Vyšetřovatelé už vědí, jak mohlo dojít k tragédii dvou letadel v Nice. Piloti si spletli dráhu
Airbus A320 společnosti Nouvelair. Foto: Milad A380 / Wikimedia Commons

Piloti zabránili přerušením přistávání na poslední chvíli tragédii.
Ano, zdá se, že se jedná primárně o pochybení na straně pilotů letu Nouvelair, ale je třeba upozornit, že francouzský úřad tímto nezveřejnil předběžné výsledky vyšetřování, ale jde o oznámení o zahájení vyšetřování, kde publikované shrnutí uvádí pouze známý fakt, k čemu došlo, tj. že pilot Nouvelair přistával na špatnou dráhu, byť měl povolení na správnou. Myslím, že v rámci vyšetřování bude věnována hlavně pozornost dalším faktorů, které k incidentu přispěly. Vyšetřování totiž musí odhalit zejména jaký podíl mělo počasí (uváděna byla např. nižší než požadovaná viditelnost/dohlednost), jaký podíl mají vůbec postupy pro přiblížení a přistání na tomto letišti, kdy… Číst vice »
Byla mlha, letěl podle ILS předpokládám. Proč ILS nepřenáší i nějakou informaci o tom jestli přistání je nebo není na dráze povoleno?
Pretože ILS je „storočný“ systém, ktorý neprenáša vôbec žiadnu informáciu (okrem dvoch modulačných frekvencií, každej vysielanej trochu iným smerom; kde sa prekrývajú s rovnakou intenzitou je lietadlo správne, kde jedna prevláda je lietadlo bokom; to celé ×2 pre dve roviny). Ale, samozrejme, ILS na dráhe 04L používa inú nosnú frekvenciu ako ILS na dráhe 04R, teda piloti v tej chybe žili dlhšiu dobu. A potom, na jednom ILS môže byť naraz usadený viac lietadiel, tzn. „povolenie pristáť“ by muselo prenášať aj informáciu, pre ktoré z nich platí. To nie je ako LVZ, kde prvý vlak signál vyskratuje a prípadný druhý… Číst vice »
Ono totiž nejenže v letectví není nic jako ETCS, ono tam není ani nic jako barvičkovač a dokonce nic jako návěstidla. ILS jsou vlastně spíš jen „koleje“. V letectví je velká hromada lidského faktoru a k tomu velká hromada tréninku, školení a náročnosti, která má vyhnat ten lidský faktor k co největší dokonalosti. Nějak to funguje, ale prostě se periodicky ukazuje, že lidi nejsou stroje. Co mně udivuje, že není ani moc snaha tam těm pilotům pro kontrolu přidávat aspoň nějaké „asistenty“ v duchu automobilismu.
Ne, jak uvádím výše, ILS na dráhy 4L, 4R se prakticky nepoužívá a piloti jsou nuceni k vizuálnímu přiblížení. Při využití ILS je totiž nutný přelet Antibes, což je oblast s velmi luxusní zástavbou a obyvatelé si nepřejí, aby přes ně létala letadla….
To je teda věc. Já bych naopak čekal snahy o zavedení výhradního provozu ILS.