Výnos z dálničních známek vzrostl o prázdninách téměř o pětinu

Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se prodej zvyšuje každoročně. Nejinak tomu má být i letos.
Letošní červenec přinesl státu o 18 procent vyšší výnos z prodeje dálničních známek než stejný měsíc loni. Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy.
Celkem se prodalo více než 1,1 milionu kuponů za bezmála 700 milionů korun. To je o 170 tisíc známek víc oproti minulému červenci, kdy výnos dosáhl 575 milionů.
„Důvodem nárůstu prodejů zejména u krátkodobých známek je zvýšený zájem o cestování napříč celou republikou, ale i budování nových dálničních úseků,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Tabulka prodeje dálničních známek v červenci
Červenec 2025 | Červenec 2024 | ||
roční | 168 833 | 151 829 | |
30denní | 193 133 | 160 691 | |
10denní | 495 107 | 440 528 | |
1denní | 281 936 | 215 991 | |
celkem | 1 139 009 | 969 039 |
Pramen: MDČR
Ke zvýšení počtu prodaných dálničních známek podle MD přispělo také zavedení jednodenní známky loni v březnu. „Lidé, kteří nechtěli dříve kvůli jednodennímu průjezdu po dálnici kupovat desetidenní známku, jeli mimo placené úseky. Nyní si už kupují jednodenní známku. Navíc se ukazuje, že růst prodejů e-známek na jeden den nemá vliv na prodeje ostatních druhů,“ doplnil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.
Nejvíce jednodenních známek se za červenec loňského i letošního roku prodalo na oficiálním státním e-shopu edalnice.cz (93 %), následují distribuční kanály, jako je prodej na benzinových stanicích EuroOil a RobinOil nebo prostřednictvím poboček České pošty (6 %). Na třetím místě jsou kiosky v blízkosti hranic s okolními zeměmi (1 %).
Pro rok 2025 vychází výše ročního poplatku na 2 440 korun, měsíční známka je za 460 korun, desetidenní za 290 korun a jednodenní za 210 korun.
V roce 2024 se v tuzemsku prodalo 9,04 milionu elektronických dálničních známek, meziročně zhruba o 700 000 více. Nárůst táhly právě nově zavedené jednodenní známky. Celková hodnota prodaných známek stoupla na 7,21 miliardy korun z předloňských 6,49 miliardy Kč.
Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se prodej zvyšuje každoročně. Nejinak tomu má být i letos.