Výroba v Tatře roste, poptávka po vozech z Kopřivnice má stoupající tendenci
Nová generace modelové řady Tatra Phoenix. Zdroj: Tatra Trucks

Pro letošek jsou v plánu další investice do budov a strojního zařízení v objemu několika stovek milionů korun.
Tatře moc fandím. Je skvělé,že takle expanduje do celého světa. Škoda,že se takhle nepodařilo něco podobného s Liazem,nebo s Pragou.
Jsem hrdý na Tatru, navzdory všem kritikům a všeznalcům !! Je naše a to je dobře….
Ještě k tomu diveni se, ze za totace produkovala Tatra vyrazne vetsi objemy. Za totace se v podstate veskera prumyslova produkce realizovala v ramci vychodniho bloku, kde mel každý výrobce (téměř) monopol: Ceny byly umele stanovene, konkurence ze Zapadu minimalni nebo vůbec zadna. Pokud se prodávalo prokomunistickym rezimum v rozvojovem svete tak většinou na uver a ten stejne většinou nesplaceli. Pokud se prodávalo na Zapad, tak často pod cenou, jen aby se dovezla tvrda mena, neboť nic nemiluje bolsevik vic, nez dolarky. S padem zelezne opony tohle přes noc skončilo, obchodni partneri na vychode byli v insolvenci, nemelo smysl jim… Číst vice »
Tesať do kameňa, hlavne pred nádražky 🙂
Dosť podrobne je to o zbrojnom priemysle popísané tu:
https://www.armadninoviny.cz/efektivita-zbrojarskej-vyroby-na-slovensku-za-cias-socializmu.html
Tohle je parádní pomsta za srpen 1968!
https://gagadget.com/en/war/154607-the-armed-forces-of-ukraine-have-at-least-two-state-of-the-art-multiple-launch-rocket-systems-bureviy-on-tatra-t815-7/
https://en.wikipedia.org/wiki/R-360_Neptune#/media/File:Neptune_TEL,_Kyiv_2021,_21.jpg
Pracovat v Tatře by chtěl každý
https://novojicinsky.denik.cz/zpravy_region/tatra-trucks-natlak-strach-nelidske-jednani-zamestnanci-vedeni-koprivnice.html
Vůbec jsem netušil, že má někdo v Česku odvahu napsat cokoliv kritického o tom mafiánovi, kšeftaři ze starým železem a největším sponzorovi kampaní Miloše Zemana Strnadovi a jeho pofidérní rodině.
Třikrát Bravo!
P.S. Pro neinformované – právě napojení Strnadů na armádní penězotok přes struktury ČSSD, ANO a nyní ODS je jádrem sporu mezi Černochovou a Řehkou, který se nechce nechat zlomit.
P.P.S.
Kde za „dobré chování“ skončil po odchodu z politiky Hamáček? U těch, pro které cou dobu pracoval – právě u Strnadů!
No však jsou Strnadi napojení velmi úzce i na Kaliňáka a slovenské podsvětí…
Je to bohužel tak a docela mne mrzí, že se nepodařilo firmě DAF odkoupit většinový podíl v Tatře. Co se dá dělat…
To by byl konec Tatry.
Jako že by jí DAF koupil a zavřel, aby se zbavil konkurence? Tyhle historky frčely v devadesátkách mezi zastánci „české cesty manažerské privatizace“, ale nedávaly smysl tehdy a ani nyní.
Pokud by Ginaf nekoupily činane.
Tatra potřebuje ruční specifické vedení trhem, žádný světový korporát se neosvědčil. Historky nehistorky, stále se ty případy dějí, nejnověji Mitas, před prodejem světově dominantní producent velkých pneu a nyní konec.
Ale Mitas končí na tom že nakupoval surviny levně v Bělorusku a Rusku…
A mám obavy, že celá pražská továrna Mitas potřebovala modernizaci. A její majitel si spočítal, že je patrně vhodná doba na zpeněžení pozemků této pražské továrny. Takže do deseti let očekávám likvidaci objektů této továrny a zahájení výstavby bytových domů…
O Tatru měl zájem Mercedes. O LIAZ zase MAN.
To ovšem bylo v roce 1990. Kdežto zájem DAFu byl ale o několik desetiletí později, mám za to, že to bylo kolem roku 2009.
Běž se někam zakopat, vlastizrádce, jako ten blbec Pavel P.
Pokud máte tyto informace, jistě jste už podal trestní oznámení. Pokud ne, tak si nevymýšlejte báchorky.
Žádný zákon nezakazuje kamarádství majitelů Tatry s lidmi s podsvětí. Tak klidni hormon. Kamarádství s podsvětím (které je bohužel na Slovensku reprezentováno i členy vlády – například Kaliňák) opravdu není trestné, ale je krajně nežádoucí.
Mi to přípomina Šveda v žiguliku.
Dotaz laika: Tatra byla postavena na vyšší tisíce kusů ročně (socik). Proč je dnes problém objem výroby navýšit? Areál stále stejný. Jen mě napadá že složitost 815tky a Phoenix je úplně jinde. Čili větší složitost na vyrobeny kus? Vím, i nedostatek pracovníků, ale to má snad řešení….
A je na trhu poptávka po vyšším počtu vozidel?
Prý mnohem větší než je kapacita výroby…. prý jsou produkcí vyprodaní na několik let.
Je pravda, že poptávka převyšuje nabídku, ale srovnávat to se socíkem nelze. Tehdy vyráběli především sériové náklaďáky, jako běžné automobilky. Dnes se specializuji na obranný průmysl, těžařský průmysl, záchranné složky a podobně, tj. drtivá většina vozidel či podvozků jsou nějaké „speciály“ dělané podle přání zákazníka. A to se blbě automatizuje do té míry, jako to lze u klasických civilních automobilek chrlících statisíce identických vozidel. Tatře se daří právě proto, že je schopna vyrábět dle specifikací zákazníků. Díky tomu dodává armádám od Spojených arabských emirátů přes Belgii a Brazílii po Ukrajinu, díky tomu dodává německým hasičům, díky tomu spolupracuje s evropským… Číst vice »
Ok, to má hlavu a patu. Díky.
Není to jen o sériovosti. Tak třeba Ukrajinci by vzali za vděk ročně pár stovkám „sériových“ podvozků 8×8 pro instalaci houfnic Bohdana. Tatra ale zjevně není schopna toto zatím produkčně uspokojit, takže Ukrajinci skupují sériové sklápěčky Phoenix a z nich použijí podvozek, kabinu si udělají svoji.
Tak Tatra měla kupovat Kraz a existovaly nějaké varianty rozjetí podvozku tam.
Za totáče dělali dost přes deset tisíc…
To ano, ale jeli sériově. Ty auta byla podobná jako vejce vejci a lišila se spíš jen barvou. Navíc měli zajištěn odbyt.
Areál není stejný, část je rozprodána. Rovněž nejsou pobočné závody, např. Tatra Bánovce nad Bebravou, která dělala vozidla 8×8.
Nedělali v Bánovích jen 813? Zatím co se uvaděla roční produkce Tatry 15000ks platílo jen pro T815?
813 skončila 1982, pak se v Bánovcích taky dělala 815, hlavně (výhradně??) jednostranné sklápěčky.
Areál je i není stejný. Plocha je stejna, ale čast budou je out, v dalších jsou najemnici, realně je Tatra v 1/3 původních výr. ploch. Otázka je jaká je dělba práce mezi Tawescem, Taforgem…. atd.
Hlavní problém jsou zaměstnanci.
Nestabilní trh pro Tatru (mimo bezpečnostní složky).
Zas Tatra se specializuje na vozy (podvozky) dle přání zakazníka.
Jinak Tatra se děla licenčně v Saudské Arabii a do Turecka prodala licenci na podvozky (Seyit).
V době nejvyššího rozmachu pracovalo v Tatře ve všech směnách cca 15 tis. zaměstnanců. Díky tomu tomu bylo postaveno velké autobusové nádraží a na tu dobu moderní železniční stanice.
Největší přidaná hodnota bude v těch speciálních úpravách na přání zákazníka. O budoucnost Tatrovky bych se nebál. Armáda bude v následujících měsících a letech potřebovat velký počet nových nákladních vozidel.
Tatrováci vlastní vlečku, výrobu zásobují částečně vlaky. Jejich zákazníci, armáda, často realizují transporty po železnici. Čím to, že oproti automobilkám co ekonomicky jedou hlavně kamiony v JIT, nemají drahé sklady, nedováží komponenty z celého světa,číny a asie a vše si dělají sami, čím to, že neustále navyšují výrobu?
Protože je rozdíl dělat 1500 vozů za rok a 1500 vozů ani ne za den?
Kromě toho ani ta Tatra už nevyváží auta na vagonech, jako kdysi. Z předávacího kolejiště na nákladovém nádraží zbyla jedna kolej. Mimo to tu vlečku používá i teplárna, firma Union Ocel, a mj. muzeum pro Strelu, takže to může vypadat, že do Tatry jezdí víc přeprav po železnici, než doopravdy.
Jasně Dominiku, zato taková Škoda nebo Hyundai po železnici nevozí vůbec nic, že? Ani zásobování, ani přepravy k zákazníkům, že? Opět střela do vlastní nohy.
V Tatře si nedělají zdaleka vše. Kabina je DAF, motor je převážně značky Paccar, převodovka je převážně značky ZF.
A krom toho, kdo někdo v Tatře byl alespoň na exkurzi, což je i můj případ, tak potvrdí, že Tatra je spíše manufaktura. Ale byl bych rád, kdyby tento rok Tatra vyrobila alespoň dva tisíce vozidel a příští rok ještě o pár stovek víc a v dalších letech byla tendence výroby neustále stoupající 😉.
Omyl. Tatra má stále vlastní motory vzduchem chlazené V8 i V12, vlastní kabiny i vlastní převodovky. Pouze civilní auta, jako lesovozy, Phoenixy se částečně skládají z nakupovaných dílů, co uvádíte.
Však píše „převážně“.
Co to? Zase komedie s více přezdívkami najednou?
Aut s vlastním motorem, vlastní převodovkou a vlastní kabinou je jen menší část výroby v Tatře. Vzduchem chlazený motor Tatra nesplňuje normu Euro 6, tak si auta s těmito motory může koupit jen armáda a hasiči.
To je všechno pravda, k tomu ještě auta se vzduchem chlazenými motory odebírají zákazníci mimo EU a nebo ti, kteří s nimi neplánují jezdit po veřejných silnicích.
Přesně tak, vzduchem chlazený motor nesplňuje aktuální normy, takže se do civilních verzí dává od Paccaru. Tatra prý vyvíjí Euro 7 vzduchem chlazený motor, ale už jsem dlouho o něm neslyšel, tak nevím, zda vývoj nebyl zastaven.
Navíc i země na východě už chtějí nová auta s Euro 6 pro civilní použití. Takže pak zbývá jen armáda a případně hasiči.
Co vím, tak vojenské verze mají vzduchem chlazený motor Tatra. Kabinu Daf mají pouze civilní verze. Ta hranatá kavina na vojenských a hasičských vozech je tatrovácká.
Motory paccar Jakš takš držej ale manualní převodovky ZF se u nás v lomu na 8×8 s1 sypou,nic to nevydrží.
To chce automat, ty udělaly velký pokrok a vím, že lesovozy, které se držely zarytě také manuálu, tak přešly na automaty, že už to dokáže plnohodnotně nahradit.
Paccar? Tipoval bych že větší čast jsou Cummis. Ale jelikož 2/3 šlo hasičům a vojákům, tak bych tipoval, že 50 jsou vzduchače…
To máte tak: model Phoenix koupíte jen s Paccarem, 815-7 s Cumminsem nebo vzducháčem, nevím jestli ještě náhodou Deutz. Jaké je aktuální procentuální rozložení netuším.
Kabiny DAF a motory Paccar si taky dělají sami?
K tomu už zmíněnému objemu dodám, že zákazníci takto speciálních vozidel jsou ochotni zaplatit za produkt mnohem víc, než zákazníci „konfekčních“, velkosériových vozidel, kde je větší konkurence.
Škoda Auto má taky několik vleček, ucelené vlaky MB – Nymburk jezdí několikrát denně . Srovnávat automobilku co vyrobí 5 aut denně s automobilkou co vyrábí 1500 aut denně je kravina.
Já bych řekl že pro výrobu v Tatře má železniční doprava naprosto zanedbatelný význam. Na rozsáhlou vlečku se vozí už jen tlusté plechy a hutní materiál pro Union Ocel, jinak vlečka slouží tak leda pro obsluhu muzea, ale rozhodně ne pro zásobování výroby.
Ona roční produkce Tatry je asi to, co fabrika Mercedesu (beru jen nákladní vozidla) udělá za 4-5 dnů? Ač to zní blbě, tak z nuly se vždy lépe dělají grafy.
Tatře fandím, komunisti ji dobře podělali. Nebýt toho, jsem přesvědčen, že dnes máme místo Mercedesu Tatru. Bohužel ten náskok se už asi nedá dohnat a proto se přeorientovali ze sériovek na individuální úpravy.
Jen tak dál