umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Mimořádné události Železnice Zprávy

Vykolejení nákladního vlaku v Malešicích zapříčinil přes 40 let starý jazyk výhybky

Pohled na vykolejený vlak a výhybku č. 10. Pramen: Drážní inspekce
Pohled na vykolejený vlak a výhybku č. 10. Pramen: Drážní inspekce
Správa železnic při opravě definitivně odřízla od železniční sítě nákladové nádraží Žižkov

Drážní inspekce uzavřela vyšetřování nehody nákladního vlaku, který 3. listopadu 2019 vykolejil v pražských Malešicích. Bezprostřední příčinou nehody byl náhlý lom jazyka výhybky číslo 10. Jazyk praskl ve chvíli, kdy jej vlak přejížděl.

Vykolejilo devět vagonů (jeden se převrátil) ze 30, vlak společnosti ČD Cargo naložený hnědým uhlím se roztrhl na čtyři části. Nikdo nebyl zraněn. Vedle bezprostřední příčiny identifikovala inspekce i takzvané přispívající faktory. Na prvním místě jmenuje stáří výhybky a jazyka, které byly vyrobené v 70. letech, a s tím spojené „totální zkřehnutí materiálu jazyka výhybky“.

Dalším je „nemožnost zjištění únavové trhliny prohlídkami prováděnými podle postupů provozovatele dráhy“, tedy Správy železnic. Už v roce 2011 po vykolejení vlaku ze stejných příčin v Brně-Maloměřicích inspekce doporučovala u všech jazyků, které jsou v provozu déle než 15 let, „zkrátit termíny provádění defektoskopických kontrol a provádět u nich vždy takovou defektoskopickou kontrolu, kterou se dají odhalit i skryté vady“. Spolehlivá metoda, která by účinnou defektoskopickou kontrolu umožnila, však nebyla podle inspekce dosud vyvinuta.

Inspekce také během šetření v Malešicích zjistila, že šrouby spojek zesílení jazyka nebyly dotaženy, což mohlo mít vliv na porušení materiálu jazyka. Avšak prokázat se to nepodařilo ani pomocí znaleckého posudku.

Nehoda měla vedle bezprostředních následků ještě jeden efekt. Správa železnic při opravě zrušila výhybku číslo 7, která zajišťovala obslužnost nákladového nádraží Žižkov. Místo výhybky bylo vloženo kolejové pole s odůvodněním, že prioritou je rychlá oprava vytížené nákladní tepny. Správa železnic tak odstřihla od sítě úředně celostátní trať (dnes místní). Věc řešil i Drážní úřad, dodnes ale výsledek jeho šetření není znám.

Odbočka na Žižkov bez výhybky. Autor: Martin Kubík
Odbočka na Žižkov bez výhybky. Autor: Martin Kubík

Ze závěrečné zprávy Drážní inspekce:

Byly zjištěny nedostatky

– v příčinné souvislosti s mimořádnou událostí:

• v návaznosti na ustanovení § 20 odst. 1, § 22 odst. 1 písm. a) zákona č. 266/1994 Sb. a § 25 odst. 1 vyhlášky č. 177/1995 Sb. provozovatel dráhy nezajistil provozuschopnost dráhy a neprovozoval dráhu pro potřeby plynulé a bezpečné drážní dopravy, když na výhybce vznikla únavová trhlina vedoucí k lomu jazyka výhybky;

– mimo příčinnou souvislost:

• v návaznosti na čl. 16 předpisu SŽDC S2/3 a čl. 3.33 a 3.34 ČSN 73 6363-2 zaměstnanec pověřený kontrolou při společných prohlídkách výhybky č. 10ab nezajistil následné odstranění překročených provozních a mezních provozních odchylek rozchodu koleje ve výhybce, stanovené výhybkovým listem, resp. čl. 7.2.2 a tabulkami B.1, B.2 a B.3, ČSN 73 6363-2;

• v návaznosti na ustanovení § 25 odst. 1 vyhlášky č. 177/1995 Sb. provozovatel dráhy nezajistil dotažení volných šroubů krátkých spojek zesílení jazyka, což mohlo přispět k dlouhodobému negativnímu namáhání jazyka (výsledky znaleckých posudků – viz bod 4.2.1).

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ušatá

To je ta údržba za ty obrovské peníze. Kolik se tam asi ročně dává do údržby? KOlik milionů?

Pája

Před chvílí jsem viděl v TV Kolomazníka. Jsem jediný, komu se z jeho keců dělá normálně zle?

ušatá

Je nás mnohem víc, ale je potřeba mu to i říct.

Ivo Benda

To takto tehdy dělali nekvalitní výhybky – závisí na kvalitě oceli, konstrukci a na zajištění této kvality při výrobě za socialismu, což jak dobře víme rozhodně nebylo. Proto by se mělo pokračovat v rekonstrukcích tratí a nové materiály by měly být kvalitní podle dnešních postupů.
http://www.jak-prezit.cz

asdfsfgdhjfghng

socialismus sice nemusím, ale ta jejich výhybka vydržela s údržbou pochybné kvality 40 let, což je asi tak o 20 let víc než tehdy čekali. Také mě nenapdá jaký přesně rozdíl v oceli by měl být mezi socialistickými a kapitalistickými výhybkami.

ušatá

50 let to vydrželo! To je špatná kvalita??? Zejména při zde provozované těžké nákladní dopravě?

Dolfi

Nechápu to v dnešní době kdy se lítá na Mars a dost možná ještě dál. Tak u nás není přístroj a nebo sistem jak odhalit vadu ve vexlu. Vono je asi jednoduší nechat po to vlaky jezdit a pak říct nikdo za to nemůže ta výhybka byla 40 let stará. Ale za tohle by mnel něj přeci někdo zodpovědnější. Chtěj stavět rychlo dráhy na 200 km a nejsou schopny se postarat ani a ty co maj. To se pak člověk nemůže divyt že jim to sem tam někde vykolejí. A ne bo je to třeba zájem udržovat to ve stavu… Číst vice »

Oldřich Sládek

Já na to, že základem je se naučit česky.

Petr

Ty raději jen telefonuj.

Pája

Tak ta čeština je výživná sama o sobě. K tomu opravdu „hluboká myšlenka“ jak zabít nebo zmrzačit co nejvíce lidí – vyhnat je z vlaků? Tak na to zapomeňte! Busem jsem jel včera, mlha, tma, úzké cesty, neohleduplní řidiči. Vy si klidně jezděte čím chcete, ale já si nahradit RailJet a Pantera jakýkoliv gumokolem fakt nedám.

pkajetan

Takhle se 40 let stará stát o svěřený majetek. A takhle se brzy postará i o lokálky.
Svazák Svoboda dostává prachy za rychlou destrukci a za hodně peněz.

Jiří Kocurek

Týjo, a on nebyl ten majetek svěřený státu už za První republiky v době ČSD?

medical_examiner

To ano, ale tehdy to slovo „péče“ mělo úplně jiný význam…

Jmfjv

Ale vy jste ho prokoukl a nemilosrdně nastavujete zrcadlo

Jerry

Za to by mnel jít někdo sedět.. výhybka v háji a pak to normálně nahradí kolejovým polem. Kde je zesnad

Jmfjv

Žesnad by měl řešení Správy železnic podpořit, jelikož urychlilo mj. obnovení nákladní dopravy. Trať na Žižkov je tak jako tak nepoužitelná.

Petr

……a pan generální Svoboda za to dostane odměnu, že to rychle opravili.

Martin

Byť v textu je uvedeno, že se jednalo o “ rychlou opravy vytížené nákladní tepny“ (odůvodnění), stojí za to zmínit i štěstí v neštěstí.

Projíždí tudy i vlaky osobní dopravy (odklonové rychlíky, linka S49)!

Wenca

No stejně za to může fíra a špatná technika jízdy, i když SŽ přiznala chybu. A proto budou trestat fíry a nikoho jiného. Hold ČR.

PeDu

… nepřizpůsobil styl jízdy stavu železničního svršku, závadu na jazyku měl s ohledem na svou kvalifikaci předvídat…. tečka

Jmfjv

Nejsmutnější je, že vzhledem k úrovni diskuze na Zdopravy, nelze vyloučit, že tento absolutní blábol myslíte vážně.

nedulezite

Z jakého důvodu vzdáváte poctu ČR?

Jiří Kocurek

A proč do toho zatahuje zbytek české republiky, který není součástí SŽDC/Správy?

Jose

Preventivní údržba soudruhům ze správy železniční cesty nic neříká. Prostě dle zatížení tratě má být u takových dílů výměna provedena dle počtu cyklů, nebo po uplynutí času. No čekají až někoho zabijou… .

On.

Bude první kdo bude řvát že se něco vyměnilo moc brzo a moc draze. Jinak ano preventivně se mění dle času nebo zatížení, ale zpravidla dojde dřív v k výměně z jiných důvodu, zpravidla opotřebení a nebo překročení množství oprav.

Jan

Jelikož DI doporučuje zvýšené kontroly až pro jazyky starší 15 let, tak bych se nějakých předčasných výměn opravdu nebál.

Y.K.

Já jsem tedy na vlastní oči viděl spoustu prvků infrastruktury, které i laickým pohledem (technickým) vykazovaly značné závady. Neutažené vrtule a spony, „flikované“ vyvařené a znovupraské lomy atp.

Ani geometrická poloha koleje 1. koridoru, naší nejvýdělečnější a nezatíženější tratě není v pořádku a je tam milion závad a ne, nepodbije a nerektifikuje se to, což by dobrý správce majetku měl, aby to co nejdéle vydrželo v prvotřídních parametrech – které už to bohužel nemá.

Jiří Kocurek

Bude rozdíl, jestli po výhybce projede akorát 810 nebo 1 cyklus znamená 2500 tun.

Gwann

az se tohle stane pod rychlíkem na koridoru a urvane vagony poletí po peronech…to bude diveni….že se to mohlo stát…

z dalšího soudku…už se těším, až je Praha bude nutit tu výhybku dodat…kvůli odvádění rubaniny z nové Blánky…

Pája

Občas je i nějaký ten vůz „obutý“ , to taky moc nesvědčí svršku ani vozidlu.

Y.K.

No to jo, ale není jistě není obutý roky, což pro některé závady infrastruktury platí.
Není problém, když závada vznikne, technika není dokonalá, problém je, když se kašle na jejich odstraňování.

Lesan

Však se něco podobného nedávno stalo – na Hluboké.

Jiří Kocurek

Nebo pod Pendolínem na Vítkově, na staré trati na Hlavní nádraží. Určitě by se našla dlouhá historie, i z doby k zveřejnění takové události nebylo politicky přípustné.

Jirka

Nápad s rubaninou se právě z důvodu neexistence výhybky neuskuteční. Nicméně na odvoz materiálu vlakem se dají použít jiné tratě. Třeba nákladové nádraží v Malešicích.

vemm

Když se likvidovaly budovy bývalé ČKD v Libni, podmínkou bylo odvážet materiál po kolejích, připravily se dvě soupravy s Banglemi na obou koncích. Zakázku vyhrálo APB, a jako první akci rozebrali vlečkovou kolej hned za Libeňským nádražím.

A pak zčistajasna spadlo z Nebe 40 zcela nových osmikolových Mercedesů v modrobílých barvách…

Alexandr Mikulka

Tam na to rozhodně není kapacita.

Zlámalík

Najděte si „Potters Bar Train Accident“. Je to tak.

Tomáš Poledný

Tak to už vyřešili. Zažádali o zrušení trati což jim bylo zamítnuto s tím, že to musí uvést do funknčního stavu. Tak si zažádali o lokální trať a to jim bylo povoleno.

Petr5

Jo, a ta lokálka je odnikud nikam…
https://maps.app.goo.gl/kG7J1qXVgTi2r5C26

Partneři


Czechtoll

pst
podcast