Výpravčí dostanou nové uniformy, SŽDC finišuje s výběrem nových stejnokrojů

Výpravčí. Foto: SŽDCVýpravčí. Foto: SŽDC

Více než čtyři tisícovky výpravčích a dalších železničních zaměstnanců čeká v příštích měsících velká výměna uniformy. Správa železniční dopravní cesty

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Míra

Můj táta dělal celý život strojvedoucího (za minulého režimu) a i já jsem dělal u ČSD a za uniformu tenkrát jsem se stydět nemusel,ale to, co se navrhuje ,je parodie na uniformu a čepice bez pořádného znaku vypadá jak pro vrátného u hotelu.To už se vytratila vkusnost?Návrh uniformy pro cirkusáky.

libor

to nemají co lepšího na práci, že řeší takové hovadiny?

Jiří

Zásadní problém je, že vzhledem ty nové uniformy vypadají ještě hůře než ty stávající. Bohužel už byly všechny fotografie smazány, nicméně nelíbily se ani důchodcům, natož lidem v produktivním věku…

petr.r

já bych jim dal něco univerzálního, aby mohli zapojit vagon nebo soupravu, vyčistit a promazat vyhybku, vyměnit žárovky atd. Neuvažují sždc aby kapitání měli na stanicích nějakýho psa, aby trošku vyhnal ty fetáky. Polotriko bez kravaty a potom co se dá podle teploty nahodit rychle na sebe, ale musí to být od čd znatelně rozeznatelné.

Standa

Výpravčí nemění žárovky a nesvěšuje vozy. Výpravčí řídí dopravu a,staví vlakovou cestu.

Ondřej

Někde i mění žárovky, třeba v osvětlení mechanických návěstidel…

petr.r

já znám výpravčího(už je v důchodě) a ten stahoval aji šraňky a chodil zapalovat petrolejky do vyhybek, jednou jsem mu pomáhal měnit výbojku na světle, byl větr a někdo to musel držet na tym laně..A na sázavě tam byl výpravčí a zapojoval i vagony, mazal vyhybky atd. Stando, když výpravčí staví vlakovou cestu, tak tu vyhybku musí namazat, druhou zamknout, ty si to pleteš s dipečerem co je u pc.

Dana

Ty jo, to muselo být hodně dávno, minimálně 20 let. I když je fakt, že ještě pořád existuje pár zastrčených staniček, kde se zamykají výhybky, ale to dělá výhybkář, ne výpravčí

VS

Dobrý den,

loni v srpnu o několika sobotách ve Vítkově to pravidelně dělal(a) průvodčí. Výpravčí ve stanici pravděpodobně (o sobotách) není.

Přeji hezký den.

petr.r

jo a ještě prodával jízdenky a obsluhoval uschovnu zavazadel.

Dana

Jak tady sleduju tu diskuzi, málokdo ví, co práce výpravčího obnáší. Přijďte rozšířit řady řízení provozu, je nedostatek lidí ve stanicích 😉 a při tom si vyzkoušíte i ty skvělé uniformy

Adam Vrablic

Ty hadry jsou děsné už několik let. Teď je změní na zcela odporné. Ten kdo tohle schvaluje jede asi na velmi dobrém materiálu. Jinak to vlastně ani nejde pochopit. Čepice jak od gestapa, kravata jak šňůrka do bot, vesta…to raději nekomentuji vůbec. Přitom by šlo vetkat spoustu ochranných prvků. Udělat to moderní. Ne, raději jdeme ještě o dalších 20 let zpět, objednáme zase něco odporného, z děsného materiálu a hlavně aby tam zase byla retrobundokošile. Ta bude k té vestě jak dělaná 😉

HonzaEM

SŽDC neví, za co vyhodit peníze.

Standa

Oblečení se obměňuje cca co 4 roky, takže nové hadry by stejně museli výpravčí načasovat tak jako tak.

Hans

Kdyz to bude skutečně reprezenativni, kvalitni material… Proč ne. Vlakove cety maji take podle me slušivé uniformy, muzi v tom vypadaji důstojně, ženy také. A myslim ze pokud na sebe dotyčný/dotyčná úplně nekasle, obojim to v uniformě sluší.
Smutné je srovnání vypravci, ceta na vlaku a strojvedoucí. Jejich oblečení není úplně blbý, ale bohužel působí jako když vylez Pepa Lojza z dilny.Predstavte si pilota, nebo treba ridice autobusu co tam prijde v něčem co se silně podobá monterkam. Nic proti nim, ale to muze nosit vozmistr, elektrikar… Každý to pochopí. Ale strojvedoucí…. Lide to opravdu vnímají.

MPE

Naprostý souhlas. Důležité je tam to „pokud na to úplně nekašle“. A to se bohužel zhusta děje…Cestuju hodně i okolních státech a bohužel musím říci, že český vlakový personál na regionálních tratích (na dálkovkách ne, tam mi to přijde v pohodě) je ve srovnání i s východními a severními sousedy (o západních a jižních ani nemluvě…) na tom s „ústrojovou kázní“, upraveností a takovým nějakým celkovým dojmem ze svého vzhledu prostě bídně. Samozřejmě čest výjimkám. A strojvedoucí, to už je kapitola sama o sobě – to, v čem chodí oblečení, a jak jsou upravení (opět čest výjimkám) je prostě hrůza… Číst vice »

HonzaEM

Já simyslím, že strojvedoucí je ten, se kterým cestující přijde do styku naprosto minimálně, takže mu to je uplně jedno, jestli mámodrou nebo zelenou bundu.

MPE

Ona to ale není úplně pravda, že s cestujícími nepřijde do styku. Minimálně „je vidět“. A prostě to nevypadá dobře a profesionálně a důvěryhodně, když ze stanoviště vyleze pupkatý zarostlý strejc v olezlé (nefiremní) košili a špinavých kraťasech. Čerstvý zážitek z výletu do Miedzylesie: zrovna jsem se „trefil“ do denní výluky, takže na dopolední spoj UO-Jablonné n.O. nasazená otřískaná sólo 810 (plná tak z 1/2-3/4), do Lichkova NAD, z Lichkova otřískané 163+2xB+BDs (kmenová souprava, která tenhle spoj jezdí normálně). Z Lichkova nás jelo pět – dva šotouši, dva kluci co pokračovali dál do Polska a jeden místní. V Miedzylesie krásně… Číst vice »

Jofeey

Vůbec se nebere zřetel na výpravčí.. Požadavek dlouhodobě je na polotrika na léto. To se dalo řešit už letos s novým logem. Místo toho se budou potit v šílený košili. A vesta to mohl navrhnout šílenec s tímto proužkem.

Standa

Výpravčí jakožto zaměstnanec dopravce přicházející do styku s cestující veřejností a reprezentující dráhu jako takovou má mít stejnokroj, košili a kravatu.
Oranžovou bych zrušil úplně, když už musí mít výpravčí z důvodu BOZP reflexní barvy, máme nafasovány vesty a bundy.
Výpravčí ( a kdokoli koho vidí cestující jako dopravního zaměstnance na perone, tedy s vyjímkou signalistů) má vypadat jako výpravčím, ne jako metař.
Dráha byla vždy vážený , seriózní podnik a výpravčí bylo a dosud je prestižní povolání. K tomu patří důstojné a reprezentativní uniformy, což současné monterky ( hradlari, hlaskari, dozorci stanic …)fakt nejsou

Jiří 2

Výpravčí ale právě není zaměstnanec dopravce…

Standa

Z pohledu cestujícího , myslíte ze tenhle detail rozlišují? ČD, SŽDC, CDC jedno jest.
Prostě člověk, který na nádraží vypravuje vlaky a je defacto manažerem a „reditelem“ obvodu stanice“ má být oblečen přiměřeně své fci.
Tedy žádné modré monterky a oranžové bundy, ale kalhoty, košili, kravatu, pulover.
sako nebo slušnou bundokosili konzerakonzerativniho strihu a v tradiční tmavě modré, bílé , a vínové.
Ve vlacích CD am aky jízdenku nekontroluje manik v růžovém nebo oranžovém tricku a džínách

Strojvůdce Příhoda

Vzhledem k tomu, že stanic s výpravou jiným způsobem, než návěstidlem, je dnes již dost málo (a budou ještě ubývat), je udržování uniformy v nepohodlné podobě nesmysl. Vždyť toho výpravčího většina cestujících stejně ani neuvidí – sedí většinou už někde za monitorem s klávesnicí. A ven chodí jen s rozkazem. Pro výpravčího by mělo být dnes naopak standardem modré tričko s límečkem a modré džíny jednotného vzhledu SŽDC a služební červená čepice. V chladnějším období doplněno o modrý svetr a sako. Mimochodem, tričko s límečkem je i dle pana Ladislava Špačka nezbytné minimum u dress code pro zaměstnance, který přijde… Číst vice »

Výpravčí

Tričko a džíny…
I díky takovým názorům jako máte vy, je dráha tam kde je. Ještě průvodčím a vlakvedoucim navliknete trička , džíny a sandály, jako jeden soukromý „dopravce“….
I klasický stejnokroj může být pohodlný, a nositelný, jenže to by se nesmělo tohle soutěžit za nejnižší cenu a být vyrobeno z použitých PETek a kartonů od mlíka.
Košile a (tmavé)kalhoty je základ slušně oblečeného člověka na podobné pozici jako dresscode by to měla být samozřejmost.
Tričko je volnočasové a sportovní oblečení a džíny montérky amerických zlatokopů a farmářů v práci to nemá co dělat

Strojvůdce Příhoda

Takové názory jsou zcela v pořádku. Protože nemá smysl povyšovat výpravčího někam jinam, než je ve skutečnosti jeho místo. Prostě oblečení vzhledné a pohodlné. Džíny si lze pořídit takové, za které se není nutné stydět a shazovat je hloupými řečmi typu montérky amerických zlatokopů. Tričko s límečkem je pohodlná, praktická a hlavně v rámci dress code plně přijatelná záležitost pro zaměstnance, který ve firmě občas přijde do styku se zákazníky. A to je přesně pozice výpravčího, navíc to občas je dnes spíše v podobě četnosti jednou denně a mnohde dokonce vůbec.

Fr. Koudelka

Džíny jsou primárně volnočasové oblečení a stejně jako trička, sandály, nátělníky a v práci namají co dělat. Stejně jako sandály či (pseudo)sportovní boty.

„Místo toho se budou potit v šílený košili.“

Košil nosím každý den (myšleno každý den čistou) a šílený by mi přišlo, kdyby mě nějaký buran nutil chodit v buranským tričku. Stejně tak si představte, že můj šatník už asi dekádu neobsahuje jeansy a obejdu se bez toho.

Strojvůdce Příhoda

Džíny jsou dnes již běžnou součástí oblečení, ve kterém chodí lidé do práce. Již to zde opakuji: Jsou džíny, ve kterých bych nešel ani zametat před dům, ale jsou též džíny, ve kterých není problém jít třeba na jednání. A to, že nějaký Fr. Koudelka chodí radši v tesilkách, neznamená, že v nich budu chodit i já jen proto, že je někdo odsuzuje. Tu dobu, kdy džíny byly odsuzovány, si mnozí pamatují – včetně honu na máničky.

petr.r

stačí….. nerozčilujte se..my jsme jiní a nemáte v té skříni schovaný doklady a vyznamenání?

petrB

Vy asi nepracujete na dráze dlouho, že? Pak byste věděl, že výpravčí je právě ten, kdo ze SŽDC s cestující veřejností přijde do styku nejvíce. Ale oni někteří fírové ani neví, že ve stanicích výpravčí jsou…

Strojvůdce Příhoda

Když dojdou argumenty, nastupují hloupé kopance…

TJmoto

Prý moderní, reprezentativní a komfortní pro zaměstnance?! To si snad dělají srandu. Už jste ty jejich úžasné nové uniformy viděli? Je to hnus nemoderní a materiál příšerný. Škoda, že sem nejde dát foto.

Davidus135

Nejhorší z toho jsou pletené vesty na knoflíky. Vypadá to, jako by je vzali někde v domově důchodců. Přesně, škoda že sem nejdou dát fotky

Brumla

Je to potřebné? člověk nevidí výpravčího jak je rok dlouhý, a některý výpravčí ani neví jak vypadá vlak. Nejsou to vyhozené peníze náhodou?

Vláďa

Je vidět, že železnici opravdu rozumíte..

Standa

To je možná tím, že mnoho stanic je řízení dálkově a nikdo natož výpravčí tam není.
Jinak výpravčí je na pořád na zhruba 1/2 stanic, byť někdy nechodí k vlaku, protože na menších stanicích se vlak vypravuje ON, bez fyzické pritomnosti výpravčího

Apollo17

I na největších.Třeba Praha hlavní,Děčín,Ústí nad Labem,Cheb….
Výpravčí naopak vypravuje výpravkou vlak ve stanicích bez návěstidel,se skupinovými návěstidly a to jsou většinou ty malé,nebo v nepřehledných stanicích,jako Ústí nad Lbem Západ.

J.L.

Nové uniformy jsou bezpochyby to nejdůležitější, co česká železniční doprava potřebuje.

KubiikSvK

Ono se řeší interně hodně věcí, na kterých stojí dráha a bez toho by vlaky nemohly jezdit, třeba jestli zácvik má nosit žlutou nebo červenou pásku na ruce nebo jakou barvou se píše datum do provozní dokumentace.. kdyby radši řešili zabezpečení a modernizaci ŽDC

Standa

Zacvik nosí žlutou, červenou autorizovaný zaměstnanec řídící dopravu, který je z nějakého důvodu výjimečně v civilu.
Dráha funguje 150 let bezpečně právě proto, ze je na vše velmi podrobný předpis, i na mimořádnosti.
Někdy se řeší zdanlive nepodstatné blbosti, řídících a kontrolních kravaťáků by mohlo asi být míň, ale celkově je na draze řád a pořádek, protože D1

Jiří 2

No zrovna žlutá/červená páska jsou věci celkem podstatné a je vidět, že o provozu nevíte vůbec nic… Bohužel vedení také ne, proto požadavky jimi kladené na lidi v provozu jsou nesmyslné až nerealizované…

Standa

Protože ve vedení už nejsou staří praktici, co začínali na dráze od dozorce výhybek, ale kraťáci, jímž je jedno jestli šéfují dráze, nebo fabrice na hajzlpapír, nemají k oboru vztah a vlak vidí maximálně u uzavřeného přejezdu zpoza sedačky služebního supa.
A jedinou jejich kvalifikací je „prestižní VŠ“….

Jan

V prípade SŽDC sú ale na všetkých relevantných vedúcich miestach ľudia, čo začínali v prevádzke…

Výpravčí

Tak to ani omylem.

Jan

Tak vymenujte nejaké príklady.

Jakub

Tyhle názory jsou to nej nej nej. Vlastně se tady máme tak bídně, že nezbývá čas na nic kromě toho nejdůležitějšího.

To je jako názor zrušit nepotřebné lokálky a začít se soustředit na vysokorychlostní tratě. Parádní, tím dostaneme pár milionů na stavbu první tratě za desítky miliard za cenu snížení dopravní obslužnosti malých obcí.

MiK

Tak k poslednímu odstavci – výpravu vlaku řešili a stále řeší vždy všichni výpravčí. Ale jenom těm, kteří vypravovali vlaky návěstí „odjezd“ (výpravkou) zůstaly červené čepice po celou dobu, ostatní na přechodnou dobu dostali modrou. Takhle, jak je to napsané, je to trochu zavádějící.

petrB

Nechci do Vás nějak rýpat. Jen chci říct, že výpravčí měli červené čepice vždy. Pouze na přechodné období cca 2 let někdo vymyslel, že výpravčí červené čepice nepotřebují, když nevypravují vlaky. Potom si však zase někdo jiný uvědomil, že to byl krok špatným směrem, protože nikdo neznalý místních poměrů nevěděl, kdo je vlastně výpravčí. Dnes mají opět všichni výpravčí čepice červené. Myslím ale, že to s výměnou stejnokrojů vlastně ani nesouvisí. Protože jediné, co se na čepici změní bude logo (a možná trochu její tvar). Co se změní nejvíce, je svetr a pulovr, který už nyní většina lidí, kteří měli… Číst vice »

LKB

Je fajn, ze tam je prostor na feedback z testovani stejnokroju.