egoe-plus
Infrastruktura Komerční sdělení Železnice

Vyšehradský železniční most: Diskusní večer 12. 2.

Železniční most pod Vyšehradem v Praze. Autor: Enfo – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28675432
Železniční most pod Vyšehradem v Praze. Autor: Enfo – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28675432

Občanská iniciativa nebourat.cz pořádá ve spolupráci s vilou Winternitz večer věnovaný železničnímu mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Hlavní částí večera bude přednáška o historii mostu doplněná mnoha neznámými dobovými fotografiemi. Tuto část zajistí známý znalec místní historie „Vyšehradskej jezdec“.

Doplňovat ji budou dva krátké příspěvky: První představí most v kontextu současné a budoucí železniční dopravy metropole (Václav Tittl, IPR Praha). Druhý představí samotnou iniciativu, její motivaci a dosavadní činnost (Pavel Štorch, zakladatel iniciativy).

Závěr večera bude vyhrazen diskusi, na kterou přijaly pozvání osoby rozhodující o budoucnosti mostu: Ing. Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železnic; Ing. Adam Scheinherr, náměstek pro dopravu magistrátu města Prahy; Ing. arch. Naděžda Goryczková, ředitelka Národního památkového ústavu a Ing. Václav Jandáček, autorizovaný statik a inženýr.

Po letech diskusí se nyní schyluje k zásadnímu rozhodnutím o budoucnosti mostu. Neuspokojivý technický stav mostu se postupující korozí nadále zhoršuje. V brzké době se očekává rozhodnutí ministerstva kultury o žádosti SŽ o sejmutí památkové ochrany.

Hlavní město Praha nechalo ve spolupráci se SŽ a Kloknerovým ústavem vypracovat v roce 2019 další studii se zapojením předních zahraničních odborníků. Zároveň se jedná o nejvytíženější úsek železnice v hlavním městě. Mluví se o tzv. kapacitním hrdle. V neposlední řadě je s osudem mostu úzce spjata i otázka vybudování zastávky na Výtoni.

Přijměte prosím naše srdečné pozvání.
Kdy: 12. 2. 2020 v 19:00
Kde: vila Winternitz, Na Cihlářce 10, Praha 5
Vstupné: 100 Kč
Více na: https://www.loosovavila.cz/akce/2020/2/12/vyehradsk-eleznin-most-v-souvislostech

Redakce Zdopravy.cz přinese text o celé akci ve čtvrtek.

160 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mickey

Hlavně ať někoho nenapadne to „citlivě rekonstruovat“. Takováhle stavba se prostě dá pouze celá vyměnit, místy tam už chybí kusy železa a to prostě nejde zaplácnout.

Brzdič zániku

Po přečtení diskuze mám jasno – pro eliminaci nadcházejícího průšvihu je nutné tlačit stavbu dvoukolejky Radotín – Krč – Vršovice….

Zdenda

No samozřejmě

Dan Richter

Most je v pohodě. Potřebuje jen řádnou a pravidelnou údržbu, jak již tady někdo zmiňoval. Poškozené díly lze vyměnit. Není potřeba ho nahradit nějakým větším, novým mostem s více kolejemi, vlaků po něm jezdí málo. U kolejí nebude samozřejmě nikdy úplný klid. V blízkosti domů to lze řešit modernizací svršku, upevnění kolejnic typu W14 a protihlukovou stěnou. P.S. Zajeďte se podívat třeba do New Yorku na nadzemní podzemku, či jaký kravál dělají vlaky při průjezdu Flagstaffem v Arizoně.

Kubík

Ano, vlaků po něm bude jezdit málo, až se Jančura odstěhuje ze Smíchova a přestanou soupravové jízdy, které narušují beztak GVD.

XXXD

Vy jste teda dobrej komik. Podle SŽ(DC) se jedná o jeden z nejvytíženějších úseků a vy tady plácnete takový nesmysl, že zde jezdí málo vlaků. A ne, žluťák tady na provozu nemá nějak zásadní podíl (maximálně tak cca 2 páry za hodinu, to znamená, že prodloužení S6 na hlávk by to zcela nahradilo). Jinak celej ten most je úplně v háji, ale chápu, že někteří lidé o únavě materiálu asi nikdy neslyšeli. Oprava současné konstrukce by stála nejspíš víc peněz než úplně nový most, vyměnila by se většina častí, takže most už by ani nebyl moc původní a oproti novému… Číst vice »

Dan Richter

Nevím, odkud berete ty informace. Na most se dívám z okna a výjimečně nějaký vlak vidím. V roce 1901 byla provedena kompletní výměna starého mostu za současný nový za pouhé 3 dny.

https://vysehradskej.cz/vymena-zeleznicniho-mostu/

Jonáš

Tři dny na samotný přesunutí konstrukcí, jinak se tam samozřejmě makalo rok před a rok po 😀

Mickey

Já když koukám na most, tak vidím prakticky kdykoli nějaký vlak.

Zdenda

Tak si vezměte brýle, jestli ty vlaky nevidíte 😀 Ještě možná koukáte na jiný most, v Americe, když tam provádíte např. Mongoly

ondra

přesně,jak XXXD píše./o únavě materiálu/ Je to obraz dnešní doby-viz dnešní rozhovor 20 minut Radiožurnálu s panem Mílem,který,jak se v rozhovoru vyjádřil,při jednání o jaderné energetice s nějakým asi humanitně vzdělaným europoslancem z Německa,tak tento europoslanec naprosto vážně navrhl v europarlamentu zrušit Kirchhoffovy zákony…

Richard Fiala

Co to je za magora žijícího snad v Americe(?) Proč sakra máme kvůli smíchovskému mostu jezdit do Arizony? Most ani náhodou NENÍ v pohodě! Jak se mají poškozené díly za provozu vyměňovat? Napsat že vlaků po mostě jezdí málo (cca jeden každé 2-3 minuty) může už jen naprostý idiot. Není to náhodou ten slavný „profesor“ Richter známý z rozhlasových diskusí?

Dan Richter

V Americe nežiju, ale 20 let tam dělám průvodce ;-). Profesorem ještě nejsem. Jen o mě 2x mluvil Rey Koranteng a Lucie Borhyová v hlavní zpravodajské relaci TV NOVA v souvislosti s mých fyzickým napadením bývalou 1. místopředsedkyní odSS Alexandrou Udeřnijou na jednání ZMČ Praha 2 dne 26. února 2018.

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/eugen-bruhwiler-zeleznicni-most-vyton-sprava-zeleznicni-dopravni-cesty_1911290650_pj

Brzdič zániku

Druhý Marcel Štancl…..

MartinS.

Jak Alexandru Udženiju nemusím, v tomto Vámi uvedeném případu s ní plně souhlasím…

Cestovatel

uuuuh oprava: v čistě gotickém slohu 😀

Bus

Pokud má být most odstraněn, tak raději nenahrazovat pseudokopií, protože snad jen poloslepý člověk bez citu pro detail by mohl říct, že nová konstrukce bude vypadat „stejně“. Nebude, stejně jako nebude stěrková akrylátová omítka na starém domě vypadat jako prvorepubliková pemrlovaná omítka.

videosen

Na omítku domu se díváte max. z několika metrů, tady jde, pokud jsem to pochopil, o pohled z dálky. Jde o železniční most, nokoli o most sloužící k procházkám.

Bus

Ano, právě o lidech jako vy jsem psal, tj. bez citu pro detail. Je chyba si myslet, že nová konstrukce se bude lišit pouze absencí nýtů.

videosen

Nápodobně, já nemám podle vás cit pro detail a lidi jako vy nemají cit pro celek. Jde jen o to, co je právě v tomto případě důležité a co podružné. Jinak, nýty na konstrukcích přímo miluji!

Cestovatel

Velmi mě pobavilo jaké pobouření vyvolalo symbolické vstupné 100 Kč = 4 Eura. Psychologie úspěšně zafungovala. To mini vstupné je tam proto, aby se eliminovala (=odfiltrovala) skupina jedinců která tvoří drtivou většinu zde diskutujících. Tedy aby se tam objevili jen ti co k tomu mají odborně co říct a ti, kterých se ten kravál-most-obludárium bezprostředně týká v bytových domech v těsné blízkosti se nacházejících.

Richard Fiala

Další magor!

Hajnej

Podobně to bylo, když se projednávala lanovka z Brixenu do St. Andrä. Poprvé se tam natlačila hromada prudičů a zabili to, napodruhé bylo vstupné a povinná registrace a vybírali se lidi tak, aby byl reprezentativní vzorek (podobně jako když se dělá průzkum veřejného mínění).
Napodruhé to už prošlo…

Cestovatel

Já jenom pevně doufám, že to po 100 letech zmizí: 2 důvody: 1.) když jede přes tenhle most vlak – je to neuvěřitelnej kravál – sráží to – a to velmi výrazně – prodejnost bytů v nejbližšim okolí – tedy cenu nemovitostí na samotném nábřeží a v jeho okolí.., 2.) odkudkoliv za touhle obludností to kazí pohled na panoram Pražského Hradu, Malé strany a Karlova mostu – pryč s tím na smetiště dějin!!!! Pryč se staromilstvím!! Musíme si vybrat jestli chceme nepoužitelnej skanzen bez trvalých obyvatel pro ubytování na dva- tři dny typu RBnB (otřesným příkladem je okolí Karlova mostu… Číst vice »

...

Ta volba před námi byla před 25 lety. Dneska už je z centra Prahy obrovská továrna na prachy od turistů, tak už nemá smysl to měnit a město pro lidi místo toho vzniklo na Smíchově, v Karlíně a na Vinohradech.

Cestovatel

omyl !!!! vždycky to más smysl a když se chce tak všecko jde – viz zákaz bubnování na staré kastroly, kýble od malty apod, zákaz nafukovacích pand a tomu podobných třímetrových postaviček, do budoucna zákaz/přísná regulace fejkových old-timerů (údajně mají mít stejná pravidla jako taxíky),dlouhé bus pruhy na úkor IAD, 70 km/h na místech dlouhých kapacitních městských výpadovek apod., integrované jízdné v MHD, Jednotné vysoké standardy busů MHD – výrazná obměna za nové. apod.

...

Největší zlo je regulační mánie.

Cestovatel

Opačný pohled na „regulační mánie“ je, že se jedná o nastavování jasných pravidel a jejich důsledné vymáhání jejich dodržování.

Jan

2) Naopak most patří do panoramatu Prahy už skoro 150 let, nebo 120 let pokud považujete ten původní, o trochu nižší a s pěti poli místo tří, za natolik odlišný. Rozhodně tam patří více než velká část ostatních, novějších mostů. To už byste si mohl rovnou stěžovat na dostavbu chrámu svatého Víta na Hradě která pohled na Hrad změnila úplně a stalo se tak podobně před zhruba sto lety. A to je ten most ještě celkem daleko aby nějak významně zasahoval do výhledu, to může akorát z Krče a okolí.

Bus

Pozoruhodně si odporujete, když v jedné větě vyzýváte pryč se staromilstvím a ve druhé hájíte pohled na panorama Pražského hradu, Malé strany a Karlova mostu. Zrovna včera dávali na ČT dokument o mostech, byl tam např. Forth Bridge, ocelový most z 1890, je pravidelně udržovaný a bude sloužit možná donekonečna. Ten pražský železniční zjevně někdo zapomněl takových 50let natřít, takže není divu, že je ve špatném stavu.

Cestovatel

Bus: je vidět že tam nebydlíte. Ten most je periferní zrůdnost která do vnitřní Prahy nepatří – při pohledu z Podolí je to jak přes mříž… Co se týká crámu sv, Víta – musel jste si všimnout že stavebně je to „prasárna“ – gotická stavba a na vrcholku hlavní věže je vidětr jasný přechod do holého stylu a barokní báně… nemám slov…ale tahle „prasárna“ není z přelomu 19, a 20. století, kde se to dostavovalo v čistě barokním slohu.

Ketchup1970

Honem zpátky do školy!!!!! Ta směsice stylů na hlavní věži je starší než dostavba o které je řeč! Barokního vrchu se dočkala překvapivě v baroku, od tím je renesanční patro. Vzniklo v renesanci tedy v době kdy byl postaven letohrádek královny Anny. Dostavba do roku 1928 byla podle GOTICKÝCH plánů.

XXXD

Tím, že most občas natřete to ovšem nezachráníte.

Bespi

Tak nater je zaklad, to ze se na udrzbu na ceske zeleznici kasle obecne snad netreba rozebirat.

XXXD

Tak ještě jednou pro méně chápavé: když natřete most, tak únavu materiálu, ze kterého most je, nezastavíte.

BND30

Asi viděl reklamu na Hammerite….

Bus

„Únavu materiálu“ jsme viděli nedávno na mostě v Petrově nad Desnou, který měl rovněž 115let, oficiální nostnost 20t a jeho „bod zlomu“ experti odhadovali kolem nízkých desítek tun. Když ho chtěli zbourat zkoužkou zatížení, navezli 455tun materiálu a most nic, prostě zatěžováním se nepoškodil nevratně, natož aby spadnul. Příhradové konstrukce jsou poměrně imunní k té vaší únavě materiálu, jsou pársetnásobně předimenzovány, ovšem bez obnovy nátěru se ocelové profily prostě ztenčí nebo na exponovaných místech prakticky zmizí kvůli korozi. Takže hlavní důvod ztráty únosnosti není žádná „únava materiálu“, ale koroze ze zanedbané údržby.

Jonáš

A nikdy ho nenatřete tak dobře, abyste zabránili korozi v nýtovaných spojích.

Bus

nýtovaný spoj je prakticky vodotěsný, žádná spára mezi sestykovanými profily není

strojvůdce

Pane Cestovatel, převelice se omlouvám všem diskutujícím, leč na Váš názor musím odpvědět pouze jednoduchým konstatováním, že jste ultraidiot. To by podle Vás měli angličané zlikvidovat mosty Isambarda Brunnela? Který byl mimo jiné tímto národem v referendu zvolen největším angličanem všech dob. Vy by jste slovy seriálového MUDr. Štrossmajera mohl vzduchem lítati jako holubička, kdyby blbost nadnášela.

Georg

jestli tam nebude eugen, tak nejdu. 🙂

Chytrý za 2

Jemu to bude jedno. Tenhle tunel k Praze patří jako k velbloudovi hrby.

Chytrý za 2

oprava: most

XXXD

No tunel to nakonec možná taky bude.

Dan Richter

Nerozumím tomu, proč se musí diskuze konat v nějaké vile, a ještě za to platit. Co třeba požádat o zapůjčení vhodného sálu zdarma např. MČ Praha 5, MČ Praha 2 ? Ing. Adam Scheinherr tomu asi moc nepomůže. Přestože jiná města běžně soutěží servis vozů metra veřejně na ted.europa.eu, např. město Charkov na Ukrajině, obhajuje Witowského a přímé zadání bez výběrového řízení společnosti Škoda Transportation. Na ted.europa.eu jsou přitom dokonce vypsány i zakázky, kdy lze zadání konkrétnímu dodavateli skutečně zdůvodnit ochranou duševního vlastnictví, např. údržba dodaného sofware firmou, která ho vytvořila pro jednu britskou společnost. Povinností dodavatele je dodat zákazníkovi… Číst vice »

K.S.

Myslím že nejlepším kompromisem bude snesení konstrukce, prověření únosnosti a případné vyztužení pilířů a následné umístění trojkolejného mostu vizuálně shodného.

Bram

Milý K.S., nechceš místo vynášení unáhlených soudů se konečně do Prahy přijet z Brna podívat?

Richard Fiala

Vstupné 100 korun na besedě a diskusi k tématu významného veřejného zájmu? To je provokace nebo výsměch? Nebo snad winternitzovská kletba?

Pavel Štorch

Pokud mi napíšete na pavelstorch@email.cz, dostanu Vás tam zdarma, slouží to na provozní náklady vily. Nikdo jiný z toho nic nemá. Díky za pochopení.

noerf

1) most má nedostatečnou kapacitu, což s ohledem na to, že by měl návrh počítat s předpokládanou kapacitou nyní a v průběhu třiceti až padesáti let znamená fakticky poslat k zemi 2) vyhazováním peněz za nesmyslné studie tomu mostu nepomůže 3) pokud mám několik mostů, musím rozlišit co je opravdový unikát (technicky, věkově) a co je nutné obětovat na oltář pokroku. Závěr: buď se jedná o výjimečnou technickou památku a most opravme jako památku (částečně financovanou ministerstvem kultury a vedle postavme nový dvojkolejný most s napojenim na stávající koleje, nebo to celé pošleme k zemi, a postavme dva dvojkolejné mosty… Číst vice »

Pavel

Souhlas: Důležité je, aby po studiích padlo rozhodnutí jak stavět. Praha dobrý S-Bahn nutně potřebuje. Jen s tou rychlostí, ta kvůli okolním obloukům na mostě asi nikdy závratná nebude…

Frantisek

Navazující tratě mají také jen tři koleje, nikoli čtyři.

noerf

František: Na Smíchově již přechází do čtyř kolejí. Kapacita bude potřeba větší a most se buduje na několik desítek let.

XXXD

Čtyři koleje jsou zbytečné. Na vyšehradské straně byste je tam dost horko těžko napasoval. Nakonec budeme rádi i za ty tři. Spíš to chce, aby se co nejdříve realizovalo NS2.

Ten_z_Bíliny

Problém je, že dnešní společnost nepřijme jiný názor, než sama chce. Takže se bude dělat tolik studií, dokud ty studie bude platit někdo jinej a dokud nějaká to studie nevyjde v jejich prospěch.

Cestovatel

souhlas – k zemi a rozšířit ze 2 na 4 koleje.

Pavel Štorch

Dobrý den, jsem organizátor té diskuse. Organizujeme to právě proto, aby se rozhodnutí o mostu už příliš dlouho neodkládalo. Aby se nejednalo jen v zákulisí a pak se oznámilo řešení. Je skvělé, že Vás to zajímá. Avízo na zdopravy.cz jsme dali, abyste přišli. Čím více Vás přijde, tím více budou Váš názor slyšet i lidé, kteří o tom rozhodují. Pokud by bylo vstupné 100,- sloužící k pokrytí provozních nákladů místa konání, příliš, napište na mail: pavelstorch@email.cz. Díky.

robert

Doprkvančič, ve středu v poledne odjíždím pryč. 🙁 Bude nějaký záznam?

Pavel Štorch

Bude video, ale ještě nevíme formu zveřejnění. Zřejmě na fb „zachraňme železniční most“ se dozvíte více.

Chytrý za 2

a jak rád byste se přitom pohádal, že? 😃

robert

Proč bych se tam měl hádat? Copak ty víš, jaký na to mám názor?

Chytrý za 2

no určitě se najde i opačný

robert

To pořád nevysvětluje to, proč bych se tam měl hádat.

Chytrý za 2

Zkrátka vehementně vyměňovat názory, no. 😃

Martin

Rad bych se zucastnil, ale termin se mi vubec nehodi… :-(, pokusim se prijit, ale moc tomu nedavam… K mostu, me se libi a jeho umisteni v centru mesta jako pamatkove zony UNESCO pod Vysehradem k necemu zavazuje,… Novy most by mel na tento odkazovat a byt mu pokud mozno co nejvice podobny,… V soucasnosti i tvori uzke hrdlo, nebot z jedne strany mostu je trat 3-kolejna, z druhe je od smich. nadrazi dokonce 4-5 kolejna trat… Pro me zachrana mostu jiz nema smysl, je ve spatnem stavu a i kdyz moznost existuje, nedava smysl,… Co me se ovsem nelibi… Číst vice »

Neonym

Tak jsem si v návaznosti na tento článek prošel pár článků o důležitosti zachování mostu. Ačkoliv u tohoto mostu musím, narozdíl od Libeňského, přiznat, že se mi opravdu líbí a že je opravdu zásadní pro panoramata Prahy, tak trnu, když čtu myšlenkové pochody lidí bojujících o zachování mostu. Např. hláška „Samozřejmě vyvstává otázka, proč je nutné vést hlavní železniční tah z Plzně středem města.“ mě úplně odrovnala.

Tady je namístě pouze architektonická soutěž, výběr kvalitního návrhu, který bude kombinovat krásu a fuknčnost (počet kolejí nebo dokonce i zastávka na mostě) a zhotovení nového mostu.

rýpal

to ale bude nutné starý zbourat a nahradit celosvařeným , který bude „krom toho že neuvidíte nýty jako důkaz starobního důchodu tohoto mostu “ identyčný… a rovnou pro budoucí generace bych takový udělal dva dvoukolejný ať nemusí řešit P..oviny na diskuzních forech jako my.. kvůli podělaným památkářům…

Jan pesina

Postavil bych podobný ale 3kolejny třeba

Hen ten oný

Já bych navrhl tříkolejný tunel pod Vyšehradem. 😃

...

Pokud chceme mít úžasné panoráma Prahy i z Podolí, tak ho můžeme jedině nahradit tunely. Asi nejlépe dvěma dvoukolejnými. Zastávka Výtoň pak může být koncipována jako zastávky S-bahn Brandenburger Tor nebo Oranienburger Straße v Berlíně. Otázka zní, kdo takový luxus zaplatí.

Frantisek

Plus tolik jízd do kopce, údržbu tunelů, osvětlení podzemní stanice. A horší dostupnost. Tady je to nesmysl.

David

Ať to zaplatěj Moraváci.

Jonáš

Pokud to chcete mít v tunelech, tak by zastávka Výtoň musela bejt aspoň 15 metrů pod zemí — a muselo by to klesat pod zem už někde od Otakarovy nebo nejpozdějc z Folimanky. A nevim jestli by se stihlo na Smíchově vůbec vyjet na současnej level peronů.

Mirek

Kopíruju vlastní komentář z jedné podobné diskuze tady na stránkách:

Že je most ve špatném stavu, ví všichni. Že jeho dvě koleje jsou pro narůstající dopravu nedostačující, je skutečnost také zřejmá. O to, že současnou ocelovou konstrukci nahradí „cosi z betonu“, se už nikdo bát nemusí. Panorama tedy zůstane zachováno – na něj nebude mít vliv ani absence nýtů na mostě. A hlavně si za pár let na starý most nikdo ani nevzdechne….( kolik jeho „ochránců“ vůbec ví, že on vlastně není původní? 😉 )

Martin

ano neni puvodni… 🙂

Chytrý za 2

Nechť tedy vznikne jeho vícekolená replika, a po ptákách. Hlavně ať se na tom nechtějí „vyřádit“ architekti.

Dan

A co jako že není původní? Tohle není o tom, co je a není původní. Ten původní most tak pěkný nebyl. Z architektonické a estetické stránky to je o tom, že jsou prostě období, kdy vznikají díla spíš nadčasovější a pohlednější a naopak období, kdy se pěkné věci povedou spíš výjimečně. Nebýt zanedbané údržby, je tenhle most nádherný. Pokud vyhraje replika současného mostu s včetně aspoň některých detailů, je to OK. Pokud se podaří navrhnout úplně nový moderní most vysoké estetické kvality a pasující do amosféry té lokality, je to taky OK. 🙂 …A samozřejmě jde také o to, jak… Číst vice »

Mirek

„….dát příklad, že „původní“ prostě jako argument nedává smysl ani pro zachování, ani pro zbourání…..“ sice jsem nic takového nenapsal…..ale souhlasím 😉

Georg

to je asi vec historizujici zateze v nasem usudku. ja si nejsem jisty, jestli pro cloveka ze zacatku xx. stoleti, zvykleho na drevene konstrukce, nebyl most stejne hnusny jako je pro nas napriklad nuselak nebo nove spojeni.

David

Co je na Nuseláku hnusného? Mluvte za sebe, ne za „nás“.

Hen ten oný

Co je na Nuseláku hnusného? AHnusného nic, ale nejde z něj provádět bungee jumping. 😃

Martin

Pravdepodobnost, ze se vam podari nejakou starsi kvalitativne a architektonicky povedeniu stavbu necim novym a stejne kvalitnim se blizi nule…

David

Je původní, ale není první v daném místě.

Nicky

Tohle je typicky český přístup – postaví se most a nechá chátrat. Oproti např. Golden gate, kde mají harmonogram údržby pevně stanovený na desítky/stovky lete dopředu, v tomto případě permanentní.
Ten most nemá cenu zachraňovat když je komplet prorezlý. Vytvořit repliku, žárově pozinkovat a popřípadě zvýšit kapacitu.

Pražák

Než vytvářet repliku je mnohem lepší postavit moderní most.

MildaIV

Mnohem lepší? Co si pod tím představujete, Kefalín? Tipnu si, že jenom architektonická soutěž bude stát podobně jako ta replika …

Nicky

Lidé jsou na ten vzhled zvyklí, nevypadá vůbec špatně a budou kolem toho zbytečné diskuse a posudky na roky. Replika je v tomto případě ideální řešení. Většina lidí s ani ničeho nevšimne. Možná by mohl mít i orezlý vzhled (korten) jako ten stávající.
To samé ten Libeňák – tam je to jen o životnosti a nákladech, když design vyhovuje, vybrat jestli repliku, nebo opravu.
Tady se pořád řeší takové píčoviny a důležité věci stojí na místě.

Hen ten oný

Ponaučení. Eiffelovu věž čeká „plastika“. Eiffelovku, symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat má do r. 2025 a náklad má činit v přepočtu přes osm miliard korun. Ocelová věž původně měla stát jen 20 let a pak být rozebrána. Paříž svůj klenot průběžně opravuje a ošetřuje, památka dostane například každých sedm let nový nátěr. Během oprav zůstane rozhledna, postavená r. 1889, pro turisty otevřena.

Jonáš

Nátěr nezabrání únavě materiálu a dokonce ani nedokáže stoprocentně ochránit nýtované spoje, tam vám nějakou prasklinou vždycky vlhkost pronikne a hlodá.

Pražák

Krásné a kvalitní věci jsou drahé soudruhu majore. Ale buď chceme z Prahy (při zachování její neopakovatelné historicko-architektonické hodnoty) moderní město, nebo architektonický skanzen pro turisty. Je to jen na nás.

Nicky

Já myslím, že oba ty mosty jsou krásné a bohužel rozpadlé. Řeší se tady oprava vs. výstavba nového. Dle mého názoru by replika mohla uspokojit oba tábory.
Pro moderní mosty je v Praze místa dost a to v místech, kde zatím žádné mosty vůbec nejsou.

Pražák

Ano, bohužel rozpadlé. To je důležitý point. Pokud by se nekašlalo na údržbu, tak tuhle diskuzi vůbec nevedeme. Ale pokud se tak už stalo (což je asi u výtoňského mostu fakt) proč nevyužít možnost a postavit tam nejen funkční a krásný most, ale i takový, který bude odrážet dobu v níž byl postaven?
Udělat tam vizuální kopii je jen ukázka nedostatku kreativity a odvahy.

Nicky

Já myslím, že je dokonce památkově chráněný, ale v takovém stavu, že zachránit už nejde, resp. by se muselo vyměnit přes 90% dílů. V tomto případě má replika smysl (stejný styl, ale vyšší kapacita).

Pražák

Aby se mohl památkově chráněný objekt zbourat musí nejdříve Ministerstvo kultury sejmout památkovou ochranu. Pak se tam dá postavit cokoliv. Stavět tam kopii, byť vizuální je jen nedostatek představivosti. Ostatně na současném mostě není čistě z vizuální stránky nic moc zajímavého, technicky je to už samozřejmě jiná pohádka, ale pokud tam postavíte současnými technologiemi vizuální kopii, tak je to nejhorší co lze udělat. To proč je ten most dnes pod památkovou ochranou stejně nezachováte (tehdejší technologii nýtované konstrukce), jen tam budete mít tuctový most.

Frantisek

Což se může stejně dobře stát i při volání po té „modernosti“ za každou cenu. Ona i přemíra tvořivosti (cizím slovem kreativity) může být na škodu; může pak třeba vzniknout jen nějaká stvůra (kreatura). 🙂

Pražák

To může, proto říkám, vyhlasme mezinárodní architektonickou soutěž posuzovanou mezinárodní porotou z renomovaných architektů, urbanistů a kunsthistoriků a jsem přesvědčen, že by to dopadlo dobře.

Ušatá

Jen ne mezinárodní. Chce to mít cit k městu a prostředí. A to cizinec, který tu nebydlí a nebydlel nikdy nevystihne. A cpát sem jakoby modernu ze zahraničí je nesmysl.

Georg

udrzbou zastavite korozi, ale ne starnuti materialu a dusledky jeho mechanicke namahy. i dokonale natirany most by po sto letehch uz v nebyl v kondici…

rýpal

spoustu lidí volí skanzen i když si myslí že volí modernu…

Pražák

To je velká pravda. Proto říkám, že by měla proběhnout mezinárodní architektonická soutěž vyhodnocovaná mezinárodní porotou z renomovaných architektů. Místní „znepokojené občany“ bych více méně ignoroval. Stejný řev byl když se stavěl Tančící dům a dnes?

Frantisek

A dnes co? Je stejně divný jako předtím. 🙂 Místní by naopak měli mít významné slovo, když tam žijí. Nechceme přece skanzen. 😉

Pražák

Dnes je to obecně považován za jeden z nejlepších příkladů zakomponování moderní architektury do starší zástavby. Při respektování názoru „místních“ by tam nejspíš vznikl nějaký historizující dům, tedy právě ten skanzen. Kdyby se takhle postupovalo v minulosti, tak možná žijeme v románských domech. Dovedete si představit jaký to byl pro lidi tehdejší doby zvyklé na gotiku a renesanci šok když do Prahy přišlo baroko? Lidé se vždy bojí nových věcí, ale tento vrozený konzervatismus je vhodný akorát v politice, tam je ho naopak nedostatek.

David

A dnes? Dnes je přes ulici do bahna rozšlapaný trávník.

Ušatá

A ona je to nějaká krása? A už jen to provedení, kde chybí dobře provedené detaily, řemeslo apod.

Hen ten oný

nebo naopak?

Martin

A duvod? Novy most muze byt i vizualne stejny ci podobny…?

Pražák

To může, ale vždy to bude zavánět nedostatkem kreativity a odvahy. Vážně nevidím důvod, pokud půjde Železniční most na Výtoni k zemi, stavět jeho „vizuální“ kopii.

Nicky

Žijete v Praze, jestli se chcete toho mostu dožít, volte cestu nejmenšího odporu (viz Trojská lávka – a to je jen lávka žádný most).

Pražák

To je právě to co je třeba změnit. A někde se prostě začít musí, tak proč ne tady.
Mezinárodní architektonická hodnocená mezinárodní porotou, SŽ by to měla jen postavit.

Nicky

To skončí jako ta knihovna. Tohle může fungovat u fungl nových mostů, ale tady to bude jen na obtíž, protože spousta lidí a institucí si tam neumí představit nic jiného a budou se odvolávat do nekonečna.
Nejhorší varianta by byla, kdyby se to zachraňovalo za pomoci restaurátorů po dílech – kapacita by zůstala stejná, životnost mizerná a stálo by to majlant.

Pražák

Což je právě to co je třeba konečně změnit, to myšlení typu „dělalo se to tak vždycky“.

Martin

Mosty jsou pro prahu velmi citlive, zaroven je to v zone UNESCO, nemusime mluvit o kopii, ale neni vhodne dat volne ruce kreativite,… jen malo architektu ma tak vyznamne jmeno a kvalitu, aby mohlo vytvorit neco, co bude nejen respektovat danou lokalitu, historicky odkaz a jeste vytvorit nove dilo ktere bude ocenovano jako treba tancici dum…. Vetsinou to dopada jako nekolik tuctovych bezvyznamnych staveb typu Zastavba mysi diry nebo myslbek…

Pražák

A to víte jak? Protože ono se to zatím ani nezkusilo.

Martin

Trojsky most, navrhy mostu v Karline, Dvorcich, i Vytoni… zkousi se to… jen uvadim priklady, jak to muze dopadnout napr. u budov…

Nicky

Podívejte se třeba na Negrelliho viadukt – celý ho rozebrali a postavili prakticky znova – už je to také replika a žádná velká diskuse o tom co jiného by tam místo něj mělo stát se nevedla.
Nikoho ani nenapadlo, že by tam bylo něco jiného.

Martin V.

„… to bude zavánět nedostatkem kreativity a odvahy“
Tedy já nevím, ale je nutné být za každou cenu odvážný a kreativní, jen abych se odlišil od sto let staré konstrukce?
Já si to nemyslím. Třeba Znojmo nebo Hracholusky jsou podle mě dobré příklady jak udělat současnou svařenou ocelovou konstrukci na původních kamenných pilířích inspirovanou tvarem té staré nýtované, která po pevnostní stránce už prostě dožila.

Pražák

Ne za každou cenu, ale tady to zrovna dává smysl. Jasně, protože nemáte dost představivosti a nedovedete si tam představit něco jiného, tak budeme donekonečna stavět vizuální kopie toho co tam už stalo.

Honza D.

A jak byste to chtěl žárově zinkovat? Nevím jestli to víte, ale největší zinkovací vana u nás je dlouhá cca 14-15 metrů, takže tomuto faktu by se musela přizpůsobit konstrukce a ve finále by se to k sobě šroubovalo. Další možnost jak ošetřit ocelovou konstrukcí je metalizace, kdy se na otryskaný povrch nanáší vysokou rychlostí částečky roztaveného kovu, buď zinku nebo hliníku. Odolnost této povrchové úpravy je značná, dekl na studni mám už třicet let a ani kousek rzi.

Bohumil Pokorný

Je historickou skutečností, že železnice byla od skončení války po dlouhé roky až do poměrně nedávné doby zanedbávaným dopravním odvětvím, což se projevovalo mj. i vysokou podudržovaností železniční infrastruktury (tedy včetně železničních mostů). V poválečné době bylo nutno prioritně odstraňovat válečné škody, pak přišlo budování těžkého průmyslu a prioritu dostalo vybudování kapacitních spojení pro přepravu uhlí a tratě směřující k hranicím tehdejšího SSSR. Situace se bohužel nezměnila ani po roce 1989, kdy naopak byla železnice považována za již překonaný druh dopravy a na jejím stavu se projevilo šetření za každou cenu, tudíž údržba se opět téměř neprováděla. V poslední době… Číst vice »

Michellini

Stará Praha … to je něco jako nemoc.

Martin

Zato je to jedno z mala mest nejvice zachovale v evrope, ktere neproslo asanaci a nebylo valkou zniceno… Proto je take na seznamu UNESCO… Ale i v te stare praze se da citlive stavet nove stavby, zatimco architekti se mohou vyradit na pomerne velkych nezastavenych plochach a brownfieldech a pomoci tak rozsirit centrum o moderni architekturu…
Bohuzel vetsina architektu se chce realizovat v samotnem centru a brownfieldy lezi ladem ci se zastavuji tuctovou nizkohodnotnou komercni a bytovou vystavbou,…
Chybou je za centrum prahy neustale povazovat jen jeji historicke jadro…

Georg

pojeti mesta jako skansenu ma smysl mozna v jeruzaleme. s respektem k jeho historickym pod celkum vubec neni problem mesto upravovat pro potreby soucasnosti, pokud je ta potreba takto silna.
ostatne vyton prosla v poslednich 100 letech obrovskymi zmenami, masivni zastavbou, regulaci vltavy. zvysenim urovne o 4 metry, polozenim tramvajovych koleji, prostor zabil a rozdelil kamenny viadukt… na smichovske strane mostu brehu je dodnes jen jakysi bordel, boudy a vypadovka…

Frantisek

Tak to celé vezmeme a uděláme tam ještě větší, zato hnusnější bordel? Ano, město již prošlo ne všude citlivou modernizací, proto stačí jen doplňovat a vylepšovat, není třeba opět (ani vizuálně) zásadně překopávat, pokud už je nějak stabilizované.

Ušatá

Vy jste si ale nevšimnul, že veškeré ty změny, nová architektura (např. funkcionalismus apod.) byly dělány velmi citlivě a do té Prahy sedí a žije se v ní pěkně. Když se podíváte naopak na většinou tuctové a nic neříkající nové stavby (stačí např. budova po RP na Florenci) musíte našim předkům, našim architektům i obyčejným lidem jen poděkovat a snažit se to vše uchovat.není důvod z Prahy ani ČR dělat cosi „světového“. Toho je ve světě víc než dost a není to třeba papouškovat.

Chytrý za 2

Cítíte se úplně zdravým? 😃

Ušatá

Stará Praha je unikát. Moderních nevkusných nesmyslů, přehuštěných měst je všude dost. Proč to tedy dělat z Prahy, ale i z celé ČR. V čem se žije lépe?

Karel Kučera

zbourat. žádná diskuze!

rýpal

😀 konečně někdo…. to by mě nenapadlo takhle přímočaře napsat. jestli makáte pro Zdopravy.cz prosím ukončete to tu ….

Hen ten oný

My Prahu nedáme, radši jí zbouráme. 😀

Karel Kučera

😀 most zbourat 😀 a nevést kolem žádné diskuze

Chytrý za 2

Spíš přemýšlím nad tím, jak složitě bude probíhat výstavba nového mostu. Starý se bude muset šoupnout vedle na dočasné pilíře a ty původní se budou muset zbourat. Vzhled mostu by měl zůstat každopádně zachován. Tedy podle mně.

XXXD

No super, jestli tihle historičtí ultra teroristi prosadí zachování současného mostu, tak můžem rovnou všechny vlaky zase ukončit na Smíchově.

Georg

jo, a do centra muzete jezdit sesnactkou jako kdysi…

Frantisek

Co to je za blábol? Jestli hledání vícestranně přijatelného řešení nazýváte terorismem, co je potom volání po ničení bez diskuse? 😮

Sopko

Mám obavy, že se to zase zvrhne na nekonečnou debatu podobnou co jsme zažili v případě Libeňského mostu a most bude chátrat dál až ho statik zavře nebo se stane nějaký průšvih. Přece i nový most konstruovaný na aktuální a budoucí potřeby může být pěkný a vhodně zapadnout do staré Prahy (ala nový Trojský most).

Pražák

Také si myslím, nic proti ochraně památek, ale nejde stále tento princip nadřazovat nad jiné. Snaha některých lidí zakonzervovat Prahu jako jakousi „architektonickou rezervaci“ už vážně hraničí s fanatismem. Naopak nová a moderní konstrukce (ideálně na základě mezinárodní soutěže) by při troše odvahy při výběru vítězného návrhu Praze i železnici jen pomohla.

Michellini

Pokud se podíváme do Vídně tak tam snad není žádné nádraží ve staré budově. Vše šlo k zemi a bylo nahraženo novou budovou. To samé dělaji i s mosty. Nějaké česká nemoc -starý krámy, starý baráky a všude hřiště pro děti co tam nechodí a plácky pro pensisty

Kubrt

To by chtělo vystoupení někoho, kdo bude dostatečně šoumenským způsobem schopen vysvětlit, že únava materiálu se nátěrem (ani ničím jiným, u už hotového materiálu) nevyřeší.

Bram

Pokusím se o to, takovou diskusi si nenechám ujít. Vstupenka je již zakoupena:-).

Hen ten oný

O jedno bych se ovšem bez obav vsadil. A sice o to, že kvalita mostu, ať už bude z jakéhokoliv materiálu, bude nesrovnatělně horší než toho současného. A taky o to, že rekonstrukce nového mostu přijde na pořad dne už za několik málo dekád.

Hajnej

Naivko… Víš, kolik ženskejch je přesvědčeno, že když na sebe namatlaj´ mejkap, tak budou jak dvacítky nejen vypadat, ale i fungovat…?

Jakub

Zrovna nový Trojský most by imho do staré Prahy zapadl jako pěst na oko. Naštěstí to u něj není problém, vzhledem k tomu, kde stojí, do ní nijak zapadat nemusí, od centra je dostatečně oddělenej ohybem řeky a jeho okolí je architektonicky takovej maglajz, že tam nezapadne nic, tak je celkem jedno, že se o to ten most ani nesnaží. Železniční most na Výtoni je ovšem dost jiná situace, ten je blízko centra a v místě, kde je z mnoha míst vidět, takže doufám, že jestliže se musí snést a postavit novej, bude ten novej navrženej tak, aby tam skutečně… Číst vice »

Pražák

Proboha jaké staré Prahy? Vždyť to má stát na Výtoni a spojovat de facto Nusle se Smíchovem. Tam si klidně nějakou opravdu hi-tec konstrukci představit dokážu. Kdyby to mělo stát vedle Karlova mostu, neřeknu ani popel (byť i ve velmi historické zástavbě si lze představit moderní architekturu).

Jakub

Vím přesně, odkud kam vede, nachodil jsem se přes něj mezi Výtoní a Smíchovem celkem dost. Jasně, není úplně v centru, ale není od něj daleko, ve směru z centra je před Vyšehradem a na rovným úseku řeky, takže narozdíl od toho Trojskýho je z centra občas vidět. Představit si moderní architekturu ve velmi historické zástavbě dokážu, ani s ní nemám žádný problém, když stojí za to. Co nemám rád je, když někdo do historické zástavby přidá stavbu, která na sebe neadekvátně strhává pozornost a naruší pohled z dálky. Když stavba dokáže při pohledu z dálky celkem zapadnout, může být… Číst vice »

Pražák

V tom se asi neshodneme, já bych se experimentu nebál. Samozřejmě by to musela být kvalitní architektura, ale i tak mám strach, že by to ve snaze vyhovět obecně zažitému „konzervatismu“ (mnoho lidí např. považuje budovy v Pařížské za krásné a historicky i umělecky cenné) dopadlo jako u uvažovaného mostu v Podolí. Tedy tak nějak nemastně, neslaně. Ten vítězný návrh neoslní, neurazí.

Jakub

To je pěkná ukázka toho, kolik udělá pár set metrů a mírnej ohyb řeky. U toho uvažovanýho mostu v Podolí bych taky klidně experimentoval, na Výtoni raději ne. Už kvůli tomu, jak často jsou místní představy o modernosti často furt ještě pár (desítek) let za světem, a kvůli velkýmu riziku, že by to skončilo nic moc kompromisem, kterej nebude ani zapadat, ani dostatečně svébytnej.

Pražák

A kvůli tomu bych tu soutěž udělal mezinárodní včetně mezinárodní poroty. Právě proto, aby nezvítězily ty místní představy o modernosti. SŽ by to pak jenom musela postavit. Na Výtoni (o Smíchově nemluvě) žádné opravdu historické budovy nejsou. Chce to jenom trochu odvahy.

Georg

je tam chudak utopena celnice a par kubistickych baraku, ale neni to nic, cemu by umirnene moderni most mohl prekazet.

Martin

Jo, az na ten ultramoderni Vysehrad…

Pražák

Z Vyšehradu je od Výtoně vidět akorát tak novogotický kostel, což v pražském kontextu nijak stará budova není.

Martin

A myslite, ze z Vytone je to ten nejlepsi pohled na danou oblast? Od jinud tam videt neni?

Pražák

Jasně, že je. Ale pořád tam nevidím žádný problém, když tam místo dnešního mostu (který je zajímavý spíše technologií jakou byl vyroben než vizuálním řešením) tam bude most jiný. Ať se budete koukat odkudkoliv, vždy uvidíte most.

BND30

Iniciativa je to hezká, ale pokud už byl překročen bod, ze kterého není smysluplného návratu….a na to posudky už jsou, pak nahradit a to s vizí na dalších aspoň 50 a spíše více let, jako naši předci. tzn. s vizí na dostatečnou rezervu na rychlost (VRT to opravdu být nemusí), únosnost a profil (ano o těch tunelech pod Vinohrady jsem slyšel). Pokud bude vytvořena konstrukce s horním obloukem, bude to i pohledově hezké a umí se to (most nad Hracholuskami, v Plzni na Doubravce nad Úslavou). Pokud jim jde o konstrukci jako takovou, ať se iniciativně složí na odbornou demontáž… Číst vice »

Robert Šalda

Bojím se pomyslet, jak by Praha vypadala, kdyby někdy na konci 19.století ve společnosti převládalo takové myšlení jako dnes.

kolemjdouci

Já jsem sice také pro snesení současného mostu a jeho náhradu širším novým, protože nelze koláč mít a sníst – buď bude víc kolejí, nebo nebude lepší s-bahn v Praze, který potřebujeme jak prase drbání, ale váš příklad není zrovna nejlepší – kdyby na konci 19. století převládlo myšlení, proti kterému protestujete, měli bychom místo fádní Pařížské a okolí židovské město, které (pokud by přežilo druhou válku) by bylo naprosto světově unikátní. Ostatně Mrštíkovo Bestia triumphans nevzniklo náhodou.

Kubrt

Ono to je trochu jinak. Právě na konci 19. století se začalo řešit, že Praha má jisté historické, architektonické, urbanistické hodnoty, které stojí za to chránit (Klub za starou Prahu vzniká roku 1900). Koncem 19. a počátkem 20. století probíhala řada architektonických soutěží a návazných diskuzí na řešení různých částí centra, které se tehdy zdály přežité a zasloužily by si náhradu. Svářili se mladí architekti se svými revolučními vizemi, starší se konzervativními představami a začínali „ochranáři“. Něco se realizovalo, něco ne. Pak přišla ta už zmíněná asanace Židovského města, která (už napořád) vehnala vítr do plachet „ochranářům“. Po vzniku ČSR… Číst vice »

Pražák

Ano to je všechno pravda. Ale ta převaha „ochranářů“ jak správně píšete už opravdu přesahuje rozumné meze. Nedávno mě pobavil jeden z nich, který do TV zasvěceně vysvětloval, že dnes by samozřejmě stavbu kostela sv. Mikuláše na Malé Straně nemohli povolit, neb je silně nadimenzován a ničí panorama Hradu, ale na druhou stranu je to ukázka špičkového baroka (což bezesporu je) a jako takový musím být max. chráněn. Takže ad absurdum, kdyby v 17. století existovali památkáři, tak dnes velká část barokní Prahy nestojí neb nemalá část barokních budov nahrazovala budovy daleko starší (gotické, románské). Což samozřejmě není výzvu ke… Číst vice »

Kubrt

Nejsme ve sporu, jen jsem chtěl korigovat tu představu, že před 100-120 lety si tehdejší developeři a dopravní inženýři mohli dělat co chtěli.

Pražák

To samozřejmě nemohli nikdy, už když Karel IV zakládal Nové město, tak existovali nějaké obecně platné normy co je a není možné.

rýpal

já se zas bojím že se to tak nějak vrací právě…