Vysočina chystá rozstřel o provoz na úzkokolejce, zájemcem může být „kterýkoliv dopravce“

Motorový vůz M27.004 po opravě v nových barvách. Pramen: JHMDMotorový vůz M27.004 po opravě v nových barvách. Pramen: JHMD

Na Vysočinu připadá 29 z celkových 79 kilometrů úzkorozchodných tratí JHMD, zbytek je v jižních Čechách.

98 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Šinagl

Milá redakce, nechcete si už konečně tu neustále agresivně vyskakující reklamu VETKNOUT V ŘIŤ???

Pavel Mareš

Ta trať je soukromá, nevím o tom, že by majitel musel na svoje koleje pustit kohokoli kdo si zamane.
Čím tam ten vítěz, pokud to nebude JHMD bude jezdit? Staré německé vraky jimiž nás zásobují alternativci úzkorozchodné nejsou

Petr Šinagl

S autobusy tento problém není = JHMD si své koleje mohou klidně srolovat, pro místní dopravní obslužnost je nikdo nepotřebuje.

alf

mě osobně příjde velká škoda, že trať postavená za císaře pána nedoznala za 150 let žádné velké investice, víceméně to platí obecně na všechny lokálky. Mám na mysli, trať má smysl, pokud se na ní (na všech) budou dělat efektivní úpravy. Pryč je doma zastávek v poli, tratě od nikud nikam. Turistika dobrý, ale nic moc. Změny vše najednou za miliony nemá smysl, ale už za posledních aspoň 30 let mohlo dojít k přetrasování nebo přesun zastávek blíž k civilizaci, rovnání oblouků. Takhle řeknem, bude to drahé, naschle. A náklaďáky? Proč nejsou? A proč ve Švajcu jsou, úzkorozochodky jsou moderní… Číst vice »

Alibaba

K drobnému rovnání v rámci stavby obchvatu okolo Nové Včelnice došlo, škoda, že se nepokračovalo i drobnými kroky díl. Úsek mezi Hradcem a Kamenicí by si to určitě zasloužil, protože tady se dá jakžtakž dojíždět do Hradce za prací.

Pavel Mareš

Úzkorozchodné dráhy se stavěli právě proto, že mohou mít ostřejší oblouky a byly tedy levnější.
Co chcete rovnat?
Tunely a estakady tam nikdo budovat nebude

Miroslav Zikmund

A jak si to KV představuje z hlediska provozního … Organizace dopravy na nudličce na území KV ….
Co tak převést pozemky pod tratí z pozemků kraje Vysočina do pozemků JČ kraje …

Alibaba

To spíš celé obce.

Marek Janík

Není i případná náhrada autobusem pořád trošku luxus? Tam by stačil VW Transporter

xyz

Nic neobjednávat! Trať vede mimo směr dojížďky (Pelhřimov/Tábor/Pacov) + násobně dražší provoz než autobusem (kterýžto autobus musí jet – resp. je vhodné aby jel – aby obsloužil ty směry, které vlak neřeší. Plus nízký počet cestujících.

Vidlák

Z hlediska rozpočtu Kraje Vysočina je platba pro JHMD směšná sumička ve srovnání se stavbou dalšího zbytečného baráku pro další zbytečné úředníky, která se právě teď realizuje. Zřejmě jde o kapric nějakého zbytečného papaláše, který se cítí být hodně důležitý.

xyz

Falešné dilema.

Miky

Kamenice-Obratan nedavá jako základni dopr. obsluznost moc smysl, rekneme si to narovinu. Pravdepodobne to skonci v nejakem „turisticko-nadšeneckém“ módu nebo (bohuzel) zcela. Hostina pomalu konci, bude se rezat i jinde nez jen na poloprázdnych lokálkách.

Ferda Vomáčka

A je zajímavé, že úplatky pro voliče koblih se vždycky najdou, ať to stojí, co to stojí…

xyz

Za jeden z těch úplatků považuji objednávání osobní železniční dopravy „ze setrvačnosti všude tam, kde jsou postaveny koleje“.

Daniel Jablonecký

Kobliha Havlíček bohužel kandiduje za Středočeský kraj, takže svoji předvolební orální mlhu vypouští tam.

MiKi

Jaký mají ty tramvaje z Ostravy na plyn rozchod ?

Pája

1435mm

Frantisek

S tím, že pro ten typ existují i úzkorozchodné podvozky, ovšem na 1000 mm, což je tady pořád trochu moc. 🙂

Ivan

Žádné tramvaje z Ostravy na plyn nejsou a nebudou.

medical examiner

No to nebudou no…
Nejdřív nebudou peníze (jako všude…), a pak nebude co přestavovat, protože se ty tramvaje mezitím rozpadnou stářím…

František flinta

V tom záměru vidím jeden podstatný problém. Případnému novému dopravci by majitel infrastruktury (JHMD) naúčtoval poplatek za dopravní cestu, který by tento dopravce zahrnul do kalkulace konečné ceny pro Kraj Vysočina, která by tak byla někde v relaci ceny placené Jihočeským krjaem.

Pája

Taky by od určitého období mohl kraj na běžné spoje požadovat vozidlo nízkopodlažní, klimatizované, s wifi atd a to Hašišbedna prostě není.

Pája

Bežné myšleno do školy, do práce atd. Ne turistické vlaky. Ovšem výhled z Hašišbedny do toho překrásného kraje – no nic…

Ondřej

I rekreace je základní dopravní obslužnost…

Pája

To jo, ale rekreanti Hašišbednu pro jednu dovolenou moc neřeší.

Jiří Kocurek

Wifina je ten poslední problém, dá se zastavět do jakékoliv vozové skříně, vč. tramvají T3. První problém je ta vozová skříň. Na kolik by vyšlo vyrobit a schválit 4 kusy si netroufám odhadnout.

Pája

To máte pravdu.

medical examiner

Hmm…zkusit leda udělat společnou objednávku na obě jindřichohradecké dvoukolejky i s tratí Třemešná – Osoblaha.

medical examiner

To by stálo kolik?…

Jan

uvedla, že je finančně zdravá, ale potýká se s nedostatkem hotovosti to by mohl bejt vtip roku – sice nemám nohy, ale běhám dóóóst rychle

PvvS

Nojo, dlouho nic neprodal z majetku společnosti..

xyz

Přesně tak. Jestli tím „finančním zdravím“ mysleli účetnictví ve smyslu nákladů vs. výnosů (pozn. což jsou veličiny nezávislé na objemu financí ve firmě), pak jsou vedle. Ukazatelem finančního zdraví je právě i objem cash-flow ve firmě.

robert

Gratuluji diletantovi Čajánkovi.

Core

Jestli umíte čarovat peníze a jezdit něco, co všichni ostatní jezdí za 130+Kč jen za 80, tak se podělte, takové schopnosti by asi ocenilo více podnikatelů v ČR

Ferda Vomáčka

Gw train taky jezdí šumavu za tolik, ne?

rozinka

A kde za takovou sumu jezdí ČD?

Fandík

Troufám si říct, že na úzkokolejku chodí hlavně nadšenci apod. Takže rušit tento skvost a zavádět místo toho autobusy…. To snad ne ….. A určitě to využívají pracující a studenti

medical examiner

Ta pak hlavně dostane přeložku na 90 km/h, aby ty autobusy někoho ani nenapadly.

xyz

Pro nadšence může nadále být k dispozici atraktivnější úsek do Nové Bystřice, navíc s „nadšenecky atraktivnějšími“ vozidly (kterými určitě nejsou hašišbedny).

Frantisek

Kamenice nad Lipou je také turistický cíl, kromě dojížďky do Hradce. Dále už je to slabší, původně to snad bylo stavěno na přípoje jak do Tábora, tak do Pacova a Pelhřimova. Teď tam leda natáhnout třetí kolejnici, aspoň k tomu Pacovu…

Pavel

Jízdní doby na úzkokolejce se asi moc nehodí k zakladni obslužnosti. Druhý problém je, že na hranicích kraje je obsluha špatná.

Josef

Ta jízdní doba je velmi podobná autobusu v těch hlavních relacích…

Roman Svačina

Jo tak proto ČD modernizují mašinku z Třemešné…

Žabák

Vyhraje ICOM?

Alibaba

Že by se JHMD trhy na dvě firmy (nebo holding)? Správce kolejí a dopravce?

Josef

Proč by to dělali, když jsou oboje?

Alibaba

Aby bylo jasné z čeho se stává cena, kterou budou nabízet kraji. teoreticky by mohl jedu část (dopravce nebo provozovatele dráhy) i někomu prodat.
Teoreticky by bylo možné, že by mohly Hašišbedny a Tůčka s Balmama nabídnout někomu k pronájmu, a ten nájemce by pak nabídl dopravu v kraji.

ABC

zájemcem může být „kterýkoliv dopravce“, pokud ovšem vlastní hašišbednu 🙂

medical examiner

Hmm…takže opět JHMD.
Pochybuji, že rakouští dopravci mají vozidla na 760 mm…

Frantisek

A nemají? Zkuste jen 12 km od Nové Bystřice, kam se původně mělo jezdit skrz. Překvapení, co?

medical examiner

Ano. Příjemné překvapení…

Daniel Jablonecký

Skrz ten panelák v Nové Bystřici? 😁

Rudolf Tuček

Projekt počítal s odbocenim tratě do Litschau ještě před stanici Nová Bystřice. Pokračování z té kuse koleje zkrz panelák se nikdy neuvažovalo.

Martin

Tohle skončí tak, že na Vysočině bude jezdit bus.

Kraj/stávající dopravce se dohodnout nechtějí. Nikdo jiný tam vozidla nedá (no možná jisti dopravce by byl snad schopným z normálního rozchodu udělat úzký 😁).

Dopravní cesta někomu patří, a ten někdo bude buď zásadně proti, aby mu tam v rybníku rejdil někdo jiný, nebo za dopravní cestu si řekne nekřesťanské peníze. Toto by musel hradit kraj, a ten to (z jistého důvodu) odmítne.

Pak tedy nezbyde nic jiného, než obsluhu zajistit autobusy.

Jsem asi možná pesimista a nadcházející období mě vyvede z omylu.

Martin

A kraj Vysočina dosáhne svého s tím, že jinak to nešlo a udělal pro zachování železniční dopravy, co bylo v jeho silách 🤔

ABC

tak přístup a cena za DC jsou nějak regulovány, ne?

Martin

Možná, přiznám se, že nevím. Tím že DC patří soukromé osobě, nikoliv státu to může být jinak. Jak to funguje na vlečkách?

Josef

Podmínky jsou stejné, provozovatel ať už SŽ nebo soukromník mají stejné podmínky a povinnosti…

A. Mikulka

Prostě nevíte ale budete chytře plkat místo toho, abyste použil Googlu.

Martin

Bože můj, vy budete jistě duševní gigant! Tohle je DISKUZE, nikoliv WIKIPEDIE.

Že něco KDOKOLI, neví, neznamená, že si to nedokáže najít.

Jiří Kocurek

Jak to funguje na vlečkách? Někdy i takhle, po mafiánsku, aby se nemuselo platit za její užití.

https://www.novinky.cz/domaci/clanek/nasi-na-ne-klekli-rika-babis-na-nahravce-k-firme-kterou-nezakonne-zlikvidovala-financni-sprava-40043806

Gwann

jo, kdyby tam toho někoho nepustili, to bych se šel dívat na ten bugr…

tak CD bude mít druhé TUcko, třetí má zbytečně v Luzne. a nějaký vagón by se jistě taky našel….nebo slezské zemské dráhy?

být čajankem, začnu být lehce nervni…

Pete Křístek

Slezské zemské dráhy? Tak ty snad mají jen páru. A na osoblažce je něco taky potřeba.

Gwann

dle mého mají i nějakého faura? a možná by nebyl problém nějakého sehnat…

ABC

tak když budou topit dřevem, bude to i klimaticky neutrální!

A. Mikulka

JHMD stejně jako SprŽel musejí vydávat Prohlášení o dráze, které obsahuje i ceny DC na nediskriminační bázi (stejné ceny musejí účtovat i samy sobě) a musí kapacitu DC přidělit každému, kdo splní podmínky.

rozinka

Účtovat musí, ale musí ji sami sobě i vymáhat, nebo si ji sami sobě započtou např. platbami za reklamy ve vozidlech.

Kamui

Jak může jedna firma něco účtovat sama sobě?

Kkarel

Úplně normálně.

Gwann

dvě profit centra?

Miroslav Zikmund

Infrastruktura má svoje účetnictví, provoz svoje. Provoz platí infra za použití DC, je to nákladová položka započítaná do ceny vlakového kilometru …
Provoz musí platit SŽ poplatek za použití ŽDC na „splítce“ ….

Miroslav Zikmund

Snadno, tak to fungovalo za Bati … jedna dílna kupovala a prodávala druhé … každá dílna si na sebe musela vydělat ….
Podobně to fungovalo v oslavovaném / proklínaném JZD Slušovice „i za bolševika“ ….

Marana_CZE

Pokud to přinese zlepšení kvality pro cestujícího a snížení ceny, tak je to jedině dobře… Současný stav je příšerný

rtep

Zlepšení kvality to přinese vemi pracděpodobně, protože horší kvalitu,než nabízí JHMD, už asi nabídbnout ani není možné.
Ale ke snížení ceny myslím žádný rozumný důvod není.

Josef

Snížení ceny? Jakože by se jezdilo za méně než těch 88 Kč?

Marana_CZE

JHMD neustále tlačí na tu cenu 140 korun za kilometr a pochybuju, že by si ji nechtělo vyhádat u nového (tohoto) kontraktu. Samozřejmě jsem nemyslel jezdit za méně než těch 88 korun…

PvvS

No pokud vedení JHMD tu cenu 140 Kč podhodí, tak :
1) můžou se rozloučit s jakoukoliv platbou od Vysočiny
2) asi by na ně vlítl i JČ kraj..

A jelikož KV těžko kývne na tu vyšší cenu, tak jsem hodně zvědavej.

rozinka

Kde za takovou cenu jezdí ČD?

Marana_CZE

Pro pochopení. Myslím snížení ceny že 130-140 korun za kilometr, které si neustále vyžaduje JHMD s vozidly s kterými na této trati jezdí. Nikoliv snížení ceny z těch 90 korun

medical examiner

Ale kdyby to Balm/ú mělo klimatizaci a takový interiér – bylo by to lepší že?
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201702/M1031304-kopie.jpg

Marana_CZE

Neříkejte dvakrát nebo se toho nějaký iniciativní blb chytne a dopadne to po vzoru hašišbedny…

Jarek

Pozoruhodné, takže mezi Černovicemi a Obrataní by pendloval jiný dopravce? To je hodně šílený výkon, zralý opravdu na náhradu autobusem.

Josef

Kamenice nad Lipou…

K.S.

Na druhou stranu, proč ne? Pokud je problém prostě je v tom že Vysočina nechce platit JHMD, ale JHMD chtějí jezdit, tak může být možná nějaká dohoda s novým dopravcem že za nějaký poplatek/služby si vozidlo přeberou v dané stanici JHMD a budou pokračovat do Hradce.

PvvS

Vysočina by platila, ale ne čísla vytažený někde z…

Core

Vysočina by platila? Zatím to nevypadá 😆😆

PvvS

To na co má smlouvu..

Core

To je právě to, Vysočina přece nemá platit odněkud vytažený čísla, ale čísla, který si má a může zkontrolovat, ale nedělá to, proč asi.

A k tomu říká, že ví, že to stojí víc, než platí, takže nemáte pravdu ani v tom, že by platila. 😆

Miroslav Zikmund

Převedeno do ABSURDNÍ reality – nový dopravce si pořídí vozidlo, postaví „depo“ kde bude vozidlo bydlet … náklady na depo i vozidlo rozpočítají do ceny vlkm na dobu 10 let …. Při objemu kilometrů (za 10 let odhadem 1,5 milionu) může ten vlkm přijít na řád tisíců z řádu stovek korun ….

Rejpal

To jsem zvědavý kolik se přihlásí zájemců. Jen doufám, že nebude politicky nařízeno ČD podat nabídku.

Josef

Od ČD také doufám, že ne. Ale někdo jiný by se přihlásit mohl. Současná situace je fakt tragédie…

medical examiner

RhB?

Pája

Ti to nečtou 🙂

Ondřej

Z hlediska síťovosti by ČD byly nejlepší…

Rudolf Tuček

Z hlediska síťovosti by ČD byly nejlepší, máme číst jako protože tam platí režijka.

Jiří Kocurek

A také politicky nažízeno kraji Vysočina zvolit ČD. Ikdyby byl někdo o 10 Kč/km levnější.