Vydrží Vindobona? DB spojení Berlína a Vídně přes Prahu neprodávají, ČD vyčkávají
Další omezení na trase Praha – Berlín začnou v dubnu, vlaky pojedou odklonovou trasou o 20 minut déle.
V červnu 2020 vzkříšené spojení mezi Berlínem a Vídní přes Prahu může letos skončit. Aktuálně s ním v rezervačním systému nepočítají od platnosti nového jízdního řádu Deutsche Bahn ani ÖBB. Konec ale není ještě definitivní. Podle Českých drah, které jsou dopravcem tohoto vlaku v nejdelším úseku celé trasy, dosud není rozhodnuto.
Konec spojení začala řešit některá německá média, na problém upozornil i známý železniční publicista Mark Smith. V poslední verzi návrhu českého jízdního řádu na stránkách Správy železnic spojení stále je.
The Berlin-Vienna railjet 'Vindobona' is discontinued from 11 December, leaving ICE 'Berolina' as the direct day train Berlin-Vienna. It leaves a big hole in the Berlin>Prague timetable, first train south now not until 09:16 (really??). Last train Prague>Berlin 16:25 – too early! pic.twitter.com/CmtyQunYYH
— The Man in Seat 61 (@seatsixtyone) October 27, 2022
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského není o konci spojení definitivně rozhodnuto. „Na zavedení přímého spojení railjet Graz – Wien – Brno – Praha – Dresden – Berlin jsme připraveni a máme zájem ho provozovat, ale problém je s kapacitou na straně DB Netz. DB Netz by měla definitivně rozhodnout o přidělení nebo nepřidělení kapacity během listopadu,“ uvedl Šťáhlavský. Kapacitním problémem je průjezd údolím Labe u Bad Schandau, kde probíhá oprava trati a provoz je zde výrazně omezen.
Německý list Berliner Zeitung ale citoval Roberta Ohlera z Deutsche Bahn, podle kterého bude v době průjezdu railjetu přidělena dopravní cesta nákladnímu vlaku. Je to podle něj důležité kvůli zachování dopravního mixu na trati. Nákladní doprava byla omezena v údolí Labe podstatně více než osobní.
Pokud by vlak, který se vrátil k historickému názvu Vindobona, skončil, od nového jízdního řádu bude prvním spojem z Berlína EC 171 Berliner v 7:16. Ani s tím ale DB v rezervačním systému nepočítají, první vlak z Berlína do Prahy je na nový jízdní řád aktuálně plánován až v 9:16. Před tím pojede z Německa ještě vlak EC 459 Canopus, tedy noční vlak z Curychu (Lipsko 5:45 – Drážďany 7:08). S tím rezervační systém počítá.
Spojení z Drážďan do Berlína čekají ještě větší škrty od 22. dubna příštího roku. Kvůli rekonstrukci trati jižně od Berlína podle DB Netz dojde k dalšímu omezení počtu vlaků. Dálkové vlaky budou odkloněny přes Falkenberg (bez zastavení), doba jízdy se protáhne o 20 minut.
(English version of the story available here)