Výrobce autobusů SOR Libchavy skončil loni s rekordní ztrátou 260 milionů korun

Trolejbus SOR TNS 12 v Bratislavě. Foto: DPBTrolejbus SOR TNS 12 v Bratislavě. Foto: DPB

Firma ztrácí podíl na českém trhu. roste význam exportu.

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jkjk

Účetní závěrka firmy je v obchodním rejstříku. Moc příznivé výsledky to nejsou, rostoucí provozní ztráta při stagnujících tržbách není dobrý trend. Ty finanční výsledky (z větší části splátky dluhů) tam zas takovou roli nehrají, minulý rok byla finanční ztráta ještě větší (92 mil.). Z pohledu aktiv a pasiv to ale zatím tak špatné není, firma má vyděláno z minulosti (a vlastník to nevytáhl přes dividendy), vlastní kapitál dostatečný a hotovost také. V téhle souvislosti je tam také zajímavá poznámka, že společník poskytl v roce 2024 příplatek mimo základní kapitál ve výši 200 mil. Kč, tedy tedy zjevně věří v budoucnost… Číst vice »

Jaroslav

Osobne nemám ekonomické vzdelanie a do účtovníctva SORu nevidím, čiže prosím, berte môj príspevok skôr ako názor/ osobný pohľad. Budem rád ak ma niekto opraví a upozorní na chyby. Som otvorený diskusii. Myslím si, že strata môže rásť z viacerých dôvodov. Približne 500 predaných kusov je na firmu bez väčšieho korporátu za chrbtom ako SOR fajn výsledok. Osobne by som možno stratu vysvetľoval aj väčšími investíciami do firmy. Vývoj vodíkového autobusu, investície (ktoré spotrebiteľ často nevidí-napr. rôzne prvky bezpečnosti) do existujúcich modelov, do výroby. To všetko niečo stojí a náklady sa vrátia až postupne. Ďalší faktor je, že samotná výroba… Číst vice »

Gajda

On jim nepomáhá ani ten jeden závod na vše a to, že u nemála dílů jsou taky zákazníkem, třeba oproti Scania s Ivecem. A tím, že Iveco má bráchu z bulharska jménem Streetway bude na SOR další tlak co se ceny týče, protože ten je oproti Crossům a Urbanům cenově jinde. Ani to jim moc světlý zítřky nevěští.

Kubrt

Brácha je z Turecka 😉

jaroslav.dohnalik

Tahle čísla jsou absolutně nevypovídající. Bez jakékoliv znalosti účetnictví není možné cokoliv hodnotit. Chtělo by to asi znát EBITDA a to už by něco naznačilo, ale takhle asi ne. Výkazy jim studovat nebudu. Zároveň dodám, že v nějakém střednědobém horizontu vygenerovat ztrátu je čas od času i docela žádoucí.

Cuba

To jo, ale provozní? A tak vysokou?

Ale nevím, ptám se čistě laicky…

Jiří Kocurek

Je to méně než 10 % obratu, který byl lehce přes 3 mld. Kč

Cuba

Dobře, ale pořád to znamená, že firma rok co rok prodělává na tom, že funguje. Kdyby byla ztráta dána investicemi, tak by to mohlo být pozitivní, ale takto…?

Permonik

Jak vite že ztráta neni daná investicemi?

Cuba

Protože investiční náklady (odpisy) se nepočítají do provozních nákladů. Pokud si teda dobře pamatuju ze středoškolské ekonomie…

Permonik

Aha. To už jde mimo moje znalosti.

dantex

to si pamatujete spatne

Cuba

Ok, pokud se tam počítají i odpisy, tak to bez znalosti struktury nákladů těžko soudit…

jaroslav.dohnalik

Schválně jsem se kvůli Vám podíval do té výroční zprávy a SOR opravdu neskomírá. Navíc, vygenerovaná ztráta se dá v budoucnu uplatnit v letech, kdy firma vygeneruje zisk. Mají na to 5 let. Proto říkám, že v určitém ohledu je ztráta i čas od času žádoucí. Pouze mi příjde zajímavé, že na množství realizovaného zisku mají docela vysoké náklady. Stejně tak i přes nižší počet zaměstnanců platí na osobních nákladech více. To asi souvisí s nižší přidanou hodnotou SOR, ale to není nic zvláštního.

Jiří Kocurek

Pokud se vůbec v tomhle oboru dá s vysoku přidanou hodnotou uvažovat.

Leda v případě politicky zdeformovaného trhu, kdy bude trolejbusy a elektrobusy nutno nahradit vodíkem … dovezeným z Německa kamionem, protože přenosová soustava hyzdí krajinu … a mohl bych pokračovat.

Jiný Petr

Bohužel nesouhlasím – nečetl jste dostatečně pozorně tu výroční zprávu – viz vaše věta „vygenerovaná ztráta se dá v budoucnu uplatnit v letech, kdy firma vygeneruje zisk. Mají na to 5 let.“ Kdyby firma věřila, že během 5 let tu ztrátu umoří – tak na základě té odložené daně účtuje o „Stát – daňová pohledávka“ – ale firma o tom neúčtuje. Takže nevěří, že ji během 5 let umoří – tj. nepředpokládá daňový zisk. A za další firma účtovala o „příplatku mimo základní kapitál“ ve výši 200 mil. – což znamená, že je finančně podkapitalizovaná. Bez tohoto příspěvku by byla… Číst vice »

Karl vB.

„Výsledek hospodaření po zdanění zaznamenal ztrátu 260 milionů korun, významnou měrou z důvodu finančního výsledku hospodaření v úrovni ztráty 88 milionů korun.“
Nejsem v ekonomii zběhlý, proto se ptám, zda by mi mohl někdo znalý problematiky zcela polopaticky vysvětlit, jak se ze ztráty 88 mil. CZK po zdanění stane ztráta 260 mil. CZK?
Jaké jsou ty další faktory, které ztrátu prohloubily?

Jan Sůra

Finanční výsledek je částí celkového hospodářského výsledku.

Permonik

Daně.

88 milionů je příjem – výdaje před zdaněním.
260 milionů je zdaněný přijem – zdaněný výdej.

Karl vB.

Děkuji

Jiný Petr

Permonik Vás uvádí v omyl. Pokusím se to popsat – ale o něco později, moje příspěvky se zobrazují až tak po hodině (nevím proč)

Jan Sůra

Pro nás jste záhada, nejste blokovaný, nepoužíváte blokovanou IP adresu a přesto se automaticky přesouváte do koše, tak vydržte prosím, řešíme to.

Michal M

Zkusím to já: k celkové ztrátě 260 M přispělo 88 M ztrát finančních.
Komentář k těm 88M by mohl být ve výroční zprávě – kurzové rozdíly, odpis nějaké zmařené investice nebo půjčky, náklady na dluhovou službu a možná tam patří i situace, kdy někdo nezaplatí za odebrané zboží…
Bez ztráty z fin. výnosů by měli celkovou ztrátu jen 172 M CZK, a co způsobuje tento „zbytek“ by zase mělo jít někde dohledat – zda je to provozní nebo jaká…

Jiný Petr

Daní se rozdíl!
Nikoli, že zdaním příjem a zdaním výdej a pak to odečtu.
Navíc, těch 260 mil. je ztráta celková – zdanění (ale – pro laika: „viruálním“ – neb se jedná o odloženou , nikoli spatnou daň)
A těch 88 mil je ztráta z finančního výsledku – což jsou ÚROKY Z ÚVĚRŮ a JINÉ BANKOVNÍ A PODOBNÉ POPLATKY !!!!

Karl vB.

Také Vám Jiný Petře děkuji za výklad mně naprosto cizí problematiky.
Pokud laicky shrnu doposud napsaná vysvětlení, tak uvedené údaje pro SOR momentálně neznamenají žádný horor a je to pouze informace o momentální pozici fungující firmy na nějaké amplitudě v průběhu času.
Jeden povzdech na závěr:
Škoda, že takový výklad, pro jedince ekonomikou a účetnictvím nepolíbené, nebyl součástí článku, nebo v nějakém boxu.

Jiný Petr

Já si postupně čtu jejich výkazy a výroční zprávu – jsou poměrně „úsporní“, takže než něco napíšu, tak si to křížově ověřuji – vyčkejte tedy.
Re: „Škoda, že takový výklad, pro jedince ekonomikou a účetnictvím …“ – já bych to neměl zdejší redakci/webu za zlé. Oni rozumí primárně dopravě a množná trochu financím. Já naopak rozumím financím a jen se zajímám o dopravu (jako hobby mne zajímá logistika obecně) – ale nejsem v tom profesionál, proto moje komentáře k dopravě jsou spíše o pocitech, osobním vnímání.
Každý umíme něco.

Happy

Když nevidíte do účetnictví, tak těžko soudit….

czhunter

A do účetnictví nevidíte NIKDY, když firma není kótovaná na burze (a ani tehdy ne úplně, ale aspoň trochu).

A proto české firmy na burzu nechtějí, protože by si nemohly vést to svoje pochybné „shady“ účetnictví.

vlachjan

On jen vstup na burzu klade na firmu obrovské množství administrativních požadavků a nutí ji zveřejňovat data, jenž může snadno využít konkurence. Pokud je vlastník dostatečně kapitálově silný, a nepotřebuje žádat o investici na trhu, má pramlálo motivace firmu zalistovat.

Mech

Zajímavé. Ekonomické autobusky asi nikdo nechce, zatímco Stadler, výrobce moderního ekvivalentu 810 nestíhá vyrábět a plánuje i bateriové vozidlo.

pacicka

Zatím nevyrábí, má první prototyp a ještě zhruba rok, dva bude řešit papíry….

Jiří Kocurek

On se asi nadchnul nad konečným řešením otázky přepravy osob v ČR. 😛

Kubrt

Jejej, to je hláška. Kdyby tady přistály mimozemšťani, mohli by nabát dojmu, že SOR je jediný výrobce autobusů a Stadler nic jiného, než „moderní ekvivalent 810“ nevyrábí. A samozřejmě, s tou ekvivalencí RS zero a 810 to taky není 100% – 810 byl po všech stránkách low cost své doby. RS zero bude – ve své době – nejmenší osobní železniční vozidlo, ale low cost to nebude.

Bram

Ne, RS zero opravdu low cost není. To tak trochu byl původní RS, tedy naše řady 840 a 841.

Jiří Kocurek

Už vidím, jak dopravní podniky nakupují Stadler RS Zero pro provoz MHD namísto trolejbusů a autobusů.

Ta ztráta je ekvivalent cca 15 trolejbusů a kolik jich má SOR letos dodat?

Michal M

Axel detected.

El Barto

Ne, tohle bude reinkarnovaný Hala_D.

Michal M

Ovšem jak se jako psychiatr díváte na slovo „autobusky“? Mně ten rukopis přijde jasný…

El Barto

Hloupé zdrobněliny bohužel nejsou doménou jen Axela. On Hala_D má ve zvyku ironicky zdrobňovat cokoliv silničního: kamionky, autíčka, autobusky… A ještě svá tvrzení staví na iluzích, kdy je přání otcem myšlenky, viz ta věta o RS zero, které Stadler „nestíhá vyrábět“, přitom v reálu sotva vyjel prototyp.

intrus

Vida jak jsem neznalý. Přišlo mi, že SOR musí prosperovat a evidentně je to jen klamné zdání…

Kde je podle vás aktuálně chyba? Kdo ten trh teď drtí?

Peeetr

Na výrobce obyčejných autobusů jsou moc malí, 500 autobusů ročně už pro samostatný vývoj a výrobu autobusů nestačí.
Trh EU drtí mezinárodní výrobci autobusů v Polsku, a levní výrobci v Turecku, plus průmysl v Česku všeobecně poslední léta ničí přeprodávání české elektřiny přez německou burzu.

Kubrt

Nedokážu říct, kde je chyba u SORu, ani jestli je tu jeden konkrétní důvod problémů, ale těch firem/výrobních závodů na autobusy, které v posledních letech mají v Evropě větší či menší problémy, je několik – Volvo, Scania, Van Hool.

Pedro72

A máte nějakou hypotézu proč? Že by podseknuté ceny v soutěžích – samozřejmě neznám trh, ale předpokládám, že autobusy jsou položka, která se zpravidla tvrdě soutěží?

Bram

Zlaté období SORu bylo, kdy měl prakticky monopol na dodávky autobusů pro DP Praha, jenž toto období je už minimálně pět let pryč.

intrus

Taky by mě zajímalo, jaké jsou hypotézy. Jestli se dorovnává „na Čínu“ a hraje se o to, aby byla ztráta spíš malá než velká…
Nebo jestli je průser v poptávce secondhandových trhů a podobně.

Obojí by pak znamenalo, že z dlouhodobého hlediska je autobusový trh v hajzlu a uvolněné místo zaberou Číňani.

Martas

Už teď je většina produkce z Turecka.

DM*

U SORu typuju, že je to kvůli pokutám za trolejbusy pro DP Praha, ale můžu se mýlit.

Karl vB.

Letos dodal SOR 4 trolejbusy TNS 12 Do Szegedu o 7 měsíců později. Penále se zastavilo na smluvní hranici 20 %.
https://www.cs-dopravak.cz/v-szegedu-vyjedou-do-provozu-s-cestujicimi-trolejbusy-sor-tns-12/

Ondros

Pokuty schytal Cegelec, ne? SOR kastle dodal řádně.

Lukáš F.

V minulosti je hodně držely dodávky do Prahy, ale DPP teď nakupuje vergly od Iveca. A taky s pražskými TNS 18 bylo hodně problémů, které možná SOR stálo nějaké peníze řešit.

Permonik

Nic to nedrti. 2022 – 569 busů 2023 – 515 busů 2024 – 504 busů Rok 2022 mohl být uspešný. Jedna zákazka muže být i na 30 busu. Takže v 2022 udělal o dvě zakazky více než ty dva. Proč by nemohl prosperovat. Obrat je kolem 3 000 milionu a ztráta aktuálně 260 mil. Ale tohle je učetní obrat tj, příjmy minus výdaje. Pro představu Jeden rok vydělám 500 milionů a dalších 6 jsem ve ztrátě 80 milionů. Krachůjí? Ne jsem pořád 20 milionů v plusu. Ale ztrátu způsobila třeba masivní investice do nových výrobních linek. Drtilo by to kdyby… Číst vice »

Jiný Petr

Prokázal jste, že nerozumíte účetnictví a finančním výkazům. Obrat a i zisk nejsou „příjmy minus výdaje“ – to mže platit u živnostníka, ale u právnické osoby ani omylem.
Výdej na investice se do nákladů nepočítá.

Permonik

Jo mate pravdu. Obrat jsou vlastně „tržby“.

Jsem OSVČ, prostě profesní deformace.

Jiří Kocurek

Díky za počty vyrobených vozidel.

intrus

Takže za vás prostě jen běžná řízená ztráta?

Permonik

A nebo neřízená.

Mikuláš Pelíšek

Rok 2022 byl pro SOR skutečně velmi úspěšný, byl to poslední ročník výroby legendární „hrbáčů“.

Jan T.

Dost záleží na tom, jak firma naloží s těmi penězi z úspěšných let. Zda si udělá rezervu do budoucna, investuje do vývoje a technologií, nebo to prožere na zbytných věcech a potěší akcionáře.