Výpadek ETCS podrobně: Unikátní chyba se řešila až v Kanadě, prodloužila život návěstidlům

Dozvuky sobotního kolapsu na železnici: Návěstidla zůstanou nejméně do roku 2027.
Ministr dopravy Martina Kupka po schůzce s šéfem Správy železnic Jiřím Svobodou a zástupci technologických firem informoval o podrobnostech ze sobotního rozsáhlého výpadku systému ETCS na české železnici. Zároveň hovořil o opatřeních, která mají zabránit opakování kolapsu, který zpozdil dopravu na klíčových železničních koridorech.
„K výpadku došlo těsně po páté hodině, v 6:05 bylo převedeno řízení provozu na původní návěstidla, v 10:30 byl obnoven plný dohled ETCS,“ shrnul časovou osu Kupka.
K poruše podle něj došlo bez jakéhokoliv zásahu servisním technikem či zvenčí. Dodavatelé mají sice ve smlouvě sankce, podle Kupky se však odstranění problému vešlo do smluvního limitu, po jehož uplynutí se k pokutám přistupuje.
Unikátní problém
Za výpadkem byl problém se servery, které pro ČD Telematika zajišťuje společnost Kontron. „Došlo k poruše v Praze, druhá ústředna je v Přerově. Problém je unikátní, zaznamenali jsme ho ve světě poprvé. Šlo o chybu v databázi registrace vlaků v systému ETCS,“ uvedl šéf firmy Karel Feix.
Na řešení se podle něj v sobotu ráno podíleli experti ve Francii a v Kanadě. „Server působil, že funguje normálně, proto trvala diagnostika tak dlouho. Poté jsme systém převedli do Přerova a funkčnost se obnovila,“ dodal Feix.
Firma preventivně vymění pražské servery, přestože jsou teprve v polovině životnosti. „Zvyšujeme také účinnost diagnostiky, aby byla rychleji k dispozici,“ doplnil.
Unikátnost problému potvrdil i Jan Hobza z ČD Telematika. „Chyba se odehrála na plně aktualizovaném serveru, proto bylo těžké odhalit příčinu. Došlo k přehrání softwaru systému, je tak plně funkční i v Praze,“ uvedl Hobza.
238 zpožděných vlaků
Podle ministra Kupky se SŽ rozhodla posílit také technologický dohled, aby i v nočních hodinách bylo na dispečinku k dispozici více lidí. „V rychlosti převodu na návěstidla však nedošlo k žádného zdržení ani pochybení. Jedinou vážnou příčinou byl výpadek GSM-R,“ uvedl ministr s tím, že by se rád za komplikace cestujícím omluvil.
„Na výpadky jsme se připravovali, ale toto bylo něco nového. Sobota představuje vypravení 6625 vlaků, zpožděno jich bylo jen 238,“ uvedl k sobotnímu kolapsu šéf SŽ Jiří Svoboda.
Podle zástupce Federace strojvedoucích nastával problém postupně při registraci vlaků do sítě, proto trvalo dlouho chybu odhalit. Už registrované vlaky přitom problém zpočátku nezaznamenaly a ETCS i mobilní spojení fungovalo normálně.
Dva systémy až do roku 2027
Řešení krize ve formě přepnutí na původní národní zabezpečovat překopalo plány SŽ na postupné vypínání starého systému a snášení návěstidel.
„Držíme nadále i národní zabezpečovač. Na snášení a další kroky je příliš brzy, přestože udržování obou systémů je finančně náročné. To přijde na řadu až s dalším růstem ETCS ramen a se stavbou nových tratí,“ uvedl Svoboda.
„Alternativu pro ETCS nemáme, starý systém neumí vlaky zastavit. Nicméně jsme rozhodli, že odstavování původního systému budeme znovu zvažovat až v roce 2027. Až budeme mít více zkušeností od nás i z ciziny,” uzavřel Kupka.
Vlaky musely omezit rychlost
Rozsáhlý výpadek zabezpečovacího zařízení od sobotního rána velmi silně omezil na několik hodin provoz na koridorových tratích české železniční sítě. Spoje nabíraly velká zpoždění, protože mohly jezdit maximální rychlostí 100 km/h. Příčinou bylo přerušení signálu GSM-R a tím i výpadek evropského zabezpečovače ETCS.
Výhradní provoz pod zabezpečovačem ETCS zavedla Správa železnic na více než 600 kilometrech postupně od začátku ledna. Podle dat o spolehlivosti ze začátku února dosáhl v lednu systém průměrné spolehlivosti 99,1 %.
Správní rada SŽ schválila na začátku měsíce čtyřem manažerům za úspěšné zavedení systému vyplacení mimořádné odměny v celkové výši 650 tisíc korun.
Generální ředitel Jiří Svoboda a jeho náměstek pro provozuschopnost dráhy Karel Švejda obdrželi odměnu 200 tisíc korun, náměstek pro řízení provozu Jaroslav Flegl 150 tisíc korun. Mojmír Nejezchleb jako náměstek pro modernizaci dráhy obdržel 100 tisíc korun. Na úspěšnost zavádění ETCS byl nastaven i systém bonusů za plnění jednotlivých úkolů, takzvané KPI.
„Mimořádné pracovní nasazení.“ Vedení SŽ dostalo statisícové odměny za zavedení ETCS