolutně nic, úřady ani pracovní příležitosti. Hlavně ten Pelhřimov. A na dojíždění do fabrik stejně VHD v okolí Černovic a Kamenice je nepoužitelná. Protože alespoň na/z jednu směnu se nedostanete…

xyz

Pacov je obec s rozšířenou působností, tzn. s těmi úřady nemáte pravdu.

V případě Pelhřimova je pro změnu handicapem nevhodné umístění tamního nádraží.

Matěj

A kolikrát ročně potřebujete něco osobně vyřešit na úřadě, který je pro Vás spádový? Osobně si myslím, že jednou za deset let občanku, jednou za deset let řidičák a jinak spíše výjimečně…

Ivan

Navíc Řidičák i občanku si můžete vyřešit kdekoli, spadovost je zrusena.

medical examiner

Takže dohromady na exkrement…

xyz

Takže dokonce dojíždět dále než do nejbližšího „ROP-města“, a to celé coby obhajoba vlaku?

MartinS.

Ale zase jen v obci s rozšířenou působností, což je pro Kamenici a Černovice Pelhřimov a alternativami jsou Pacov a Jindřichův Hradec.

xyz

Určitě častěji než 1x za 10 let.
Plus samozřejmě to je nejen o úřadech, ale i lékařích, případně 2. stupni ZŠ apod.

Josef Kubeš

Špatně jsem se vyjádřil – pod Pacov spadá jen Obrataň a Sudkův důl, tedy pro obce na trati Pacov moc roli nehraje.

medical examiner

A v budoucnu budou obě obce spadat pod Pelhřimov.
A tam vlakem dojet lze…

MartinS.

Pacov není ORP ani pro Černovice ani pro Kamenici, to je Pelhřimov. A umístění nádraží v Pacově i v Pelhřimově nejsou nic moc. 1 km do centra.

Gwann

proboha, 1 km, ta dálka….to vám přirostlo auto k zadku?

MartinS.

Já pouze konstatuji, že železniční stanice v Pacově a v Pelhřimově jsou pro cestujícího, který si do těchto měst jede vyřídit něco na úřad, k lékaři nebo nakoupit, umístěny nevhodně v porovnání s umístěním autobusových zastávek. O autu jsem nenapsal ani písmenko.

Jelen

Turistický provoz by sporný nebyl, ale s jinými vozidly, než jsou hašišbedny.

ČD4ever

Tato situace v JHMD trvá už dlouho. Pokud by s tím akcionáři JHMD a.s. chtěli něco dělat, už by s tím něco udělali, ne? Např. výměna managementu, změna taktiky při vyjednávání s krajem, … Kraj Vysočina má výhodu, protože „drží kasu“, ale po letech bezvýsledných jednání bych asi postupoval stejně.

BND 30

Když je Čajánek podstatný akcionář, tak ho někdo jiný těžko vymění…

Pavel Bláha

Vypnutí provozu je logické a očekávané, jen škoda, že budou tuhle drážní šaškárnu živit z veřejných prostředků ještě čtyři roky.

Frantisek

Logické by bylo alespoň nějaké přizpůsobení „šaškárny“ poptávce. Nicméně co jsou čtyři roky proti doživotnímu doplácení na podporu individuálního automobilismu. 🙂

Chalupář

Tady se porad mluvi, ze nikdo z Kamenice do Obratane nejezdi. Tak ono samozrejme primo takto z/do moc lidi opravdu neni. Ale uvedomme si ze 90% lidi jezdi z Kamenice a predevsim z Černovic na prestup na ČD a dále pak Chýnov, Pacov nebo nejvic Tábor! Relace tedy neni jen na obsluhu a dojezd po uzkokolejce ale predevsim to funguje jako pripoje. Je to ale skoda, i kdyby pripoje prevzal v prac.dny bus… Je treba si uvedomit ze novy koncept ktery je na trati posledni dva roky tomu pomohl, hlavne patky do KnL a nedele z KnL jsou spoje dost… Číst vice »

Lemmy

Bus může dojet až do Pelhřimova do centra nebo do Pacova do centra. Pro jednotky lidí nemá smysl provozovat vlak.

Paja

Pro jednotky lidí nemá smysl provozovat ani bus. Což se přesně stane po zrušení vlaku, jako se to stalo u Netoličky a Tejnky.

Kofolytik

Myslíte u té Tejnky, kde mezi Týnem a Číčenicemi jezdí 8 párů busů v pracovní den, 6 párů v sobotu a 5 párů v neděli?

okk
Mirek Zv.

Může. Ale nedojede.

Josef Kubeš

Pokud turistické, chtělo by to i páteční odpolední spoj(e).

Magadancz

Tak, tak, pátky po 12:00 + celé letní prázdniny, to byl vlak v týdnu plný.

Josef Kubeš

Děkujeme pane Čajánku… Jsem rád, že vás firma vzkvétá… Kvalitní tým na svém místě…

Core

Čajánek rozhoduje na Kraji Vysočina? 😆😆😆

Josef Kubeš

Kraj Vysočina rozjel válku proti sobě?

Core

Jakou válku? Kraj Vysočina nemá zájem o úzkokolejku a vy to házíte na Čajánka, jako kdyby tam rozhodoval on, se vzpamatujte. 😆

121065

Zde není moc co řešit. Již delší dobu trvající přístup Čajánka a spol. k tomu nešikovně trasovaná dráha. Kdo by jezdil do Obrataně? Holt to tehdy měli postavit do Pejru, jak byl jeden z projektů.

Josef Kubeš

Tak trasování je podle mě ten menší problém. Spíše jde o přístup…

Filip Peter

Dráha je sice nevhodně trasovaná, ale vaše nářky mírně plané.
Koncese byly vydávána tak, jak si ministerstvo železnic myslelo, že to bude efektivní. Tedy stavbu paralelní trati do Pelhřimova, by skutečně nikdo nedovolil. A ani to nebylo potřeba v Obratani stačilo přestoupit.

Frantisek

Tady by stačila třetí kolejnice anebo trasa nikoli paralelní. Druhá možnost je ale za současného nastavení společnosti už spíše utopií.

Jaaaa

I ta první…

Gwann

Inu, po projetí úseku možná chápu…jen by si hoši měli uvědomit, že tohle rozhodnutí…má i své konsekvence a je v důsledku minimálně problematické. 1) z poplatků za DC jen za víkendový provoz není možno trať jakkoliv udržovat, navíc spojů hrozí být tak málo, že JHMD možná přijdou o příspěvek na údržbu DC. což je další hřebíček… 2) konci tím definitivně jakákoliv možnost zlepseni vozidel – na víkendový provoz nikdo nebude nic pořizovat nového, max reinkarnace TUcek, hasisbeden a různých obskurnich úzkých motorových loko. přinejlepším nějaká vyřazena jednotka odjinud. vše toto ale má svůj maximální technicky život… 3) pro už tak… Číst vice »

Petr

Presne. Nejdriv znicili konespreznou drahu do Lince, pak parostrojni provoz a ted tohle…

ABC

z poplatků za DC jen za víkendový provoz není možno trať jakkoliv udržovat

A Kozí a jiné dráhy za ně udržovat lze? 🙂 Holt je to povinnost ze zákona!

Josef Kubeš

On je totiž rozdíl jakým dostává příspěvek SŽ a jakým ho dostává soukromý subjekt. Bohužel… Myslím, že i zde se na to upozorňovalo

Gwann

přesně tak….

Core

Stát rozlišuje, jestli je majitelem SŽ nebo jiný soukromý subjekt. Když je majitelem SŽ tak platí, jinak ne. To je ta liberalizace železnice po česku 😆, asi jako kdyby státnímu pivovaru zaplatil stát půl nákladů a pak se smál soukromým pivovarům, že neumí konkurovat cenou 🙂

Původní Pražák

Co na to Havlíček?

Svojsin

Už je na cestě, vstával 1:45

Kubrt

Ajaj; podle idosu mu vlak z Mníšku jel až v 5:00 a teď se blíží do Tábora.

Tomas rw

Podle idosu mu jel vlak o hodinu dříve 🙂

Kubrt

No jo,ale od něj nemá přípoj směr Obrataň 🙂

Ondra

Tahle trať je mimo jeho revír ve Stř. kraji. 🙂

*****. Petr

Nevadí . Vyzkouší one ticket

Jaaa

Holt Evropský rok železnice.

noerf

Tak upřímně, z Kamenice nad Lipou jezdí lidí do Pelhřimova či Jindřichova Hradce. Ten úsek Obrataň – Kamenice nad Lipou je mimo turistickou sezónu o ničem, navíc traťová rychlost je zde většinou 30 km/hod, takže i autobus je rychlejší.
Na druhou stranu úsek Kamenice nad Lipou – Jindřichův Hradec by také potřeboval zrychlit, aby přilákal další cestující.

Josef Kubeš

To jsou zase keci. Traťová fakt není většinou 30, ani zdaleka. Je v drtivé většině 50 s propady rychlosti v některých obloucích. O ničem ten úsek taky nebyl, lidi jezdí na přestup do Obrataně směrem na Tábor. Uznávám, hodně se to změnilo s M27, které prostě lidi vyhnali… Babky do toho jednoduše nenastoupí. Autobus zas tak o tolik rychlejší není. V rozhodujících směrech je Obrataňka srovnatelná…

Josef Kubeš

A pro minusare – z toho kraje pocházím, znám reálie, úzkokolejkou jsme normálně jezdili do školy. Ono ne všechno projížděči určí na základě jednoho svezení, že? Ač kritik současného JHMD, tak určitě zastánce uzkokolejky…

Jenisej

Řekl jste to přesně. Jezdili jsme do školy. Před 20 či více léty . A dnes jí jezdíte do práce ? Na nákupy ? Dovolím si pochybovat …..

lopata

josefe proč nám tady lžete?

Josef Kubeš

V čempak lžu?

noerf

Jenže autobus bude stát objednatele 40 Kč/km, stáří do osmi let a časem je v klidu omezí, pokud tím nebudou jezdit lidí, vlak 120 Kč/km a reinkarnace strojů vyrobených před padesáti roky.
Do nových vagónů nebo jednotek ekonomicky nikdo nepůjde, zejména s ohledem na cenu v soutěži.

Josef Kubeš

Tak například Jihočeský kraj nová vozidla chce. Spolupráce s ním na soutěži na to jedno vozidlo, které by na Vysočinu připadalo by jistě pomohla…

Kubrt

A je JČk ochoten s JHMD uzavřít takovou smlouvu, která by umožňovala nákup nových vozidel? Jsou JHMD v takovém stavu, aby se s nima nějaká banka vůbec bavila o financování nových vlaků?

Já, kdo jiný

Chce. Ale do Čajánka lít další prachy nebudou.

noerf

Ale ten autobus bude nyní nový, ale za osm let mu bude osm.

Paja

No přesně. Časem je v klidu zruší, protože tím nikdo jezdit nebude. A bude pokoj. Kraj ušetří a bude pohoda.
A pak budou zkoumat proč jim jezdí do spádových měst čím dál víc aut.

Gwann

bingo, i busy budou poloprázdné., prostě tam žije málo lidí

Jaaa

Lidí by žilo dost, ale musely by tam být nějaké použitelné veřejné služby, včetně té dopravy.

medical examiner

Je to možná scifi, ale co takto:
https://mapy.cz/s/nomokoraja

Jaaaa

To trasování celkově dnes už moc neodpovídá přepravním proudům.

Nicméně tím evidentně někdo jezdil, popřípadě to k něčemu bylo, když je to zhaceno jen debilitou vlastníka a dopravce.

To, že 50 km/h je pro pravidelnou obsluhu také katastrofálně málo, je jasné. Nicméně by to znamenalo přestavbu (která je v případě úzkokolejky sice poněkud levnější, nicméně by to mohlo ztratit charakter výletní dráhy).

Josef Kubeš

50 km/h má bohužel plno dalších lokálek. A ze zahraničí víme, že na 760 mm není problém ani třeba 80… I když zde by byla jen na pár místech…

Já, kdo jiný

Jindřichohradecké nejsou Zillertal.

Josef Kubeš

To ne, ale jsou tam úseky, kde by to šlo hravě a ne úplně krátké…

Pavel Skládaný

Ve Švýcarsku jsme s přítelem a strojvedoucím jeli z Bernu do Solothurnu, rozchod 1000 mm, spěšný vlak, traťová rychlost 75-90 km/h. Zánovní elektrická jednotka (žádná hašišbedna), 1200 voltů ss, příjemná a pohodlná všednodenní záležitost.

Kubrt

Klíčová slova: Bern, Solothurn. Když je nahradíme Jindřichův Hradec – Kamenice na Lipou, neufinancují to ani ti Švýcaři, se svým téměř dvounásobným HDP.

Frantisek

Kouzlo je v utrácení pro užitek namísto utrácení pro parádu. To druhé nám jde velice dobře. „Aby to vypadalo“ je důležitější než „aby to fungovalo“.

medical examiner

Dokonce 90 km/h, kterými by taky úzkokolejná trať Třemešná – Osoblaha mohla jezdit v celé trase bez „zubů“.

xyz

Počty cestujících tam jsou velmi nízké, z mých zkušeností i jen několik málo cestujících.

Jaaaa

To trasování dnes už nevyhoví měřítkům na optimální trasu. Také jsem se svého času (při pohledu na mapu) divil, že to ještě existuje, zvlášť ta větev z Kamenice do Obrataně. A ano, když jsem tím tamtudy jel, tak ten vagónek byl v podstatě prázdný. Ale jel jsem mimo špičku. On obecně ani není zřejmý důvod, proč lidé i pro dojížďku dávají přednost pomalé úzkokolejce z Kamenice do J. Hradce před autobusem. Autobusák mají v Kamenici daleko blíž centru a dopravu relativně rychlou po silnici první třídy. — Víte, hlavní problém ekonomů – začátečníků je, že považují lidské rozhodování (včetně toho… Číst vice »

medical examiner
Vojtěch Suchan

50km/h není málo, záleží na délce trasy. Na 20km lokálce která nemá souběžnou dálnici, předjedete autobus i vlakem jedoucím třicítkou, takže tam jsou rychlosti vlaků 45-60km/h naprosto ideální. Jhmd je poměrně pomalá a zároveň velmi dlouhá, tam už je to horší, na druhou stranu spojení na kratší úseky to není špatné. Ono je nutné říct, že lidi co nemají na výběr jezdí tím autobusem s průměrnou čtyřicítkou a méně každý den kolem prahy často i přes hodinu. Normálně se tohle dá snadno obhájit komfortem, ale hašišbedna vs autobus je jasná výhra pro autobus.

Jaaa

Ideální bych takovou rychlost sice nenazval ani omylem, ale podstatu jste vystihl.

Mirek Zv.

Jak jsem si teď všimnul, na trase Muzeum – Nové Strašecí je průměrná rychlost pod 40 km/hod. (44 km za 70 min). Tohoto výborného výsledku se dosahuje tím, že autobus jede celou cestu po dálnici.

xyz

Přičemž ve skoro jakékoliv evropské zemi by takovýhle úsek byl dávno zrušen či již dávno by byl jen v tom turistickém režimu (ale tipnul bych si spíš to zrušení s tím, že v turistickém režimu by byl úsek jiný, odpovídající trati do Nové Bystřice).

Josef Kubeš

To opravdu ale platí pro 90% lokálek…

Frantisek

Ano. A přepravní podíl železnice tam mají tak někde kolem 5 až 10 %, přičemž nás od podobného rušení na počátku odrazovali…

Jaaa

Co bylo, bylo. Důležité je, co je teď a co bude v budoucnu.

CHODECzJIHU

Na výlety je oblast kolem úzkokolejky na Vysočině skvělá. Jenom se o tom oproti České Kanadě málo ví.
Škoda, že kraj Vysočina sem výletníky neláká. Hodně cestujících vyhnaly příšery M27.0.

Navrhovaný jízdní řád čtyř párů vlaků je v letní sezóně – když je dlouho vidět – zoufale málo.

Jaaa

To je ale pro Vysočinu standard. Koukněte na busy do jakékoli vesnice. 3 ráno jedním směrem, 3 odpoledne zpět.

Že byste třeba chtěl k někomu na návštěvu a pak se vrátit? Cože?

Juraj

Vždyť se o železnici mluví víc než kdy jindy!
Za mě splněno 🙂

Frantisek

Kdyby to nebylo tak smutně výstižné, člověk by se i zasmál. 🙂

Peeetr

Počkejte si na Evropský rok úzkokolejných minilokálek.

lopata

no a co jako?

Jaaa

No a nic jako. Češi zase proti proudu.

medical examiner

Tak to bude rok 2042 Český rok autobusů.
A bude se nést v duchu radikální privatizace. Tu přežije pouhých 60 linek.
Mimo jiné i v tom kraji (najděte si tam na jihu číslo 30):
https://i.ibb.co/vVN1L6T/zeleznicni-mapa-cr-2003-2004.gif

Jaaa

Trochu bych tu mapu překreslil. Chybí alternace hlavních směrů a některé lokálky tvořící „úplnou pravidelnou síť“ (což zřejmě byl váš cíl) je vzhledem k přírodním poměrům, osídlení i převažujícím přepravním proudům vhodnější vést trochu jinudy.

medical examiner

Povídejte…
Máte pravdu. Cílem bylo a je vytvořit síť autobusů tak, aby doplňovala lokálky (a ty tak měly koho vozit…).