Dopravci Železnice

Vysočinu čeká mimořádná změna jízdních řádů, zastupitelé chtějí řešit výpadky ČD

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy
Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Cestující na Vysočině čeká od 16. března mimořádná změna jízdních řádů u zhruba stovky vlaků. Důvodem je kritika cestujících na některé časové polohy vlaků od prosince minulého roku, kdy už jízdní řád počítal s novým integrovaným systémem Veřejná doprava Vysočiny.

Chystané změny potvrdila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová, konkrétní změny zatím ale kraj ani dopravce nezveřejnil. Březen není obvyklým termínem pro změny jízdního řádu, většinou dochází k posunům až v červnu.

Změna se dotkne zhruba stovky vlaků na trati 240 (Brno – Jihlava), na trati 227 (Kostelec u Jihlavy – Slavonice), na trati 225 (Havlíčkův Brod – Horní Cerekev) a na trati 230 (Havlíčkův Brod – Kolín). „Reflektuje připomínky cestujících, které souvisí s výrazným posunem a urychlením linky R 11 (Brno – Jihlava – České Budějovice – Plzeň) a následnou návazností regionálních spojů,“ řekla Rajnochová.

Podle ní změna jízdního řádu částečně odstraní nedostatky, které se objevily po zahájení platnosti nového jízdního řádu. „Například nedostatečná kapacita souprav vybraných spojů, minutové posuny dojezdů z důvodu větší stability a zamezení přenosu zpoždění na následné nebo protijedoucí spoje. Další úpravy jízdního řádu pak budou následovat případně v červnu podle rozhodnutí Kraje Vysočina,“ dodala Rajnochová.

České dráhy čeká i vysvětlování poruch vozidel. Příští týden proběhne mimořádné jednání krajské komise pro dopravu, která má jediný bod s názvem Stabilita železničního jízdního řádu 2019/2020. „Po změně grafikonu se začaly množit poruchy hnacích vozidel národního dopravce, a to především na lince R11 a u spěšných a osobních vlaků mezi Brnem a Jihlavou. Budeme po zástupci národního dopravce vysvětlení a návrh řešení situace,“ vysvětlil předseda dopravní komise Aleš Kratina.

„Probíhá analýza poruchovosti kolejových vozidel a porovnání s předchozím obdobím, ke které se budeme moci vyjádřit, až budeme znát její výsledky,“ upřesnila Rajnochová.

Výpadky Českých drah na Vysočině neprošly zdaleka takovou medializací jako problémy alternativních dopravců, kteří v Česku převzaly s nástupem nového jízdního řádu provoz na vybraných tratích.

157 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sotous

Těžko říci kde se vezmou minuty navíc. Asi nejschůdnější řešení by bylo přeložit křižování R11 do Okříšek místo Vladislavi. Jednak by se trochu rozvolnily přípoje v Jihlavě od HB, získalo trochu vaty pro R11, a jako bonus oboustranný přípoj na Znojmo.

xyz

Místo Krahulova (ne Okříšek). Jenže to není v gesci kraje (rychlíky objednává ministerstvo).

Jenže dál směrem na Brno by se mezi takto posunuté rychlíky už nemusely Os vlaky nijak kloudně strefit.

Sotous

jo jasný místo Krahulova do Okříšek

Medvěd

Doufám, že to bude k lepšímu. Lidi si na to zvykli. Mínus jsou jednokolejné trati, kde se můžou vyhýbat vlaky jen někde! Tak to nepokažte. Mašinky jsou málo odpružené, WC dost mimo provoz (buď odpadky nebo plná nádrž) . Mají co zlepšit !

Alex

Inu spolehlivé České dráhy.
Jsem zvědav, zdali budou ČD pokutovány za svou neschopnost stejně, jako jiní dopravci.

Hans

No jo. To mají z toho, že dávají zakázky na veřejnou službu nějaké garážové firmičce bez vozidel a personálu :-)).

Robert

Tak on je to hlavně průšvih kraje který na sílu i přesto že byl upozornovan spustil teoretický systém dopravy který může fungovat jen na papíře. Nebo chcete říci že se ČD začaly kazit vlaky zrovna v den spuštění nového systému?

Alex

Takže za poruchy hnacích vozidel může jízdní řád? 😀

Leinad

Jistě, různé vaty v jízdním řádu jsou přeci na to, aby vozidlo mohlo ráno vyjet z depa o hodinu později, odjet si všechny spoje a odpoledne být ve svém čase.

Ota

VDV je zatím pravidelný sled po sobě náhodně jdoucích průšvihů. Je to dělané na poslední chvíli, polovičaté (bez změny jízdních řádů autobusové dopravy), dražší (dorovnání se bude chtt po městech a obcích v částce 70 korun za občana a rok), z pozice síly (města a obce jsou jen sekundanti, protože když měly nějaké připomínky k jízdním řádům, tak už prý změna nejde, že by se rozhodily návaznosti – ale peníze po nich chtít budou), dělané na doraz (jízdní řády bez vaty), bez zkušenosti (měli to dělat dopraváci a lidi s místní znalostí) a dělané jako „pomníček“ (stačilo se domluvit třeba… Číst vice »

Lemmy

Tak souhlas, kdyby si zaplatili know-how z IDS JMK a postupně to rozšířili, tak je to to nejlepší, co můžou udělat.

Pavel

Ještě lepší by bylo, kdyby IDS-JMK postupně expandoval na Vysočinu, postupně a přirozeně ji začlenil do fungujícího jednotného dopravního systému. Takto kraj Vysočina vymýšlí už jednou vymyšlené, ale bez zkušeností.

Luke

To by mohlo být dobré, ale Vysočina má obce, které jsou výrazně menší, a víc roztroušeny. Obávám se, že bych pak svou brněnskou šalinkartou doplácel ztrátu, která vzniká někde na Vysočine, protože tam busy vozí vzduch

Václav

Naprostý souhlas, ale dalo by se jmenovat i více průšvihů, co jsou s VDV spojený. Když se chystaly jízdní řády, tak všichni měli mlčenlivost, včetně členů dopravní komise kraje, aby se připravované jízdní řády nedostaly ven. A když už to ven dali, tak připomínky obcí odbývali s tím, že kdyby posunuly nějaké trasy spojů, tak by se rozhodily návaznosti, takže změny nejsou možné – ale čárku si udělali, že v rámci transparentnosti s obcemi jednali. Třeba takový Žďár měl připomínek dost a podle mne jsou všechny důležité – https://www.zdarns.cz/media/files/navrh-VDV/pripominky-k-vdv.pdf. Do toho kraj nerad vidí, že se objevují petice, jako například… Číst vice »

Jakub

Pokud má člověk jenom trochu přístup k informacím, které se projednávají na krajském úřadě, tak ví, že největší problém VDV byl, je a bude ICOM, protože v kraji provozuje většinu autobusových linek, tudíž z pozice síly může tlačit na vedení kraje, aby byly podmínk výhodné pro něj, jelikož v kraji nebo nikdo s dostatečnou kapacitou, kdo by ho mohl nahradit. To že je to takto zmršené je v podstatě už jenom důsledek.

Honza

„Výpadky Českých drah na Vysočině neprošly zdaleka takovou medializací jako problémy alternativních dopravců“

Jestlipak si i pánové Sůra se Šindelářem připíšou svou „zásluhu“ na mediálním zveličování problémů těch nesprávných dopravců? A co třeba státní dozor na „jazykovou nedostatečnost“ strojvedoucích, kterou i zde na základě jednostranných pomluv dokola omílali, jakpak dopadl?

xyz

Což o to, v těch prvních dnech byly výpadky Arrivy takové, že si medializaci zasloužily. Jinou věcí je, jak se nikdo nijak mediálně nepídil mezi novými jevy v Kraji Vysočina (které se mimochodem ději i dnes – viz Babitron a R 662, který v Bransouzích získal +15min. kvůli delšímu čekání na zpožděný protijedoucí Os vlak a teď si ten R své zpoždění veze dál, v Jihlavě mu i ujel přípoj směr HB) jako ostrý koncept s velkou náchylností na přenášení zpoždění či časté poruchy vozidel (zrovna u těch Regionov byly poruchy s výsledkem odřeknutí vlaků či jejich 30+minutového zpoždění v… Číst vice »

Cyklista

ČD prý vlaky neodříkají, to dělá jen LE =)

Omlouvám se za popíchnutí, ale vždy jsem byl pranýřován za to, když jsem napsal, že poruchy se neřídí barvou dopravce a že stejně jako RJ a LE mají poruchy i u ČD a také ony často odřeknou spoj.

Alex

Zatímco bordel u ČD je už tak profláklý a zažitý, že jej nikdo neřeší. Mediálně nezajímavé, že 😀

Karel

Posunout odjezdy vlaků ze Světlé na Ledeč o 2 – 3 minuty; ujíždí před příjezdem rychlíků od Brna.
Např.: odjezd ze Světlé na Ledeč v 06:12 (07:12, 08:12 …), příjezd rychlíku od Brna v 06:15 (07:15, 08:15) … Chápu, že argumentem je obrat soupravy v Ledči a návaznost na rychlík o hodinu později, ale i dle dřívějšího gragikonu se stíhalo (17:16 – 18:11 příjezd do Světlé od Ledče).

Karel

Nechápu … odjel by o 4 minuty později, stihl by se vrátit (o 4 min později) … i tak do příjezdu dalšího rychlíku od Brna.

Alex

On by musel někdo víc pohnout zadkem, žejo. No hlavně že se řeší režijky. Co takhle začít makat a řešit oprávněné zájmy cestující veřejnosti?

Broge

Já jsem s novými jízdními řády velmi spokojen. Ta nová páteřní linka od Třeště přes Jihlavu do HB s návazností na vlaky do Prahy nemá chybu. Žádné prostoje při zbytečných přestupech, nezastavuje na malých zastávkách, moderní a svižné Stadlery. Také už je znát, že tím začalo jezdit více lidí. Zajímalo by mne, kdo si na co stěžuje? Tak doufám, že toto nezruší…..

Lemmy

Bojíte se správně, při podobných hysteriích jdou jako první pryč užitečné změny. Jestli to nezruší, musím někdy vyzkoušet, vždy jsem tam cestou vlakem málem vyrostl…

malej-jarda

Mě třeba vadí rozvázání přípoje ve Znojmě mezi vlaky od Břeclavi a do Okříšek. Roky to na sebe navazovalo. Teď musím 3/4 hodiny čekat.

xyz

Předtím ale tyto Os vlaky měly delší prostoje v Moravských Budějovicích, ale hlavně – jejich časové polohy odpovídaly tehdejším časovým polohám rychlíků linky R11. Došlo k posunu rychlíků této linky = posunuly se i časové polohy Os vlaků na trati č. 241.

okk

Reálně by mě zajímalo, kolik z těch co dali + tím opravdu jezdí, nebo alespoň trochu znají místní poměry, protože tato linka z Jihlavy na jih mi zatím připadá jako absolutní nesmysl. Jezdí to mnohem pomaleji než souběžný autobus (vlak zhruba 35 minut, autobus, 25 minut, auto 15 minut). Absolutně se na to vzhledem častému čekání na uvolnění tratě nedá spolehnout – klidně můžete jet i 45 minut a více (Třešť Jihlava je cca 17 km). Co se týče obsazenosti, tak minimálně při průjezdu Třeští je to vzduch, vzduch a vzduch – třeba dnes odpoledne před 15h směr Jihlava –… Číst vice »

xyz

„Jezdí to mnohem pomaleji než souběžný autobus (vlak zhruba 35 minut, autobus, 25 minut“ Tím důležitější je, aby to jelo v nastaveném schématu (bez přestupů v Kostelci a bez prostojů). Opačnou možností by bylo leda už jen zastavení osobní dopravy na t-227. Mimochodem, těch 35 minut počítáte ze žst. Jihlava do žst. Třešť? Pokud ano, tak žel je v tom započítán i cca 5minutový pobyt v žst. Jihlava město (který je využit jen ve špičce pracovního dne při křižování s protijedoucím Sp vlakem; v opačném případě slouží jen coby rezerva pro vstřebání zpoždění). Taky připomenu, že v tomto směru jízdy… Číst vice »

okk

Proč je to důležitější? Nějak pořád nechápu snahu dostat lidi za každou cenu do vlaků – ano má to význam v okolí velkých měst (Praha/Brno), ale jezdit do Jihlavy autobusem není problém – z tohoto směru je to rychlejší než vlak. Moc se mi nelíbí návrhy autobusových jízdních řádů VDV ve snaze na omezení počtu autobusových spojů na úkor vlaků. Ano, někteří asi přesednou do vlaku, protože nebudou mít jinou možnost, pro ostatní to může znamenat přesun do aut, což je ta horší varianta. Myslím si, že vyšší počet spojů by mol některé „Mimochodem, těch 35 minut počítáte ze žst.… Číst vice »

xyz

„Proč je to důležitější“ Protože jinak by ten vlak byl ještě pomalejší + navíc by měl na trase přestup (pomíjím, že při Kostelci v celou je to pro t-227 s tím přestupem stejně nenakreslitelné). „Zhruba 35minut uvažuji jako Třešť město Jihlava město, což je podle mě zhruba ekvivalent Třešť náměstí Jihlava aut. nádraží.“ Čili i včetně 8min. pobytu v žst. Třešť, vyvolaného zastaralou provozní technologií. „Zajímá ho, za jak dlouho se tam dostane a zda tam bude včas. V tom jsou teď vlaky v porovnání s autobusy bez diskuze mnohem hůře.“ Však ty autobusy nadále (byť asi jen „díky“ neschopnosti… Číst vice »

okk

„Čili i včetně 8min. pobytu v žst. Třešť, vyvolaného zastaralou provozní technologií.“ Abychom byli přesnější, tak ve směru Třešť město – Jihlava město je to 33 minut opačně 38 minut. „Však ty autobusy nadále (byť asi jen „díky“ neschopnosti Kraje Vysočina včas soutěžit) jezdí, tzn. cestující si může vybrat. S vědomím 8min. pobytu + v situaci, kdy by jel jen do zast. Třešť město, může zatím zvolit výstup z vlaku v žst. Třešť a zbytek dojít pěšky.“ – Zatím je to tak možné a využívám toho. Po vysoutěžení autobusových spojů výrazně ubude. Cestující si nebude moci vybrat. Mnoho lidí z… Číst vice »

Kuba

„Vlaky můžou klidně jezdit jako předtím každé hodiny v návaznosti na R11“ Nemůžou, protože by neměly kde vzájemně křižovat. S přestupem v Kostelci by tím nejezdil vůbec nikdo. Pokud vy aspoň trochu znáte místní poměry, tak vám musí být jasné, že jihlaváků pracujících v Třešti asi bude o dost míň než obyvatel Třeště pracujících v Jihlavě, takže hodnotit obsazenost podle vlaku jedoucího odpoledne do Jihlavy může jen mimoň. To je stejné, jako se při každém druhém střetu vlaku s autem vyrojí celá řada chytráků zesměšňujících tři lidi ve vlaku. To, že v opačném směru jich jelo násobně víc se totiž… Číst vice »

okk

„Nemůžou, protože by neměly kde vzájemně křižovat.“ – Do prosince to tak fungovalo. „Pokud vy aspoň trochu znáte místní poměry, tak vám musí být jasné, že jihlaváků pracujících v Třešti asi bude o dost míň než obyvatel Třeště pracujících v Jihlavě, takže hodnotit obsazenost podle vlaku jedoucího odpoledne do Jihlavy může jen mimoň.“ – Bydlím v Třešti a pracuji v Brně, takže si myslím, že místní poměry bych měl alespoň trochu znát. Bral jsem to jako příklad z dnešního dne, protože jsem zrovna byl venku, když ten vlak jel kolem a měl to tak nějak spočítané. Jindy to opravdu není… Číst vice »

xyz

“ – Do prosince to tak fungovalo.“
Do prosince se rychlíky nekřižovaly v Kostelci, ale v Horní Cerekvi.

okk

A to má prosím pěkně jaký vliv na křižování vlaků na trati 227? Za předpokladu, že výchozí stanice bude v Kostelci jako doposud?

xyz

Už jsem to tu psal (a nejen já) – potřebujete přijet do Kostelce od Telče pár minut před celou, zpět vyjedete pár minut po celé. Na další křižování do Sedlejova (o půl, jen ve špičce) to nestihnete. Na celodenní (při byť jen 2h taktu) křižování do Dačic (v celou) to za max. 55 minut (reálně mínus staniční intervaly v žst. Dačice) z Kostelce taky nestihnete.

Takže realita v podobě křižování v Telči okolo celé, takže odjezd z Telče směr Slavonice dlouhou hodinu (!) po přípojové skupině v Kostelci.

okk

To, že tam musí být v celou řekl kdo? Ta trať nemá technologicky žádný nárok, aby tvořila páteřní trasu. Je prostě příliš pomalá a křivá. Bez přeložek z toho nic konkurenceschopného k silnici být nemůže.

Kuba

Pokud chcete, aby byly vlaky z 227 přípojem na R11, která se křižuje v Kostelci v celou, tak tam asi musejí být taky v celou.
Jinak SŽDC se chystá s tou tratí něco dělat, má se zrychlovat na 70-80 km/h a lze očekávat nové SZZ, díky čemuž odpadnou dlouhé pobyty. Nemusím dodávat, že s objednávkou v původním rozsahu by k tomu asi těžko došlo.

Dalibor

not ak se bude křižovat v Sedlejově (taky)!

xyz

„Vlaky můžou klidně jezdit jako předtím každé hodiny v návaznosti na R11“
Při takovém řešení „do Kostelce před celou, z Kostelce zpět na Telč po celé“ nestihnete dojet za potřebných 55 (možná i méně, vzhledem k tomu, že Dačice jsou taky „ručně stavěné“) minut do Dačic na další křižování, takže dlouhé pobyty v Telči a faktická nepoužitelnost pro cesty skrz Telč.

A posílení na 1 h takt by snad ani nebylo možné – ani do Sedlejova by se nestíhalo dojet, s ohledem na to, že i tato stanice má ručně stavěné výhybky.

okk

Ty ručně stavěné výhybky mě opravdu fascinují. Jediný rozdíl mezi 19. a 21. stojí je, že ten chlápek co tu výhybku přehazuje má oranžovou kombinézu s reflexními prvky. Kdybych to neviděl na vlastní oči, tak tomu prostě neuvěřím. Bohužel je to smutná realita. Infrastruktura té tratě může jen velmi těžko časově konkurovat souběžné silnici 406. Není za tím, že se nemají kde vyhýbat náhodou to, že se v mnoha stanicích zrušili druhé koleje, takže těch míst, kde se vlaky mohou vyhýbat je mnohem méně? (Minimálně Salavice, Hodice,…). Ostatně třeba v Hodicích za omezení autobusů kraji přímo poděkují – poloha vlakové… Číst vice »

xyz

V Salavicích ani v Hodicích stejně nešlo o dopravní kolej, ale o kolej manipulační – tzn. nebylo možné tam vykřižovat dva vlaky, ta druhá z kolejí sloužila jen pro nákladní vozy určené k nakládce/vykládce.

Dalibor

v hodicích kusá manipulačka je. Sice krátká, ale je.

Alex

Technicky kolej jako kolej. To že nějaký ouřada vymyslí lejstro a pseudodůvod, proč to nejde není argument.

Dalibor

Chystá se rekonstrukce trati. Už aby to bylo. Na druhou stranu jednokolejek s ručním stavěním v republice je…

Alex

No hlavně že utrácíme za ptákoviny 😀

Chrchla

Opravdu budou zastupitelé řešit výpadky jednoho dopravce změnou jízdního řádu? Dle nadpisu „Vysočinu čeká mimořádná změna jízdních řádů, zastupitelé chtějí řešit výpadky ČD“ to tak vypadá.

Otos

Naprosto nedostatečná kapacita vlaků v úseku Brno – Rapotice/Náměšť n/O (854+954). V přepravních špičkách, třeba neděle večer, to je zážitek. O nespolehlivosti dodržování jízdního řádu je snad už zbytečné hovořit. A k tomu rozbíjení taktu přenášením opravdu značných zpoždění R 11. Je zajímavé, že v minulém grafikonu to nebylo tak časté. Ale na druhé straně mají cestující kompenzaci v opravdu honosných názvech jako Horácký expres a pod.

xyz

K vypuštění vloženého vozu muselo dojít kvůli stíhání jízdních dob osobních vlaků, které byly nově mírně zkráceny, aby se Os vlaky vůbec vešly mezi nově posunuté rychlíky. I když je mi jasné, že takové skokové snížení kapacity se musí někde projevit. Ale objednatelem převážné části tohoto úseku je Jihomoravský kraj, ne Kraj Vysočina (ten naopak přestal mimo špičku pracovního dne objednávat vložené spoje mezi krajskou hranicí, tedy Rapoticemi, a Náměští, takže Rapotice nově jsou koncovou stanicí části Os vlaků z Brna). V minulém grafikonu měla linka R11 delší pobyt v ČB než dnes. Pokud si vezla např. +30 minut z… Číst vice »

Jiří Kocurek

854 + 954 – Když to stíhá jízdní doby, tak to nepobere lidi. Aby to lidi pobralo, tak to potřebuje vložený vůz 054. Ale s ním to nebude stíhat jízdní doby. To asi nebude zrovna vhodné vozidlo na tuhle kopcovitou trať. Navíc v tom motoráku zabírá 1∕4 vagonu motorový prostor. Napadá mě řadit Siemens Desiro. Lepší adhezní a trakční charakteristiky na spádech 25 promile dozajista pomůžou, kapacita bude dokonce maličko větší než 854+954. Totiž 110 sedaček v Desiru vs 48+53=101 sedaček. A ve špičkách to Desiro provozovat dvojmo, má přece spřáhlo. No a teď to schytám, že řada 642 je… Číst vice »

xyz

Ale pozor – v odpolední špičce pracovního dne jsou soupravy 854 + 954 zdvojovány, takže v této části dne ani kapacitní problém neexistuje!

Naopak v ranní špičce tyto soupravy zdvojovány nejsou, ale pozor – celý oběh těchto souprav je čtyřdenní, přičemž od 4. turnusového dne večer až do 1. turnusového dne odpoledne má souprava „dílenské volno“. Namísto toho, aby ještě v 1. turnusový den ráno tvořila posilu alespoň na jednom vlaku z Náměště do Brna.

Každopádně, dle údajů z (nejen) tohoto článku, bude i tento kapacitní problém od poloviny března vyřešen.

Domis

Toto dílenské volno bylo už od 27.1. omezeno a souprava posiluje Os 4815 na 8. hodinu do Brna. Ale stále jsou i další vlaky vhodné k posílení, budužel vhodné řešení se nenachází. Resp. ne s vozidly alokovanými pro kraj Vysočina.

xyz

Děkuji za doplnění (k dispozici mám jen oběhy platné od 15. 12. 2019, ne novější). Jestliže je Os 4815 zdvojen, znamená to, že zdvojen je i oběhově předcházející Os 4803 + že dokonce ztrojen je mezi Brnem a Kralicemi Os 4802? Díky za doplnění.

Kuba

Vypadá to, že řazení na Želpage už tuto změnu reflektuje a podle něj je zdvojen ne 4815, ale 4817, návoz na 4802 (pouze zdvojen), 4803 dál jednoduchý.

Domis

Omlouvám se, spletl jsem si čísla. Posílen je skutečně 4817 (příj. 8.09). Nová protitrasa ve směru z Brna je zavedena jako Sv 96498 do Kralic pro vlak 4815 (viz Želpage, kde je to správně). Teď už kapacitně nejhorší zůstává denně ranní 4805 a páteční polední 4816. 4803 do Brna je oproti 4805 trochu slabší, takže ten se posilovat neplánuje.

Zapa

To co tady jezdí jako Desiro se už určitě nevyrábí. Jestli se dá někde v Německu sehnat, těžko říct.

Kuba

Za peníze v Praze dům, ale Vysočina ani Jihomoravský kraj očividně nemají na zajištění nových vozidel peníze nebo politickou vůli. (Vysočina – regíny na 240 místo dosavadních velkých motoráků, JMK – snad nejvyšší věkový průměr nasazovaných vozidel, obnovou aspoň elektrických souprav se kraj naprosto finančně vyčerpá).

Axel

Na některých linkách patrně dojde ke zrušení železničních lokálech a náhradou za busy či za automobilovou spolujízdu (=parkoviště)… Řekl si o to samotná dopravní firma (ČD resp. SŽDC) s tou nesmyslnou stávkou.

Spíše je otázkou jestli např. na lince z Veselí n. Moravou přes Kyjov do Brna nesehnat ty vagony typu 845 (Arriva ve Zlínském kraji od 2022 ty používané 845 nahradí za Stadler GTW)… tj. vagony 845 patrně budou levně k mání, ale netuším jestli by na té trati obstály (kvůli stoupání/klesání kolejí a kapacitě vagonů a výšce nástupních dveří)

Placebo

Desiro už se nevyrábí , ale jinak souhlas , proti 854+954 je to raketa a do kopce obzvláště.

Leinad

Co takhle místo 854+954 řadit 854+054+854? 😀
Výkonově to bude lepší. Dopravce dal může říkat, že šroty řadí krajům najust že neplatí lepší.

Kuba

Ono to sice vypadá, že po prosincové změně dopravce na čtyřech rychlíkových linkách musela někde zbýt hromada 854, ale opak je pravdou, všechny jsou rozebrány, namátkou na Sp Starkoč – Broumov nebo Sp Praha – Kladno (- Rakovník).

Ušatá

Jen ne Desiro, ale Brejlovec a tři vozy by byly snad dobré, ne?

Vlastik

A máme to tady, problémy ČD média tutlají, zato, když má problém alternativní dopravce, hned o tom všude píšou. Takže hamba ČD. Doufám že jim nasolí pořádný flastr.

Zapa

Ovšem to není problém ČD, ale těch médií. Zase proč by média měla něco tutlat? Fakt si myslíte, že ČD, se svou pověstí, jsou schopné tohle zastavit? A hlavně, by bylo dobré zjistit rozsah těch výpadků, čímž neříkám, že je to v pořádku.

Petr

Vypadá to , že tam kde si „vysoutěžili“ výhradně ČD jsou v pasti . Žádný posun do nového století jen konzervace na hraně konce páry.

Zapa

Ale to je problém těch soutěžitelů. Co si lidé zvolili, to mají.

Chrchla

Bohužel ale ani noví alternativní dopravci nejsou zárukou bezchybného fungování, čili to asi nelze zkrátit na tvrzení že bez ČD bude lépe.

Petr

To rozhodně ne . Ale nikdy nikomu konkurence neublížila , právě naopak . Měnit jízdní řády pro neschopnost objednavalete s řádem a slabého dopravce s veterány je nesmysl , zvláště pokud to vyhovuje cestujícím. Možná je to tím , že na vysočině si na neschopnost zvykli a nového se bojí a to včetně Idi*tCOMpany.

Lemmy

Když si vezmete, co taková Arriva skokově začala jezdit, tak člověk docela žasne. U problémů Arrivy nastala modrogumní hysterie, u ČD se akce typu rozpad žabotlamů v přímém přenosu, mezinárodní ostuda s Bmz ze Šumperka nebo iterativní rekonstrukce Bmto, roční odstavení slušných vozidel na Olomoucku, nebo „nedostatek regionov v pražském uzlu“ bere jako folklór nehodný hlubšího rozboru.
Taky úplně nerozumím, proč ten pán z kraje plácá o „národním dopravci“, pro ně je to dodavatel jako každej jinej…

Joska

„Taky úplně nerozumím, proč ten pán z kraje plácá o „národním dopravci“, pro ně je to dodavatel jako každej jinej…“
Souhlas!

Axel

Dobrý den, jsem ze Zlínského kraje. A také mě velmi zajímalo jak dobře/špatně jezdí Arriva. Tj. nevím co myslíte tím „modrogumní hysterie“… Jinými slovy = je mi jedno jaká nálepka je na dveřích vagonu. Podstatné je jak pohodlný je ten vagon, jestli dodržuje jízdní řád a jestli jezdí tím vagon průvodčí/steward kterého baví práce s lidmi nebo ne. A naprostý souhlas s tím „národním dopravcem“ v regionech. Nám cestujícím je víceméně šumafuk jestli jedeme busem, vlakem nebo autem. Podstatné je jestli dojedeme, co to stojí, jestl je cestování +- pohodlné (a jestli se lze spolehnout že dojedu načas … tím… Číst vice »

Chytrý za 2

Není toto všechno následek „Velké prosincové železniční revoluce“ ?

xyz

V případě Kraje Vysočina snad jen v ohledu posunu časových poloh R11 tak, že se nově stala linkou se špatnou zotavitelností grafikonu; vlaky této linky už téměř „neumějí“ stahovat zpoždění.

Nebo snad krkolomná teorie, kdy jedním z častěji porouchávaných typů vozidel jsou Regionovy, kterých na konci roku 2019 do Kraje Vysočina přibylo díky redislokacím z míst, kde byly ČD s těmito Regionovami nahrazeny např. Regiojetem a jeho repasovanou řadou 628 DB.

Jiří Kocurek

Vážně? 854 +054+954 (pojezd B´ 2´+2´ 2´+2´ 2´) nestíhá jízdní doby v Rapotickém krpálu, tak za to může Velká prosincová revoluce? Tak to je fakt podivné zdůvodnění. Před velkou prosincovou revolucí jsem tamtéž viděl 843 (pojezd Bo’ Bo’+2´ 2´+2´ 2´) se dvěma přívěšáky, jak se pomalu škrábe nahoru. Dovedu si představit jaké to je, když těch náprav na motorovém voze bude hnaných jen polovina.

Petr

Prověřený dopravce si dělá z cestujících srandu . Ocenit pokutami . Ale významné . Všechno vědí nejlíp tak ať to i pocítí . Podobně jako to bylo s Arriva vraky. Jen zde by se nikdo ani neomluvil za to by plácali , kdo vše za to může. A pokud to bude přetrvával tak vyhodit z tras .

Bart

Kdyby radši vrátili 810 na NMnM – Nedvědice…

xyz

Správná připomínka – ano, ke zrušení vložených posilových spojů mezi Novým Městem a Nedvědicí došlo z titulu „budou integrované autobusy včetně návazností = lze zrušit posilové vlaky, namísto nic jedou integrované autobusy“; kde ty autobusy (ať jejich jízda v dané časové poloze, či přinejmenším jejich plná tarifní integrace) se („dočasně“ na 2 další roky?) nekonají.

Lemmy

A co to tam vede za blbce? To neumí zavést autobus?

xyz

Neuměli ani vyhlásit soutěž na nové provozovatele autobusových linek, i když věděli, že předchozí 10leté smlouvy skončí platnost v prosinci 2019. Namísto toho prodloužili kontrakty (v počtu spojů buď nezměněném, nebo – jen v případě menšího počtu linek – mírně navýšeném) dosavadním dopravcům. K realizaci linkové autobusové dopravy dle navrženého konceptu prý dojde až od prosince 2021.

Svým způsobem tedy: ano, „neumějí zavést autobus“.

Lemmy

Aha, tak IDS už je trochu složitější počin, ale kromě toho, že vědí, kdy jim končí kontrakty, CEDOP dělal studii na VDV minimálně před 3 lety, ne?

xyz

První ze studií na VDV byla dělána v roce 2015 (ne-li ještě dříve), tehdy bylo do médií uváděno, že VDV by se měl spustit v roce 2017.

Frantisek

Pokud vůbec seženou řidiče…

Alex

810, ano to je kulturní cestování na úrovni 21.století 😀

Mirvald

Musím zde upozornit, že Slavonice jsou v Jihočeském kraji, ne v kraji Vrchovina.

xyz

Ale objednatelem až po Slavonice je dle dostupných informací Kraj Vysočina (díky čemuž tam mohou jezdit Regiospidery dotačně vázané právě pro spoje objednávané Krajem Vysočina).

Jinak jsem zvědav, co konkrétně u této linky proběhne za úpravy. Její časové polohy jsou hodně ostré, ale to vyplývá i z potřeby stíhat dojet z uzlu HB v sudou celou do Jihlavy tak, aby byl zajištěn přípoj na rychlík směr Brno. Křižování v Třešti v lichou (ve špičce i sudou) celou z toho vyplývá už tak nějak automaticky.

Jsem zvědav, co (a hlavně jak) na tomto budou měnit/posouvat.

Kuba

Hodně by tomu prospělo netočit v HB ostře. 841 vzít buď z pendlů Telč – Slavonice, nebo z Ledče.

xyz

Plánovité netočení ostře v HB = u jedné ze dvou souprav nebude ani přípoj od Prahy/na Brno stylem „hrana-hrana“, takže co by se časové ušetřilo na obratu soupravy, to se ztratí na o to delším intervalu kvůli přestupu cestujících podchodem. Pokud jde o eliminaci případných zpoždění, lze řešit přítomností jednoho záložního motorového vozu v HB, ale i tak je potřeba mít na paměti, že odjede-li toto záložní vozidlo včas na Sp vlaku, na kterém bude z HB vystaveno, dostane protijedoucí Sp vlak automaticky 20min. zpoždění, i kdyby předtím jel se zpožděním nižším (vyčkání v žst. Šlapanov na křižování s tou… Číst vice »

Dalibor

Ono na těch jednokolejkách holt moc kouzlit nejde.

Kuba

U odjíždějícího motoráku se s časem na cestu podchodem počítá – musí, kvůli přestupům od Brna. Takže pro stabilitu samotné Sp linky (která je kritická, narozdíl od R9) je jedno, jestli budou přestupy hrana-hrana, jediné, čemu by to teoreticky mohlo uškodit, je právě R9 ve směru na Brno, kde je ale vaty dost (proběhlé optimalizační akce se zatím neprojevily na jízdních dobách).

xyz

Naopak, ta vata bude letos využita při jednokolejce + PJ Sklené – Křižanov.

Kuba

Velmi podobná jízdní doba byla i během modernizací ostatních úseků, včetně těch prvních, kdy tou dobou nemodernizované úseky byly ještě pomalé – srov. s aktuálním stavem, kdy se modernizuje jeden úsek, ale zbytek už je vesměs zrychlen. Jízdní doby (vč. vaty kvůli stavbě) tedy nepočítají s přínosem již zrychlených úseků.
Stabilita samotné renesanční linky je mnohem větším problémem než stabilita R9, z čehož plyne výhodnost těch neostrých obratů.

xyz

Jenže: teď bude vyloučen z provozu úsek, do kterého se míjení vlaků posouvá ve chvíli, kdy rychlík od Prahy má větší než malé zpoždění (vyvolané např. tím, že počkal do maximální 10minutové výše v HB na zpožděný přípoj z Jihlavy, kdy pak o to víc přišlo vhod, že přestup je „hrana-hrana“). Při 10min. zpoždění tohoto rychlíku i ve Žďáru = další minuty zpoždění pro Os vlak ze Žďáru směr Brno. Navíc, téměř po celý rok bude v žst. Křižanov v provozu (pro vlaky v rámci hlavní tratě) jen jedno ze dvou nástupišť (resp. tento stav platí už dnes). Tzn. protijedoucí… Číst vice »

xyz

„Velmi podobná jízdní doba byla i během modernizací ostatních úseků“
Při modernizaci úseku Vlkov – Řikonín (2018) nikoliv – odjezdy rychlíků z Brna směr HB byly o 8 minut uspíšeny. U rychlíků v protějším směru jízdy byla aplikována poznámka, že mohou být o 5 – 15 minut opožděny.

Jiří Kocurek

Jen se zeptám: Na kolika místech tam je trvalé omezení rychlosti na 30 km/h? Totiž jestli ten zakopaný pes neleží čistě náhodou na úplně jiném dvorku.

Co si pamatuju, tak „Dobrá správa“ plánovala na téhle trati velkou rekonstrukci. A dle mých zkušeností se před takovou velkou rekonstrukcí přestanou odstraňovat příčiny a zavádějí se pomalé jízdy. Mšenka takhle málem skončila nadobro. Trvalých 10 km/h v celé délce trati.

xyz

Pro zajištění eliminace přenášení zpoždění v Třešti ze zpožděného Sp vlaku od HB na protijedoucí vlak směr HB by stačilo jediné – aby v této stanici bylo lepší zab. zař. než s ručně stavěnými výhybkami.

Bohužel, zatím tato podmínka splněna není a podle toho to i vypadá.

Mirvald

Tak proč není objednavel vlaků do Štítů (jen pár km) Pardubický kraj?

xyz

V době, kdy tam vlaky na cca 3 roky opětovně jezdily (opět skončeno v červnu 2018), tím objednatelem až do Štítů byl. A z jeho vůle pak ta objednávka byla ukončena.

Bardotka

Protože Štíty už je kraj Olomoucký.
To je právě ta nesystémovost, co do toho vnesli kraje

Tuzemák

Očekávám udělení pokuty!!!! 🙂 🙂 (Myšleno ironicky, ale stejně karma je zdarma, co?) Národní dopravce a vypravuje tááákový nespolehlivý šrot?! Ona celá R11 zamrzla ve stroji času, lituji toho kdo musí jet 5h vlakem z Budějic do Brna. Vyplyšená Béčka, od Jihlavy už asi navěky přepřah na dýchavičné Brejlovce. Dotáhnout konečně dráty do Jihlavy by při té probíhající rekonstrukci k Náměšti bylo asi „zbytečné“. Tyto „kvalitní“ služby, teď umocnila i Vysočina se svým VDV plným zpoždění a ujetých přípojů. Ale tady to evidentně pohnojili i radní na Vysočině, né jenom ČD, celé to na mě působí jako snaha krýt si… Číst vice »

xyz

„od Jihlavy už asi navěky přepřah na dýchavičné Brejlovce“
Jde o lokomotivy řady 750.7. A navíc – přepřah je i v Českých Budějovicích z elektrické lok. na jinou elektrickou lok. (elektrizací se nemusí přepřah odstranit).

„Dotáhnout konečně dráty do Jihlavy by při té probíhající rekonstrukci k Náměšti“
Žádná „probíhající rekonstrukce k Náměšti“ se nekoná.
Máte-li na mysli proběhlou rekonstrukci mezi Zastávkou a Třebíčí, z té byly záměrně vynechány téměř všechny stanice. A na dráty nemohlo být pomyšlení.

Provozní výpadky se v Kraji Vysočina týkají i Regiospiderů, tedy vozového parku řádově novějšího než je těch 50 let.

Tuzemák

Pár let zpět bylo počítáno s elektrifikací+rekonstrukcí části tratě 240. Nebudu dohledávat, jestli to byla Třěbíč, nebo Náměšt? Zase tak mě to netrápí. Měla to být nějaká 1.etapa rekonstrukce, kde mělo dojít k výměně podloží, opravě mostů a natažení drátů. Dá se dohledat několik dobových, oslavných článků v tisku. Ale už tehdy mě udivilo, proč není snaha pokračovat až k Jihlavě.
Dotaz, došlo tedy opět k dalším změnám v tomto projektu a z drátů zde sešlo úplně?

xyz

Elektrizace + modernizace proběhne mezi Brnem a Zastávkou. Rekonstrukce (resp. „revitalizace“) proběhla mezi Zastávkou a Třebíčí (aby se projekt vešel do finančního limitu, byl z něj nakonec vynechán úsek Třebíč – Okříšky i jeden další mezistaniční úsek). Z čeho sešlo/nesešlo? Záleží na tom, čemu/komu se má věřit. SŽDC uvádí z plánovaných akcí jen Brno – Zastávka. Některé úřady uvádějí, že elektrizace od Brna má skončit v Okříškách (!). Žádný z těchto předpokladů ale nehovoří o dotažení drátů až do Jihlavy coby jediné využitelné variantě i pro rychlíky (kdy ale dodávám, že i poté by to mohlo dopadnout tak, že v… Číst vice »

Tuzemák

Povedlo se mi dohledat jeden trochu vousatý článek z 2015 s tehdejším mluvčím SŽDC Markem Illiašem: https://www.impuls.cz/regiony/vysocina/pripravy-rekonstrukce-zeleznice-z-trebice-do-brna.A150720_130615_imp-vysocina_kov Po elektrizaci brněnská příměstská doprava pojede do Třebíče Druhá etapa prací v úseku Zastávka u Brna – Náměšť nad Oslavou je naplánovaná na první polovinu roku 2017. Po opravě kolejiště má navázat rekonstrukce výpravní budovy v Třebíči. „Současně probíhají projekční práce na elektrizaci úseku Brno – Zastávka u Brna a zpracovává se technicko-ekonomická studie elektrizace navazujícího úseku Zastávka u Brna – Třebíč,“ řekl mluvčí SŽDC. V dalším kroku má být trať zařazena do systému železničních linek brněnské příměstské dopravy. „Myšlenka je taková, že… Číst vice »

xyz

„Druhá etapa prací v úseku Zastávka u Brna – Náměšť nad Oslavou je naplánovaná na první polovinu roku 2017. Po opravě kolejiště má navázat rekonstrukce výpravní budovy v Třebíči.“ Ta „druhá etapa prací“ je ta revitalizace (bez elektrizace, bez přestavby stanic). Nic víc. Rekonstrukce budovy v Třebíči začala až letos (viz zdejší článek z před pár dnů). „„Myšlenka je taková, že by elektrické příměstské vlaky, jak to známe například z Prahy, začínaly a končily v Třebíči a v Třebíči by se přestupovalo na osobní vlaky směr Jihlava,“ vysvětlil“ … vysvětlil představitel krajského úřadu (citovaný i v tomto článku, pod kterým… Číst vice »

Kuba

Tak ten případný kousek mezi Třebíčí a Jihlavou už by v dnešní době měl být řešitelný baterkami. Zastávka – Jihlava ale zatím těžko.

Jiří Kocurek

Uff, to radši dvouzdrojovou lokomotivu. Totiž z Třebíče do Jihlavy je to docela kopec a mám obavy, zda by bateriová lokomotiva utáhla 5 vagonů 40 km daleko i po 10 letech provozu. Zatímco 1,3 MW Diesel to dá bez problémů. Nijak závratné rychlosti se tam nedosahuje, takže nebude až tak vadit, že ten diesel je trochu líný. Nakonec může jezdit i na řepku.

Jarda V.

Místo preprahu sysla nebo InterPanter, ale z vlastní zkušenosti v CB s tím přeprahen není až takový problém, jde o úvrať a prestupovy bod mezi hromadou spojů trochu připomínající „brněnský noční rozjezd“. Nevím jak to vypadá v Jihlavě … Ale na jihu je pripoju dost, Linz, Velenice, Krumlov, Praha (i když tam je to spíše teorie) a křížení s protijedoucím Rožmberkem a tuším že i s Arrivou na Písek a Prahu.

Petr-666

v Jihlavě to vypadá úplně stejně – přepřah při úvrati

Ušatá

Původně to mělo být až do Jihlavy s celkovou modernizací. A to už je záměr starý hezkých pár desítek let.

Hajnej

Vzhledem k tomu, že se dlouhá léta mluví pouze o elektrifikaci Brno – Zastávka, nesešlo z ničeho…

Ušatá

Podle původních plánů už to mělo být dávno celé hotové. Ale odsouvalo se, odsouvalo a odsouvá. Bohužel, tak to u nás chodí. Železnice je stále na chvostu.

Bardotka

V Budějovicích je úvrať, takže preprahnout stejně musíte

David

Karma…. Další budhista! S těma se poslední dobou roztrhl pytel.

Dalibor

no já karmu zrušil a pořídil si bojler.

Bardotka

Budějovice Brno 4:12 hodiny, žádných pět hodin
Autem PO STEJNÉ TRASE 3:39, takže rozdíl 30 minut.
Pokud byste odstranil přepřah v Jihlavě dostanete se pod 4 hodiny.
Na takhle dlouhé cestování je přeplyšené béčko to nejlepší svezení. Na tvrdých nepolohovatelnych židlích v „moderních vlacích“ bych to tedy absolvovat nechtěl

Tuzemák

A je to počítáno i s pravidelným zpožděním 15-25 min, nebo to je jen těch papírových 4 a 1/4h? Na na této trati se snad bez zpoždení jezdí výjmečně. Jen na příjezdu do Hradce nebyl problém udělat při pátku +25min. Nechci vidět kolik to pak bylo do Brna. Oslavit se dal příjezd +5min, ale to bylo tak jednou do měsíce. Častější bylo jen do této stanice ve všední dny +10 až +15min. Tak jako tak přibližně kolem těch 5h budete do Brna na tom zadku dřepět. To jsou ty virtuální zrychlování vlaků, minuta sem-tam a pak se nestačíte divit, kdy… Číst vice »

xyz

Dalším z podnětů k těmto změnám je dle článku „nedostatečná kapacita souprav“. Ehm… Počty cestujících v jednotlivých vlacích snad byly Kraji Vysočina známy ještě předtím, než objednal vlaky o požadované kapacitě. Jedině snad kdyby cestujících po prosinci 2019 výrazněji přibylo. Jestliže mezi Jihlavou a Náměští byly soupravy o 200 sedadlech nahrazeny soupravami o 75 sedadlech (854 + Bdtn + ABfbrdtn vs. Regionova), tak snad šlo očekávat, že kapacita bude (přinejmenším u některých spojů) nedostatečná. Naopak na některých místech se kapacita souprav skokově změnila opačným směrem, viz Os vlaky Havlíčkův Brod – Žďár – dříve s Regiospiderem (přibližně 70 sedadel), nově… Číst vice »

tomiczech

,,Naopak na některých místech se kapacita souprav skokově změnila opačným směrem, viz Os vlaky Havlíčkův Brod – Žďár – dříve s Regiospiderem (přibližně 70 sedadel), nově lokomotiva + poloslužební vůz BDs + patrový vůz, kapacita přibližně 160 sedadel.´´
Důvod změny nasazování souprav je ten že kraj si nakreslil že se bude jezdit dvojmo(některé i trojmo) na Telč ze Stadlerem, tudíš jich byl nedostatek na další tratě, i z Humpolce je stáhli.To že se z Jihlaví vozí teměř vzduch jim je jedno.

xyz

Řekl bych, že to zdvojování Spiderů bylo naplánováno právě s předpokladem souběžného omezení autobusových linek při zavedení kompletní VDV. Což se ale nestalo, autobusy mezi Jihlavou a Telčí jezdí v „neintegrovaném“ rozsahu. A vlaková linka z Jihlavy směr Telč nezačala plnit předpokládanou páteřní funkci.

tomiczech

a otázka zda by se lidi takhle rychle naučili misto busu využívat vlaku. myšleno z vesnic, bus jim staví cca pár kroku od baráku, kdežto vlaková zastávka je mnohdy i pár kilometrů od vsi.aby si lidi než udělat par kroku navíc nezačali brat auto

xyz

Na trati č. 227 je naprostá většina železničních zastávek přímo v obci. Tato podmínka tedy splněna je (na rozdíl od těch dalších jako plná integrace vlak-bus plus dostatečná stabilita celého konceptu tak, aby se zpoždění jednotlivých spojů ve výši i okolo 15min. řetězově nepřenášelo „po celé odpoledne“).

xyz

Ty výpadky na rychlících by si skutečně mělo hlídat MD. V regionální dopravě docházelo ve „větším než malém“ množství případů u Regionov i Regiospiderů (druhé jmenované nasazované téměř výrhadně na lince HB – Telč – Slavonice, není tedy úplně tak pravda to o poruchách zejména na trati č. 240). Změny vyplývající z toho, že nebyla včas (tedy k 12/2019) spuštěna autobusová část VDV (byla odložena, když dobře, o 2 roky)? Těžko pochopielná věc – to, že se autobusová část nespustí, musel kraj již loni na podzim vědět a podle toho mohl a měl naložit s počtem/časovými polohami vlakových spojů. A… Číst vice »

Frantisek

Pokud by chtěl lidi motivovat k cestám veřejnou dopravou a ne je z ní dostávat pryč…

noerf

Bude zajímavé si počkat na výsledky. Na druhou stranu výpadky vlaků na lince R11 by snad mělo řešit MD.
Lokomotivy řady 242 stáří 39 – 45 let, které tahají z vagóny (zpravidla 4) z nichž polovinu tvoří B249, které se přetřeli do modra a koženku nahradil textilní potah je ostuda.
Bohužel zrovna na této trati to na obnovu následujících deset let nevypadá.

Franta Jouda

Mezi Hradcem a Jihlavou to vozí vzduch. Naprosto nekonkurenceschopna linka, obávám se, že můžeme být rádi, že existuje v této podobě…

Tuzemák

Je teď otázka, zda je to vození vzduchu důsledek, nebo příčina?
Trať do které se pořádně nehrábne, pomalá traťová rychlost, 5h jízdní doba ČB-Brno, šrot místo civilizovaných vagonů, nulová snaha o zlepšení kvality vozů-sem se pokaždé stáhne vše co je před smrtí. Mezi Plzní-ČB-Hradcem to sebere cestujících dost. V pátek a neděli to býval přeplněný spoj, kde studenti jeli i překvapivě směr Jihlava a Brno.

Frantisek

Pokud se něco neudělá s tratí (zvýšení rychlosti a propustnosti, ideálně s přiblížením k sídlům a ne naopak), případně s jízdním řádem (vhodné polohy a návaznosti), moderní vozidla zde budou spíše pro parádu.

Kuba

S jízdním řádem už se něco udělalo. Na modernizaci jsou v ČR mnohem potřebnější tratě, nějaké přeložky jsou tady úplně mimo porcelán a ve stopě se toho z té (zčásti zadrátované) lokálky moc nevyrazí. Snad leda dooptimalizovat úsek Třebíč – Okříšky pro mírné zvýšení stability by bylo fajn.

Ušatá

Chystá se to, ale nikdo neví, kdy se to zrealizuje.

Hen ten oný

Kvůli tomu tam rychlíky z/do Brna přece nebudou přerušovat jízdu.

PetrB

Kdyz to vezmu kolem a kolem, tak z Budejc do Brna pres Prahu coz je 424 km za 4 hod. 49 min. (nejrychlejsi spojeni). Budejce – Praha za 169 Kc a z Prahy do Brna i dnes odpoledne za 114 Kc (RJ). Expresy CD z Budejc navazuji v PHA hl. n. na vlaky RegioJet do Brna. Prime spojeni z Budejc tedy R11 za 4 hod. 12 min. (347 Kc zakladni jizdne). Jen doplnim, ze po dokonceni koridoru Budejce – Praha se jizdni doba expresu zkrati jeste o pul hodiny, takze cesta potrva 1,5 hod. na misto soucasnych 2 hodin. Chci… Číst vice »

Chytrý za 2

I z Jindřichova Hradce se jezdí občas do Brna

Petr-666

tolik, aby se zaplnil vlak?

xyz

Upozorním, že pokládáte sugestivní otázku směřující k dojmu, jako by jediným/hlavním rozhodujícím faktorem odůvodnitelnosti existence rychlíků v úseku Jindřichův Hradec – Horní Cerekev (?) byla relace Jindřichův Hradec – Brno.

Lemmy

Ok, tak ČB-Brno neuživilo Jančurovi pár párů autobusů. Jakým zázrakem to uživí vlak v dvouhodinovém taktu?

Idea je spíš taková, že s uživením vlaku má problém jak relace ČB-Brno, tak její součet s úsekovými frekvencemi.

Tuzemák

Nezapomínejte, že Jančura nebyl jediný kohoutek na hnojišti. O tuto trasu se dělil s Jihotransem/(GW Bus) a Turbusem. A s přestupy asi ICOM a vlaky ČD a do toho ještě Jančura. To bylo již mnoho spojů, zase taková poptávka tu není.

xyz

Úplně stejným „zázrakem“ jako se tzv. uživí 2h takt rychlíků na jakékoliv jiné jednokolejkové trase u nás.

Úsekové relace typu JH – ČB, Jihlava – Třebíč, Třebíč – Brno, nově i Jihlava – Batelov/obě Cerekve jsou plně odpovídající poptávce po vlakovém spojení (neboli jeho „uživení“).

Aleš Stuchlík

Cesta vlakem z Brna do ČB je sice pomalá, ale to cesta busem taky. A proti horské dráze I/23 má i ta zanedbaná jednokolejka navrch.

Jiří Kocurek

Tak 1∕23 je legendární. Už roky. Občas řiroká na 4 autobusy, občas autobus jede po krajnici, aby se vyhnul s protijedoucím. Někde traktor předjedete, jinde máte na tacháči 20 a Jawa Pionýr je příliš slabá a není tam vidět.

Frantisek

Znáte něco jako synergický efekt? Skutečně chceme pokračovat vylidňováním celých krajů a přehušťováním vybraných měst?

Kuba

Bez tunelů na Nemanice – Ševětín se zkrátí jenom o 20 minut. Ty tunely (které budou kdovíkdy) naopak zkrátí JD i R11.
Po dokončení koridoru (bez NeŠe) se JD díky návaznosti na Metropolitany téměř srovná, ale pochybuji, že lepší vagóny budou někomu stát za rizikový přestup v Praze a vyšší cenu.

noerf

Kuba: jenže expressy a možná i rychlíky do Prahy budou jezdit v tunelech 160 km/hod, expressy tažené 380 možná i 200 km/hod, kdežto spoje R11 maximálně 120 km/hod, protože lokomotivy 242 víc neumí.

Kuba

Celkem jistě nebudou vedle sebe jezdit messerschmitty dvoustovkou a plecháče stodvacítkou, vzhledem k tomu, že podmínkou zvýšení rychlosti na 160 km/h bude výhradní provoz pod ETCS (kterýžto systém plecháče nedostanou). Navíc v době dokončení těch tunelů (optimisticky 2027) už beztak budou plecháči ve šrotu a esa se tam budou zvolna chystat.

Jiří Kocurek

Těch 120 km/h je stejně vysněných. Maximálka na trati je 80 km/h.
https://provoz.szdc.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/rychlosti.pdf

Jiří Kocurek

Alespoň teda z Veselí do Jihlavy, což je pro jízdní dobu ČB Brno zcela zásadní. Ty 4 minuty z Budějovic do Veselí to nevytrhnou (rozdíl mezi 120 km/h a 200 km/h).

Dushan

Přímá cesta ČB-Brno je mnohem komfortnější, jelikož je velká pravděpodobnost soukromí v kupé jen pro sebe. Navíc je zajímavější rozhled do krajiny.

Dalibor

Jaká pravděpodobnost? To že bude dost volných míst je absolutní jistota!

Frantisek

Akorát je to zajížďka a zbytečně vyrobená tlačenice. Podobný nesmysl jako jezdit do Chomutova přes Ústí jen proto, aby se namísto úprav mohla poslat k šípku jiná trať (také se sídly na trase) a zase nám toho jezdilo více po silnicích. Mimochodem, to z Budějc do Brna neexistuje typ jízdenky srovnatelný s tím do Prahy?

Kuba

Vždyť Vám nic nebrání jezdit přes Lužnou. Jasně, bylo by to lepší bez přestupu, ale to je holt daň za roztříštění objednávky mezi ministerstvo a kraje. (Nicméně při pohledu na Slovensko jsem za takové roztříštění vděčný.)

Ušatá

A jak tam jezdit? KOlikrát denně? A kde jsou ty R vlaky, které tu byly?

Jiří Kocurek

Podobných „nesmyslů“ je více. Například linka Olomouc − Přerov − Břeclav − Brno. Jenže takhle nesmyslná linka jezdí vcelku plná. Totiž pobere úsekovou frekvenci. Podobně jezdily soupravy Bohumín − Brno − Praha, nebo Bohumín − Brno − Jihlava − Budějovice − Plzeň, ikdyž je to kratší přes Prahu.

Ušatá

A všichni jezdí jen z ČB do Brna? Nejsou tam náhodou na trase i jiná města a obce?

xyz

Mezi Jihlavou a Horní Cerekví se tyto rychlíky od 12/2019 staly náhradou Os vlaků; nově zastavují i v Batelově a Dolní Cerekvi. Jezdí v přibližném hodinovém prokladu s Os vlaky Jihlava – Pelhřimov – Tábor.

Z hlediska „nekonkurenceschopnosti“ – paradoxně, naopak i této lince značně vyklidily pole i konkurenční, komerční dálkové linky ČB – Telč – Brno.

Alexandr

Naprostý souhlas, mimo špičku na této trase bohatě stačí čtyřhodinový interval. Rychlíky R11 přepraví v nejslabším úseku Jindřichův Hradec-Horní Cerekev cca. 500 cestujících denně (!), což je méně než na leckteré lokálce. Být Vysočina v Rakousku, tak by 2/3 tratí (včetně Jihlava-J. Hradec) byly bez osobní dopravy a z Kostelce do Slavonic (a dál do Waidhofenu) by vedla cyklostezka. Proto buďme rádi, že z Jihlavy do Budějovic vůbec nějaké dálkové spoje jezdí.

xyz

„mimo špičku na této trase bohatě stačí čtyřhodinový interval.“ – Trasa těchto rychlíků je tak dlouhá, že z výchozí stanice vyjedou před začátkem odpolední špičky a do konečné stanice dojedou po skončení této špičky. – 4h interval = nemožnost na takovou linku vázat jakékoliv přípoje ve standardním 2h taktu, protože každý druhý spoj by neměl přípoj z hlavní tratě. Paradoxně, navzdory zřídnutí na 2x méně spojů, nemusí ani tak dojít k úspoře byť jediné soupravy + personálu v oběhu. Spoje ukončení v JH (ve směru od ČB) či Horní Cerekvi (ve směru od JI) by byly o to méně využité.… Číst vice »

Mirek111

Ano, máte plnou pravdu, MD, pokud by mělo dělat, co má, tak by Moloch, kde jezdí v závazku na linkách R, šel do kopru, viz, R 17….

Ušatá

Co je to R17? Proč se stále používá něco co nikoho nezajímá? Vlak jezdí odněkud někam a přes něco!!!