Letecké společnosti Letectví

Vypnout a zapnout každých 51 dní. Úřady řeší další problém dreamlinerů, Boeing už vyrobil tisící 787

Boeing 787-10. Foto: Singapore Airlines
Boeing 787-10. Foto: Singapore Airlines

Americký federální úřad civilního letectví (FAA) nařídil všem provozovatelům letadel Boeing 787 Dreamliner nezvyklé opatření. Z bezpečnostních důvodů musí zcela vypnout a zapnout systémy letadla každých 51 dní.

Na nové opatření upozornil server TheRegister, příkaz k letové způsobilosti je už zveřejněn na stránkách úřadu i Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Opatření platí od dnešního dne.

Podle FAA může dojít k selhání základního řídícího systému letadla, pokud běží nepřetržitě. I když je letadlo odstavené na zemi a nelétá, bývá velmi často napojené na externí zdroj napájení, který udržuje některé systém v chodu, například i kvůli úklidu a údržbě.

Pokud by systémy běžely nepřetržitě, hrozí podle FAA poskytování nepřesných dat pro vyhodnocení samotného letu.

Podobné softwarové chybě čelil v minulosti Airbus u modelu A350, který se musel vypínat každých 149 hodin. U dreamlinerů se tento problém vyskytl již dříve, z obav o činnost elektrického napájení se muselo letadlo vypnout jednou za 248 dní. V roce 2014 například špatná data ze systému způsobila požár baterie v dreamlineru Japan Airlines.

Boeing minulý týden dokončil současně už tisící dreamliner. Uprostřed největší krize letectví v dějinách poprvé letěl s letounem 787-10 registrace 9V-SCP pro Singapore Airlines.

Singapurský dopravce je svým způsobem sběratelem jubilejních vyrobených letadel; jeho Airbus A350-900 je desetitisícím vyrobeným airbusem, v roce 1993 převzal tisící Boeing 747.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
ABC
Host
ABC

Lokomotivy Vectron, které obvykle převáží „jen“ nákladní vlaky po kolejích se restartují nejpozději po 24 hodinách. Letadla která převáží cestující ve vzduchu se restartují jen co 51 dní?

dada
Host
dada

ono míte vectrona nepřetržitě pod napětím v chodu a nevypnutýho 24 hodin v kuse je docela nepravděpodobné… U těch letadle je palubní ŘS často v chodu velmi dlouho. Nicméně ani těch 51 dnů nebo 24 hodin nepředstavuje pro mne nepřekonatelný problém. Blbý je, když se tato vlastnost projeví jako bug až v provozu a není přímo v dokumentaci ke stroji jako povinný úkon „obsluhy“.

Bubák2003
Host
Bubák2003

A větráci RegioJetu ,ČD vozí” jen “náklady? Jsem si teda nevšiml😏 Ten test komponentů(kód621) je jen informativního charakteru.Je-li možnost,tak loko min.na 45.min.vypnout z baterek(nejlépe i přepínačem ve strojovně) konec vsuvky v diskusi o ✈️

JK
Host
JK

Zajímavé, o problému Boeingu píší téměř všichni, ale o tom, že Airbus má téměř stejný problém u A350 a to už při 149 letových hodinách nenapíše nikdo. 🤔

https://m.vtm.zive.cz/airbus-a350-je-potreba-kazdych-149-hodin-vypnout-a-zapnout-to-i-windows-maji-delsi-uptime/a-199584

Tony
Host
Tony

To jste si vybral výborný článek. Ještě lepší nadpis a obsah byl taky velice slabý. Už v době kdy to EASA vydala, tak psala, že A350-941, které jsou na výrobní lince jsou fixnuté a mají již nový software. Tohle opatření platilo pro provozovatele, kteří z provozních důvodů neměli čas udělat update a tudíž musí najít prostor pro reboot systémů. Nemluvě o tom, že to prostě zakomponovali do plánů údržby (tak jak to udělají provozovatelé Dreamlinerů), takže bych tady z toho zase nedělal nějakou kovbojku.

Tony
Host
Tony

btw neví někdo kolik může trvat takový reboot letadla jako A350? 15-30-60 minut?

Y.K.
Host
Y.K.

Tady je starý článek o avionice B787, kdyby to někoho zajímalo blíže… https://www.aviationtoday.com/2005/11/01/b787-cockpit-boeings-bold-move/

Dalibor
Host
Dalibor

jojo Stack Overflow, to je oblíbené chybka…. Ony tý čítače a registry nejsou nekonečně natahovatelný….

Tomas
Host
Tomas

Mno … jenže Stack Overflow je zcela odlišný typ chyby a toto s tímto nemá problém 🙂

Pokud je o přetečení čísla , tak jde většinou o Number Overflow 🙂

Koloušek
Host
Koloušek

Ty kráááávo. To je blbýýý, jak jste chtěl hrát chytrýýýho a akorát jste se ztrapnil. 😀

Adam H
Host
Adam H

Singapore Airlines taky jako první zařadili do provozu A380.

Stony
Host
Stony

Ja musim restartovat pocitac tak aspon jednou tydne. Takze na tom tak hrozne jeste nejsou:)

Kamui
Host
Kamui

Asi nepoužíváte správný operační systém. Já svůj počítač s Linuxem musím restartovat (resp. vypnout místo uspat) jen když se nainstaluje update kernelu.

Stony
Host
Stony

Až mi pracovní aplikace poběží na Linuxu tak pak můžete mít pravdu. Jinak jste jak klasickej vegan v tom vtipu. Jak poznate vegana? Rekne vam to 🙂

Tomas
Host
Tomas

Bude to zcela nepochybně překvapující, ale windows (na které zcela nepochybně narážíte) také není nutné restartovat dříve, než při updatu systému 🙂

Y.K.
Host
Y.K.

Tedy jednou za 30 dní? 😉

Tomas
Host
Tomas

Na serverech, které obsluhují „interní systémy“ (čili na těch, které nejsou vidět z internetu) se aktualizace často nedělají ani zdaleka tak pravidelně, a není problém narazit na Windows servery s uptimem půl roku a více.

Jakub Rákosník
Host
Jakub Rákosník

Přetečení formátu někde v softwaru ?

libcha
Host
libcha

Vypadá to na to, ale nevím jak. Rozsah uint32 počítaný v milisekundách se protočí už za 49,7 dní.

Y.K.
Host
Y.K.

To bude něco vágnějšího, protože to uvádějí podmiňovacím způsobem (could lead to), tedy zřejmě selhání sítě po více než 52 dnech chodu nenastane, ale za nějakých okolností může.