Výluková blamáž Správy železnic podél Nisy. Poláci už kopou, v Česku znovu soutěží

Modernizace stanice Hrádek nad Nisou. Foto: SkanskaModernizace stanice Hrádek nad Nisou. Foto: Skanska

Z oficiálních dokumentů je již zřejmé, že výluka se prodlouží nejméně o měsíc.

Odebírat
Upozornit na
guest
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

no zrovna v tomhle kontextu bych poláky moc nevyzdvihoval

MilanSima

Magický rok 2028 rozhodne 😎.

Jarda

A tahle parta chce v ČR stavět VRT. Oni opravdu na SŽ umí tak maximálně vymýšlet, proč něco nejde (viz podcast a aktuální přetížení dráhy) než něco vybudovat. Za chvíli budeme mít nejpomalejší železnici v civilizované Evropě s nejhezčími nádražími.

zyx

Když se na akce ohledně VRT díváte tak s odstupem, tak je to jak kdysi u jiné aktivity pojmenované v Železničním magazínu: „oni si na SŽ jen tak hrají s modelovou železnicí, co má sle měřítko 1:1“

N.N.

Z pohledu projednávání a výkupu pozemků je vcelku jedno, jak rychle se má jezdit, samotnou stavbu stejně provádí jiný subjekt. To mají s ŘSD podobné, jen ten přístup k práci je úplně jiný.

zyx

Ale nejpomalejší železnice taky je důsledek mnoha kolizních míst, předprojektové přípravy, aby stavba nebyla zbytečně předražené, a přitom měla koncepci a dlouhou životnost, aby údržba se mohla provádět s co nejmenším narušením provozu a bez zbytečně velkých výdajů, a potom aby se ta údržba prováděla. To vše ovlivňuje rychlost a plynulost dopravy, nejenom vlastní provedení stavby.

Tomáš Záruba

Tohle je ale jiná parta.

Luboš

No a podle SŽ nepůjde o prodloužení výluky o měsíc, ale o rok.
Stavba L-59, Prostá rekonstrukce trati v úseku Chrastava – Hrádek nad Nisou má zahájení 2025 a dokončení 2026, takže do konce října 2025, jak se tvrdí v článku, to dokončené rozhodně nebude.

VojtaCB

Něco jiného je konec stavby (dokončení včetně papírů) a konec výluky.

Luboš

Ta stavba (L-59) letos teprve začne, těžko bude do konce října dokončená. Nevím, kde to autor článku vzal.
Popis stavby:
Souvislá výměna kolejnic, čištění kolejového lože, úprava a výměna přejezdových konstrukcí, sanace vybraných mostních objektů, obnova geometrických parametrů koleje a svaření kolejnic do bezstykové koleje, obnova odvodnění, úprava konstrukce nástupišť včetně osvětlení. Je to nějakých 9-10 kilometrů.

Luboš

A proč to netvrdí na mapě staveb? Tam mají zahájení 2025 a konec 2026. Tomu bych věřil a odpovídal by tomu i termín výběrového řízení. Je to samozřejmě blbost, mělo se to zadat současně s rekonstrukcí Chrastavy a Hrádku. Tím spíš, že tu trať občas využívám.

Pepa

Bože, to je na SZ normální. SZ to jinak neumí a nikdy umět nebude. To by tam musel pracovat někdo s rozumem a to tam evidentně nepracuje…

Luboš

Prosloužení o měsíc bylo jasné už po oznámení, že Poláci budou rekonstruovat ty necelé 3 km mezi mostem u Nisy a mostkem u čs. hranic. Tam je taky termín dokončení říjen (údajně 15.10.)

Kamil Novotný

Za tohle by Svoboda měl okamžitě letět. Toto je neschopnost vedení SŽ a není to hlavně poprvé.

Jenda Benda

Na jednu stranu ano, na druhou kdo si myslíte že by byl lepší a jestli by dokázal tohle ovlivnit ten lepší.

Nemel

Ach, co s lidma, jako jste Vy…do ústavu? Za prvé jsme příliš malá země na to, abychom vyhazovali klíčové lidi kvůli prkotinám, protože ani nemáme dostatek lidí, kterými je nahradit. Za druhé, prosím o objasnění, jak je ředitel SŽ odpovědný za to, že firma, která v tendru prohrála, napadne vítězství druhé firmy? Prosím o jasné, konkrétní a inteligentní vysvětlení. Děkuji.

David 814-047

Generální ředitel je zodpovědný za správný chod organizace, jejíž vedení mu bylo svěřeno. Kdyby tohle byla jediná „špatně provedená“ stavba cca za posleních 5 let, tak se to dá tolerovat. Ale to bohužel není.

Gwann

Hmmm, sami se strilime do kolen. Tak dlouho se loupilo z verejnych zakazek, az se vyrobil zakon v te podobe, ze tomu loupeni sice zabranit neumi, zato je tak komplikovany, ze neco vysoutezit je herkulovsky ukol.

Takze ucelu dosazeno nebylo ale krom toho jsme si podelali ledacos jine.

A to vse v kombinaci s legendarni Dobrou spravou (predrazene opravenych nadrazi)

Fíra šukafonu

Ten zákon je dlouhodobě neřešená katastrofa, která výtečně živí akorát právníky a ještě má za výsledek nekvalitně provedené, do nekonečně se táhnoucí zakázky, ale hlavně že to je „nejlevnější“.

Fíra šukafonu

Pardon, ale tyhle vaše teoretické varianty jsou v praxi zcela nepoužitelné, taková zakázka bude unámitkována k smrti, potáhne se to léta a zadavatel opravdu nemá náladu a motivaci nechat se ještě tahat v médiích, že někomu dohodil „předraženou“ zakázku.

zyx

Předně nikdo nebrání udělat ekonomický nejvýhodnější zakázka s více kritérií, jen ta kritéria nesmí být diskriminační. A navíc, něco špatně není až v tak zákonu o VZ, ale v navazující stavařské legislativě a technickych standardech a normách.

Zahraniční zakázky se běžně soutěži jen na na cenu, ale narodní systém norem a související legislativy jednoduše umožňuje vykázat rozdíly v provedených pracech a platby za to. Zapracování do těchto národních systémů není zcela jednoduché, to je jasné, ale od toho jsou konzorcia, že firmy na cizím území začínají ve spolupráci s domácí firmou.

zyx

A v čem je ten zákon katastrofa? Je to implementace vzoru dle EU, jen je to implementace na český způsob: před mnoha lety kdy jsem v tom byl aktivní, tak český zákon měl 4x více stran než unijní vzor.

Fíra šukafonu

Tak jeden aspekt už jste popsal. Jinými slovy – žádná implementace evropského vzoru to ve skutečnosti není. Jinak nezbývá než vám (a též panu Sůrovi) doporučit – běžte si s těmi zadavateli popovídat. Tedy ono je to jen tak mimoběžně v tom článku také napsáno: „Správa železnic vysvětluje zrušení soutěže tím, že by vypořádání námitek proti výběru vítěze zabralo příliš mnoho času“.

Jinak do zákona mezi tím ještě přibyly takové další EU perly jako ESG a „net zero“.

Fíra šukafonu

To byla reakce na vaši reakci „Ono by stačilo soutěžit třeba s předstihem a ne v únoru,“ – ne, nestačilo. Příkladů z praxe jsou zde desetitisíce. Překomplikovaná legislativa plus tragické fungování ÚOHS. My tady potřebujeme legislativu umožňující flexibilně a efektivně řešit potřeby zadavatelů, plánování na roky dopředu jen kvůli tomu, že je notoricky známo, že se to neskutečně táhne a všichni donekonečna námitkují a odvolávají se a soudí se, to je vše, jen ne flexibilní. A ve finále to stejně svůj účel neplní. A když jsme u těch necenových kritérií. Přístup ÚOHS je tak zoufalý, že špatně je i kritérium… Číst vice »

zyx

Tak si mám popovídat sám se sebou? No děkuji za radu 🙂 Ale i mě jako technikovi je smysl toho zákonu zřejmý, včetně navazujících prováděcích ustanovení. A já to jen z toho usuzují na velmi mizerně připravenou zadávací dokumentaci veřejné zakázky, a přitom to je pro prakticky základní úkony v železnici. Takže opravdu se divím, co tam nezvládli. A jak chtějí zvládat ty složitější zakázky.

zdroj

Dobrá správa alias OŘ Hradec Králové, tam je odpovědnost

zyx

Tak v Hradci měli svého času se zákonem o veřejných zakázkách vůbec zásadní problémy. Asi ti „experti“ z Krajského úřadu přešli na SŽ.

jkjk

Bez zákona se nakupovalo během covidu (roušky apod.) a byla to dost katastrofa, stejné zboží některé subjekty nakupovaly i za 20-násobek. Takhle opravdu ne.

Gwann

Bez zakona to nejde, ale tenhle v kombinaci s absurdnim procesnim postupem – dve instance na UOHS a dve na soudech, fakt neni dobry…

On je ten hlavni problem mozna i sama existence UOHS ve stavajici podobe – hospodarskou soutez neresi ale zakazky sabotuje.

N.N.

Prostá oprava, takže žádná EIA, žádné výkupy pozemků, žádný odpor místních obcí, žádné spolky aktivistů… že by je i na tohle musel vodit za ručičku ministr, to snad ne.

Happy

To je ta salámová metoda. Tak dlouho se krájí menší a menší kolečka až se říznete do prstu…. Neschopnost MD a SŽ se stává legendární. No hlavně tutlat…

josef

Proč mě to nepřekvapuje? Hoši se neumí dohodnout kolik si rozdělí mezi sebou ?

Jan Hašek

Jaká je motivace polské strany najednou zanedbávaný úsek modernizovat ?

Aleš

Motivace mne v tomto případě nezajímá, protože je to opravdu řešení s kladným a nesporným efektem. Sice se o nápravu stavu usilovalo několik desítek let, leč budiž.

Happy

Že by polské hospodářství jelo a už jim nesejde na nějakých drobných?

Nemel

No spíše byli pod dekády trvajícím a stupňujícím se tlakem z České i Německé strany. Pro zajímavost, to polské hospodářství asi zase tolik na to, aby rozhazovali, nejede. Byl zde totiž záměr na vybudování zastávky v obci Porajów, která se u peážní trati nachází. Ale součástí projektu žádná zastávka není.

Jan Hašek

Včera jsem jel v místě, kdy silnice podjíždí železniční „most“ u chrastavského nádraží… docela rozsáhle je to tam vybagrované.