Vyrobeno a vyzkoušeno v Česku. Nový letecký motor získal klíčové razítko

Motor Catalyst. Foto: Avio AeroMotor Catalyst. Foto: Avio Aero

Nový motor nabídne nižší spotřebu paliva při vyšším výkonu.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sáček

Tento zbrusu nový motor má už i druhého zákazníka. Konsorcium OCCAR a Airbus Defence ho bude používat u vojenského dronu Eurodrone MALE UAV (něco jako americký MQ-9 Reaper). Stroj je poháněn dokonce dvěma motory.

Jouda

Ano, to jsou asi už jedni z mála výrobků, na které může být člověk hrdý,, že je to z ČR. Ale na ty montovny a sklady bez přidané hodnoty, které zde převažují, rozhodně ne !!

hroch.obojzivelny

Četl jste ten článek, nebo jenom nadpis, Joudo?

Ten motor vyvinula nadnárodní korporace a vývoj probíhal mimo ČR. U nás si ho nechali smontovat. Je tedy z ČR asi tak, jako Hyundai.

_mm

Prvním odstavci se píše, že vývoj a testy probíhaly v Praze. Nevím, jestli to není jen chyba

Augusto Pinochet

…zkušebny leteckého motoru jsou v Praze a v Hradci Králové…výroba a montáž motoru probíhala v Praze, konstrukce a vývoj v Polsku, v USA, v Praze, v Indii a dále…ona pražská továrna je specifická tím, že je v ní na jednom místě výroba komponent, montáž motoru, zkušebny a testování motoru, centrální nákup projektu apod…

Augusto Pinochet

…hele umělče…vývoj probíhal i v Praze…a jestli si myslíš, že stačí přinést výkres nebo model na halu a už se vyrábí, jsi asi z jiné planety…srovnávat montovnu s výrobou leteckého motoru, včetně obráběných komponent, je poněkud chucpe…

Sáček

Víte kolik dílů má letecký motor. Kolik je v dnešní době potřeba vývojářských týmů na novou techniku. Firma, která tu už jeden motor vyrábí, dostala od státu investiční pobídku pro rozšíření a ta určitě měla podmínky.

zdeněk

Bývalá továrna Walter!

Petr

Příběh o Česku jako zemi skladů a montoven je populární, ale nepravdivý. Česko je spíš „levný výzkumák“ než „levná montovna“

Observer

Škoda, že netušíte, kolik techniků a inženýrů v těch Zemanovo montovnách pracuje a denně se setkává se špičkovými technologiemi a pracovními postupy.

Y.K.

Pěkné, jen ten náznak technického popisu je zvláštní.

Cit: „Catalyst nabízí dva stupně variabilních statorových lopatek…“

To jsem si fakt musel najít, protože mi nebylo jasné kde… Catalyst má čtyřstupňový kompresor, tři stupně axiální, jeden radiální,. Ty dva zmíněné stupně variabilních statorových lopatek jsou na prvních dvou stupních axiálního kompresoru.

Cit: „chlazené vysokotlaké lopatky turbín a obsahuje díly vyrobené pomocí aditivní technologie.“

Zřejmě to mají být chlazené lopatky vysokotlaké turbíny. V tomto motoru dvoustupňová. Ještě má turbínu nízkotlakou třístupňovou, která pohání vrtuli, resp převodovku vrtule.

Je mi líto že rejpu.
http://tealgroup.com/images/TGCTOC/sample-wpsba.pdf

Robert

Je fér říci, že konstrukční a vývojové práce probíhaly v Polsku.

yxc

Ještě bych doplnil, že pro vývoj tohoto motoru se stavěla zkušebna na LKHK.

Pražák

I v Polsku. To je rozdíl.

Augusto Pinochet

…správně, tady se na tom dělá od roku 2017…

Szantus

Je dobře, že tady máme pořád šikovné lidi…
Pokud budete stejně jako já uvažovat nad poslední větou, tak si dovolím citovat z Wikipedie – „Jako aditivní výrobu označujeme způsob zpracování materiálu tak, že výsledný výrobek vznikne jeho postupným kontrolovaným přidáváním. Takto lze zpracovávat materiály, které lze roztavit – kovy, plasty (zejména termoplasty), sklo. Patří sem zejména odlévání, spékání („sintrování“, prášková metalurgie) a 3D tisk“.

Oldřich

Jásáte předčasně! Počkejte napřed jestli tu slátaninu bude někdo kupovat.

Augusto Pinochet

…ty si myslíš, že jeden z největších světových výrobců leteckých motorů financuje něco, co nikdo nechce?…

ČD4ever

Reálných zájemců o motor kromě Textronu dnes opravdu moc není. Trush USA krachnul, Diamond AT koupili Číňani, …
Vývoj motoru i stavba zkušebny byly financovány z velké části z dotací v různých zemích. V ČR, Polsku i v Itálii. Vše je dohledatelné. Např.
https://www.fs.cvut.cz/aktuality/1068-212/dalsi-unikatni-zkusebna-leteckych-motoru-fakulty-strojni-cvut-v-praze-zahajila-provoz/
Ten motor se povedl. Parametry má výborné. Snad se bude opravdu v ČR vyrábět a v co největším množství.

Šrumec

? Kodiak 900 ?

Black

Hloupý komentář amatéra, který o problematice nic neví.

Marian Kechlibar

Slátaninu? Pochlub se svými průmyslovými designy, kritiku.