Výroba asfaltu loni atakovala rekord, kamenivo na dopravní stavby dochází
Relativně dobré časy dopravního stavitelství potvrdila další statistika. Tuzemské obalovny loni vyrobily téměř osm milionů tun asfaltových směsí, což je
Relativně dobré časy dopravního stavitelství potvrdila další statistika. Tuzemské obalovny loni vyrobily téměř osm milionů tun asfaltových směsí, což je meziročně o sedm procent více a znamená to faktické vyrovnání rekordu z roku 2015. Vyplývá to z údajů Sdružení pro výstavbu silnic (SPS), jehož členy jsou velké stavební firmy, které vesměs obalovny vlastní.
„Jde tak o jeden z nejlepších roků v historii. Důvodem je především zvýšení objemu financí v rozpočtu ŘSD určených na opravy a rekonstrukce, a financí v rozpočtech krajů. Stále ale v opravách silnic doháníme minulá období, kdy se do oprav a rekonstrukcí investovalo minimálně,“ uvedl jednatel sdružení Petr Svoboda.
Podle něj se v poslední době podařilo do značné míry změnit dřívější praxi, kdy investoři nutili stavbaře asfaltovat za velmi nízkých teplot v zimních měsících. „Podařilo se mnohem lépe využít prázdninové měsíce, kdy je doprava (pokud nepočítáme cesty na dovolenou) přece jen méně rušná,“ doplnil Svoboda.
Podle stavbařů ale problémem zůstává nepřipravenost projektů a vyhodnocování uchazečů převážně podle nejnižší ceny. „To vedlo v minulém roce k řadě zbytečných bankrotů a dokonce k přerušení modernizace D1,“ připomněl předseda SPS Petr Čížek.
Velkým problémem oboru je také nedostatek kvalifikovaných pracovních sil a nově se začíná projevovat i nedostatek materiálu pro stavbu silnic. Podle SPS se po roce 1989 neotevřel žádný nový kamenolom, takže začíná docházet kamenivo. Důvodem má být mimo jiné složitá a zdlouhavá administrativa. Kamenivo ve velkém konzumují nejen dálnice, ale i železniční tratě. Podle Svobody tak už některé lomy odmítají objednávky.