Východ Německa žádá rychlejší dopravní propojení s Českem a Polskem
Nedostatečná železniční infrastruktura podle saského premiéra brzdí ekonomický rozvoj.
„Je velký nepoměr v tom, když se člověk podívá na vysokorychlostní železniční spojení na západní a jižní Evropu. Vysokorychlostní propojení s Polskem a Českem žádné neexistuje. To se musí změnit,“ řekl Kretschmer. Saský premiér zároveň poukázal na nedostatek přeshraničních elektrifikovaných tratí. „Tohle vše je důležité nejen pro nové německé spolkové země, ale také pro srůstání Evropy, obzvláště pak východním směrem,“ dodal.
Vysokorychlostní trať mezi Drážďany a Prahou je nyní ve fázi plánování, stavba prvního úseku by měla začít v roce 2027. Součástí nové železnice bude nejméně 26kilometrový tunel pod Krušnými horami. Cesta z hlavního města České republiky do saské metropole se po dokončení celé trati zkrátí ze současných 2,5 hodiny na jednu hodinu.
Zdlouhavost škodí rozvoji i demokracii
Kretschmer rovněž kritizoval zdlouhavost dopravních projektů, což podle něj škodí nejen ekonomickému rozvoji, ale také demokracii. Na průtahy upozornil také braniborský premiér Dietmar Woidke, který prohlásil, že řada plánovaných projektů není vůbec nová, ale naopak se o nich dlouhé desítky let hovoří. Jako příklad zmínil zdvojkolejnění tratě mezi Berlínem a Chotěbuzí (Cottbus) nedaleko polských hranic. „Ta trať už dvojkolejná byla. Po druhé světové válce byla druhá kolej demontována v rámci reparací Sovětskému svazu,“ řekl Woidke.
Špatné propojení s východními sousedy netrápí jen východoněmecké spolkové země, ale také Bavorsko. To považuje za jednu z dopravních priorit modernizaci a elektrifikaci tratě mezi Prahou a Mnichovem. Přímé vlaky mezi českou a bavorskou metropolí nyní jezdí okolo pěti hodin a 40 minut a v případě přestupů se cesta blíží k sedmi hodinám. Česko už část trasy modernizovalo a na dalších úsecích pracuje, na bavorské straně ale postup vázne, za což podle bavorského premiéra Markuse Södera nese odpovědnost vláda v Berlíně.