Vysočina chystá rozstřel o provoz na úzkokolejce, zájemcem může být „kterýkoliv dopravce“
Na Vysočinu připadá 29 z celkových 79 kilometrů úzkorozchodných tratí JHMD, zbytek je v jižních Čechách.
Kraj Vysočina učinil první krok k zajištění provozu na úzkorozchodné trati z Kamenice nad Lipou do Obrataně po roce 2025. Ve věstníku veřejných zakázek publikoval předběžné oznámení záměru „uzavřít smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné drážní osobní dopravě“.
Kraj chce smlouvu uzavřít napřímo bez výběrového řízení, využije ale takzvaný rozstřel. Trať patří společnosti Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která má až do roku 2024 s krajem smlouvu i na provoz. Kraj má ale v úmyslu „umožnit projevit zájem kterémukoli dopravci, který bude reagovat na toto sdělení“. Kraj přímo píše, že vyzval další dopravce. Chce prověřit jejich zájem, než přistoupí k uzavření smlouvy.
Mezi krajem Vysočina a JHMD panuje dlouhodobé napětí a neshody. Firma žádá zvýšení úhrad a rovněž chce, aby kraj platil i za dopravní cestu. Jihočeský kraj na zvýšení poplatku v nové pětileté smlouvě, uzavřené v roce 2019, přistoupil. Za pět let trvání smlouvy s Jihočeským krajem bude průměrná sazba 138,65 koruny za vlakový kilometr.
S krajem Vysočina má JHMD také smlouvu do roku 2024, nejde ale o nový kontrakt, nýbrž o prodloužení starého. Podle dodatku na rok 2018 (na další roky nebyly dodatky uzavřeny) činila tehdy platba Kraje Vysočina (i s příspěvkem státu) zhruba 83 korun na vlakový kilometr. Podle vyúčtování Jindřichohradeckých místních drah, které firma doplnila jako součást jednoho z dokumentů v insolvenčním rejstříku, by letos měla být sazba včetně přiměřeného zisku téměř 136 korun na vlakový kilometr.
V insolvenčním rejstříku se firma ocitla na vlastní žádost, když požádala o vyhlášení mimořádného moratoria na dluhy. V žádosti firma uvedla, že je finančně zdravá, ale potýká se s nedostatkem hotovosti kvůli výpadku tržeb z jízdného v loňském a letošním roce z důvodů pandemie. Moratorium platí do 3. září a chrání firmu před věřiteli.
Na Vysočinu připadá 29 z celkových 79 kilometrů úzkorozchodných tratí JHMD, zbytek je v jižních Čechách. Vysočina se přitom netají tím, že má dlouhodobě připravenou autobusovou variantu obsluhy území. Na doplňující dotazy deníku Zdopravy.cz k budoucnosti provozu na úzkokolejce a k případnému nahrazení vlaků autobusy kraj neodpověděl.