Vyprodáno. Českobudějovické letiště vypravilo první let s rekreanty, příští rok přibudou další destinace
Jihočeské letiště České Budějovice se dočkalo zahájení takzvaného velkého provozu čtyři roky po dokončení miliardové modernizace.
(Aktualizováno 21:50) Na letišti v Českých Budějovicích se ve středu večer odehrála velká sláva. Společnost Smartwings zde na objednávku cestovní kanceláře Čedok zahájila provoz charterových letů. Boeing 737 MAX přiletěl prázdný z Pardubic ve 20:34 a po projetí vodní bránou a nástupu rekreantů zamířil ve 21:40 z letiště pod Kletí do turecké Antalye. Podle Čedoku byl vyprodán, velký zájem o první přistání a vzlet velkého letadla projevila i veřejnost, letiště bylo obklopeno davy lidí.
„My tady oživujeme něco, co tady máme, a bude jen na nás, jak to dál budeme rozvíjet. Je to historický okamžik pro všechny Jihočechy,“ uvedl jihočeský hejtman Martin Kuba. Podle ministra dopravy Martina Kupky se „konečně zúročuje dosud nevyužitá investice“. „Jde také o to, že je to strategická dopravní infrastruktura, každé živé letiště je pro stát důležité. My jsme ji zdědili a stáli před rozhodnutím, zda ji oživit, nebo nechat ležet ladem,“ doplnil Kupka.
Čedok zároveň oznámil, že příští léto bude z Českých Budějovic létat do pěti destinací (oproti letošním třem), a to po celou sezónu. K Antalyi, Krétě a Rhodosu přidá tuniskou Enfindhu a bulharský Burgas. „Hlásí se nám i další cestovní kanceláře s dalšími lety, například Fischer,“ doplnil hejtman Kuba.
„Zájem o odlety z Českých Budějovic boří již od začátku rekordy, proto můžeme dnes při slavnostním zahájení potvrdit, že odsud budeme příští léto létat už do pěti destinací,“ řekl šéf Čedoku Stanislav Zeman. Podle něj jsou letecké zájezdy z Budějovic aktuálně vyprodané z 90 %.
Prvním velkým letadlem, které v novodobé historii přistálo v Českých Budějovicích, byl Boeing 737 MAX letecké společnosti Smartwings s registrací OK-SWD pro 189 cestujících v ekonomické třídě. Pilotoval jej kapitán Jiří Jirmus, který je původem Jihočech. Po přistání si neodpustil vtípek s jihočeskou vlajkou vystrčenou z kabiny.
V Antalyi cestující z Jihočeského kraje přistanou přibližně před půl druhou ráno ve čtvrtek. Podle mluvčí Čedoku Kateřiny Pavlíkové čeká na posádku a cestující slavnostní uvítání i na turecké straně, v plánu je také vodní slavobrána po přistání.
„Je to chvíle, které předcházely měsíce velmi tvrdé práce a vyjednávání. A teď si můžeme konečně říct: Letiště České Budějovice žije,“ řekl Kuba. Podle něj má letiště obrovský potenciál, který chce kraj rozvíjet. Možnosti vidí hejtman především v rozvoji celého 300hektarového areálu, díky kterému má letiště podle Kuby v tuzemsku unikátní postavení. „Rádi bychom sem přivedli firmy, které by tu podnikaly a které by rozšířily nabídku služeb pro cestující,“ doplnil Kuba. Potenciál vidí i v cargo letech.
Hejtman si přitom podle svých slov nedělá iluze, že by se rychle podařilo snížit dotaci Jihočeského kraje, který je jediným majitelem letiště. Ta má letos činit 77 milionů. Podle Kuby tu letiště „bylo a roky se nic nedělo“. Jde tedy podle hejtmana o to postupně s využitím celého areálu snižovat jeho závislost na kraji. „Nebude to hned, ale směřujeme k tomu,“ řekl hejtman. Modernizaci letiště prosadila předcházející krajská reprezentace vedená ČSSD.
Jihočeské letiště České Budějovice se dočkalo zahájení takzvaného velkého provozu čtyři roky po dokončení miliardové modernizace, která se završila vznikem nového terminálu. Druhý let z Budějovic je naplánovaný na 7. srpna se startem ve 21:10 směr Rhodos. Následovat bude 9. srpna ve 20:20 první přílet z Antalye a ve 21:10 odlet zpět do Antalye. Třináctého srpna přijde na řadu první let do třetí a poslední letošní destinace, kterou je Kréta (start 21:55). Poté budou vždy tři lety týdně do daných destinací, až do poloviny října.
Status letiště zůstává stejný jako dosud, jde o veřejné vnitrostátní letiště a neveřejné mezinárodní letiště s vnější hranicí. Využívat jej mohou letadla kategorie 4C (rozpětí křídel do 36 metrů). Přiblížení zajišťuje Řízení letového provozu z Prahy, podle ministra dopravy letadlo zhruba ve výšce 1000 metrů přebere místní věž, jejíž personál vyškolilo ŘLP.