Výroba autobusů v Česku letos výrazně vzrostla, meziročně o pětinu

Výroba autobusů Iveco ve Vysokém Mýtě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVýroba autobusů Iveco ve Vysokém Mýtě. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Český trh s novými autobusy po loňském téměř rekordním roce výrazně klesl.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
michal001

Držme Ivecu palce, aby s Indickým vlastníkem nedopadlo jak ostravské železárny, Avia či JLR. Autobusy má Iveco velmi dobré, spalovací motory FPT jsou opravdu robustní držáky a velmi levně servisovatelné.

Matěj Šedivý

A někteří vám budou stále tvrdit, jak Karosa Vysoké Mýto je jen stín své bývalé slávy. Ani omylem. Firma šlape jak nikdy.

Karl vB.

Doteď jsem na podobné tvrzení nenarazil.
Vy jste první, kdo to zmínil.
Navíc si myslím, že výsledný produkt, podmínky výroby a trhu, jsou neporovnatelné.

Jira.h

No máte to napsané v této diskuzi.

tomash

Všiml jste si, že Karosa byla prodána zahraničnímu vlastníku v 1990s a ani název už téměř 20 let neexistuje? Opravdu nevím, o jaké slávě tu píšete, polských dělníků, co utahují šroubky na pásu?

Twix

Tak přesně o tomhle on psal 🙂 Kdo dneska utahuje šrouby v autobusových závodech Jelcze, Ikarusu, Ify a Rocaru?

Matěj Šedivý

Že už se podnik nejmenuje Karosa bych jako zásadní problém neviděl. Naopak. Značka Karosa je na západ od nás neznámá a věřím, že prodej autobusů do zahraničí je pod zavedenou značkou Iveco jednodušší.
A „sláva polských dělníku co utahují šroubky na pásu”? Vaše představa o tom, co se v tom podniku dělá, je při nejmenším hodně zjednodušená.

Y.K.

Většina busů co se ve Vysokém Mýtě montuje je tam i vyvinutá (už od hlavičkou Iveco Czech Republic). Nebyla prodána zahraničnímu vlastníku, ale zprivatizovaná, má i spostu malých akcionářů z dob kuponovky, majoritním vlastníkem je Iveco. Jinak je to prostě pořád normální Česká fabrika, nevím co chcete více.

tomash

Je to bohužel bída na bývalou dopravně-strojírenskou velmoc, jakou bylo Československo. Iveco je zahraniční výrobce, které ruce tam utahují šroubky na pásu je dost jedno. A Sor toho příliš nevyrobí.

PetrD

Přesně, např. moderně vyráběná Š120 až do roku 1990 s deformační zónou od kapoty až po motor, jako auta současná.

Pavel

Vtip z 80. let z UK. Proč má Škoda zadní vyhřívané okno? Aby vás nezábly ruce, až ji budete tlačit.

Jira.h

No to jste se netrefil. Zrovna Iveco bus má i svůj vývoj s přidanou hodnotou a je technicky lepší než Karosa v cca 1988. která byla technický zaostala a busy byly horší než Ikarus.

MTS

Určitě. Taková to byla velmoc, že nebyla např. schopna za celou dobu své existence pro autobusy vyvinout a dodat ani automatickou převodovku. Doporučoval bych aspoň občas listovat něčím jiným než Rudým právem.

Kubrt

To, co napsal tomash je blábol, nicméně 2M70 se nepočítá? Nebo tím chcete říct, že od 60. let se tento segment v ČSSR nikam neposunul?

Peeetr

SOR se utopil v nesmyslném a drahém vývoji vlastního trolejbusu a vodíkového autobusu.

Česko umře na nesmyslnou vnitřní konkurenci, kterou převálcují globální velkofirmy, mnohonásobně větší než „nebezpečné“ okresní monopoly, které by prý mohli vzniknout, kdyby třeba Škoda nekoupila výrobce autobusů v Turecku, ale „velmi nebezpečně“ doma jako SOR.

noerf

U společnosti SOR je otázka, kolik bylo autobusů klasických dvouosých do 12 m, kolik klubových (zakázka Ecovista), kolik elektrobusů a kolik dodali karoserií pro trolejbusy Škoda či skládaček, které skládají v Brně do trolejbusů.
Nižší počet vyrobených autobusů neříká nic o jejich velikosti a marži z jednotlivých produktů.

Jan Tichavský

Čekal jsem větší čísla od SORu. Koukám že v článcích je hodně vyhraných zakázek pro SOR, takže čísla na příští rok by měla zase stoupnout. I tak má Iveco o řád větší výrobu.

vlachjan

Trochu mě překvapila ta čísla, Sorky vidím (bohužel) na každém rohu, čekal bych že jejich podíl na celkovém počtuu nás vyrobených autobusů bude výrazně větší. Ale to bude asi dáno i tím, že Iveco je schopné dodat i na jiné trhy, než ten domácí 🙂

Kubrt

SOR měl lepší časy ve své historii, třeba v Praze jsou ty dlouholeté dodávky NB 12 a NB 18 hodně vidět (a ještě dlouho vidět budou). SOR taky měl nějaké exportní úspěchy (nejen na Slovensko), ale poslední léta je to slabší. Snad se to zase obrátí a bude se dařit lépe. Možná se ty jejich busy leckomu nelíbí, ale nějaké zákazníky mají a já osobně přeju úspěch všem, co se o něco snaží.

Honnzok

Nemuze to souviset i s tim, ze dodaval hodne karoserii a vnitrniho vybaveni pro trolejbusy Škodě? Ty tam asi zahrnuty nebudou. Navic jedna z hlavnich zakazek Soru v tomto roce je ted v plnem proudu, takze tam jeste asi nebude…

filias

SOR jsou ty nejhorší autobusy co jsem v Praze zažil. Např. klimatizace je tam naprostý výsměch. Ty nové Iveco autobusy jsou mnohem, mnohem lepší. Zatím jich ale jezdí celkem málo.