Asfaltování za sněhu a při nule aneb silničáři opět dohání resty. Problém, říká odborník

Pokládka asfaltové směsi v Liberci 5. prosince za teploty 0 stupňů. Foto: Jan SůraPokládka asfaltové směsi v Liberci 5. prosince za teploty 0 stupňů. Foto: Jan Sůra

Obyvatelům Liberce se minulý týden naskytl nevídaný pohled. Zatímco na chodnících ležel ještě sníh a teplota byla kolem nuly, na

Obyvatelům Liberce se minulý týden naskytl nevídaný pohled. Zatímco na chodnících ležel ještě sníh a teplota byla kolem nuly, na několik měsíců opravovanou ulici Broumovská vyjel finišer a začal pokládat další vrstvu asfaltové vrstvy.

Technické normy přitom mluví jasně: asfalt se může pokládat od pěti stupňů nad nulou. „Cokoliv pod tuto hodnotu je problém. Snižuje to životnost vozovky,“ říká Václav Neuvirt, jednatel nezávislé akreditované silniční laboratoře Viakontrol, která se zabývá zkoušením materiálu pro výstavbu silnic. V oboru má pověst jednoho z největších odborníků. Nejde přitom jen o teplotu: pro pokládku je důležité i to, aby se pokládalo na suchý povrch. Za větší problém považuje Neuvirt to, když se pokládá v podmínkách odporujících normám horní, obrusná vrstva.

Případ z Liberce není zdaleka jediný.  Sdružení pro výstavbu silnic pravidelně zveřejňuje statistiky o výrobě asfaltových směsí po měsících. I když už skončil extrém, kdy se nejvíce vyrábělo pro nové vozovky v listopadu, stále je špičkou nepříliš teplý říjen. I v prosinci se ročně vyrábí přes 200 tisíc tun směsí. Letos by měla být situace podobná.

V případě Liberce město jako investor zůstává v klidu. „Za kvalitu díla včetně správnosti technologie ručí zhotovitel v rámci smlouvy o dílo. Pokud jsou ztížené klimatické podmínky, tak je i technologicky upravována i asfaltová obalovaná směs, která je pokládána,“ uvedla mluvčí města Jana Kodymová. Stavební firma Colas, jejíž finišer na stavbě minulý týden byl, na dotazy neodpověděla

Asfaltování za nevhodných podmínek ale může vést nejen ke snížení životnosti, ale také vyhozeným penězům z veřejných rozpočtů. „Velmi často se problémy projeví až po záruce a silnice se musí opravit znovu,“ dodal Neuvirt.

Proč se u nás asfaltuje pozdě? Důvodů je více. Stavební firmy rády poukazují na to, že zakázky se soutěží pozdě a konec prací tak vychází až na chladnější měsíce. To může být pravda, ne ale ve všech případech.

Broumovská ulice v Liberci byla rozkopaná už od června, řadu dní se na stavbě nic nedělo. Nejvyšší nasazení přišlo až se sněhem.

Tagy asfalt Asfaltování opravy údržba
2 komentáře