Výnos z dálničních známek vzrostl o prázdninách téměř o pětinu

Dálnice D3 v úseku Bošilec - Ševětín. Pramen: ŘSDDálnice D3 v úseku Bošilec - Ševětín. Pramen: ŘSD

Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se prodej zvyšuje každoročně. Nejinak tomu má být i letos. 

Letošní červenec přinesl státu o 18 procent vyšší výnos z prodeje dálničních známek než stejný měsíc loni. Oznámilo to dnes ministerstvo dopravy.

Celkem se prodalo více než 1,1 milionu kuponů za bezmála 700 milionů korun. To je o 170 tisíc známek víc oproti minulému červenci, kdy výnos dosáhl 575 milionů.

„Důvodem nárůstu prodejů zejména u krátkodobých známek je zvýšený zájem o cestování napříč celou republikou, ale i budování nových dálničních úseků,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Tabulka prodeje dálničních známek v červenci

Červenec 2025   Červenec 2024
roční 168 833 151 829
30denní 193 133 160 691
10denní 495 107 440 528
1denní 281 936 215 991
celkem 1 139 009   969 039

Pramen: MDČR

Ke zvýšení počtu prodaných dálničních známek podle MD přispělo také zavedení jednodenní známky loni v březnu. „Lidé, kteří nechtěli dříve kvůli jednodennímu průjezdu po dálnici kupovat desetidenní známku, jeli mimo placené úseky. Nyní si už kupují jednodenní známku. Navíc se ukazuje, že růst prodejů e-známek na jeden den nemá vliv na prodeje ostatních druhů,“ doplnil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Nejvíce jednodenních známek se za červenec loňského i letošního roku prodalo na oficiálním státním e-shopu edalnice.cz (93 %), následují distribuční kanály, jako je prodej na benzinových stanicích EuroOil a RobinOil nebo prostřednictvím poboček České pošty (6 %). Na třetím místě jsou kiosky v blízkosti hranic s okolními zeměmi (1 %).

Pro rok 2025 vychází výše ročního poplatku na 2 440 korun, měsíční známka je za 460 korun, desetidenní za 290 korun a jednodenní za 210 korun.

V roce 2024 se v tuzemsku prodalo 9,04 milionu elektronických dálničních známek, meziročně zhruba o 700 000 více. Nárůst táhly právě nově zavedené jednodenní známky. Celková hodnota prodaných známek stoupla na 7,21 miliardy korun z předloňských 6,49 miliardy Kč.

Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se prodej zvyšuje každoročně. Nejinak tomu má být i letos.

Tagy dálniční známky
1 komentář