Všudybylka po více než roce opět zadýmala. Má opravený kotel

Parní lokomotiva 354.195 Všudybylka z roku 1925. Pramen: archiv ČDParní lokomotiva 354.195 Všudybylka z roku 1925. Pramen: archiv ČD

Pracovníci ČD Muzea v Lužné u Rakovníka pracují i na dokončení oprav parní lokomotivy 423.009 Velký Bejček.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

Jsem rád,že mašinka je provozuschopná.Topil jsem na ní v posledních dnech v provozu PLD Letohrad v roce 1975-76.

Tomáš Čajánek

Kdyby se v současné době nezabírala kapacita oprav lokomotivou 433.025 tak se mohlo dělat daleko víc. Za tuto lokomotivu klub legionářů ČD uhradil opravu, které do dneška bohužel není. Současný ředitel CHV se snaží hasit velký problém …

Pavel Skládaný

Čajánek, Čajánek, není to ten, co vede k prosperitě JHMD?

Axel

Pan Skládaný ráčí být „duševní gigant“ který prý neumí použít google, takže diskuzi stáčí k „ad hominem“?

P.S. Boris či Jan, nikoliv Tomáš Č. (dle Obchodního rejstříku)

flint

Pro mne je to nostalgie! Na obouch mašinkách jsem jezdil, na 354 ébčas a na 423 jsem vlastně jezdil i ještě jako topič! V Rumburku ve Strojové stanici jsme měli na konci 60tých a na začátku 70tých let čtyři tyto stroje řady 423. Je třeba poděkovat všem lidem, klteří vracejí tuto starou techniku do provozu! Jejich pojezdy na opravách tolik nestojí, ale opravy kotlů jsou velmi drahé!

urma

a co s tim srotem jako budou delat?

Gwann

jednu vsudybylku postaví směr liben, čtyřkolak na stejné koleji směr vršovice, váš privazou za nohy k jedné mašině, za ruce k druhé…a pomalinku se rozjedou

Pavel Skládaný

…a perón propukne v jásot!

Axel

Vzhledem k tomu, že ČD si za poslední dobu půjčuje o106 (asi i na výplaty), tak dotaz od „urma“ je na místě… Ono stačí, že zhruba desetina techniky u ČD je oficiálně zařazena pod „Muzeum ČD“, čili související fixní náklady nejsou zanedbatelné… Vzhledem k reálným situacím typu „jednovagonkový“ rychlík (plus 80 tunová lokotka) do Ústí n. Labem by spíše dávalo smysl, aby aktuálně/brzy vyřazovaná technika mohla sloužit k operativním zálohám Nevšiml jsem si, že by např. počítače staré 50 let byly v nějakých firmách masivně uchovávány za účelem „firemního muzejnictví“… Děrné štítky, spotřeba jak Černobyl (na chlazení,…) jsou jistě „nevšední“,… Číst vice »

Vašek

Máte podnětné nápady. Náš stát je zadlužen, nač vydržovat třeba Národní muzeum. Také hrady a zámky odčerpávají značnou část rozpočtu. Divadla na sebe taktéž nevydělají a fotbal by mohl žít ze vstupného. Co vy na to?

Martin

Minimálně ten fotbal ať si laskavě dojí jinde.

Axel

Proč, prosím? Jste-li v kůži starosty/starostky za kterým přijdou s prosbou o drobnou dotaci jak fotbaloví nadšenci hrající divizi, tak nadšenci do překonané dopravní technologie (parní lokotky), tak proč by AUTOMATICKY měli být odmítnuti fotbaloví nadšenci?

Podle mého by si o podpoře pro nadšence xyz měli rozhodnout místní lidi. Mají na to dokonce exaktně spočítatelný nástroj = komunální volby.

Axel

Kde jste našel, že navrhuji zrušit NTM? Vy jste požil až příliš ohnivé vody, že v článku vidíte něco o NTM?

Článek je o firmě ČD.

Vašek

1. Národní muzeum a Národní technické muzeum jsou dvě různé instituce.
2. A nepíši, že chcete zrušit muzeum. Vy chcete jen neudržovat Všudybylku. Zrušit muzea a hrady, zámky chci já. K čemu to všechno je? Jen to vysává finance.
( Pro nechápavé- myslím to ironicky).

Axel

OK, já (mylně) usoudil, že jste myslel NTM… Neboť netuším co má společného Národní muzeum s šoto? A já jediné co říkám, že princip „loďky a jejího zatížení“… Loďka při nadměrném zatížení=při přetížení, zvláště jestli moře přestane být klidné, může jít rychle ke dnu. Máte-li dojem, že firma ČD není „přetížena“, tak jak vysvětlíme strmý nárůst zadlužení ČD za poslední roky? Jestli z půjčených peněz si věřitelé řeknou, aby ČD platila obvyklejší úrok, třebas 5%p.a., tak dost možná to skončí insolvencí…. Jak vysvětlíte, že pasažérská ČD nakupuje novou techniku za desítky miliard, ale ze současných tržeb není absolutně žádná šance… Číst vice »

Vašek

A myslíte si, když čtete např: DB objednala, DB nakoupila atd, že si na to ta DB ušetřila z tržeb?
O ČD nemějte strach. Nepotopí se.

Axel

Viz příklad Tante Ju, které se už LuftHansa zbavila.

ad ČD – Váš názor o finanční stabilitě a perspektivě této firmy vychází z pocitů nebo z konkrétních informací? Lidově řečeno – proč zaměstnanci ČD namísto přidání na mzdách si radši nepřáli, aby dostali přidáno formou akcií ČD do svého vlastnictví?

Gwann

začínáte být nějaký podrážděný, milý axeli. na blbý dotaz urmy obdobně blbá odpověď, dle vzoru na hrubý pytel hrubá záplata. náklady na opravu jedné parovky budou asi pod úrovni spotřeby toaletního papíru ve společnosti. takže bych se tím nijak zvlášť netrápil. samozřejmě, bylo by fajn, kdyby to mohli dát do samostatného účetního okruhu (což nepochybně už je) a pak na to dostávali granty z ministerstva kultury. ale to by zase žlutý a další řvali něco o nedovolené veřejné podpoře…. a všimnul jste si, že i dopravní podniky mívají někdy svá muzea? nebo alespoň nějaké retro vozy / soupravy? PS: loko… Číst vice »

Axel

Dovolím si vyvrátit Vaše tvrzení: např. Tante Ju, dříve provozovaná muzejním oddělením LuftHansy, už je v rukou nadšenců… https://www.aerotelegraph.com/en/lufthansas-ju-52-is-going-to-paderborn P.S. „aktuálně/brzy“ vyřazovaná technika pasažérské ČD jsou např. elektrolokotky 150.2, 151, a později i 371. Podobně i dieslvagonky 854, 810 https://zdopravy.cz/rozhovor-ztrata-linky-r14-zrejme-posle-do-duchodu-motoraky-rady-854-rika-jeseta-64210/ či elektrovagonky 460 (a později i 560) A vagonky fy ČD Cargo na spinkání typu Bc byly taky nedávno k vyřazení=na prodej Čili nerozumím proč krom jednoho kousku elektrovagonku typu 451.025/026 v NTM Chomutov si firma ČD v Šumperku hýčká ještě druhý elektrovagonek typu 451.045/046… Chápal bych, kdyby tento elektrovagonek byl nachystán jako záložní (dojet do Zábřeha na železniční dálnici… Číst vice »

Martin

A co úcta k předkům ? Jak žili a co dakázali. Pak můžeme podle Vašeho zrušit i Národní muzeum, kde vstupné zdaleka nepokryje fungování té instituce. Nevím, zda nějaké firma uchovává staré počítače, ale třeba Škoda auto má a platí vlastní muzeum.

Axel

Vůbec nenavrhuji rušit NTM… Podporuji budoucí Muzeum železnice a elektrotechniky NTM. I když si umím představit, že umístění např. v Lužné u Rakovníka = aby muzeum nebylo na lukrativním místě v Praze, kde kouř z parní lokotky obtěžuje… Škodovka Mladá Boleslav nebere každoročně desítky miliard Kč ze společné kapsy, neboť škodovka umí ziskově prodat svoji produkci (ČD neumí se ziskem prodat vesměs poctivou a odbornou práci svých odborníků, čehož důkazem je velmi nízké jízdné a přesto 70% sedaček nevozí cestující,nýbrž vzduch… to byl stav před čínským virem)… Z mého pohledu by ideálním řešením bylo, aby ČD rozdalo svoji echtovně muzejní… Číst vice »

Gwann

rozpočtové odpovědné komsomolstvi. to nám tu předvádí.

že terč útoků nic moc nestojí, je jedno. ale musí se najít a pak do úplného zpitomneni opakovat…až se mimozni návrh ujme ve veřejném prostoru.

zda je důvodem jen autismus nebo potřeba škodit nebo dokonce odvádění pozornosti, těžko takhle rict

Axel

rozpočtová odpovědnost?

Z praxe víme že penízky se rozkutálí velmi rychle, pokud člověk není odpovědný/korunu neobrací aspoň dvakrát:

2002: Vladimír Špidla, premiér: „Zdroje jsou“.
2004: Vladimír Špidla, expremiér

Winchester1973

Nechci rýpat. Je to dobře že se historická vozidla opravují a z každé podobné zprávy mám radost. Ale opatrně sdílím podobný názor jestli ČD mají na to aby udržovali tolik historických vozidel. Přece jen každý grafikon přichází o nějaké výkony. Jedno podnikové muzeum bych ještě pochopil, ale držet Lužnou, Českou Lípu a Olomouc? Nebo jim ty historické jízdy tolik vydělávají? Například v České Lípě bude zvláštní v létě vidět jak všechny osobní vlaky provozuje Arriva a Landerbahn. Zatímco ČD zde mají něco jako jako v Polsku Wolstyn.

Martin

A kdo to má udržovat ? Řeklo by se, že NTM. Ale víte, jaký je postoj vedení NTM a žel. muzea NTM k exponátům ? Já Vám řeknu: všechno studené a neprovozní. A tak to bude, dokuď to povede vystudovaný archivář bez vztahu k technice, který neví co je ojnice a spojnice. Tam musí být srdcař. Do té doby žel. muzeum bude hřbitovem a mauzoelem.

Axel

1. ad „Kdo to má udržovat“… co má kdo udržovat? Po letošní akvizi za desítky milionů od ČD nyní v NTM má ve svém vlastnictví přes 230 kousků železniční techniky (lokotky, vagonky,…) Z obecních a městských rozpočtů jsou podporováni někteří regionální nadšenci provozující svépomocí některé staré/starší kousky. Mohl byste prosím pane Martin zdůvodnit, proč nestačí, že například parních lokotek je u nás nadprůměrné množství? https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/jindrich-rachota-parni-vlaky-rozhovor.A170413_133125_eko-doprava_rts 2. Ad srdcaři jako provozovatelé novější staré techniky (elektrovagonky 460/560, lokotky 151, dieslvagonky 810 či 854) souhlas… viz příklad RailwayCapital, který je zaangažován i v privátním šotoDisneyland na železnice Čejč-Uhřice u Kyjova … k tomu… Číst vice »

Martin

K tomu odkazu: Albatros a Zelený Anton jsou za Slovenska, Papoušek a nulkový Albatros je nyní neprovozní.

Axel

Vždyť Vám nic nebrání, abyste přispěl ze své kapsy na zprovoznění

Winchester1973

No vím že to je těžké. Napadá mě pronajímat muzejním spolkům, ale muselo by to mít jasně daná pravidla a podmínku udržování v provozuschopném stavu aby to nedopadlo jak s exponáty NTM. Takhle velké množství a ještě k tomu tři velká střediska jsou do budoucna na pováženou.

urma

aha takze podle vas mam byt zlikvidovan za svuj nazor…
zijeme snad v nejake zeleznicarske totalite?

Axel

Nevidím do hlavy panu Gwann, ale patrně myslel něco úplně jiného než patrně napsal… Já osobně bych byl pro, aby nesrozumitelně formulovaný názor pana Gwanna byl přesunut do koše.

Prosím redakci o zvážení, zda přesunout výše uvedený koment od pana Gwanna.

Díky.

Pavel Skládaný

Zkuste si místo návrhu na likvidaci unikátní parní lokomotivy dosadit něco názornějšího, třeba návrh na zbourání Karlova mostu (který taktéž vlastně jen nesmyslně čerpá peníze na údržbu od těch daňových poplatníků). Pak se pointa objeví názorněji.

Axel

Ony jsou 2 Karlovy mosty vedle sebe a náklady dvojí údržbu dvou PĚŠÍCH mostů blokují, aby na mohla být provedena generální oprava infrastruktury pro šalinky na sousedním Mánesově mostě? To je jen příklad, nikoliv realita. Neboť to byla pointa- že echtovně železniční nostalgie je již saturována v NTM – viz Elektrovagonek 451 (451.025/026) v Chomutově… Tak pro jaký účel velká (přebyrokratizovaná) firma zařízená na provoz dálkových vláčků 24/7 po celý rok si drží další pojízdný elektrovagonek 451 (045.046)? Zaměstnanci této firmy evidentně nevnímají firemní muzeum jako součást mzdy = jako benefit… zaměstnanci této firmy chtějí benefit např. dovolenou, navýšit částku… Číst vice »

Gwann

když se blbě ptáte, nebo spíš provokujete, dostanete to zpět. že nepoznáte ironii, váš problém.

Axel

Ironie. Prima.

Děkuji Vám za upřesnění. Berte prosím ohled na moji nevalnou inteligenci = kdybyste to mohl, s ohledem na mě, psát „for dummies“, tak bych byl rád. Díky.

urma

popisovat neci vrazdu je ironie? vam by prospela navsteva psychiatra, bez ironie.
normalne jsem se ptal nejsem fanda starych veci

Axel

ale vždyť už napsal, že to myslel jinak… Tak proč to hrotit? Čekáte, pane „urma“, že se Vám omluví pan „Gwann“?

Vždyť je to chlap. A my chlapi – oč míň bolesti vydržíme – o to víc jsme ješitní.

– : )

Víc už nebudu kibicovat do záležitosti mezi Vámi dvěma.

Josef

V článku je, že byla opravena „komunikační roura“ Takové zařízení u parní lokomotivy neznám. Může někdo vysvětlit o co jde ?

Kubrt

Trubka mezi dvěma parojemy.

Karel JIRÁSEK

Komunikační roura vede od parojemu do skříně přehřívače páry. Zvenčí není viditelná. Její prasknutí vede k nekontrolovanému rozjezdu lokomotivy, jak se nedávno stalo u lokomotivy řady 433.

Vašek

To mi řekněte, který magor dá za vysvětlení červený palec.

Pavel Skládaný

Evidentně existují popírači komunikačních rour. Překvapí to, ale jiné vysvětlení asi není.

Petr Hvízdáček

Která 433 to byla? Jediná lokomotiva, která kdy ujela díky prasknutí je EP1000 a bylo to i vinnou jejího personálu, kteří zatápěli lokomotivu s vyloženým rozvodem..

Karel JIRÁSEK

Omluva, slétla mne vnější podoba-na snímcích nebyl vidět pojezd. Podle Závěrečné zprávy DI byl rozvod po nehodě postaven na 20% vzad. Nevím jak u EP1000, ale u 423 se tam-při absenci vzduchu v servomotoru mohl dostat otřesy po vykolejení. 423 má při směru vzad kulisový kámen dole, jako jedna z mála, většinou je to opačně.

Petr Hvízdáček

Bohužel Vás musím zklamat, stačí se podívat na fotky ze zatápění kde je jasně vidět, že rozvod je vyložen plně vzad. DI již dnes nedokáže posuzovat parní lokomotivy a závěrečná zpráva je velmi slátaná..chyba je jednoznačně v obsluze lokomotivy. Kdykoliv se lokomotiva zatápí tak musí být zajištěna ruční brzdou, špalky, rozvod vyložený na 0 a otevřené odvodňovací ventily. I kdyby byl rozvod vyložen na 0 a vše co je v kotli by šlo do šoupátek tak v případě dodržení postupu se lokomotiva nehne ani o milimetr..bohužel, tím, že selhala obsluha, pára dokáže přervat všechno. Měli velké štestí, že se lokomotiva… Číst vice »

Vašek

423o má přestavování rozvodu servomotorem? Od kdy?

Josef

Děkuji za vysvětlení.

fabec

A zároveň se začala opravovat 464.008

Tomáš Gottschalk

Podle druhé číslice v označení by Vmax měla být opravdu jen 80 km/h.

Pavel Skládaný

To nelze brát jako dogma, taková 524.13 měla také nejvyšší dovolenou rychlost 60 km/h (nikoli 50 přísně dle Kryšpína).

Kernteriér

Opravdu má maximálku 90 km/h?

Karel

Autor možná čerpal z https://www.cdnostalgie.cz/muzeum-luzna/nase-exponaty/-32793/ textu dole (kde je to uvedeno špatně) a nepodíval se do tabulky nad něj.
Každopádně dle Kryšpína je její max. rychlost 80 km/h.

Vašek

Lokomotiva měla klidný chod, takže rychlost komínem vpřed byla stanovena na 90, vzad 80Km/hod. Zdroj Atlas lokomotiv Ing Jindřich Bek.

Kernteriér

Vycházel jsem z Kryšpína. Že jsou v tom nějaké výjimky, jsem netušil. Díky.

Vašek

Není zač. Např naše lokomotivy s tendrem mají uhlím napřed jen 50.

Bobin LD OV

Právě jsem to chtěl napsat. Předběhnul jste mě. Asi je to tak jako ř. E499.2 měla V-max 140 a ES 499.0 V-max 160.

Kubrt

To je jiná situace. Kryšpínovo označení zkrátka končí u 120 km/h, protože to tak autor před 100 lety vymyslel a tehdy u ČSD to stačilo. V 60. letech už vývoj pokročil a ten systém došel na svou hranici a přestal mít smysl.

Vašek

No, hlavně už systémem pana Kryšpína nejde vyjádřit vyšší rychlost, než 120 Km/ hod. Když to číslování vymýšlel, tak nebyly tak rychlé lokomotivy. Možná první byla Litevka, 399o. Ta měla 130.