Vylepšení I/20 na Plzeňsku. Začalo územní řízení k miliardovému obchvatu Chválenic
Stavba silnice, ilustrační foto. Pramen: ŘSD
Současná silnice I/20 je jedna z nejfrekventovanějších v Plzeňském kraji. Na jih od Plzně vede přes řadu obcí.
Jistě se mnou nebudou souhlasit všichni (a je to tak v pořádku, od toho máme demokracii), ale já bych tady žádné přeložky nestavěl. Ta platforma silniční komunikace, ze které se vyvinula dnešní silnice 1. třídy, tady vedla podle archeologických nálezů už v 6. století našeho letopočtu, ve většině případů tedy mnohem dříve, než na její trase vznikly současné obce. Že je tedy i starší než veškeré obyvatelstvo na trase je nabíledni. Co z toho plyne? Každý, kdo tam žije, ví, že žije u silnice 1. třídy a má možnost volby, zdali tam bude žít. Pokud si zvolí možnost setrvání, nechť… Číst vice »
Možná ano, ale je fakt vopruz pro cestě mezi Plzní a ČB projet takové množství obcí a tím značně pomalu. Další věc je množství křižovatek, nepřehledných úseků.. já třeba nejsem zastánce dálnic všude, ale ty Silnice první třídy by mohly mít nějakou úroveň ( žádné obce, šířka, možnost předjetí, stoupací pruhy, MUK,…)
Téměř jmenovec dozajista paroduje šotonázory, které obyvatele obce vyřazují z debaty o vlivu železnice na okolí, protože dráha tam byla dřív než se narodili. (Už zanechali těch hlášek, že dráha byla dřív než ta vesnice/město).
Tento přístup Správě železnic nefunguje, zadělává si tím na problémy a dokonce ani nemá oporu v zákoně: Právo na názor není omezeno na osoby starší než daná skutečnost.
No akorát, že v době kdy ta trasa silnice skrz obce vznikla tam jezdili tři koně za hodinu.
V te dobe tak tri kone za den, mozna i za tyden..
Očekával bych zde výstavbu plnohodnotné D20.
(A souběžně vedenou dvojkolejnou železniční trať 160 – 200 km/h.)
Samozřejmě, jako přání je to výborné, blíží se Vánoce tak třeba ježíšek… jinak je ale úseků jako tento poměrně dost které by toto potřebovaly. Zatím příliš mnoho.
Jenom doplnim ze prakticky soubezna trat tu vede, krome toho ze ma jednu kolej, docela ve slusnych az skoro koridorovych parametrech a zdvojkolejneni se usilovne pripravuje asi 10 let let s tim, ze uz propadly asi 4 terminy kdy melo byt hotovo…
No právě…
To je další velká ostuda SŽ, za kterou si může sama. Jízda Plzeň – ČB osobním autem nebo rychlíkem vychází časově velice podobně. Kdyby se na trať sáhlo, aby se zvýšila propustnost a spolehlivost, popřemýšlelo se o zahuštění taktu rychlíků, je to super alternativa…
Tak dlouho budeme dělat na I/19 a I/20 obchvaty, až se přijde na to, že to mělo být celé 2+2 SPMV. Pořád se bohužel držíme plánu výstavby dálniční sítě ze začátku devadesátých let, který vede všechno přes Prahu. Jenže ten už dávno potřeboval revizi, která by reflektovala aktuální vývoj intenzit dopravy.
Na 19 a 20 se zatím moc obchvatů nedělá. Dokonce 19 od obce Lety na západ ani nevypadá jako jednička.
Baťova dálnice a dráha Plzeň- Havl. Brod – (Brno) je téma, které se nelíbí.
Studii proveditlenosti na nejen „D19“ ale cely velky dalnicni okruh jsme meli (podle p. Madla) mit uz na zacatku roku, zatim ale ticho po pesine ..
Jakože Jirka Mádl, ten mladý herec a režisér?
jj sorry Matl, to vypada jak kdybych mu nemohl prijit na jmeno :D, ale zaplat pan buh za nej 🙂
Myslíte toto https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalnice-vystavba-nova-stavba-obchvaty-kremlik-stavebni-zakon-stredocesky-kraj.A200116_153409_eko-doprava_rts
jj A p. Matl to zminoval i tady v rozhovoru pro podcast, vcetne toho terminu zacatku tohoto roku
mam brat ctyrpruh od D5 jako zarodek budouci D19 ? uvidime za dvacet petadvacet let, zda pojede vetsina nakladu po kolejich nebo si situace proste vyzada objizdnou dalnicni trasu ktera mine prahu a nebude zatezovat D0 (to uz asi full 3+3 a misty 4+4 pruhy… 🙂 )
Každopádně ten první kousek od nájezdu na D5 po rozvětvení I/19 a I/20 je akutně nutný ve čtyřpruhu, a aspoň tento udělají, to je dobře to pomůže dost.
Ale ano, stačí sledovat stránky ŘSD, připravované stavby.
To bude blokovat stavbu dálnice :/
Měl jsem za to, že ŘSD + vláda představila koncept dálnice Plzeň-> Milevsko-> Jihlava -> Olomouc. Má to nahradit původní koncept okružního obchvatu Středočeského kraje
Odkaz?
nemohu již najít. Byl to podcast. Určitě tento rok
Jako daleká budoucnost se uvažuje širší okruh v rámci Stč kraje a pak je tu úvaha z roku 2018, kde je v popisu uvedeno důsledné dokončení všech obchvatů na okruhu kolem republiky, ale vícepruhová uspořádání, ba dálnice, ani tam nevidím. https://1gr.cz/data/soubory/ekonomika/A180515_MBB_004_KROUPA-FULL40.PDF
J.A. Baťa, Budujme stát pro 40.000.000 lidí, jestli se pamatuju správně.
Jeho návrh šel zhruba ve stopě ktrou popisuje sladlu. Jen velmi málo úseků transverzálky se dnes používá: https://mapy.cz/s/muratatovu
Jihlava-Olomouc?? To tedy není zrovna úhlavní směr…
Jo, bylo za nějakého z předchozích ministrů. Dálnice přes Středočeský kraj vedoucí asi 50 pod Prahou jako paralelní k D5 a D1. Za mě hovadina. Podle mě by bylo mnohem lepší udělat PLZ-ČB a ČB-Jihlava/D1 jakožto dálniční spojení krajských měst.
Jenže tranzit kamionů je právě po I/19 celkem velký, ty to závlekem přes ČB jezdit nebudou.
A jde to i bez kolotočů…. palec nahoru.
Pokud by to bylo jen trochu možné, měly by se ty dvě stavby (Losiná a Chválenice) dělat najednou. Teď ještě dodělat obchvaty Chocenické Lhoty, Kotousova, Chocenic, Zhůře, Měcholup, Nepomuku, Životic, Kasejovic, Lnář, Tchořovic a Blatné.
Ohledně dálnic a vylepšení jedniček se tu evidentně jede podle nějakého plánu xx let nazpět. Přitom je evidentní, že PLZ-CB by zasloužilo dálnici, aby kua všechno nešlo přes Prahu 🙁
Dálnice je v tomhle směru nereálná… Díky bohu aspoň za tenhle obchvat
Bohužel, stále chybí to , co je plánováno už snad 50let, a další vylepšení se zas tak moc neplánují. Ale jistá ‚ dálnice ‚ mezi Plzní a ČB už trochu plánuje, zatím je návrh ve stavu interním (MD) bez informování veřejnosti..
Co podle vás jde „KUA přes Prahu“? Jako že někdo pojede přes Prahu z Plzně do Budějc? Asi ne viďte.
Nebo že všechny dálnice jdou přes Prahu? Koukněte na mapu trochu na východ, Olomouc, Přerov. A to to je nesrovnatelně menší aglomerace než Praha.
Dobrý den, jsem Franta z druhé strany republiky, okolí silnice neznám a nikdy jsem tam nebyl, ale jsem si jistý, že to měl být čtyřpruh a je celá navržená špatně, projektanti a dopravní inženýři nic neumí a vůbec by neměli tyhle blbosti studovat. I kdybych z okolí byl, tak mě to tak štve, že po nové silnici nikdy nepojedu a na truc pojedu radši vlakem.
Vlakem to převážně po jednokolejce také není žádná výhra.
Jako ironie dobrý. Franta by si měl uvědomit, kolik je penízků ve státní kasičce a kolik „pacientů“ čeká v „čekárně“. Tj. kolik bolavých míst je potřeba urgentně vyřešit v silniční síti a kolik let na toto vyřešení některá místa stále čekají. Za těchto podmínek je dělání obchvatů 1+1 nebo lépe 2+1, na které reagují ekoiniciativy a orgány ŽP méně negativně, to nejlepší a nejekonomičtější řešení. A vlastně jediné možné.
Alternativa pro D5/D0/D1 a takhle zmršená 🙁
To lze jen podepsat.
Vždyť to tam píšou,, nejfrekventovanější silnice“ a oni tam naserou dvou pruh 🤦 hlavní tah na Písek a Budějovice. To nevymyslíš fakt
Ano, zajímavé, že tah na Klatovy je až po Přeštice 2+2. Tam někdo lépe plánoval… I když mohl 2+2 natáhnout až za Přeštice.
Tak ono to přesně odpovídá reálným intenzitám, až po Přeštice máte cca 18tis. voz/den, za Přešticemi už „jen 12tis. tzn že ani samotný obchvat Přeštic nebude mít více jek 10tis.. Na I/20 máte přes Losinou k I/19 cca 19tis., přes Chválenice 12tis. a dále kolem Blovice už 8-9tis…
Každopádně nedávno byla zadána studie realizaci střídavého 2+1 se středním dělicím pásem na celou trasu od Seče po Novou hospodu (D4) což už koncepčně dává větší smysl.. Očekával bych že i změnou ÚR na obchvat Chválenic dosáhnout tohoto uspořádání… https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0003026/zakazka/699163
A řeší někdo v těch statistikách, kolik těch voz/den je nákladních a kolik osobních? K Losyné jede možná 19tis. ale těch 7tis co podle vás zmizí na I/19 a dál na Rožminál jsou z 99% osobáky, to samé dál na trase, takže většina kamionů, které jedou po I/20 z Plzně dojedou až na Novou Hospodu.
*Losiné
ano na I/19 nezmizí skoro žádné kamiony, pač by tam neprojely, pokud někdo míří na Rožmitál, pak se jezdí přes Rokycany
jak myslite pres rokycany na rozmital? pres stahlavsky kopec nebo rovnou lesem pres brdy?
Rokycany – Mirošov – Borovno
Mimochodem prvorepublikový plán na tuto „národní silnici“ byl trasován právě tudy, tj. s výjezdem z Plzně na Rokycany a ne přes Nezvěstice.
Ano, výsledky CSD jsou veřejně dostupné a velmi jednoduše dohledatelné, rozlišuje je 13 kategorií vozidel https://scitani.rsd.cz/CSD_2020/pages/map/default.aspx
A jinak máte pravdu, na I/20 je přibližně dvojnásobné množství nákladní dopravy než na I/27. Neobhajuji dvoupruhový obchvat Chválenice, jen jsem hledal důvody proč to tak mohlo být v minulosti navrženo. Ale zřejmě se blýská na lepší časy viz druhá část mého předchozího příspěvku
Neprolezoub vám kamiony v Nezvěsticích, musí až do Blovic a zpátky do Spáleného Pořičí. Jezdi z Rokycan a z Žebráku.
nějaké úpravy na 2+1 (2+2) by být mohly, ale mimo tyto úseky: Losiná-Seč a akce obchvat Sedlice u Blatné, ty by měly zůstat v navržené podobě
Já Vám nevím. Krize bydlení v Praze se přirozeně projevuje tím, že v bývalých okresních městech Středočeského kraje se už staví i bytovky pro investici nebo pro „aglomerační Pražáky“ s přímou vazbou na Prahu, nikoli na okres. Nevšiml jsem si, že by v tomto ohledu byla připravena nebo na tento jev reagovala kapacitní kolejová doprava. Je zcela jisté, že se to bude řešit přirozeně AID a tím pádem bude doprava do 15 let na okruhu D0 kolabovat i po jeho dokončení. Člověk by předpokládal, že právě v těchto letech se začne rozebíhat příprava v rámci územního plánování na dálnici Karlovy… Číst vice »
Stačilo by začít propojkou D5-D4 aby se odlehčila D5 od Berouna do Prahy. Jenže Dobříš si to vykopl z územního plánu, takže to půjde po II/114.
Těch propojek bude muset vznikat mnohem více s tím, jak se bude urbanizovat oblast kolem Prahy. Stačí se podívat, když dnes stojí D0 u Ořechu, jak jsou na tom přilehlé silničky. Já měl na mysli strategickou koncepci, kdy když dostavíme v roce 33 páteřní síť, tak by bylo vhodné mimo údržby také upnout pozornost na tangenciální spojení v rámci ČR a Evropy. D20 dává smysl. Až boudou na D0 kolony běžně ve špičkách na 3 a více hodin, tak už bude pozdě začít něco řešit viz D35 a úpravy D1 kolem Brna.
V v požadavcích ZUR SK už je prověrka průchodu skrz Brdy.
Zde jsou v komentářích odkazy https://zdopravy.cz/kraj-zacal-soutezit-vychodni-obchvat-castolovic-rsd-vybralo-projektanta-jizni-trasy-228026/#comment-1507717
právě ještě obchvat Přeštic by bylo nejlepší, kdyby byl rovnou 2+2. Sice poslední intenzity nižší, ale uvidíte, že za pár let to opět nebude dostatečné
Dvoupruh je systemove spatne, neresi bezpecne predjizdeni, napr. kamionu.
Ano je to špatně, jenže teď už to vypadá, že se to opět začalo hýbat. V případě změny by to šlo do nového kolečka a termín by se posunul o 8 až 10 let. Je vlastně strašné, že neplánujeme stavby s výhledem, něco se namaluje, pak trvá 10+let příprava, v průběhu se zjistí, že to je nedostatečné, jenže změna je na dlouho…
Čili se plánuje s výhledem, ale problém je v tom že příprava trvá nebetyčně dlouho.