Výluková blamáž Správy železnic podél Nisy. Poláci už kopou, v Česku znovu soutěží

Modernizace stanice Hrádek nad Nisou. Foto: SkanskaModernizace stanice Hrádek nad Nisou. Foto: Skanska

Z oficiálních dokumentů je již zřejmé, že výluka se prodlouží nejméně o měsíc.

Cestující na trati mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou mají téměř jisté, že letošní půlroční výluka na trati se protáhne nejméně o měsíc. Důvodem je neschopnost Správy železnic vysoutěžit včas zakázku na prostou opravu úseku mezi Chrastavou a Hrádkem nad Nisou. Postup Správy železnic je v ostrém kontrastu s polským správcem infrastruktury PKP PLK, který modernizaci navazujícího úseku peážní tratě do Německa začal soutěžit v dubnu a již zahájil práce.

Zpoždění vyplývá ze zadávací dokumentace znovu vypsané zakázky. První vypsala Správa železnic v únoru, v harmonogramu uvádí dokončení do konce května. I kdyby se nestihlo do konce května, měl případný vítěz dostatek času. Kvůli modernizaci obou stanic (jiná zakázka) je na trati výluka do konce září.

U první zakázky již Správa železnic oznámila zrušení. Druhou, prakticky identickou, vypsala minulý týden. Zásadním rozdílem je termín, kdy se bude stavět: v dokumentaci uvádí září a říjen. Podmínkou je skutečnost, že se soutěž podaří včas dokončit a uzavřít smlouvu.

Jeden uchazeč vyloučen pro překročení maximální ceny

Na první pokus se to Správě železnic nepovedlo. Podle informací deníku Zdopravy.cz přišly do soutěže tři nabídky. Oficiálně ověřená je účast společnosti Viamont Servis, kterou Správa železnic podle písemné zprávy zadavatele vyloučila  za překročení maximální hranice hodnoty zakázky 179,4 milionů korun.

Kdo další se přihlásil není jasné, strop ale již zájemci nepřekročili. Neúspěšný uchazeč napadl vítězství jiného. Správa železnic dlouhodobě neuvádí, na rozdíl například od ŘSD, data o nabídkách v průběhu soutěže. Podle informací deníku Zdopravy.cz napadla vítězství společnosti Rataela litoměřická společnost Chládek & Tintěra. Za zpožděním tak může být konkurenční boj.

Správa železnic vysvětluje zrušení soutěže tím, že by vypořádání námitek proti výběru vítěze zabralo příliš mnoho času. „Z časového hlediska již není reálně možné provést veškeré potřebné úkony spojené s dokončením zadávacího řízení tak, aby byla veřejná zakázka zadána včas a bylo možné začít s realizací stavebních prací v rámci naplánovaných výluk,“ uvádí Správa železnic v textu písemné zprávy.

Proč soutěž až letos

Záhadou přitom zůstává, proč Správa železnic vypsala soutěž až letos v únoru a nikoliv už loni, stejně jako na modernizaci obou stanic. „Zakázku jsme vypsali ihned poté, co byl záměr projektu schválen Centrální komisí Ministerstva dopravy. Toto schválení je podmínkou pro zahájení zadávacího řízení,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Na dotaz, kdy záměr předložili, zatím Správa železnic neodpověděla. Ministerstvo dopravy dlouhodobě odmítá zveřejňovat zápisy a materiály z programu centrální komise, podle informací deníku Zdopravy.cz ale záměr k této stavbě dorazil na ministerstvo až v lednu. Už loni v září přitom začala stavba v Chrastavě a Hrádku. Není tak jasné, proč nedošlo ke koordinaci příprav obou akcí.

Vzhůru k rekordním útratám. Začala proměna dvou maloměstských nádraží, cena přesahuje miliardu a čtvrt

Zcela opačné tempo nasadil polský správce železniční infrastruktury PKP PLK s opravou peážního úseku trati mezi Hrádkem a Žitavou. Ten úsek dlouhodobě zanedbával a čelil kvůli tomu velké kritice. Letos v dubnu ale překvapivě oznámil, že trať modernizuje a zvýší rychlost na 120 km/h. Soutěž vypsaná v dubnu je již uzavřená a začaly práce. Zakázku získala společnost Exkol.

Díky modernizaci a opravě úseků trati z Liberce do saské Žitavy by od změny jízdního řádu mělo dojít ke zkrácení jízdních dob o zhruba deset minut. To umožní lepší možnost přestupů v Žitavě i na vlaky do Cottbusu a dál do Berlína.

Konec ostudy. Poláci po desítkách let slibů opraví peážní trať mezi Českem a Německem

Tagy 089 koordinace výluk prostá oprava Chrastava -Hrádek nad Nisou Správa železnic trať 089 Trať 089 Liberec - Varnsdorf
10 komentářů