Infrastruktura Železnice Zprávy

Vylepšení tratě mezi Čelákovicemi a Mstěticemi získalo stavební povolení

Současná úrovňová nástupiště ve Mstěticích nahradí jedno ostrovní. Pramen: Správa železnic
Trať slouží mimo jiné i jako objízdná trasa k prvnímu koridoru.

Správa železnic získala od Drážního úřadu stavební povolení na výrazné vylepšení dalšího úseku tratě mezi Prahou a Hradcem Králové. Konkrétně jde zhruba o šest kilometrů od Čelákovic do Mstětic. Stavba by měla začít koncem příštího roku nebo v roce 2022 na jaře. Příští rok by měl proběhnout tendr na stavební firmu.

Její součástí bude i zbudování dvou nových přeložek, první v délce dva kilometry napřímí trať hned za Čelákovicemi přes částečně zastavěnou místní část Záluží, druhá bude měřit přibližně jeden kilometr a povede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanicí Mstětice. Na zbývajících částech se provede optimalizace, která bude především zahrnovat obnovu železničního spodku a svršku.

Výraznou modernizací projde stanice Mstětice, kde jsou momentálně dvě ostrovní nástupiště dlouhá 237 metrů a široká 1,5 metru. Nahradí je jedno ostrovní nástupiště se dvěma nástupními hranami o délce 200 metrů a šířce 6,1 metru. Nástupní hrana bude 550 milimetrů nad kolejnicí. Přístup na nové nástupiště bude zajištěn novým podchodem pod celým kolejištěm.

Optimalizace trati Čelákovice - Mstětice. Pramen: Správa železnic
Optimalizace trati Čelákovice – Mstětice. Pramen: Správa železnic

Stavba je součástí chystané rekonstrukce celého ramene od Prahy po Hradec Králové, jehož jednotlivé úseky jsou v různé fázi přípravy. Přestavbou už prošla stanice Čelákovice, aktuálně se pracuje na úseku Lysá nad Labem – Čelákovice, jehož součástí je i nový most přes Labe.

Trať slouží mimo jiné i jako objízdná trasa k prvnímu koridoru. Jde o optimalizaci mezistaničního úseku, jejíž hlavní součástí je výstavba nového železničního mostu přes Labe nedaleko Čelákovic.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan

A rychlost?

Luděk S.

100 km/h

ušatá

Schází tam zastávka v Záluží. Pro dojíždějící by to bylo dobré, protože musí až do Čelákovic a vracet se zpět autobusem, pěšky nebo autem. Ztráta času až půl hodiny.

Jakub P

Pokud by ty autobusy slušně navazovaly na vlaky, jsou to dvě zastávky a autobus jede z centra Záluží přímo před nádraží v Čelákovivích, tedy třeba deset minut. Za tu dobu by nejspíš z řady míst Záluží k tý přeložce trati ani nedošli pěšky. Nemluvě o tom, že by se tam musela stavět a udržovat ještě cesta.

Martin

Ja porad nechapu tech 200m… to je proste malo…

teddik

Si rikam, proc se u nas nestanovi jasna pravidla v tom, ze: trat ma x koleji, max. kapacita je ta a ta, tolik a tolik je pevne vyhrazen prostor pro nakladni vlaky, tolik zaberou vlaky v objednavce statu a kraju a zbytek kapacity bych pridelil tomu, kdo zaplati nejvic za km v komercnim spoji. Smlouvu na komercni spoj bych dal napr. na 5 let + penale za nevyuziti. A to by se to panecku u nas jezdilo a mozna by vznikly i vice, nez dvoukolejne trate. A trate by nebyli extremne pretizene. A za jakoukoliv vyluku by spravce trati musel… Číst vice »

Leinad

Max kapacita dneska je – Jízdní řád dneska musí být bez kolizních vlaků (není problém s tím, že by po korydoru chtělo jet 100 vlaků ve zbytkové kapacitě).
Dražba slotů souhlas. Ale proč náklady dopředu, ať se náklady účastní dražby.

teddik

Zase jen 2 koleje misto 3 a opet se zkracuje nastupiste. Myslim si, ze lepsi by bylo mit nastupiste o delce 230 metru. Ta trat bude brzy ucpana, kdyz se neprida 3 kolej, ale to bychom u nas chteli nemozne.

Luděk S.

Díky! Díky! 3kolejka, to je správná připomínka!

blue

Zase tolik lidí ve Mstěticích nenastupuje…

Martin

ale vlaky jezdi v soupravach…

Mosquit

o 2 kilometry vedle se maji stavet 4 koleje.

Luděk S.

Vidíte, kdyby se tu udělala 3kolejka, tak žádný nový 4 koleje stavět nemusíme.

bkp

to ani omylem

Mosquit

mimochodem, studie proveditelnosti hodnotila několik variant dvoukolejek a čtyřkolejek, ale tříkolejku žádnou. Proč asi?

Luděk S.

Bohužel, to se neošéfovalo. 3kolejka totiž nabízí nejlepší poměr cena/nevýkon. Prostě za nejvíc peněz nejmenší přínos.

Grossák

Dálková doprava by se měla přesunout na VRT. Na Os 2 koleje stačí. Je otázka, kolik vlaků pak přidá Mladá Boleslav.

Vít Jůza

3. kolej moc neřeší.

Leinad

Řeší, pokud chceš jezdit ráno do Prahy. odpoledne z Prahy.

Jarda Š.

4 vlaky pojedou jednou denně tam a zpět a přes den budou stát na ONJ a přes noc v Nymburce?

Bram

Třetí kolej řeší hlavně to, že při výlukách jedné koleje kvůli opravám mám pořád dvě v provozu. Za běžného stavu je to akorát předjízdná kolej. Ovšem proto, aby se dala běžně využívat, musí být ve stanicích instalovány drahé výhybky s rychlostí 100 km/h do odbočky.

Jirka Z

Právě že ty výluky to neřeší, když se opravuje prostřední kolej, obvykle se z trojkolejky stane jednokolejka.

Bram

A když se opravuje jedna z krajních kolejí, tak co? Tak jsou obě zbývající v provozu. Krom toho není pravda, že by se při výluce nulté koleje stala z trati vždy jednokolejka.

Luděk S.

Konečně rozumný návrh. Se pozná odborník. Ne jako ti rádoby odborníci,co chtějí stavět vedle RVT.

a8n

Aktuálně se pracuje i na úseku Vysočany-Mstětice.

Luděk S.

Aktuálně moc ne. Ale na jaře snad začnou. Skoro to vypadá, že je platí od hodiny.

Mosquit

I aktuálně se pracuje… a jede se podle harmonogramu.

Luděk S.

… z něhož je jasné, že se pořádně kopne až na jaře.

Luděk S.

22 příspěvků a zatím nic o 4. koridoru? O tom jak Všejanská spojka vyřeší spojení do Liberce? Co to je? Šotoušci, snažte se trochu. Je třeba zadat SUDOPu další studií.

K.S.

Když chcete…
Kdyby se modernizovala a protáhla trať z Milovic do Čachovic, tak by by se celá cesta do Mladé Boleslavi a Liberce zrychlila…

Stačí Vám to? 🙂

Jiří Šrámek

Luďku, 4. Koridor vede do Českých Budějovic.

Luděk S.

Ten ignoruji. Ten se staví úplně špatně.

Tomáš Záruba

Třeba si uvědomili, že to bude vlastně rychlejší přes Nymburk město. 🙂

MLB

Přeložka u Záluží určitě pomůže, tam je potřeba trať napřímit. Ty Mstětice jsou spíš taková symbolická úprava. Pokud se má opravdu zrychlit trať Praha-Hradec, je potřeba se především vyhnout nesmyslnému zajíždění do Velkého Oseka: https://mapy.cz/s/copenabatu

Občan

To už je v plánu ,ale podle údajů SŽ ne dříve než za 12/13 let v rámci velké modernizace Poděbrady – Kolín.

K.S.

Což je škoda a je otázka proč takovouto poměrně potřebnou stavbu neudělají dřív.

Jiří Kocurek

Posuzovalo se tam několik variant, to zabere nějaký čas. Pak ještě EIA… však to znáte. A je to teda jen můj odhad, ale nebýt ŽESNADu, tak příprava ani nezačala.

K.S.

Crunch na ně! 🙂 (cs. stanford. edu/people/eroberts/cs201/projects/crunchmode/index. html)

Ne opravdu, toto nejde takto, stát by to mělo na prostředcích, ne na projektu a správních procesech.

Jiří Kocurek

Pokud neodržíte správní procesy, tak to rozhodně neurychlíte. Ten Crunch to se dá udělat unitř firmy, ale sankcionovat majitele pozemku ztráou občanství, když se vzpříčí příkazu? To dost dobře nejde, ikdyz Bureš by to tom skočil jak pes, kdyby jen trochu mohl.

K.S.

No nějaké zabavování jsem nemyslel, myslel jsem to tak že si mají pohnout a pokud nestíhají, tak crunch na ně. Pokud to chápu správně, tak je nějaká lhůta pro vyjádření se veřejnosti, námitky a tak a pak lhůta na ni navazující za jakou má úřad rozhodnout.

A tom by ten crunch už měl pomoci. Jestli pak mají až X dní rozhodnout, tak to neznamená že to vydají X-tý den, ale nejpozději X-tý den.

Jiří Kocurek

Mstětice tu úpravu nezbytně potřebují. A chtělo by to nadjezd a přejezd zrušit, vede zkrz stanici, jako ve Studénce.

Mosquit

Nadjezd je samostatná stavba, k realizaci současně.

Jiří Kocurek

No hurá! Tak jim držme palce, ať se jim to podaří opravdu udělat současně.

Mosquit

bude muset, protože v novém stavu už pro přejezd není místo 🙂

XXXD

No tak on zrovna úsek z Prahy přes Lysou až do Nymburka dálkovce na Hradec ani moc sloužit nebude, vzhledem k tomu, že jakmile bude hotový pilotní úsek VRT mezi Běchovicemi a Poříčany, tak se to převede právě sem. Právě opravované úseky budou sloužit hlavně příměstu, nákladu a v budoucnu pravděpodobně taky vlakům na Mladou Boleslav.

MLB

Proto zmiňuju tu přestavbu u Oseka, tomu se vlaky na Hradec nevyhnou určitě.

Martin

Tak tam by pomohla VRT stanice, Praha-HK, v mistech kde se prave krizi s trati od Podebrad do K.Hory… zarove jsou tam dulezite silnice I. tridy…
Ale ta prelozka tam v planu je…

ušatá

Tam je ale potřeba nová trať přes Městec Králové na Chlumec. Ne jen ta plánovaná spojka. To nic neřeší.

K.S.

Mám trochu obavu o průchodnost stavby přes zastavěné území. Jsou pozemky již vykoupeny, nebo to teprve nastane?

Rychlost se plánuje jaká? 160km/h?

Jiří Kocurek

Jde to zkruz tuhle budovu: https://mapy.cz/s/fusegujufo
Když vidím takhle zprohýbanou střechu, tak si říkám, že tahle budova je na spadnutí. Majitel bude možná i rád, když demolici zaplatí někdo jiný.

Pole pod přeložkou už vykoupené z větší části je, podle katastru zbývají tři pozemky.

K.S.

Doufejme. Podle mapy to jde přes více objektů, ale snad to klapne. Nicméně znáte případ břeclavského mlýna? To je ratejna (vlastně oba, jak ten pod zámkem, tak (ve 30. letech ze kterých o něm je záznam již elektrický) mlýn ve Staré Břeclavi)) kterou majitelé ne a ne prodat městu byť několikrát vyhořel, chybí veškeré železo nosné konstrukce, vila je de-facto zbořená a sýpka je na řadě. Odprodej městu několikrát nevyšel protože majitelé za tu stavbu žádají mnoho násobek toho co je odhadní cena a stále násobek toho co město řeklo že je ochotné zaplatit, což by pořád mělo být nad… Číst vice »

Jiří Kocurek

Neznal jsem. No co, kdo chce moc, nemá nic. Do hrobu si tu ruinu nevezme, ale ostudu za to co udělal? Tak ta ho může přežít…

K.S.

Vím i ty sumy 🙂 Problém je že lidé jsou natolik letargičtí ve městě že se to nehne a ostudu z toho nemá. Poštorany a Charvačany to nezajímá, Starobřeclaváky taky ne no a město dostěhovali z polovičky po válce a v 70./80. zdemolovali centrum a postavili znovu. (zde proběhla asanace mapy. cz/s/dudenopuma) Tak ten vztah k místu není takový jako by měl a mohl být. Takže pak procházeíí najrůznější zvěrstva z pohledu řízení města, veřejného prostoru a tak Takže ostuda z toho není. Bohužel. Lidi o tom mnohdy ani neví že to není města nebo že to patří soukromé osobě.… Číst vice »

blue

Problém je, že v tom objektu (nejen samotná stavba, ale celý areál) je dost dobře fungující podnik a nedovedu si představit, jak tudy chtějí vést trať. Plus rozkopat pozemky lidem přímo před okny, a odříznout je od zbytku obce.
Druhá věc je, že zatímco současná trať má mimoúrovňové křížení, u té nové by byl přejezd, což při vytíženosti dopravy na silnici přes Záluží bude opravdu lahůdka. Zejména při výlukách a problémech na hlavním koridoru…

Jiří Kocurek

Rozkopání pozemků se nevyhnete u žádné stavby. A z letáku na stránkách szdc.cz je patrný most, nikoliv přejezd. Bohužel se mi nepodařilo vyhledat nic podrobnějšího. Ani cenia po kódem OV1100 nic nevede.

Leták je tu: https://www.stavby.szdc.cz/letaky/S631500655.pdf

blue

Ten most si tam nedovedu představit, vždyť je to prakticky v rovině… Zakopat silnici do hloubky? Skvělý nápad, až zaprší, budeme mít další jezero. 😀

pilotWeb

Podle let8ku 140 / 160 pro klopidla

Jakub

Ostrovní nástupiště o šířce 1,5 m je nesmyslné označení… nic takového snad neexistuje. Buď je to sypané se zpevněnou nástupní hranou, nebo ještě lépe úrovňové se zpevněnou nástupní plochou…

Zdeněk

To máte tedy recht! To je hodně špatná formulace. Ve Mstěticích se to jmenuje přesně: zvýšená, jednostranná asfaltová nástupiště s betonovými obrubníky. Kdyby tam bylo ostrovní byť i o té směšné šíři, tak by asi nebyl důvod tam kopat 😀

Vít Jůza

Evidentně je záměr, aby se tam vzhledem k hustotě a rychlosti provozu chodilo podchodem a mohlo být v bezpečné vzdálenosti od kolejí, k čemuž je 1,5 m málo, ať už se nástupiště nazve jakkoli, a ať už je nebo by bylo konstruováno jakkoli.

Zdeněk

To jsem napsal s nadsázkou a doplnil smajlíkem. Samože je to blbost stejně jako pojmenovat jednostranné úrovňové nástupiště ostrovním.

Vít Jůza

Pokud je obklopeno mořem, nebo aspoň kolejemi, jako že je, a navíc vyvýšeno nad ně, tak je to celkem odpovídající a zavedený název.

Zdeněk

Zavedený? Kdo tomu říká ostrovní prosím

Vít Jůza

Ostrovní nástupiště je zavedený pojem, a je zcela normální a přirozené, pokud ho někdo použije ve víceméně přirozeném slovním významu, a ne podle nějakých odlišných definic a kategorizací z kdovíjakých norem.

Jiří Kocurek

Za ostrovní bych považoval nástupiště, na které se člověk dostane aniž by vstoupil do kolejiště.

Twix

Ta definice bude asi složitější, myslím že nástupiště v normované výšce, přístupné centrálním přechodem přes koleje (Turnov, Šumperk, Znojmo) se také nazývají ostrovní.

Twix

Ještě dodatek: Podstatnější než slovo „ostrovní“ je asi slovo „nástupiště“. Tomu co je ve Mstěticích se obvykle vůbec neříká nástupiště, ani ostrovní ani jiné. V poloperonizovaných stanicích se obvykle rozlišuje, že vlak přijede buď k X. nástupišti nebo na Y. kolej před staniční budovu.

Vít Jůza

Chápu Vaši touhu tam pobývat bez roušky, případně kouřit, s výmluvou, že to není nástupiště ….

Alibaba

To co je teď ve Mstěticích je nástupiště a nazývá se úrovňové.

Lektor

Nástupiště je buď ostrovní, poloostrovní ( např. Šumperk, Turnov) nebo úrovňové např právě ty Mstětice. Pak jsou ještě nástupiště vnější a jazyková.

Karel

Ostrovni nastupiste je to s mimourovnovym pristupem, at uz podchodem nebo nadchodem. Uz podstaty slova ostrov znamena ze se na nej neda dostat vyznacenym prechodem pres koleje, stejne jako na na ostrov v mori 😉

Vít Jůza

Na ostrov v moři se dá doplavat nebo doplout, výjimečně dobrodit, samozřejmě i přiletět. Pokud se zbuduje most nebo tunel, fakticky se charakter ostrova naopak už trochu ztrácí.

XXXD

Pokud se budeme řídit zavedenými názvy (z pohledu železnice), tak se jednoznačně jedná o úrovňové nástupiště a nic jiného. Ostrovní nástupiště je pouze takové, které má mimoúrovňový přístup pro cestující.

Martin

V tom pripade rada novych nastupist, ktere maji urovnovy pristup, nejsou ostrovni…

XXXD

To asi máte na mysli poloostrovní nástupiště. Na ty je totiž také úrovňový přístup a to ale přes centrální přechod a navíc ty nástupiště mají normovou výšku.

Jirka Z

Tak především je tam problém, že když v jednom směru, v tomto případě od Prahy, zastaví vlak, tak kvůli bezpečnosti nastupujících a vystupujících je zcela zablokován opačný směr. Taková nástupiště na podobně vytížených příměstských tratích nemají co dělat, kromě toho, že je to nepohodlné a nebezpečné, to i dost zásadně snižuje kapacitu a rychlost trati.

Jiří Kocurek

Stále se najdou i sypaná nástupiště bez zpevněné nástupní hrany. (Zlín)

Partneři


Czechtoll

pst
podcast