kmax

Vyřešit rozpočet, vyměnit správní radu SŽ, podívat se na radary. Nový ministr dopravy představil první plány

Ivan Bednárik na první tiskové konferenci ve funkci ministra dopravy. Foto: Jan Šindler / Ministerstvo dopravyIvan Bednárik na první tiskové konferenci ve funkci ministra dopravy. Foto: Jan Šindler / Ministerstvo dopravy

Vyšší slevy pro vybrané skupiny cestujících začnou platit příští rok.

Novým ministrem dopravy se dnes stal Ivan Bednárik. Slovenský manažer je oficiálně nominantem SPD, do funkce přichází z pozice šéfa Železnic Slovenskej republiky. Po čtyřech letech v čele vystřídal Martina Kupku. Bednárik v minulosti vedl ČD Cargo a České dráhy.

Podle Bednárika bude nyní hlavním úkolem vyřešit rozpočet resortu, ve kterém na příští rok chybí 37 miliard. „Je to absolutní priorita. Je potřeba zajistit i financování na další období,“ řekl Bednárik na krátkém tiskovém brífinku.

Jako možnost dalšího financování uvedl variantu využít peníze z programů na obranyschopnost země. Ředitelství silnic a dálnic a Správa železnic mají vysoutěžené některé velké stavby, kvůli nejasnému financování ale nemohou podepsat smlouvy se zhotoviteli.

„Dopravní sektor je živý organismus, který drží v chodu celou naši ekonomiku i každodenní životy. Mým cílem je, aby se investice do infrastruktury promítly do každodenního života lidí – v bezpečnějších silnicích, rychlejších vlacích i dostupnějších službách,“ uvedl Bednárik.

Nový ministr dopravy se nechtěl pouštět do hodnocení svého předchůdce, uvedl pouze, že některé věci by si dokázal představit dělat jinak. Jako příklad označil podporu železniční nákladní dopravy nebo využívání evropských fondů.

Na dotaz k problematice nového vedení Správy železnic uvedl, že správní rada bude zítra řešit problematiku odstupného pro odvolaného generálního ředitele. Volba nového šéfa podle něj bude záležitostí až nové správní rady, jejíž členy hodlá vyměnit. Kvůli procesu výběru přes výbor pro personální nominace a schválení vládou ke změně dojde podle něj zhruba za šest týdnů.

Bednárik u prezidenta: Přehodnotíme plány na VRT a vypracujeme dlouhodobou stavební strategii

Podle Bednárika platí plán z programového prohlášené na navýšení slev ve veřejné dopravě pro vybrané skupiny cestující z 50 na 75 %. Na dotaz, zda tyto peníze nebudou chybět na investice v dopravě uvedl, že jde o podporu cestování veřejnou dopravou pro určité skupiny obyvatel, například seniory či studenty. Ke zvýšení slev má dojít během příštího roku, konkrétní termín zatím neuvedl.

Bednárik zopakoval svůj plán přehodnotit plány na vysokorychlostní tratě, podle něj je cenovka za projekty přes bilion korun příliš vysoká.

„Je potřeba si vyjasnit strategii, do čeho je smysluplné investovat, na základě analýz a exaktních čísel,“ dodal Bednárik, který se chce dále zaměřit také na personální a funkční stabilizaci investorských organizací a na posílení řídicích a kontrolních mechanismů při přípravě a realizaci dopravních staveb. V této souvislosti považuje za klíčové, aby Správa železnic vystupovala jako skutečný a předvídatelný partner svých klientů, kterými jsou na železnici především dopravci a přepravci.

V programovém prohlášení vlády je i plán přesměrovat zisky z pokut z radarů do státního rozpočtu. Podle Bednárika toto platí. „Potřebujeme mít nad tímto systémem kontrolu. Chci vidět, jaký je čistý zisk z tohoto měření,“ dodal Bednárik.

Tagy Ivan Bednárik Ministerstvo dopravy
31 komentářů