Zprávy

Vindobona se dnes vrací mezi Berlín a Vídeň, railjety ČD nově vozí cestující i do Německa

Railjet. Foto: České dráhy
Railjet, ilustrační foto. Foto: České dráhy

Po pěti a půl letech opět spojuje vlak Vindobona Berlín a Vídeň přes Prahu. Z Berlína dnes v 6:17 odjela první netrakční jednotka railjet, která přes Česko pokračuje do Vídně a dál do Štýrského Hradce. Naposledy jezdily přímé vlaky mezi rakouskou a německou metropolí přes Česko v prosinci 2014.

Kromě obnovení spojení jde současně o premiéru railjetů v barvách Českých drah v osobní dálkové dopravě v Německu. Předcházelo mu několikaměsíční zaškolování německých strojvedoucích. Původní termín obnovení provozu byl 4. května, tento plán ale narušila pandemie koronaviru.

České dráhy do koncových stanic navážely jednotky už v pondělí, ve směru do Rakouska tak byla k vidění například netradičně zdvojená souprava.

Nové spojení je výsledkem dohody Českých drah, ÖBB a Deutsche Bahn. Railjet na trase ujede téměř tisíc kilometrů. Po Rakousku a Slovensku jde o třetí zemi, kam railjety ČD jezdí.

V případě Berlína půjde o první ranní spoj z německého hlavního města (odjezd 6:17) a současně i poslední vlaky z Prahy (odjezd 17:32). V případě spojení z Německa přijede vlak do Prahy v 10:31, do Vídně ve 14:49 a do Štýrského Hradce v 17:33. V opačném směru půjde o poslední spojení do Berlína. Vlak vyjede ze Štýrského Hradce v 10:26, z Vídně ve 13:10, pražské hlavní nádraží opustí v 17:32 a na berlínské hlavní nádraží přijede ve 21:54.

Trasa nového spojení Berlín - Praha - Vídeň - Štýrský Hradec
Trasa nového spojení Berlín – Praha – Vídeň – Štýrský Hradec.

Railjety otevírají Českým drahám a našim cestujícím dveře do Evropy,“ říká k obnovení spoje Berlín – Praha – Vídeň Jiří Ješeta, obchodní náměstek generálního ředitele Českých drah.

Spojení Vídně, Prahy a Berlína bylo v provozu od roku 1957. Vlak měl charakter západoevropské sítě Trans Europ Express, i když ve východní Evropě nemohl dosahovat rychlosti ani komfortu obvyklého na západ od Československa. Přesto ve srovnání s ostatními spoji byl podstatně rychlejší a pohodlnější.

Od počátku až do roku 1979 se na Vindoboně střídaly motorové jednotky a vozy ČSD, DR a ÖBB, například legendární německé motorové jednotky „Létajících vlaků“, rakouský „Blauer Blitz“ (Modrý blesk), dva typy jednotek GANZ v barvách ČSD nebo motorové vozy M 296.1 z Vagónky ve Studénce. Skutečnou legendou pak byly elegantní soupravy DR řady SVT 175, které v roce 1979 ukončily éru motorových jednotek na Vindoboně. Od roku 1979 jezdily na vlaku klasické rychlíkové vozy.

Od zavedení v roce 1957 až do začátku 90. let jezdila Vindobona po trase Berlín – Drážďany – Praha – Tábor – České Velenice – Vídeň. Celou trať dlouhou přibližně 735 kilometrů projížděla několik desetiletí za zhruba 12 hodin. V roce 1992 byla mezi Prahou a Vídní převedena na trať přes Havlíčkův Brod a Brno a později s postupující modernizací 1. železničního koridoru přes Pardubice a Českou Třebovou. V té době se také cestovní čas Vindobony začal výrazněji zkracovat.

Její souprava byla od počátku 90. let sestavena z moderních komfortních vozů a od roku 1993 patřila mezi naše první vlaky evropské komfortní sítě EuroCity. V dalších letech byla trasa Vindobony prodloužena až do Hamburku či Villachu. V roce 2014 s nasazením vlaků railjet na trasu Praha – Vídeň – Štýrský Hradec byl provoz přímého vlaku Vindobona v relaci Berlín – Praha – Vídeň ukončen. ÖBB a DB začaly provozovat spojení mezi Vídní a Berlínem přes Německo a Česko objely. Vlak po delší trase přes Norimberk dál jezdí a v cíli je rychleji než po trase přes Česko.

České dráhy se k tradičnímu názvu Vindobona vrátily loni při přejmenování dálkových linek.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
albert

Škoda že České dráhy a ne Regiojet. To mám jet jako 5.5 hodiny bez obrazovky zabudované v protější sedačce?

albert

Mně by zajímalo z jakého důvodu preferují na tuto trať našeho národního dopravce. Je to protože nemají tak rychlé vlaky? A kdyby si je sehnali, tak už by RegioJet nevadil?

albert

*preferujete

Bob

Jestli se chcete pobavit, jak fungují ČD, doporučuji nedávný díl pořadu A dost na Televizi Seznam.

Dominik

Myslíte tu frašku, kdy pan Tuna, akorát že sebe udělal idiota?
To nebyla ukázka funkčnosti ČD, ale jen ukázka toho, jak pan Tuna chtěl být populární za každou cenu.

Karensky

No Berlín jezdím často relativně. Z Ostravy občas nightjet a nebo přes den přes Prahu.
Teď mě čeká něco v Brně takže chci jet právě Vindobonou následně na Berlín. A jen že zvědavosti jsem koukal na ceny z Vídně i jinou trasou a myslím že pojedu přes Prahu raději 😁

Krušnohorec

Včera odpoledne odjel z Prahy Railjet do Germanistánu za R 606 Krušnohorem.

Iveta

Jo prostě super,po letech zavést něco co bylo dříve normální a chtít 3 mexické vlny uznání,ješte s jednotkou co sice patří ČD (krom lokomotiv),ale není naše výroba .A proč např.nemohou jezdit přímé vlaky Berlin-Budapest (smlouva ohledně vozů ČD /DB,nemohou vozy z Metropolitanů jezdit na Berlinerech)a vida Hungárie jezdit může v celé trase s vozbou v režii MÁV H-Start.Vymýslí se to co již dávno fungovalo a nějaký debil to od stolu zrušil ,spojení do Polska k moři ,spojení na Ukrajinu,nebo tu slavnou Rijeku takový rychlík jezdil i za komára z Blavy v létě ,stejně jako přímé vozy na R202/3 Maestral v… Číst vice »

Haha

Podívejte se třeba na maximální provozní rychlost Metropolitanů. 200 km/h jaksi nedávají. Mimoto: K rozlomení došlo kvůli častému zpoždění ze (zejména) severního Uherska, jak lze právě na té Hungarii vidět. Po nákupu těch 20 vozových railjetů třeba ke spojení ramen zas dojde…

Nekdo

no ta zpoždění nejčastěji vznikala v dolním Uhersku, ale však holínky jako hodinky, kdo by těm Tatarům taky rozuměl…

Vít Jůza

Jé, na dvacetivozové railjety se těším, mám rád dlouhé vlaky!

Haha

*20 9vozových … No, 2*9vozovka není ve výhledu ale tak nereálná. 😉 Pokud ne u nás, tak na Brenneru po dostavbě BBT…

Ryk Mat

Není naše výroba? Pořád máte průmysl za fotbal nebo hokej, kde se příznivci identifikují pomocí nacistických hodnot? A nevadí vám, že v dobách té opravdu naší (státem vlastněné) výroby byly zastaralé, nekvalitní a diskomfortní osobní vozy dováženy z NDR?

czhunter

Vindobona „nebyla naše výroba“ drtivou většinu své existence.

Takže když už tak ráda „zavádíte něco, co bylo dříve normální“ (asi vám chybí kuřácký vagon, že?), tak zrovna jinde vyrobené vlaky na Vindoboně byly dřív ÚPLNĚ NORMÁLNÍ, tudíž nechápu, co vám na tom vadí.

Udržujte si trochu konzistence v tom fňukání prosím.

Jakub

Všichni opět řeší delší jízdní dobu Berlín – Vídeň. Jako by na tom tolik záleželo. Kolik lidí jezdí Berlín – Vídeň dnes v ICE když mohou letět? A pokud jim jde o ekologii ale zároveň i o cenu, s pomalejším spojením přes ČR výrazně ušetří.
Další věc je spojení Ústecka a Saska s Vídní, které bude nyní bez přestupu. Třeba z Drážďan bude ranní prodloužený rj nejlepší spojení do Vídně.

Radek Janata

No aktuálně to létá jenom Lufhansa a za OW letenku chce 9000 Kč, při nákupu týden předem 4000 Kč.

Pete

Aktuálně nabízí letenky už i Austrian a vyjma několika dní jsou letenky kolem 93 EUR za OW (VIE – TXL), od září to vypadá, že se na trasu vrátí i easyJet (nejnižší cena začíná od 22,99 EUR).

Daniel Mach

No přímý vlak z Berlína do Vídně po kratší cestě přes Prahu za 8:30 hod., po delší trase s přestupem (40 min.) v Norimberku za 8:15 hod.

metroman

Taky je možnost jet přímým ICE 92/93 bez přestupu, který to zvládne za 7:40.

bkp

Nesmysl. Zbytečné rozvážení zpoždění a uspíšení vlaku do Berlína o jednu hodinu.

Haha

Takhle jednoduché to zas není.

Honza

Zatímco pokud rameno rozlomíme, tak si zajistíme nejvyšší stabilitu, jako například u kombinace EC 175 – 283…

MlB

Právě že čím pravidelnější zpoždění, tím větší je kravina to spojení v Praze rozlamovat. Pokud to bude cestujícím ujíždět, nikdo s tím na tu delší vzdálenost jezdit nebude…

Honza

Akorát většina frekvence se mění v Praze…

Nekdo

Tak pro nas to staci. Rychle spojeni Vidne a Berlina nas objizdi… Coz vypovida hodne o nasi zemi…

Mýval

Třeba, že je hodně kopcovitá na rozdíl od takového Polska.

Ale jo, máte pravdu. VRT už měla být!

Radek Janata

V Bavorsku a Durynsku jsou taky kopečky. Ale vede přes ně VRT, u nás ne.

Martin

Hmm, ale VRT vede i v celkem chudem hormatem Spanelsku, Turecku, kdo by to byl rekl i Japonsko je sama otvor v horach pro VRT, Nemecko, Svycarsko take nejsou zrovna vsude placka a maji tech kopeckach VRT… Italie, Francie maji preshranicni useky v horach… Co mi na tom tak nejak nesedi v zemi kde nejvyssi kopec ma 1602m.n.m., jestli ono to spise nebude tim, ze se nechce… Jo, ale pokud reknete dalnice, tak ta pres hory a v kopcovitem terenu, to se rict ani nesmi, ze je to kopcovita krajina, to jsou same viadukty, mosty, MUK na kazdem kilometru, dnes… Číst vice »

Mýval

Uvědomil jste si, že mi nejsme Německo, Švýcarsko, Španělsko ani nic takového? Tedy bohaté státy, které měli to štěstí, že nebyly členem východního bloku.

A nejde o to jak moc vysoký je nejvyšší kopec. Jde o to jak jsou rozprostřené roviny, kterých má jen tak mimochodem Polsko hodně. Proč se třeba rozhodl Hitler prohnat Wehrmacht na Sajuz skrz Polsko? No protože je krásně rovné. 🙂

Jak říkám. Neomlouvám to. VRT by se měla už minimálně stavět. Ale vycházíme prostě z nevýhodné pozice… (východní blok, kopečky, korunce??)

Martin

Ano uvedomil, ale penize na to jsou, na dalnice a silnicni stavby take, … Ono to nelze takto rici, jsme na tom nejlepe z vychodniho bloku, to Spanelsko neni o moc bohatsi nez my, ani to Turecko ci Maroko… Jsme bohatsi i nez Rusko… 🙂

Roman

A na Francii, ale zaútočil z kopcovitých Arden. Prostě logika typu, zaútočím z moře, protože je rovné…..

Mýval

Moře není dobrý nápad. Rovné sice občas je, ale tankům se po něm špatně jezdí…
Ardeny byla vyjímka. Jejich kopcovitost a tedy domnělá neproniknutelnost byla ze strany Francie přeceněna.
Obecně ale platí: mechanizovaným jednotkám se daleko lépe postupuje rovinou. Viz: https://www.armadninoviny.cz/polske-tankove-vojsko-modernizace-t-72-a-jak-dal.html

Nekdo

Bohate Spanelsko? Jeste nejaje jine nesmysly hodlate vykladat?

Mýval

No oproti nám určitě. Jak HDP na obyvatele. Tak celkové HDP, které hraje tu nejzásadnejší roly…

bkp

Hele, osmdesátky skončily, nevím proč modrý gumy pořád řeší nějakou relaci Berlín – Vídeň, která je (do doby vybudování VRT) na leteckou dopravu.

Martin

Kdyby existovala VRT pres nase uzemi na vetsine trasy 300km/h, tak je Berlin-Viden rozhodne lepsi vlakem nez letadlem… a o hodne pohodlnejsi, nez se trmacet na/z letiste…

David

To o naší zemi nevypovídá vůbec nic, protože jde primárně o spojení německých a rakouských měst na trase, ne o spojení Berlína a Vídně.

Pravdepodobnost

Vypovida to tolik ze cesta kolem ceske republiky pres daleho horsi uzemi je rychlejsi. Navic se ani nelze vymlouvat na horsi geologicke podminky. Proste kolem nas pres horsi podminky a delsi cestou to zvladaji rychej. A to ze to cestou jeste stavi v kazde doure je spis zase argument proti cesku.

Jiří Kocurek

Jenže důležité jsou lokálky. Do Mochova. Dostavba Bechyně – Týn nad Vltavou. Zlá betonová lobby postavila sypanou přehradu Šance (koupat se tam nedá, tak na co je?) a zničila tak železnici do Bílé.
A na páteřní trati stačí max 130 a přes stanice 100 km/h, jak tomu bylo dřív. A nejezdit po třetí koleji, ta je pro odstavování nákladních vlaků, aby měly kde čekat.

Gwann

Lokálka do Mochova vs. Vindobonna. To je jak letadelko na gumu vs. Stíhačka. Fakt prihodna argumentace. Ze máme pomalejší železnici než Západ není lokálkou do Mochova. Ale tím, že se v nejvíce omezujicich úsecích stále ctí historické trasovani. A když náhodou necti, tak kvůli „pár korunám“ se někde nechá přejezd či něco jiného omezujiciho zvýšení rychlosti. Chybí koncepce toho, co chci dosáhnout, nějaké systémové jízdní doby. Zbytečně se ruší možnosti krizovani a redukuje kolejiště stanic. Používají se často pomalé vyhybky. A tak dále. Nic z toho ale nemá spojitost s cancourkem do Machova. Nebo zrušení tratí do Bílé. Která by… Číst vice »

Nekdo

No tak zrovna na trase Viden-Berlin je cela nase republika lokalkou. Solidni trat ji obchazi…

David

„Dnes v 6:17 odjela první netrakční jednotka railjet“ – to je vtipný text. Tak snad se nějak rozjela, když je netrakční. Aspoň silou ducha Českých drah.

Jiří Kocurek

Netrakční jednotky mají v ČR tradici. Ovšem stále se mnozí diví jejich existenci, davajíce na obdiv svoji neznalost.
https://www.parostroj.net/katalog/ov/clanky/Bpjo/Bpjo.php3

Mirda

Kocourku, Ty jsi prostě marný člověk..