Vyrobeno a vyzkoušeno v Česku. Nový letecký motor získal klíčové razítko
Motor Catalyst. Foto: Avio Aero

Nový motor nabídne nižší spotřebu paliva při vyšším výkonu.
Nový motor nabídne nižší spotřebu paliva při vyšším výkonu.
Tento zbrusu nový motor má už i druhého zákazníka. Konsorcium OCCAR a Airbus Defence ho bude používat u vojenského dronu Eurodrone MALE UAV (něco jako americký MQ-9 Reaper). Stroj je poháněn dokonce dvěma motory.
Ano, to jsou asi už jedni z mála výrobků, na které může být člověk hrdý,, že je to z ČR. Ale na ty montovny a sklady bez přidané hodnoty, které zde převažují, rozhodně ne !!
Četl jste ten článek, nebo jenom nadpis, Joudo?
Ten motor vyvinula nadnárodní korporace a vývoj probíhal mimo ČR. U nás si ho nechali smontovat. Je tedy z ČR asi tak, jako Hyundai.
Prvním odstavci se píše, že vývoj a testy probíhaly v Praze. Nevím, jestli to není jen chyba
…zkušebny leteckého motoru jsou v Praze a v Hradci Králové…výroba a montáž motoru probíhala v Praze, konstrukce a vývoj v Polsku, v USA, v Praze, v Indii a dále…ona pražská továrna je specifická tím, že je v ní na jednom místě výroba komponent, montáž motoru, zkušebny a testování motoru, centrální nákup projektu apod…
…hele umělče…vývoj probíhal i v Praze…a jestli si myslíš, že stačí přinést výkres nebo model na halu a už se vyrábí, jsi asi z jiné planety…srovnávat montovnu s výrobou leteckého motoru, včetně obráběných komponent, je poněkud chucpe…
Víte kolik dílů má letecký motor. Kolik je v dnešní době potřeba vývojářských týmů na novou techniku. Firma, která tu už jeden motor vyrábí, dostala od státu investiční pobídku pro rozšíření a ta určitě měla podmínky.
Bývalá továrna Walter!
Příběh o Česku jako zemi skladů a montoven je populární, ale nepravdivý. Česko je spíš „levný výzkumák“ než „levná montovna“
Škoda, že netušíte, kolik techniků a inženýrů v těch Zemanovo montovnách pracuje a denně se setkává se špičkovými technologiemi a pracovními postupy.
Pěkné, jen ten náznak technického popisu je zvláštní.
Cit: „Catalyst nabízí dva stupně variabilních statorových lopatek…“
To jsem si fakt musel najít, protože mi nebylo jasné kde… Catalyst má čtyřstupňový kompresor, tři stupně axiální, jeden radiální,. Ty dva zmíněné stupně variabilních statorových lopatek jsou na prvních dvou stupních axiálního kompresoru.
Cit: „chlazené vysokotlaké lopatky turbín a obsahuje díly vyrobené pomocí aditivní technologie.“
Zřejmě to mají být chlazené lopatky vysokotlaké turbíny. V tomto motoru dvoustupňová. Ještě má turbínu nízkotlakou třístupňovou, která pohání vrtuli, resp převodovku vrtule.
Je mi líto že rejpu.
http://tealgroup.com/images/TGCTOC/sample-wpsba.pdf
Je fér říci, že konstrukční a vývojové práce probíhaly v Polsku.
Ještě bych doplnil, že pro vývoj tohoto motoru se stavěla zkušebna na LKHK.
I v Polsku. To je rozdíl.
…správně, tady se na tom dělá od roku 2017…
Je dobře, že tady máme pořád šikovné lidi…
Pokud budete stejně jako já uvažovat nad poslední větou, tak si dovolím citovat z Wikipedie – „Jako aditivní výrobu označujeme způsob zpracování materiálu tak, že výsledný výrobek vznikne jeho postupným kontrolovaným přidáváním. Takto lze zpracovávat materiály, které lze roztavit – kovy, plasty (zejména termoplasty), sklo. Patří sem zejména odlévání, spékání („sintrování“, prášková metalurgie) a 3D tisk“.
Jásáte předčasně! Počkejte napřed jestli tu slátaninu bude někdo kupovat.
…ty si myslíš, že jeden z největších světových výrobců leteckých motorů financuje něco, co nikdo nechce?…
Reálných zájemců o motor kromě Textronu dnes opravdu moc není. Trush USA krachnul, Diamond AT koupili Číňani, …
Vývoj motoru i stavba zkušebny byly financovány z velké části z dotací v různých zemích. V ČR, Polsku i v Itálii. Vše je dohledatelné. Např.
https://www.fs.cvut.cz/aktuality/1068-212/dalsi-unikatni-zkusebna-leteckych-motoru-fakulty-strojni-cvut-v-praze-zahajila-provoz/
Ten motor se povedl. Parametry má výborné. Snad se bude opravdu v ČR vyrábět a v co největším množství.
https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/v-cesku-vyvijeny-turbovrtulovy-motor-catalyst-ziskal-klicovou-certifikaci-seriova-vyroba-muze-zacit-1422673https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/v-cesku-vyvijeny-turbovrtulovy-motor-catalyst-ziskal-klicovou-certifikaci-seriova-vyroba-muze-zacit-1422673
? Kodiak 900 ?
Hloupý komentář amatéra, který o problematice nic neví.
Slátaninu? Pochlub se svými průmyslovými designy, kritiku.