Výměna eskalátorů a výtahy. DPP vypsal tendr na modernizaci stanice Flora
Stanice metra Flora. Autor: che – Vlastní dílo, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=850515
Předpokládaná hodnota zakázky je 1,16 miliardy korun. Modernizace si vyžádá úplnou uzavírku stanice.
Našlo by se v Praze více vytíženějších stanic, které jsou v mnohem horším stavu než Flora.
Souhlas, alr projektanti maji asi jine priority a treba je zde minimum nimbystů.
Nevím, ale jestli ono to nebude hlavně tou měnírnou?
Je velká škoda, že v těchto hlubokých stanicích končí rychlé sovětské eskalátory a jsou nahrazovány pomalými západními eskalátory v době, kdy každý spěchá. Pak všichni po těchto eskalátorech chodí, což není příjemné stojícím, kteří stojí na jedné straně eskalátoru a tím se eskalátory ničí a znamená to, že se musí častěji dělat jejich údržba. Pokud někomu dělá problém jízda na rychlých eskalátorech, tak může využít povrchovou dopravu. Takže za mě vyhozených 1,16 mld. Kč, ale dopravní podnik je pověstný vyhazováním peněz, takže žádná změna.
Těch 1,16 miliardy není jenom za pomalejší schody (ty v té ceně budou tvořit spíše jen menší zlomek), ale hlavně za bezbariérové zpřístupnění – tzn. výtahy a v podstatě to bude zase důlní dílo. Běžte říct třeba vozíčkářům, že to jsou vyhozené prachy. Kdyby mohli, nakopou Vás hádejte kam. A možná i kdyby nemohli, tak si dají tu práci. 🙂
Tak nemůžou to počkat do té doby, než si vyjednají výjimku na schody?
Takže ideál by snad měly být rychlé schody pro zdravé a výtah pro ty ostatní, není-liž pravda…?
Příjemné není hlavně to čekání dole, než se dav „napáskuje“ na jednu stranu, aby řádově méně spěchajících mohlo projít. Nerovnoměrné opotřebení (trvalé zatížení versus dupání) je pak zase možná problém pro údržbu, nedokáži posoudit.
Tohle štosování před eskalátory je hrozný nešvar, hlavně při větším provozu. Kvůli pár spěchačům-chodičům se nejen velmi zpomaluje nástup na eskalátory ale i zaplňuje zbytečně vestibul stanice.
Za to si může DPP sám. Kdysi všude rozvěsil cedule, že se mají všichni páskovat vpravo, aby se vlevo dalo jít nahoru. Lidi se to bohužel naučili.
Já chodím normálně vlevo až ke schodům, na kterých stojím klidně vlevo – neexistuje žádné pravidlo, že bych musel stát vpravo. Naopak chodit po esk. by se nemělo (nehledal jsem, zda je přímo zakázáno).
Však nečekejte, já chodím normálně vlevo až ke schodům, na kterých stojím klidně vlevo – neexistuje žádné pravidlo, že bych musel stát vpravo. Naopak chodit po esk. by se nemělo (nehledal jsem, zda je přímo zakázáno).
Schody typu Leningrad zmizí všude a nahradí je pomaleší, které jsou bezpečné nejen pro cvičené Pražáky ale i pro všechny ostatní. S tím se smiřte.
S tím se smiřuje velmi těžko. Společnost, která nastavuje standardy dle svého nejslabšího článku, je z principu odsouzena k záhubě. Bohužel v současné době je trend všechny plošně omezovat – a to jen proto, aby se jednomu troubovi ležícímu na gaussově křivce v pásmu mimo směrodatnou odchylku nic nestalo. To nedopadne dobře.
Já jsem za to rád, že se bude modernizovat další stanice. Jen mě mrzí že se vůbec nedá nějak přístupný dostavte zadávací dokumentaci, je to strašný ten portál veřejných zakázek.
Stejně jako vaše vyjadřovací schopnosti.. nic není dokonalé 😀
Zavřete oči a zkuste předvést vlastní vyjadřovací schopnosti … pan Kopas je fakticky nevidomý
Chápu, akorát já jsem prakticky nevidomí a přiznám se že jsem to rychle diktoval. Nešlo mi o nic jiného než od toho jestli by mi někdo nemohl tady dát odkaz přímo na tu zadávací dokumentaci, protože portál veřejných zakázek je velmi nepřístupný a nedá se s tím vůbec pracovat, o nic víc mi nešlo.
trochu to trvalo, ale už se to objevilo i na profilu zadavatele: https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0002394/zakazka/739334
Díky moc, bohužel jak ten portál veřejných zakázek tak tady ta tendr aréna je strašně nepřístupná a budu chtít s panem novým ministrem Kulhánkem o tom mluvit, protože když člověk chce najít nějaký dokument a používá k tomu odečítač obrazovky, tak ty portály veřejných zakázek jsou totálně nepoužitelné.
No to vás naprosto chápu. Nemluvě o tom, že valná část informací je čistě grafická. Když si vezmu PDF výkres čehokoliv, tak to žádná čtečka nezvládne.
Dneska už nikde nejsou technické zprávy? Naštěstí u zakázek co mě zajímají se to dá nějak zjistit.
Jsou, ale z vlastní zkušenosti jsou tam spíš obecné „kecy“. To hlavní bývá ve výkresech, navíc při exportu z CADu jsou většinou písma převedena na čárové prvky, takže běžné čtečky si s takovým souborem neporadí, to už je na OCR.
Hůře pohybliví lidé mají s těmito eskalátory velký problém. Rozhodně mi chybět nebudou. Kdo spěchá, může popoběhnout.
A proto jsou logicky rychlé eskalátory ve stanicích bez výtahu.
Zůstanou v nějaké stanici původní rychlé eskalátory jako muzejní?
😁 tak to už je diagnóza…
Mohly by zůstat tam, kde už je výtah.
Vy jste se snad zbláznili.. a co třeba nechat každý pátý vlak socialistický i po automatizaci metra a narvat je i na D? Byla by škoda kdyby ho každej šotouš po celé Praze co hodinu neviděl… Můžeme se třeba domluvit že v každém obchodě zůstane jedna pokladna z dob socialismu, v každé hospodě jeden špinavý ubrus od piva a jeden suchej záchod v každých veřejných záchodcích.
Lampu na svítiplyn…
Taky dřevěné schody z prvních zahraničních tras a o Zlaté neděli parní trakci. Když metro, tak retro. 😀
Pokud by ten „socialistický vlak“ jezdil lépe, než ten moderní, tak ano. Ale ty příměry máte obecně špatné. Je normální, že se nahrazuje staré novým, a že to nové bývá dokonalejší a užitně hodnotnější. Eskalátory jsou bohužel výjimka z tohoto pravidla.
Staré jsou těžké, hlučné, nehospodárné, zrezlé, poruchové, bez náhradních dílů a stejně se najdou magoři, co budou básnit o jejich dokonalosti, protože nově vyrobené musí (správně) splňovat max. omezenou rychlost kvůli bezpečnosti…
No nevím. Ohledně té poruchovosti jsem to slyšel spíš naopak.
Tak možná ve stanici Vozovna/Muzeum Střešovice by třeba pár metrů takového původního eskalátoru speciálně pro Vás mohli zachovat. Teď jak se tam přistavuje, tak to stejně bude ve více úrovních, tak by se to i docela hodilo. 🙂
Rip další rychlé eskalátory 🙁
Doufám, že se bezbariérově zpřístupňuje tato stanice jen proto, že na nic jiného není projekt, jsou určitě důležitější.
Naopak, příští rok je Praha podle plánu komplet bezbariérová. Akorát teda chybí čtvrtina stanic metra, čtvrtina až třetina tramvají (v noci skoro 100%), spousta zastávek tramvají/bus i v širším centru, ale pořád se tu najdou lidi, kteří oslavují momentální a minulé vedení Prahy.
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/vozickari-v-prazske-mhd.A140306_142737_praha-zpravy_klu
Proč bych to neměl oslavovat, když probíhají takové náročné proměny na bezbariérovost jako Jiřák a teď Flóra? Že se to opravdu hýbe kupředu, za to jim rád poděkuji, ač nejsem člověk, který to bude využívat.
Ještě začne co nevidět Českomoravská…
Ne, ta se bude jenom rekonstruovat a výtah až později. Cosi cosi soukromý objekt, podle mě levá ruka kašle na to co dělá ta pravá.
Já už to využil a využíval bych ještě víc Floru a/nebo Želivského, ale tam je to marný. Například pro cestu na letiště, pokud nechce člověk jet vyhlídkovou jízdou 26, tak s kuframa nebo kočárkem byl dost problém vůbec se do toho áčka dostat. Všude jsou nějaké schody, od Strašnic až do centra. Jiřího z Poděbrad tomu konečně trochu pomohlo, že se dá rozumně přestoupit z tramvaj na výtah. A to prosím nejsem žádný invalida.
Na Jiřáku je a byl i před rekonstrukcí jeden eskalátor jedoucí do pochodu dolů.
Ve strašnicích máte VRT plošinu:-D…
Ta se má také předělávat na nějaké lepší řešení. Předpokládám, že to bude výtah.
Želivského bude na řadě po Floře.
Na Jiřáku užívá výtahy dost lidí. Hlavně kočárky, ale nejenom ty. Je to asi také dané trochu tím, že eskalátory jsou hodně na jednu stranu.
Já tomu věřím a jsem za to rád, jen pro mě to prostě nedává smysl.
A které vedení Prahy bylo to správné?
Krnda a Demolínek?
Nebo snad dokonce Kolibřík a Šteiner?
Kořán! 😀
Myslíte, že bezbariérově zpřístupnit všechny stanice metra a nakoupit stovky nízkopodlažních tramvají je na 6 let, kdy vládne současné a minulé vedení Prahy? Teď se dělá výtah na Radlické a bude se dělat Flora. Je vypsaná zakázka na nové tramvaje a staré se rekonstruují už jenom na částečně nízkopodlažní. Ale ono to stojí při tom rozsahu celkem dost peněz a i kapacita výrobců, opraven (u tramvají) a stavebníků (u stanic metra) není neomezená.
Je tam i ekonomické hledisko. Všechny stanice, kde to šlo udělat relativně „levně“, už jsou hotové. Zbývají jen stanice, kde to bude hodně drahé (1 mld.+).
Kdyby se přihlíželo k ekonomickému hledisku, tak by se bezbariérový přístup nestavěl do úplně všech stanic, ale jen tam, kde to nejvíc pomůže. A třeba jedna z dvojice Flora/JP by se nedělala, protože jsou vedle sebe. Spíš je to prostě politické zadání, metro musí být plně bezbariérové, tak bude plně bezbariérové.
Tenhle argument má smysl u hodně velkých sítí metra, ne u těch našich 3 linek.
Zvlášť když metro je jedna z mála jistot, když se někdo z omezenými možnostmi pohybu potřebuje někam dostat.
No a tramvajou zastavku na Jiřáku směrem Flora by jste přesunul do ulice a omezil auta, nebo by jste vozíčkáře hnal tech těch 300 metru od výtahu k zastávce??
Tak řekněme si na rovinu, že pokud je pro někoho 300 m nepřekonatelný problém, MHD pro něj asi obecně nebude.
Achjooo… jsme v čechách… zdravý člověk má problem ujít 100 metrů na parkoviště ke svímu autu… matka s kočárkem , nebo vozíčkář má jezdit 300 metrů v dešti, protože se chtělo ušetřit…
MHD vás nikdy nedoveze až před dveře, takže pokud ta maminka s kočárkem nebo vozíčkář nedokážou překonat 300 metrů po vlastní ose, někde prostě budou mít problém. Nicméně, vy jste mi tak trochu vnutil stanovisko, které já jsem nikde nevyřkl. 300 metrů samozřejmě není moc pohodlný přestup. Já jsem spíš chtěl říct, že zprioritizovat se měly takové projekty, které bezbariérově zpřístupní nejdůležitější přestupní uzly. V okamžiku, kdy by byl výtah na Floře i Náměstí Míru, už není takový problém, kdyby chyběl na JzP.
this you?? “ Kdyby se přihlíželo k ekonomickému hledisku, tak by se bezbariérový přístup nestavěl do úplně všech stanic, ale jen tam, kde to nejvíc pomůže“ O proritizaci nic …navic je nesmysl špekulovat poptávku po službě která není…
Že vy nebydlíte v Praze? Pražáci chodí na MHD stovky metrů denně a považují to za normální, docela pohodlné a tak trochu i zdravé.
Že vy nebydlíte v Praze a nečtěte noviny… např na p4 mají problém dojít si , zdravý lidi , dál jak 300 metrů k zaparkovanému autu … proč by invalide.meli dělat tohle, nechápu… A celou dobu se bavíme o invalidních a špatně pohyblivých lidech a ne o zdravých lidech..
… ale když jde o přestup, je to jiná písnička. Ten se chce vždycky co nejkratší a v co nejmenším počtu.
Bezbariérový přístup pomáhá všude, všude bydlí vozíčkáři, rodiče s kočárky a staří lidé s omezenou mobilitou (všechny nás to jednou čeká). Chybou bylo nestavět stanice bezbariérově hned od počátku. Flora i JP mají obrat přes 16 tis. cestujících za den, v žebříčku vytíženosti stanic metra jsou někde kolem poloviny.
Bariérových stanic s nižší vytížeností už moc není (Invalidovna, Radlická, Jinonice – všechny v šesti nejméně vytížených z celé sítě). Naopak ještě třeba chybí Náměstí Republiky (8. nejvytíženější) a Kačerov (12. nejvytíženější), v obou případech to bude dost obtížné. Za mě tedy priority v tomto směru stanovuje DPP velmi rozumně.
Kačerov bude jednoduchý, je to hned pod terénem.
Forma prdnout na schody plošinu jako na Strašnické (kde nejednou namakaná mamka radši vynáší kočárek, než by čekala) to je by bylo na Kačerocě jednoduché.
Ale celé to tam zkulturnit (včetně přestupu metro-busy do Michle/Spořilov, přestup vlak-metro,…) by byl delší projekt.
To doufám že ten přestup, kdy se musí vyjít nahoru, pak dolů, pak nahoru, to že ještě nakonec upraví.
ja s vami plne souhlasim.. kor, kdyz mame tak hustou tram sit na povrchu. bezbarierovy pristup mohl byt na A napr. ob stanici.. ale uz to tu ani nepisi, nema to cenu.. jste jen uminusovan. jsme tak bohaty, ze .. a pak neni na jine akce.. miliarda k miliarde uz se pozna.
Proč by Pražského povstání mělo být drahé?
Není tam už právě nákladní výtah?
Ano, je to tak. Na Pražského povstání bude z úrovně nástupiště do vestibulu přestavěn nákladní výtah na osobo-nákladní a upravena přístupová chodba ve služebních prostorách. Z úrovně vestibulu do uliční úrovně bude osobní výtah vestavěn do veřejných WC.
Takže další rychlé eskalátory v pytli. A zrovna na dost hluboké Flóře. To bude běhajících lidí po eskalátorech. Ale pravda, chodit do schodů je zdravé a českej národ trpí nadváhou, tak je fajn, že páni z dopravního podniku takto myslí na lidi.
A proto zpravidla pár spěchajících zablokuje půlku schodiště pro množství čekajících dole ve frontě na jejich druhou půlku. 🙂 Pravda, pak mohou nahoře dobíhat tramvaj, na niž ti první mezitím už poctivě čekali. 😀
To platí jen pro špičku. Ale ano, na vytížených místech (typicky přestup na Muzeu) se přístup na eskalátory dost ucpává. Nicméně za to může spíš tendence lidí stát v jedné řadě a nevědomky tak redukovat kapacitu eskalátorů na polovinu. Ty běžící v levém proudu jen využívají situaci.
Mimo vytížené stanice a špičku je ale debata o tomto problému zbytečná.
Naštěstí jsou tam hodiny už nad přestupními schody. Teď ještě kdyby neschovávaly ten spoj přijíždějící za minutu, a občas neposkočily +- 10 sekund.
Schovávání nestihnutelného spoje mi nevadí. (Jede za 6 a za 11 minut. Hm interval 5, když máknu tak to stihnu za minutu. Rovnou mám informaci, že když budu pomalý, na eskalatoru stát, tak to nevyjde, i ve stanici kde nejsem často).
Poskok při změně zpoždění vlaku – asi by bylo jednodušší odpočítavat čas oseknutý (floor)
Sorry, ani za zlaté prase nebudu ztrácet drahocenný čas v sterilním prostředí metra na ultra pomalých schodech cukenim na exoty přede mnou. Vždycky budu chodit. A to, že to podle někoho něco blokuje je absolutně mimo.
Flora má hloubku 25,4 m, takže žádná tragédie.
Eskalátor má délku 49,2 m, takže rozdíl v cestovním čase bude cca 15 vteřin. Pokud 15 s dělá ve vašem životě takto zásadní rozdíl, pak máte někde daleko větší problém.
Mimochodem, jezdím tudy denně a už jsem se naučil držet si odstup, protože nezanedbatelné procento lidí má na těch eskalátorech fakt docela problém s bezpečným výstupem. Leningrad mi fakt chybět nebude.
Jo taky mi přijde, že zrovna Flora je na výstup docela „náročná“. Spousta lidí se nahoře „zasekne“ na chviličku a často nejspíše jen kvůli rychlosti schodů. Také si dávám pozor
Flora docela jde, JzP je horší.
Tam já se dostanu málokdy a většinou jedu opačně, takže nemůžu soudit.
Nahoře myslíte ještě na eskalátorech nebo až za nimi? Protože na starých eskalátorech se v místech, kde se narovnávají, také zastavím, protože jednotlivé stupně vytváří malé schůdky přesně na zakopnutí. (Na Florenci v přestupu jsem takto malé zakopl a od té doby chodím po eskalátorech pouze v úseku, kdy se nemění sklon jednotlivých stupňů). Další věc, která se na rychlých eskalátorech děje je ta, že se někteří lidé téměř zastaví při výstupu a pak vás do jich eskalátory „navezou“. (Také osobní zkušenost). Ale rychlé eskalátory mám přesto rád.
Těsně za nimi je takový malý kopeček nebo jak to nazvat, takže jedete rychle a přepnutí v hlavě na „musím udělat krok“ spoustu lidí zasekne. Celé je to pak důvodem, že si člověk musí dát trochu větší pozor, aby nezavrávoral a aby do něj při zastavení někdo nevrazil.
Což jako většinou není nic strašného, ale už se mi stalo, že jsem vystupoval ze schodů za velmi pomalu jdoucím starším pánem a měl jsem co dělat, abych ho omylem nesrazil a kdyby ještě někdo šel po straně, tak nevím, jak by to dopadlo. A to jsem měl klasicky jeden schod mezeru:-)
Snizenim rychlosti o 1/3 rovnez klesne dopravni kapacita o 1/3, co ve spicce v hodne vytizenych stanicich vyvolava ucpavani nastupniho prostoru.
Neví někdo, zda je v plánu výměna eskalátorů na Florenci na přestupu z A na C?
Pardon, z B na C.
Doufám, že tam vydrží co nejdéle, protože narozdíl od těch na Muzeu stíhají odvážet dav lidí přicházející od soupravy a většinou se tam nevytvoří takový hlouček (sice na Florenci přestupuje méně lidí než na Muzeu, ale i tak je ta vyšší rychlost docela znát).