Výluková blamáž Správy železnic podél Nisy. Poláci už kopou, v Česku znovu soutěží
Modernizace stanice Hrádek nad Nisou. Foto: Skanska

Z oficiálních dokumentů je již zřejmé, že výluka se prodlouží nejméně o měsíc.
Z oficiálních dokumentů je již zřejmé, že výluka se prodlouží nejméně o měsíc.
no zrovna v tomhle kontextu bych poláky moc nevyzdvihoval
Magický rok 2028 rozhodne 😎.
A tahle parta chce v ČR stavět VRT. Oni opravdu na SŽ umí tak maximálně vymýšlet, proč něco nejde (viz podcast a aktuální přetížení dráhy) než něco vybudovat. Za chvíli budeme mít nejpomalejší železnici v civilizované Evropě s nejhezčími nádražími.
Když se na akce ohledně VRT díváte tak s odstupem, tak je to jak kdysi u jiné aktivity pojmenované v Železničním magazínu: „oni si na SŽ jen tak hrají s modelovou železnicí, co má sle měřítko 1:1“
Z pohledu projednávání a výkupu pozemků je vcelku jedno, jak rychle se má jezdit, samotnou stavbu stejně provádí jiný subjekt. To mají s ŘSD podobné, jen ten přístup k práci je úplně jiný.
Ale nejpomalejší železnice taky je důsledek mnoha kolizních míst, předprojektové přípravy, aby stavba nebyla zbytečně předražené, a přitom měla koncepci a dlouhou životnost, aby údržba se mohla provádět s co nejmenším narušením provozu a bez zbytečně velkých výdajů, a potom aby se ta údržba prováděla. To vše ovlivňuje rychlost a plynulost dopravy, nejenom vlastní provedení stavby.
Tohle je ale jiná parta.
No a podle SŽ nepůjde o prodloužení výluky o měsíc, ale o rok.
Stavba L-59, Prostá rekonstrukce trati v úseku Chrastava – Hrádek nad Nisou má zahájení 2025 a dokončení 2026, takže do konce října 2025, jak se tvrdí v článku, to dokončené rozhodně nebude.
Něco jiného je konec stavby (dokončení včetně papírů) a konec výluky.
Ta stavba (L-59) letos teprve začne, těžko bude do konce října dokončená. Nevím, kde to autor článku vzal.
Popis stavby:
Souvislá výměna kolejnic, čištění kolejového lože, úprava a výměna přejezdových konstrukcí, sanace vybraných mostních objektů, obnova geometrických parametrů koleje a svaření kolejnic do bezstykové koleje, obnova odvodnění, úprava konstrukce nástupišť včetně osvětlení. Je to nějakých 9-10 kilometrů.
Zadávací dokumentace k nové zakázce, i SŽ nyní tvrdí, že to letos stihnou.
A proč to netvrdí na mapě staveb? Tam mají zahájení 2025 a konec 2026. Tomu bych věřil a odpovídal by tomu i termín výběrového řízení. Je to samozřejmě blbost, mělo se to zadat současně s rekonstrukcí Chrastavy a Hrádku. Tím spíš, že tu trať občas využívám.
Bože, to je na SZ normální. SZ to jinak neumí a nikdy umět nebude. To by tam musel pracovat někdo s rozumem a to tam evidentně nepracuje…
Prosloužení o měsíc bylo jasné už po oznámení, že Poláci budou rekonstruovat ty necelé 3 km mezi mostem u Nisy a mostkem u čs. hranic. Tam je taky termín dokončení říjen (údajně 15.10.)
Za tohle by Svoboda měl okamžitě letět. Toto je neschopnost vedení SŽ a není to hlavně poprvé.
Na jednu stranu ano, na druhou kdo si myslíte že by byl lepší a jestli by dokázal tohle ovlivnit ten lepší.
Ach, co s lidma, jako jste Vy…do ústavu? Za prvé jsme příliš malá země na to, abychom vyhazovali klíčové lidi kvůli prkotinám, protože ani nemáme dostatek lidí, kterými je nahradit. Za druhé, prosím o objasnění, jak je ředitel SŽ odpovědný za to, že firma, která v tendru prohrála, napadne vítězství druhé firmy? Prosím o jasné, konkrétní a inteligentní vysvětlení. Děkuji.
Generální ředitel je zodpovědný za správný chod organizace, jejíž vedení mu bylo svěřeno. Kdyby tohle byla jediná „špatně provedená“ stavba cca za posleních 5 let, tak se to dá tolerovat. Ale to bohužel není.
Hmmm, sami se strilime do kolen. Tak dlouho se loupilo z verejnych zakazek, az se vyrobil zakon v te podobe, ze tomu loupeni sice zabranit neumi, zato je tak komplikovany, ze neco vysoutezit je herkulovsky ukol.
Takze ucelu dosazeno nebylo ale krom toho jsme si podelali ledacos jine.
A to vse v kombinaci s legendarni Dobrou spravou (predrazene opravenych nadrazi)
Ono by stačilo soutěžit třeba s předstihem a ne v únoru, když už stavba, s kterou má být koordinována, dávno běží.
Ten zákon je dlouhodobě neřešená katastrofa, která výtečně živí akorát právníky a ještě má za výsledek nekvalitně provedené, do nekonečně se táhnoucí zakázky, ale hlavně že to je „nejlevnější“.
Zákon nijak nenutí zadavatele soutěžit na nejnižší cenu.
Pardon, ale tyhle vaše teoretické varianty jsou v praxi zcela nepoužitelné, taková zakázka bude unámitkována k smrti, potáhne se to léta a zadavatel opravdu nemá náladu a motivaci nechat se ještě tahat v médiích, že někomu dohodil „předraženou“ zakázku.
Mohu poprosit o jediné rozhodnutí ÚOHS, které by vaši domněnku potvrzovalo? Stačí fakt jedno.
Předně nikdo nebrání udělat ekonomický nejvýhodnější zakázka s více kritérií, jen ta kritéria nesmí být diskriminační. A navíc, něco špatně není až v tak zákonu o VZ, ale v navazující stavařské legislativě a technickych standardech a normách.
Zahraniční zakázky se běžně soutěži jen na na cenu, ale narodní systém norem a související legislativy jednoduše umožňuje vykázat rozdíly v provedených pracech a platby za to. Zapracování do těchto národních systémů není zcela jednoduché, to je jasné, ale od toho jsou konzorcia, že firmy na cizím území začínají ve spolupráci s domácí firmou.
A v čem je ten zákon katastrofa? Je to implementace vzoru dle EU, jen je to implementace na český způsob: před mnoha lety kdy jsem v tom byl aktivní, tak český zákon měl 4x více stran než unijní vzor.
Tak jeden aspekt už jste popsal. Jinými slovy – žádná implementace evropského vzoru to ve skutečnosti není. Jinak nezbývá než vám (a též panu Sůrovi) doporučit – běžte si s těmi zadavateli popovídat. Tedy ono je to jen tak mimoběžně v tom článku také napsáno: „Správa železnic vysvětluje zrušení soutěže tím, že by vypořádání námitek proti výběru vítěze zabralo příliš mnoho času“.
Jinak do zákona mezi tím ještě přibyly takové další EU perly jako ESG a „net zero“.
Stále mi chybí jediný odkaz na moji otázku výše a především jednoduchá odpověď na otázku Proč zakázku za 180 mega, která je v souběhu s jinou stavbou na stejném úseku, soutěží tak pozdě?
To byla reakce na vaši reakci „Ono by stačilo soutěžit třeba s předstihem a ne v únoru,“ – ne, nestačilo. Příkladů z praxe jsou zde desetitisíce. Překomplikovaná legislativa plus tragické fungování ÚOHS. My tady potřebujeme legislativu umožňující flexibilně a efektivně řešit potřeby zadavatelů, plánování na roky dopředu jen kvůli tomu, že je notoricky známo, že se to neskutečně táhne a všichni donekonečna námitkují a odvolávají se a soudí se, to je vše, jen ne flexibilní. A ve finále to stejně svůj účel neplní. A když jsme u těch necenových kritérií. Přístup ÚOHS je tak zoufalý, že špatně je i kritérium… Číst vice »
Hodit neschopnost SŽ na špatnou legislativu, gratuluji. Už plně chápu, proč jste tu anonymně.
Kolik % zakázek SŽ skončilo za poslední tři roky u ÚOHS?
Tak si mám popovídat sám se sebou? No děkuji za radu 🙂 Ale i mě jako technikovi je smysl toho zákonu zřejmý, včetně navazujících prováděcích ustanovení. A já to jen z toho usuzují na velmi mizerně připravenou zadávací dokumentaci veřejné zakázky, a přitom to je pro prakticky základní úkony v železnici. Takže opravdu se divím, co tam nezvládli. A jak chtějí zvládat ty složitější zakázky.
Dobrá správa alias OŘ Hradec Králové, tam je odpovědnost
Tak v Hradci měli svého času se zákonem o veřejných zakázkách vůbec zásadní problémy. Asi ti „experti“ z Krajského úřadu přešli na SŽ.
Bez zákona se nakupovalo během covidu (roušky apod.) a byla to dost katastrofa, stejné zboží některé subjekty nakupovaly i za 20-násobek. Takhle opravdu ne.
Bez zakona to nejde, ale tenhle v kombinaci s absurdnim procesnim postupem – dve instance na UOHS a dve na soudech, fakt neni dobry…
On je ten hlavni problem mozna i sama existence UOHS ve stavajici podobe – hospodarskou soutez neresi ale zakazky sabotuje.
Prostá oprava, takže žádná EIA, žádné výkupy pozemků, žádný odpor místních obcí, žádné spolky aktivistů… že by je i na tohle musel vodit za ručičku ministr, to snad ne.
To je ta salámová metoda. Tak dlouho se krájí menší a menší kolečka až se říznete do prstu…. Neschopnost MD a SŽ se stává legendární. No hlavně tutlat…
Proč mě to nepřekvapuje? Hoši se neumí dohodnout kolik si rozdělí mezi sebou ?
Jaká je motivace polské strany najednou zanedbávaný úsek modernizovat ?
Motivace mne v tomto případě nezajímá, protože je to opravdu řešení s kladným a nesporným efektem. Sice se o nápravu stavu usilovalo několik desítek let, leč budiž.
Že by polské hospodářství jelo a už jim nesejde na nějakých drobných?
No spíše byli pod dekády trvajícím a stupňujícím se tlakem z České i Německé strany. Pro zajímavost, to polské hospodářství asi zase tolik na to, aby rozhazovali, nejede. Byl zde totiž záměr na vybudování zastávky v obci Porajów, která se u peážní trati nachází. Ale součástí projektu žádná zastávka není.
Včera jsem jel v místě, kdy silnice podjíždí železniční „most“ u chrastavského nádraží… docela rozsáhle je to tam vybagrované.
Ano, ale to je akce, která běží od loňského září. Text je o prosté opravě úseku Chrastava – Hrádek.