Výrobce autobusů SOR Libchavy skončil loni s rekordní ztrátou 260 milionů korun
Trolejbus SOR TNS 12 v Bratislavě. Foto: DPB
Firma ztrácí podíl na českém trhu. Roste význam exportu.
Firma ztrácí podíl na českém trhu. Roste význam exportu.
At uz ten hnus konecne krachne. Porad to vypada jako zemedelsky stroj. Jednoznacne nejhorsi „autobus“ na trhu.
I horší než ty turecké limuzíny to snad není. Navíc je respektuju jako tuzemského „téměř rodinného“ výrobce a ačkoliv pravda je, že kvalita stále dohání světový standard, tak jim preju hodně úspěchu.
Jako řidič autobusu mohu říct že je SOR jednoznačně nejhorší a pro řidiče nejméně přátelský v ovládání a ve všech komponentech v kabině. V Brně určitě vítězí Solaris. Nebudu popisovat, je super.
Jinak jsem jezdil s Manem, Mercedesem i Setrou. Tedy jen v zajezdovem provedení. Jednoznačně byla nejlepší Setra, jak pro řidiče, tak pro cestující.
pořád slýchám jak SOR drtí konkurence z Turecka a Číny..Jestli je základní odbytiště pro SOR ČR+SR, tak si říkám kolik tureckých či čínských v tomto regionu máme? Krom Otokarů v Ústeckém kraji a Bratislavě nic čistě tureckého tady nejezdí (myslím turecké značky) a čínské? To před hodně lety ČSAD Vsetín jestli se nepletu koupilo Yutong a tím to skončilo. Takže levnou konkurencí ta ztráta Soru asi nebude. A že si dopravci vybírají lepší vozidla? Kdybych si měl vybrat jestli koupit Crossway nebo SOR, tak beru Crossway. Jestli bych si měl vybrat jestli NS12 nebo Mercedes Connecto byť z Turecka ,… Číst vice »
Odpovědí by mohlo být třeba to, pokud byste si zadal do zdejšího vyhledávání heslo „SETRA“, pak se vám zobrazí, kdo si v poslední době pořídil autobusy této značky.
Následně, pro kontext si můžete poslechnout podcast s panem Steinerema z Umbrelly, který se mj. vyjádřil i o chování různých výrobců autobusů ke svým zákazníkům.
ale o tom to právě je. Dřív jsem jezdil domů z práce na lince 3xx jenom SORem NB18 (respektive asi NC) a někdy hrbáčem. A dnes? Nejnovější model MAN, Setra a jako nejhorší je Crosway… Sor už skoro žádný. A to se i tady v diskuzích psalo, že MAN je na Česko moc drahý a že Setra je cenově taky úplně v jiné výši.. a hle.. Stejně jako se říkalo, že DPP pomalu v soutěži nemůže kvůli ceně koupit něco lepšího a hle.. Urbanway a navíc další mají chodit už v nejnovější verzi s novým designem. Najednou má Praha stejný… Číst vice »
Na trolejbusech v Szegedu se mi líbí, že stejně, jako v Bratislavě požadavkem na jednobarevnou kastli alespoň zamaskovali ten designerský hnus na přední masce.
Město objednalo 4 kusy, SOR musí zaplatit pokutu za pozdní dodání 20% z ceny kontraktu, takže město dostalo jedno vozidlo docela levně.
Otázkou je, jestli po těchto zkušenostech ještě budou chtít ty další dva kusy, na které mají opci.
https://www.cs-dopravak.cz/v-szegedu-vyjedou-do-provozu-s-cestujicimi-trolejbusy-sor-tns-12/
Mohu mít laický dotaz?Jak si stojí SOR oproti ostatním výrobcům autobusů?Myslím tím kvalitu,zpracování,spolehlivost …Zkrátka zkušenosti někoho kdo třeba autobus řídí a dokáže jednotlivé značky mezi sebou porovnat.
Za seba osobne hodnotím, že si oproti ostatným stojí v týchto troch faktoroch dobre. Asi dostanem kanonádu mínusov od haterov tejto značky, no SOR na mňa pôsobí „pevnejším“ dojmom ako napríklad Iveco. Použité materiály sú jednoduché, ľahko udržiavateľné a na prekvapenie málokedy vydávajú nejaké pazvuky v podobe vŕzgania či búchania. 14 rokov staré NB vydávajú menej pazvukov, než ročný Urbanway. A podobne si vedú aj NS. Tie autobusy sú celkovo jednoduché, bez závažnejších chýb a prevádzkovo spoľahlivé, koniec koncov, sú veľmi obľúbené napríklad na NAD, či ako školské autobusy.Problém SORu je inde. U nich vnímam ako najväčší mínus popredajný servis.… Číst vice »
Když jsem četl váš komentář, tak jsem si až do konce myslel, že vy jste Parolla22.
Jak je to možné? Vždyť ta jejich vozidla jezdí všude možně, dokonce se i vyvážejí.
A s jakou podobnou ztátou skončila Iveco Vysoké Mýto , kdysi Karosa n.p. ?? SOR Libchavy za sebou nemá a nemělo zahraniního vlastníka .
Pěkně je to vysvětleno na serveru Československý dopravák.
SOR Libchavy dostal injekci „..200 mil. Kč ze strany jediného společníka firmy (společnosti BAULIGA a. s., jejímž dalším jediným akcionářem je EP Industries nejbohatšího Čecha Daniela Křetínského) formou tzv. dobrovolného příplatku mimo základní kapitál. Ten představuje nejjednodušší formu, jak lze vložit do nějaké společnosti chybějící finanční prostředky ze strany společníka či společníků v době chybějící volné hotovosti (cash flow), aniž by se muselo přikročit k dalšímu zadlužování společnosti, do níž se prostředky vkládají, ale také aniž by bylo nutné fakticky zvyšovat základní kapitál této firmy (v tomto případě SORu).“
https://www.cs-dopravak.cz/sor-zaznamenal-nejhorsi-financni-vysledek-v-historii/
Můžeme si o jejich výrobcích myslet cokoliv, ale byla to jedna z ukázkových firem úspěšné privatizace…
Privatizace? Spíš nově vzniklých společností, privatizací získali max. prostory…
Privatizovali strojní traktorovou stanici, myslím že dva mistři z Karosy kteří měli know-how…
jestli budou pokračovat v těchto výsledcích tak moc úspěšní nebudou
Na střední Moravě měla značka SOR v minulém desetiletí většinu. Dopravci ji ale nahrazují výhradně produkcí IVECO. A jde jim to celkem rychle.
Zvláštní, z vnějšího pohledu to působilo, že se jim poměrně daří. Že by je v budoucnu přebrala Škodovka? Dělají v posledních letech docela akvizice… (neříkám, že si to přeju, jen mě to napadlo)
Škodu mám rád, ale nelíbí se mi jejich politika monopolu na českém trhu MHD.
Škodovka jako Škoda do tří let přestane existovat. Značku prodali a co bude potom, se neví.
Účetní závěrka firmy je v obchodním rejstříku. Moc příznivé výsledky to nejsou, rostoucí provozní ztráta při stagnujících tržbách není dobrý trend. Ty finanční výsledky (z větší části splátky dluhů) tam zas takovou roli nehrají, minulý rok byla finanční ztráta ještě větší (92 mil.). Z pohledu aktiv a pasiv to ale zatím tak špatné není, firma má vyděláno z minulosti (a vlastník to nevytáhl přes dividendy), vlastní kapitál dostatečný a hotovost také. V téhle souvislosti je tam také zajímavá poznámka, že společník poskytl v roce 2024 příplatek mimo základní kapitál ve výši 200 mil. Kč, tedy tedy zjevně věří v budoucnost… Číst vice »
Já ten příplatek chápu jako vynucený – protože jinak by banky mohly chtít prachy zpět. S těmi 200 mil. je poměr vlastního kapitálu k cizím zdrojům 38%, bez nich by to bylo 26% – a to by banky s těmi 725 mil. Kč úvěrů mohly ukončit financování a chtít prachy zpět.
No vlastník tam v roce 2023 právě nasypal 200 mil
Osobne nemám ekonomické vzdelanie a do účtovníctva SORu nevidím, čiže prosím, berte môj príspevok skôr ako názor/ osobný pohľad. Budem rád ak ma niekto opraví a upozorní na chyby. Som otvorený diskusii. Myslím si, že strata môže rásť z viacerých dôvodov. Približne 500 predaných kusov je na firmu bez väčšieho korporátu za chrbtom ako SOR fajn výsledok. Osobne by som možno stratu vysvetľoval aj väčšími investíciami do firmy. Vývoj vodíkového autobusu, investície (ktoré spotrebiteľ často nevidí-napr. rôzne prvky bezpečnosti) do existujúcich modelov, do výroby. To všetko niečo stojí a náklady sa vrátia až postupne. Ďalší faktor je, že samotná výroba… Číst vice »
On jim nepomáhá ani ten jeden závod na vše a to, že u nemála dílů jsou taky zákazníkem, třeba oproti Scania s Ivecem. A tím, že Iveco má bráchu z bulharska jménem Streetway bude na SOR další tlak co se ceny týče, protože ten je oproti Crossům a Urbanům cenově jinde. Ani to jim moc světlý zítřky nevěští.
Brácha je z Turecka 😉
Tahle čísla jsou absolutně nevypovídající. Bez jakékoliv znalosti účetnictví není možné cokoliv hodnotit. Chtělo by to asi znát EBITDA a to už by něco naznačilo, ale takhle asi ne. Výkazy jim studovat nebudu. Zároveň dodám, že v nějakém střednědobém horizontu vygenerovat ztrátu je čas od času i docela žádoucí.
To jo, ale provozní? A tak vysokou?
Ale nevím, ptám se čistě laicky…
Je to méně než 10 % obratu, který byl lehce přes 3 mld. Kč
Dobře, ale pořád to znamená, že firma rok co rok prodělává na tom, že funguje. Kdyby byla ztráta dána investicemi, tak by to mohlo být pozitivní, ale takto…?
Jak vite že ztráta neni daná investicemi?
Protože investiční náklady (odpisy) se nepočítají do provozních nákladů. Pokud si teda dobře pamatuju ze středoškolské ekonomie…
Aha. To už jde mimo moje znalosti.
to si pamatujete spatne
Ok, pokud se tam počítají i odpisy, tak to bez znalosti struktury nákladů těžko soudit…
Schválně jsem se kvůli Vám podíval do té výroční zprávy a SOR opravdu neskomírá. Navíc, vygenerovaná ztráta se dá v budoucnu uplatnit v letech, kdy firma vygeneruje zisk. Mají na to 5 let. Proto říkám, že v určitém ohledu je ztráta i čas od času žádoucí. Pouze mi příjde zajímavé, že na množství realizovaného zisku mají docela vysoké náklady. Stejně tak i přes nižší počet zaměstnanců platí na osobních nákladech více. To asi souvisí s nižší přidanou hodnotou SOR, ale to není nic zvláštního.
Pokud se vůbec v tomhle oboru dá s vysoku přidanou hodnotou uvažovat.
Leda v případě politicky zdeformovaného trhu, kdy bude trolejbusy a elektrobusy nutno nahradit vodíkem … dovezeným z Německa kamionem, protože přenosová soustava hyzdí krajinu … a mohl bych pokračovat.
Bohužel nesouhlasím – nečetl jste dostatečně pozorně tu výroční zprávu – viz vaše věta „vygenerovaná ztráta se dá v budoucnu uplatnit v letech, kdy firma vygeneruje zisk. Mají na to 5 let.“ Kdyby firma věřila, že během 5 let tu ztrátu umoří – tak na základě té odložené daně účtuje o „Stát – daňová pohledávka“ – ale firma o tom neúčtuje. Takže nevěří, že ji během 5 let umoří – tj. nepředpokládá daňový zisk. A za další firma účtovala o „příplatku mimo základní kapitál“ ve výši 200 mil. – což znamená, že je finančně podkapitalizovaná. Bez tohoto příspěvku by byla… Číst vice »
„Výsledek hospodaření po zdanění zaznamenal ztrátu 260 milionů korun, významnou měrou z důvodu finančního výsledku hospodaření v úrovni ztráty 88 milionů korun.“
Nejsem v ekonomii zběhlý, proto se ptám, zda by mi mohl někdo znalý problematiky zcela polopaticky vysvětlit, jak se ze ztráty 88 mil. CZK po zdanění stane ztráta 260 mil. CZK?
Jaké jsou ty další faktory, které ztrátu prohloubily?
Finanční výsledek je částí celkového hospodářského výsledku.
Daně.
88 milionů je příjem – výdaje před zdaněním.
260 milionů je zdaněný přijem – zdaněný výdej.
Děkuji
Permonik Vás uvádí v omyl. Pokusím se to popsat – ale o něco později, moje příspěvky se zobrazují až tak po hodině (nevím proč)
Pro nás jste záhada, nejste blokovaný, nepoužíváte blokovanou IP adresu a přesto se automaticky přesouváte do koše, tak vydržte prosím, řešíme to.
Zkusím to já: k celkové ztrátě 260 M přispělo 88 M ztrát finančních.
Komentář k těm 88M by mohl být ve výroční zprávě – kurzové rozdíly, odpis nějaké zmařené investice nebo půjčky, náklady na dluhovou službu a možná tam patří i situace, kdy někdo nezaplatí za odebrané zboží…
Bez ztráty z fin. výnosů by měli celkovou ztrátu jen 172 M CZK, a co způsobuje tento „zbytek“ by zase mělo jít někde dohledat – zda je to provozní nebo jaká…
Daní se rozdíl!
Nikoli, že zdaním příjem a zdaním výdej a pak to odečtu.
Navíc, těch 260 mil. je ztráta celková – zdanění (ale – pro laika: „viruálním“ – neb se jedná o odloženou , nikoli spatnou daň)
A těch 88 mil je ztráta z finančního výsledku – což jsou ÚROKY Z ÚVĚRŮ a JINÉ BANKOVNÍ A PODOBNÉ POPLATKY !!!!
Také Vám Jiný Petře děkuji za výklad mně naprosto cizí problematiky.
Pokud laicky shrnu doposud napsaná vysvětlení, tak uvedené údaje pro SOR momentálně neznamenají žádný horor a je to pouze informace o momentální pozici fungující firmy na nějaké amplitudě v průběhu času.
Jeden povzdech na závěr:
Škoda, že takový výklad, pro jedince ekonomikou a účetnictvím nepolíbené, nebyl součástí článku, nebo v nějakém boxu.
Já si postupně čtu jejich výkazy a výroční zprávu – jsou poměrně „úsporní“, takže než něco napíšu, tak si to křížově ověřuji – vyčkejte tedy.
Re: „Škoda, že takový výklad, pro jedince ekonomikou a účetnictvím …“ – já bych to neměl zdejší redakci/webu za zlé. Oni rozumí primárně dopravě a množná trochu financím. Já naopak rozumím financím a jen se zajímám o dopravu (jako hobby mne zajímá logistika obecně) – ale nejsem v tom profesionál, proto moje komentáře k dopravě jsou spíše o pocitech, osobním vnímání.
Každý umíme něco.
I tak vám děkuji, protože článek s touto problematikou, bez vysvětlujícího komentáře je pro mně stejně srozumitelný, asi jako nezapomentelná relace Československého rozhlasu na stanici Hvězda „Zpráva o povětrnostní situaci dnes v 7 hodin ráno. Výška – tlak – teplota – rosný bod…“
Díky za opravu. Omlouvám se za mistifikaci. Jsem asi neměl den.
Tak se ještě jednou vracím a zkusím okomentovat data, která mají ve výkazech a výroční zprávě: *Prodali 502 busů – o 2,5% méně než v roce 2022 (515) (vyrobili jich o něco více, ale o kolik nelze v výkazů přesně zjistit) *Ale utržili za ně o 1% více. (pokud připočteme i zboží, tak jim tržby vzrostly o 0,5%) * Tržby byly vyšší o 30,5 mil. proti roku 2022 za vlastní výrobky, ale se zbožím jen o 16 mil * Proti tomu však na vynaložili více na materiál+energie+služby o 14mil., osobní (mzdové) náklady o 11 mil., odpisy o 11 mil .… Číst vice »
ta část autobusů aktivovaných do majetku firmy by mohla napovídat o vývoji, neb mě fakt jinak nenapadá proč by to dělali
Buď vývoj nebo to mohou být busy, které firma půjčuje potenciálním zákazníkům („čsad“ / „mhd“) na testování v provozu.
Petře, vaše závěry korespondují se závěry pana Hynčicy na serveru Československý dopravák.
Děkuji vám za vaší trpělivost a váš čas, který jste věnoval na konto osvěty mojí ekonomicky nedovzdělané maličkosti.
Díky za tip. Přečtu si jejich článek
Když nevidíte do účetnictví, tak těžko soudit….
A do účetnictví nevidíte NIKDY, když firma není kótovaná na burze (a ani tehdy ne úplně, ale aspoň trochu).
A proto české firmy na burzu nechtějí, protože by si nemohly vést to svoje pochybné „shady“ účetnictví.
On jen vstup na burzu klade na firmu obrovské množství administrativních požadavků a nutí ji zveřejňovat data, jenž může snadno využít konkurence. Pokud je vlastník dostatečně kapitálově silný, a nepotřebuje žádat o investici na trhu, má pramlálo motivace firmu zalistovat.
Zajímavé. Ekonomické autobusky asi nikdo nechce, zatímco Stadler, výrobce moderního ekvivalentu 810 nestíhá vyrábět a plánuje i bateriové vozidlo.
Zatím nevyrábí, má první prototyp a ještě zhruba rok, dva bude řešit papíry….
On se asi nadchnul nad konečným řešením otázky přepravy osob v ČR. 😛
Jejej, to je hláška. Kdyby tady přistály mimozemšťani, mohli by nabát dojmu, že SOR je jediný výrobce autobusů a Stadler nic jiného, než „moderní ekvivalent 810“ nevyrábí. A samozřejmě, s tou ekvivalencí RS zero a 810 to taky není 100% – 810 byl po všech stránkách low cost své doby. RS zero bude – ve své době – nejmenší osobní železniční vozidlo, ale low cost to nebude.
Ne, RS zero opravdu low cost není. To tak trochu byl původní RS, tedy naše řady 840 a 841.
No doopravdy kdyby přestali v Praze před rokem tak by si to doopravdy mohli pomyslet že sor je jediný výrobce autobusů.(V té době ještě nejezdili nový iveka.)
Už vidím, jak dopravní podniky nakupují Stadler RS Zero pro provoz MHD namísto trolejbusů a autobusů.
Ta ztráta je ekvivalent cca 15 trolejbusů a kolik jich má SOR letos dodat?
Axel detected.
Ne, tohle bude reinkarnovaný Hala_D.
Ovšem jak se jako psychiatr díváte na slovo „autobusky“? Mně ten rukopis přijde jasný…
Hloupé zdrobněliny bohužel nejsou doménou jen Axela. On Hala_D má ve zvyku ironicky zdrobňovat cokoliv silničního: kamionky, autíčka, autobusky… A ještě svá tvrzení staví na iluzích, kdy je přání otcem myšlenky, viz ta věta o RS zero, které Stadler „nestíhá vyrábět“, přitom v reálu sotva vyjel prototyp.
Akorát jsem v příspěvku pana Mecha nenašel žádnou zmínku o sériové výrobě RS Zero. Vy asi jak slyšíte, že se Stadleru daří, tak vidíte rudě a vidíte i to co neexistuje a jen ste si vyfabuloval.
Já bych Stadleru velice přál, aby se mu dařilo, jako každému jinému výrobci kvalitních kolejových vozidel. Takže si ty řeči o fabulování nechte, když totéž sám činíte, děkuji.
Zároveň uznávám, že doslova to o RS zero opravdu nepíše. Za zbytkem si stojím, především že je to Hala_D obcházející ban změnou nicku.
Nějak jsem nepochopil za co ty mínusy. Autobusu se prodává méně, o tom je článek. Stadleru se naopak daří, produkuje kromě jiného oblíbené RS, které u nás nahrazují 810 a busy. Tak v čem je problém? Vše co jste napsal je pravda.
Neprodukuje, výroba RS1 skončila, ty pro ČD v roce cca 2012 byly poslední. RS Zero je prototyp, který má do sériové produkce ještě kus cesty, a nevím, jestli už si jej někdo objednal. Navíc pochybuji, že i potom bude něco takového, jako je RS Zero nahrazovat zrovna 810, na to jsou a budou drahé. Mimo to nevím o tom, že by u nás RS1 nahrazovaly autobusy, rád se nechám poučit, pokud někde ano.
Vida jak jsem neznalý. Přišlo mi, že SOR musí prosperovat a evidentně je to jen klamné zdání…
Kde je podle vás aktuálně chyba? Kdo ten trh teď drtí?
Na výrobce obyčejných autobusů jsou moc malí, 500 autobusů ročně už pro samostatný vývoj a výrobu autobusů nestačí.
Trh EU drtí mezinárodní výrobci autobusů v Polsku, a levní výrobci v Turecku, plus průmysl v Česku všeobecně poslední léta ničí přeprodávání české elektřiny přez německou burzu.
„Česku všeobecně poslední léta ničí přeprodávání české elektřiny přez německou burzu.“
Tohle je totální nesmysl. Nic se přes burzu nepřeprodává. Tam se pouze setkává nabídka s poptávkou. Navíc většina elektřiny je prodaná přes přímé smlouvy.
Nedokážu říct, kde je chyba u SORu, ani jestli je tu jeden konkrétní důvod problémů, ale těch firem/výrobních závodů na autobusy, které v posledních letech mají v Evropě větší či menší problémy, je několik – Volvo, Scania, Van Hool.
A máte nějakou hypotézu proč? Že by podseknuté ceny v soutěžích – samozřejmě neznám trh, ale předpokládám, že autobusy jsou položka, která se zpravidla tvrdě soutěží?
Zlaté období SORu bylo, kdy měl prakticky monopol na dodávky autobusů pro DP Praha, jenž toto období je už minimálně pět let pryč.
Taky by mě zajímalo, jaké jsou hypotézy. Jestli se dorovnává „na Čínu“ a hraje se o to, aby byla ztráta spíš malá než velká…
Nebo jestli je průser v poptávce secondhandových trhů a podobně.
Obojí by pak znamenalo, že z dlouhodobého hlediska je autobusový trh v hajzlu a uvolněné místo zaberou Číňani.
Už teď je většina produkce z Turecka.
U SORu typuju, že je to kvůli pokutám za trolejbusy pro DP Praha, ale můžu se mýlit.
Letos dodal SOR 4 trolejbusy TNS 12 Do Szegedu o 7 měsíců později. Penále se zastavilo na smluvní hranici 20 %.
https://www.cs-dopravak.cz/v-szegedu-vyjedou-do-provozu-s-cestujicimi-trolejbusy-sor-tns-12/
Pokuty schytal Cegelec, ne? SOR kastle dodal řádně.
Záleží, kdo byl finální dodavatel. Pokud SOR, tak pokuty jsou za ním a je jen jeho problém, jestli je dostane ze svých subdodavatelů. A jelikož Cegelec už je pod Schadewerkem, kterej ale od SORu bere karoserie, tak je otázkou, zda tu pokutu budou moci a chtít uplatňovat. Asi by si neradi rozházeli svýho velkýho zákazníka.
V minulosti je hodně držely dodávky do Prahy, ale DPP teď nakupuje vergly od Iveca. A taky s pražskými TNS 18 bylo hodně problémů, které možná SOR stálo nějaké peníze řešit.
Nic to nedrti. 2022 – 569 busů 2023 – 515 busů 2024 – 504 busů Rok 2022 mohl být uspešný. Jedna zákazka muže být i na 30 busu. Takže v 2022 udělal o dvě zakazky více než ty dva. Proč by nemohl prosperovat. Obrat je kolem 3 000 milionu a ztráta aktuálně 260 mil. Ale tohle je učetní obrat tj, příjmy minus výdaje. Pro představu Jeden rok vydělám 500 milionů a dalších 6 jsem ve ztrátě 80 milionů. Krachůjí? Ne jsem pořád 20 milionů v plusu. Ale ztrátu způsobila třeba masivní investice do nových výrobních linek. Drtilo by to kdyby… Číst vice »
Prokázal jste, že nerozumíte účetnictví a finančním výkazům. Obrat a i zisk nejsou „příjmy minus výdaje“ – to mže platit u živnostníka, ale u právnické osoby ani omylem.
Výdej na investice se do nákladů nepočítá.
Jo mate pravdu. Obrat jsou vlastně „tržby“.
Jsem OSVČ, prostě profesní deformace.
Díky za počty vyrobených vozidel.
Takže za vás prostě jen běžná řízená ztráta?
A nebo neřízená.
Rok 2022 byl pro SOR skutečně velmi úspěšný, byl to poslední ročník výroby legendární „hrbáčů“.
Dost záleží na tom, jak firma naloží s těmi penězi z úspěšných let. Zda si udělá rezervu do budoucna, investuje do vývoje a technologií, nebo to prožere na zbytných věcech a potěší akcionáře.
Pokud se bavíme o letech 2021 – 2023, které jsou v článku zmiňované, je možné pravděpodobné, že se do toho propsal růst cen energií, který zvýšil náklady stejně jako ceny surovin a část smluv na výrobu byla na výrobu autobusů byla podepsána dříve.
Další náklady souvisejí s růstem mezd, vývojem nových řad pro městské (NS) a meziměstské (ICN) autobusy a jejich uvedením do provozu a různé pronájmy a prezentace produktů.