Vypnout a zapnout každých 51 dní. Úřady řeší další problém dreamlinerů, Boeing už vyrobil tisící 787

Boeing 787-10. Foto: Singapore AirlinesBoeing 787-10. Foto: Singapore Airlines

Americký federální úřad civilního letectví (FAA) nařídil všem provozovatelům letadel Boeing 787 Dreamliner nezvyklé opatření. Z bezpečnostních důvodů musí zcela

Americký federální úřad civilního letectví (FAA) nařídil všem provozovatelům letadel Boeing 787 Dreamliner nezvyklé opatření. Z bezpečnostních důvodů musí zcela vypnout a zapnout systémy letadla každých 51 dní.

Na nové opatření upozornil server TheRegister, příkaz k letové způsobilosti je už zveřejněn na stránkách úřadu i Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Opatření platí od dnešního dne.

Podle FAA může dojít k selhání základního řídícího systému letadla, pokud běží nepřetržitě. I když je letadlo odstavené na zemi a nelétá, bývá velmi často napojené na externí zdroj napájení, který udržuje některé systém v chodu, například i kvůli úklidu a údržbě.

Pokud by systémy běžely nepřetržitě, hrozí podle FAA poskytování nepřesných dat pro vyhodnocení samotného letu.

Podobné softwarové chybě čelil v minulosti Airbus u modelu A350, který se musel vypínat každých 149 hodin. U dreamlinerů se tento problém vyskytl již dříve, z obav o činnost elektrického napájení se muselo letadlo vypnout jednou za 248 dní. V roce 2014 například špatná data ze systému způsobila požár baterie v dreamlineru Japan Airlines.

Boeing minulý týden dokončil současně už tisící dreamliner. Uprostřed největší krize letectví v dějinách poprvé letěl s letounem 787-10 registrace 9V-SCP pro Singapore Airlines.

Singapurský dopravce je svým způsobem sběratelem jubilejních vyrobených letadel; jeho Airbus A350-900 je desetitisícím vyrobeným airbusem, v roce 1993 převzal tisící Boeing 747.

Tagy boeing Boeing 787 Singapore Airlines
23 komentářů